Свържи се с нас

Новини

Криза или етап на развитие?

Published

on

Снимката е илюстративна

Снимката е илюстративна

Думата криза произлиза от древногръцки и означава решение, повратна точка, революция, преходно състояние.

При влошено нормално състояние, когато са на лице резки отклонения от нормалния ход на живота, човек изпитва психологическа криза. Кризисните ситуации се различават по времетраене и сила на въздействие. В психологията се споменават три вида кризи: невротични, травматични и кризи на развитието.

По детайлно ще бъдат описани кризите на развитието, като се изхожда от класификацията създадена от Ерик Ериксон (американски психолог, който смята че развитието на човека е следствие от взаимодействието на три съществени процеси–соматични или биологични, психични и социални). Той разграничава 8 периода и описва най-важните „кризи” за всеки един от тях.

Първият етап започва от раждането на детето и завършва около 1 година и 6 месеца. В него се формират доверителните отношения към близките, които полагат грижи за него. Ако бебето през този период има положителна връзка с родителите си и изгради доверие спрямо тях, то успешно преминава през този етап. Този момент от живота на детето е базов и важен за бъдещото му развитие.

Вторият етап започва от 1 година и 6 месеца до около 3-та година. Кризата на тази възраст е свързана с изграждане на автономност и самостоятелност. Актуална е фразата „Аз мога сам!” На тази възраст децата развиват чувство за самоконтрол и преминавайки успешно през този етап биват уверени в себе си.

Третият етап е характерен за възрастта 5-7 години. Тук се развива инициативността, стремежа за социално изявяване. Важно значение има контактът с приятелите и съвместните игри, чрез които въображението се обогатява. Все още водеща дейност в тази възраст е сюжетно-ролевата игра.

Четвъртият етап е свързан с прехода от игрова към учебна дейност. Това се случва около седмата година от живота на детето. Периодът, в който детето тръгва на училище. Основната задача на този етап е постигане на успехи в училище и достигане на удовлетвореност на индивида. При евентуално несправяне с тази задача, у детето се утвърждава чувство за некомпетентност и непълноценност.

Петият период е юношеството. За него характерно е търсене на идентичността, развиване на самостоятелност и независимост. През този период юношите експериментират чрез различни дейности, търсят одобрението на външната среда и търсят мястото си в приятелското обкръжение и външен свят. Проявяват се сексуални интереси.

Шестият етап е характерен за възрастта между 20 и 40-годишна възраст или кризата на младостта. Най-значимият момент в този етап е намирането на партньор и възможност за създаване на интимни отношения. Интимността е чувство, което човек изпитва към партньора си, към приятелите си, братя и сестри, родители. Привързването и създаването на интимни и близки отношения е една не лека задача. Преди да успеем да създадем такива отношения, трябва да вярваме в себе си. Поради факта, че формирането на интимността е задача на този период, браковете сключени в юношеска възраст между 16 и 19 години са по неустойчиви от тези сключени в етапа на младостта.

Следващият седми период е на възрастта между 40 и 65 години. Актуален тук е стремежът и възможността за продуктивност и за творчество в труда, както и грижата за семейството. Когато човек си направи равносметка къде се намира в този етап от живота си, може да настъпи криза произтичаща от невъзможността за справяне с основната задача на този етап.

Последният етап от класификацията е възрастта от 65 –та година на живота до неговия край. Това е времето на равносметка за изминалите дни и постигнатото в живота. Успешното завършване на този период оставя чувството за удовлетвореност и спокойствие, докато негативния изход води до отчаяние и съжаление към себе си и живота, като цяло.

В заключение е важно да се отбележи, че всеки етап е тясно свързан с изхода на предходния.

Например, ако още в първата година от живота на детето, не е изградило базисно доверие към близките, то в следващите етапи ще изпитва затруднения, свързани със създаване на доверителни отношения към външния свят – приятели и партньори.

Автор: Вероника Николова, психолог
Габрово, ул.“Капитан Дядо Никола“ 61
Тел.: 0882836255

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

1 Comment

1 Comment

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Любопитно

Артистично послание на входа на Депото оставиха деца

Published

on

23 изключителни, артистични, изпълнени с въображение и мисъл за природата рисунки бяха създадени като част от традиционната инициатива „Арт на депото“. Автори на пъстрите и много въздействащи творби са възпитаниците на школа по рисуване „ЕЛИЗА АРТ“ с ръководител Елиза Ковачева-Цокова.

Тази година инициативата „Арт на депото“ не се проведе по традиционния начин с рисуване върху бетонната ограда на Регионалното депо, но пък това позволи да се потърсят новини възможности, които да продължат традицията.

Така се стигна до една оригинална идея, чрез която бяха създадени изключително интересни творби, а най-ярките от тях намериха място върху големия билборд на входа на депото. Децата от школа по рисуване „ЕЛИЗА АРТ“ работиха върху темата „Резервна планета Земя няма“ и пресъздадоха върху белия лист своите мисли за природата и значението на превенцията над образуването на отпадъци.

Детското въображение с точен усет, в пъстър цвят и с много талант остави изключително важно послание – да пазим планетата си чиста, да бъдем отговорни и да вземаме своите решения, водени от добри мисли.

Посланието на децата може да бъде видяно на входа на Регионалното депо за неопасни отпадъци, където е разположен големият билборд, превърнал се в платно за творчество. Оригиналните произведения на децата може да видите в онлайн изложбата оттук.

Всички млади художници получиха специални еко подаръци за участието си в инициативата. Община Габрово благодари на децата и техния ръководител Елиза Ковачева-Цокова за отговорното отношение и приетата кауза да бъдем добри към природата, опазвайки я от отпадъците.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Петима починали и 190 заразени с КОВИД – 19 през уикенда

Published

on

Петима души са починали, а 190 са новозаразените с коронавирус през почивните дни на територията на област Габрово. Данните оповестиха днес, 23 ноември, от Регионалната здравна инспекция в Габрово.

Битката за живота си с вирусната инфекция са загубили петима мъже. Това са 67-годишен от община Габрово, 40 и 65-годишен от община Севлиево, и двама от община Трявна, на 54 и 77 години.

През периода от 20 до 22 ноември в четирите общини от област Габрово за пореден път най-много заразени с КОВИД – 19 има в Габрово, общо 99 случая. Шейсет и осем са потвърдените в Севлиево, седемнадесет в Трявна и шест в Дряново.

От потвърдените 190 случаи в областта 10 души са хоспитализирани с вирусна пневмония, 168 са с грипоподобни симптоми и провеждат домашно лечение, 12 човека към момента са без симптоми на заболяването.

Новорегистрираните случаи са епидемиологично проучени. Изготвени са и връчени предписания на контактните лица на заболелите за задължителна 10-дневна домашна изолация.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

„За да бъдеш успешен в работата си, трябва да минеш през всичките ѝ нива“

Published

on

Проект 2019-1-BG01-KA102-061565 „Млади предприемачи в областта на туризма“

Впечатления от производствената си практика в Лайпциг, Германия, споделят ученици от единадесети и дванадесети клас на Професионална гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ – Габрово. Зададохме им едни и същи въпроси, за да анализираме престоя им в Германия, и подобрим бъдещите производствени пактики в чужбина.

Ето три от въпросите от анкетата, на които оттговориха участниците в мобилността. Днес разговорът ни е с Йоанна Тошева, участник в проекта.

– Кое е най-важното нещо, което научи в Лайпциг, Германия?
– Разбрах, че за да работя професята на хотелиер, е необходимо да започна от най-ниското ниво, да опозная всичко – стаята, банята, кухнята, ресторатнта, рецепцията.

Работих в хотел Арена сити с още двама мои съученици и научих много неща за себе си – първото, че мога наистина да се справям сама, второто, че трябва да съм по-уверена в уменията се, третото, че е необходимо да бъда точна и много прецизна в работата си.

– Имаше ли ментор и помагаше ли ти той?
– Менторът ми изискваше това и ме подкрепяше.

– Какво би казала на съучениците си за практиката в Германия?
– Да отидат и те! Преживяването си заслужава!

Подкрепата на Европейската комисия за изготвянето на настоящата публикация не представлява одобрение на съдържанието, което отразява гледните точки само на авторите и не може да се търси отговорност от Комисията за всяка употреба, която може да бъде използвана за информацията, съдържаща се в нея.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица