Свържи се с нас

Новини

Каква ще бъде съдбата на читалище „Дряновска пробуда – 2008“?

На предстоящата сесия на Общински съвет – Дряново очаквайте!

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

В петък, 29 юни, от 15.00 часа ще се проведе редовно заседание на Общински съвет – Дряново, където ще се реши съдбата на Народно читалище „Дряновска пробуда – 2008“. По случай десетата годишнина от неговото учредяване ще се разгледа прекратяване на договора за ползване на предоставените помещения, в сградата позната като Икономически техникум.

Предстои ремонт на старото училище, построено от дарените от Максим Райкович средства. Не е подготвен документ за споразумение за предоставяне на нови помещения от страна на общинска администрация.

Възможност за настаняване има в два обекта. Единият – трети етаж от старото основно училище сега Професионална гимназия по икономика „Рачо Стоянов“, за който са необходими допълнителни ремонтни работи. А второто предложение е за третият етаж на болницата. За обсъжданите обекти ще се изисква заплащане на наем от страна на читалището.

В посочените аргументи на кмета не е записано, че читалищата не са бюджетни организации, поради което Общината няма пряк ангажимент за предоставяне на безвъзмездно общинско имущество, а в телевизионно интервю за БНТ 2 беше изразено безсилие на градоначалника да контролира дейностите на читалищата.

В тази връзка трябва ли да приемем, че НЧ „Развитие -1869“ е бюджетна организация и за него няма такива изисквания. Повод за тези размисли дава публикуваният Годишен отчет за дейността на читалището, в който е видно че държавната субсидия е отчетена в макетна форма, в 3 – местна дейност по бюджетни параграфи на Единната бюджетна класификация (ЕБК).

Тази форма на отчитане е приложима само при организации на бюджетна издръжка. Можем да си зададем въпроса – какъв статут има НЧ „Развитие-1869“? Няма сведения Общинският съвет на Дряново да е гласувал утвърждаването на НЧ „Развитие -1968“ като общинска бюджетна структура.

Читалищата се регистрират по ЗЮЛНСЦ (Закон за юридическите лица с нестопанска цел) и се отчитат по съответния счетоводен стандарт в НСИ и НАП. В чл.21 на Закона за народните читалища, където е записано: Читалищата набират средства от следните източници: членски внос; културно-просветна дейност; субсидия от държавния и общински бюджети наеми от движимо и недвижимо имущество; дарения и завещания; други приходи.

Държавната субсидия се изразходва и отчита в бюджетни параграфи 01- заплати и възнаграждения, 02- допълнителни възнаграждения, 05- осигурителни вноски за сметка на работодател ( възоснова на параграфи 01 и 02) и 10- издръжка(по видове).

От така посочените факти е видно, Община Дряново няма изготвени правила за приемане на отчетите читалищата и осъществяване на контрол над дейността им, няма информация за реално заетите щатни бройки спрямо финансираните от бюджета, няма информация за законосъобразно ли е или не разходването на бюджетни средства.

Оттук следва и изводът, че Общината не е способна да контролира дейността на читалищата поради незнание и финансова и икономическа неусведоменост. Общината е приела НЧ „Развитие-1869“ за общинска структура и чрез водената политика до момента цели умишлено да спъва и ликвидира дейността на НЧ „Дряновска Пробуда -2008“.

Да си спомним закритите в предишен мандат на същия кмет – Център за работа с деца, Общинска художествена галерия и общински духов оркестър. Последните са закрити по предложение на представителите на НЧ „Развитие-1869“ (съветници в онзи момент). Данни могат да се извлекат от архивите на заседанията на Общински съвет – Дряново.

Административните действия и целенасочената политика на конфликти и унищожаване на различно мислещите представители на интелигенцията няма да сломи духа им. Общинските съветници да си спомнят, че в заседателната зала не представляват себе си, а хора и обществени организации, които са делегирали в тях права за управление на града.

Свободата на изразяване чрез мисъл, глас, творчество и изкуства не може да бъде ограничена от един човек, група хора или формална структура. Човек или е свободен или е зависим, сам избира от коя страна да застане!

Свободата на твореца винаги ще бъде над ниските страсти и тоталитарните методи на управление, били те по времето на т.н. социализъм или псевдо демокрация.

Автор: Ирен Петкова.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

РЕМО „Етър“ представи България на престижен форум в Словения

Published

on

Словенската столица Любляна се превърна в средище на идеи, иновации и вдъхновение. Там се проведе колоквиумът „Интерактивни изложби и дигитално куриране на нематериално културно наследство в музеите“, организиран от Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа (София) и фондация „Форум за славянски култури“.

Събитието събра представители на музеи и културни институции от Сърбия, Словения, Хърватия, Гърция, Албания, Босна и Херцеговина, България и Република Северна Македония – хора, обединени от общата мисия да съхраняват духа на миналото чрез средствата на бъдещето. Модератор на събитието бе д-р Мирена Станева – експерт в Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО.

„Във времето на дигитална трансформация, нашата отговорност е не само да съхраняваме нематериалното културно наследство, но и да го превърнем в живо преживяване, достъпно, ангажиращо и свързано с общностите, които го създават. В този процес музеите надскачат традиционната си роля и от пазители на артефакти се превръщат в пространства за диалог и социализация, където нематериалното културно наследство може да бъде разказано и съприживяно.“, коментира д-р Ирена Тодорова – изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, която заедно с д- р Андрея Рихтер, директор на Фондация фондация „Форум за славянски култури“, откри събитието.

Сред впечатляващите презентации бе тази на Регионален етнографски музей на открито „Етър“, подготвена от директора проф. д-р Светла Димитрова и Тихомир Църов, главен експерт „Връзки с обществеността“, който я представи пред международната аудитория.

Презентацията предизвика жив интерес сред участниците, които задаваха въпроси и споделяха впечатления от показания културен продукт. „Бих определил музей „Етър“ като добре представящ се по отношение на използването на съвременни технологии. В последната част от презентацията представих проекта „Дигитални близнаци“, който бе приет съвсем естествено на фона на останалите традиционни форми на представяне на нематериалното културно наследство“, сподели след събитието Тихомир Църов.

Когато занаятите оживяват чрез екрана Примерите, показани по време на колоквиума, доказаха, че новите технологии вече са неразделна част от културното представяне. Все по-често музеите използват виртуална реалност (VR), допълнена реалност (AR), 3D моделиране и сканиране, интерактивни екрани, холограми и онлайн виртуални турове.

Тези средства не само съхраняват знанието, но и го правят достъпно, емоционално и преживяемо – за хора от всички възрасти и точки на света.

Партньорството между фондация „Форум за славянски култури“ и Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа започва през 2024 г. – с церемонията по връчването на наградите „Жива“, която се проведе именно в музей „Етър“ в Габрово.

Тазгодишният колоквиум в Любляна надгради това сътрудничество, като предостави пространство за обмен на знания между музейни специалисти, дигитални куратори и експерти по нематериално културно наследство. Програмата акцентира върху интерактивните изложби, дигиталното разказване на истории и използването на изкуствен интелект, добавена и виртуална реалност в музейната практика.

Събитието имаше една ясна мисия – да насърчи обмена на опит и добри практики между културните институции в славянския и Югоизточноевропейския регион, като изследва как музеите съчетават традицията и иновацията в дигиталната епоха. В Любляна този диалог оживя – между държави, между поколения и между светове, в които занаятите от миналото срещат технологиите на бъдещето.

Зареди още

Култура

Историята на Петър Бавулов и неговото музикално наследство

Published

on

Петър Христов Бавулов, роден на 15 ноември 1875 г. в с. Етър, днес квартал на Габрово, е едно от имената, оставили трайна следа в музикалната история на региона. Неговата кариера като музикант и ръководител на духова музика не само обогатява местната култура, но и вдухновява поколения музиканти и любители на музиката. В ранните си години Петър Бавулов работи като чаркаджия в родното си село, като изработва гайтани, но в края на 1883 г. по съвет на своя приятел Атанас Станчев започва музикалното си обучение.

В своята автобиография той разказва: „Като поотраснах работих по чаркове, където се плете гайтан за селски дрехи като чирак 2 години и като калфа 2-3 години. По внушение на едно по-възрастно момче от мен със 2-3 години, което работеше в един магазин (колониален) в гр. Казанлък на име Атанас Станчев ме посъветва да постъпя доброволец-ученик в музиката на 23 Шипченски полк и че капелмайсторът пазарувал от техния магазин и щял лесно да ме приеме и че съм щял там да науча хубав занаят и ще се наредя по-добре в живота. Тоя съвет ме доста сериозно запали и с големи молби на баща си и майка си, която беше много против, понеже ще дам задължително за 4 години служба, такъв бе реда, който иска да учи музика, и след доста молби и сръдни се сдобих с родителско разрешително от баща ми и майка ми, заверено от Общинското управление. Това трябваше понеже бях малолетен.

Снимка на Петър Бавулов, б.д.

Вземам разрешителното в джоб и хайде в Казанлък. Приятеля ми нареди среща с капелмайстора, който ми прегледа зъбите, че са здрави и се съгласи да ме приеме и след един малък медицински преглед от полковия лекар въпроса за приемането ми се разреши. След това давам задължително, че ще служа 4 години и на 28 ян. 1894 г. излезе заповед от полка, в която беше вписано и мойто приемане като музикантски ученик в музиката на 23 Шипченски полк. ”

Обучението му се ръководи от Михаил Копчалиев – известен музикант и педагог. Бързо овладява флигорната и започва да свири цели маршове, което го поставя на пътя на музиката за цял живот.

-Сникна на Петър Бавулов и Н. Харалампов, 1895 г. (Бавулов – седнал)

„По време на службата си през отпуск, се запознах с музикантите от Габрово и един от тях Бай Коста Шопа, който притежаваше повече репертора на музиката ме замоли да напиша по-хубавите маршове, които свирим в полка, също и музикални пиеси, за да си обогатят репертоара и аз посотянно пишех и изпращах ноти на музиката в Габрово. Тогава ръководител на музиката беше Васил Петков, тъй наричания от всички в града Бай Васил, който освен като ръководител на музиката, се занимаваше с предаване на уроци по цигулка, китара, мандолина и др. струнни инструменти. Така да се каже той е според мен основоположникът на струнните инструменти и малки оркестри в Габрово.”

След успешното завършване на военната си служба през 1898 г., Бавулов се завръща в Габрово, където започва работа като бас флигорнист в Габровската духова музика, ръководена от Васил Петков. През 1905 г. е избран за ръководител на състава, като веднага започва да разширява репертоара и да внася нови произведения и инструменти от Чехия. Стремежът му да обогати музикалния живот на Габрово е ясно изразен в усилията му за развитие на местната музикална сцена.

„Мечтаех да създам една доста сериозна музика минимум от 15 човека, за да дам на Габрово макар и малка музикална култура.”

Снимка на Петър Бавулов, б.д.

През 1914 г., когато Габровската духова музика временно спира своята дейност, Бавулов не спира да свири. Той се включва в оркестъра на местното казино и изявява таланта си не само като музикант, но и като виолончелист и тромбонист.

Когато Първата световна война го отвежда в Русе, той постъпва във Втори Искърски полк като баритонист, но след края на конфликта се връща в Габрово и възобновява своята роля като ръководител на музиката в града. Талантът и страстта му към музиката не само го правят известен, но и създават основата за трайно присъствие на духовата музика в културния живот на Габрово. Участвал е в концерти, свирил е с ученически оркестър, както и с музикални състави в региона, оставяйки своето наследство в музикалната история на града.

Петър Христов Бавулов почива на 30 януари 1969 г. в Габрово, но неговото име и принос в музикалната култура на България продължават да живеят. Неговият живот и работа са пример за отдаденост на изкуството и стремеж към обогатяване на културната идентичност на местната общност.

Представените документи се съхраняват в Държавен архив – Габрово и са достъпни за потребителите на архивна информация.

Изготвил:
Стефка Вуцова, главен експерт в Държавен архив – Габрово.

Зареди още

Новини

Габрово застава зад благотворителна кауза за деца със специални потребности

Published

on

На 21 ноември, когато отбелязваме Деня на християнското семейство, габровци ще имат възможност да се включат в едно вдъхновяващо и добротворно събитие. От 19.00 часа в хотел „Мак“ ще се проведе благотворително парти, чиято цел е да подкрепи създаването на първия спортен център за деца със специални потребности в Габрово.

Центърът ще предлага напълно безплатни занимания, терапии и подкрепа за децата и техните семейства. Каузата обединява усилията на хотел „Мак“ и спортен клуб „Равен старт“, а събитието се осъществява с медийната подкрепа на „Габрово Нюз“.

Гостите на вечерта ще се насладят на богата музикална програма, изпълнена с танци, усмивки и доброта. На сцената ще се изявят талантите от Музикална школа „Талеви“ и Танцова формация „Габрово“, а зад пулта ще застане диджей Краси Цонев.

„Нека заедно покажем, че добротата и грижата за другите са най-силният будител на нашето време. Заповядайте – да споделим тази топла, вдъхновяваща и добротворна вечер!“, сподели Десислава Тодорова, управител на хотел „Мак“.

Предвиден е куверт за вход, като всички средства от него ще бъдат насочени към финансирането на бъдещия център за деца със специални потребности в града.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица