Свържи се с нас

Общество

Заекването при децата

Published

on

Д-р Т.Танева

Заекването е познато от дълбока древност и е едно от най-тежките езиково-говорни смущения. Заекването при децата се появява най-често във възрастта от две до пет години, проявява се като нарушение на темпото, ритъма и плавността на речта. Такива деца трудно се адаптират в колектива и се затрудняват в общуването с връстниците си, затова трябва да се положат всички усилия, за да се помогне на детето да се справи с проблема. Симптоматика при деца със заекване е следната:наличие на запъване,бързоречие,съпродоводено с вегетативна симптоматика от своя страна изпотяване,зачервяване, раздразителност,подпомагане с ръце и крака с цел правилно звукопроизношение и др.

Ето основните фактори предизвикващи заекването:

• Вродена слабост на говорния апарат.

• Заболявания на носоглътката, гръкляна.

• Увреждания на главния мозък, черепно-мозъчни травми (вътреу робни, родови, асфиксия, сътресение на главния мозък).

• Психични травми (уплаха, неправилно възпитание, постоянни конфликти в семейството и т.н.).

• Нервни и инфекциозни заболявания, енуреза.

• Едновременното обучение на различни езици в ранна възраст.

• Излишна строгост, суровост на възпитанието от родителите или • Едновременното обучение на различни езици в ранна възраст.

•Едновременното обучение на различни езици в ранна възраст.

• Излишна строгост, суровост на възпитанието от родителите или учителитезлишна строгост, суровост на възпитанието от родителите или учителите. Ето и методите за отстраняване на заекването-Слабото място на заекващите деца е нервната система. Помнете, че дори детето ви да не заеква, но попада в рисковата група по три или повече показателя, обърнете внимание на това. Някои от тях можете да отстраните самостоятелно. Децата с отслабена нервна система се нуждаят особено много от индивидуален подход, спокойна обстановка в семейството, правилен общ и говорен режим.

• Не четете на детето книги, които не съответстват на възрастта му. Въздържайте се също така от четенето на страшни приказки преди сън – това може да изплаши детето, то постоянно ще се страхува да не види Баба Яга, Торбалан и т.н.

• Не разрешавайте на детето да гледа често и продължително телевизия, особено преди сън. Вредата от предавания, несъответстващи на възрастта му, е също много опасно.

• Не глезете детето прекалено много, изпълнявайки всичките му прищявки. В противен случай всеки ваш отказ ще бъде посрещан “на нож”, което ще стане психична травма за него.

• Изискванията, предявявани към детето, също трябва да бъдат съобразени с възрастта му. Освен това желателно е те да бъдат винаги еднакви, постоянни – както в семейството, така и в детската градина, и в училище.

• Не претоварвайте малчугана с впечатления (кино, четене) по време на боледуване и в периода на оздравяване.

• Не плашете детето, оставяйки го само в тъмна стая за наказание. Нека да поседи спокойно на стола, лишено от участие в любима игра.

• Говорете с детето ясно, плавно, без да бързате, но в никакъв случай на срички или напевно. Децата възприемат по-добре грамотно поднесената реч и с по-голяма охота слушат възрастните, които разговарят с тях по този начин.

• Старайте се детето ви да общува с уравновесени, добре говорещи деца, за да им подражава и да се научи да говори изразително и плавно.

• Не въвличайте заекващото дете в игри, които възбуждат и изискват от участниците индивидуални говорни изпълнения. Но много добре ще му се отразят колективните игри, изискващи хорови отговори.

• Поговорете с учителите да не изпитват детето ви първо. Нека то да отговори след ученика, който е отговорил правилно. Ако детето не може да започне да говори или постоянно се запъва, учителят трябва да му помогне да каже думата (фразата) или да отвлече вниманието му с друг въпрос – целта е да не му даде възможност да говори със запъване.

Детето ще се отърве най-лесно от заекването, ако се акцентира върху заниманията с музика и танци. Те помагат за развиването на чувство за ритъм, темп, помагат за формирането на правилно говорно дишане. Затова вместо школата за карате по-подходящи за него са музикалната или танцовата школа.

КОМПЛЕКСНИЯТ ПОДХОД

За да престане детето да заеква, говорете с него немного високо, спокойно и главното – без да бързате. Непременно го изслушвайте внимателно и търпеливо, не го пришпорвайте да говори по-бързо, не го прекъсвайте на половин дума (дори ужасно много да бързате). Отнасяйте се с чедото си ласкаво, старайте се да общувате с него без резки думи и критики. Поощрявайте малките му успехи. Здравословният начин на живот, спазването на режим (не забравяйте за дневния сън), пълноценното хранене, разходките начиствъздух постепенно ще ви помогнат да победите заекването.

Разбира се, заекващите деца имат нужда от помощта на невропатолог, психолог и логопед.

• Детето има нужда от укрепване на нервната система и създаване на благоприятен фон за психотерапия и логопедични занимания, затова лекарят ще му назначи някакви успокоителни препарати.

• Психологът ще убеди детето, че то може да говори правилно, без заекване. Непременно хвалете детето за малките му победи. Особено важно е това да се прави в присъствието на някое дете, възпитател или роднина.

• Работата с логопеда трябва да бъде редовна и да продължава не по-малко от 10 месеца. По време на занятията детето се учи да говори плавно, без да бърза. Много важно е то да се научи да диша правилно. За целта се използват специални дихателни упражнения.

Съществува система от разнообразни музикални игри (логопедична ритмика), която позволява на детето усвояването на плавното говорене да бъде по-леко и по-весело. Децата се движат и разговарят под музикален съпровод и това за тях е много полезно упражнение. То помага на малчугана да развива дребната и говорната моторика, учи го да се ориентира в пространството, възпитава чувството за ритъм, помага за сваляне на напрежението и сковаността.

АВТОР: Д-р Т.Танева

в.Търговски вестник

Новини

Нов физкултурен салон и STEM-център в ОУ „Неофит Рилски“

Published

on

„Тук, в това иновативно основно училище, духът на 15 септември се усеща още по-силно. Вие сте пример за съчетание на традиции и иновации – училище, което постига отлични образователни резултати, и едновременно с това разширява своята общност с нови паралелки, повече ученици и още повече успехи.“

Това каза заместник – министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, която присъства на тържеството за първия учебен ден в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово. Учебната година стартира с нови физкултурен салон и STEM център за ученици и учители.

В изграждането на спортната зала са инвестирани 1 370 800 лв. по програмата на МОН, а STEM пространството е финансирано по Механизма за възстановяване и устойчивост с 271 862,58 лв. Училищната среда е преобразена чрез 4 високотехнологично оборудвани класни стаи, мултифункционална зала за презентации, открити уроци, кино, проектни дейности и заснемане на ученически филми.

Директорът на ОУ „Неофит Рилски“ Мая Колева запозна гостите с проектите и постиженията на учители и ученици и с обновената материална база. По думите на зам.-министър Емилия Лазарова модерният център, проектите по роботика, международните мобилности показват стремежа на екипа да даде не само знания, но и умения за бъдещето.

„Убедена съм, че новият физкултурен салон, изграден с подкрепата на министерството, ще затвърди и доразвие тези добри практики, като истинска инвестиция в здравето, увереността и енергията на децата“, каза още тя.

В иновативно основно училище „Неофит Рилски“ се обучават 504 ученици от I до VII клас. Гости на събитието бяха още кметът на Габрово Таня Христова, областният управител Мария Башева, началникът на РУО Георги Маринов и др.

Зареди още

Новини

Габрово събира експерти на дискусия за боровата процесионка

Published

on

На 18 септември, от 10.00 часа, в Ритуалната зала на Община Габрово ще се проведе публична дискусия, посветена на разпространението на боровата процесионка, съобщиха от местна общинска администрация.

Събитието ще събере чл.-кор. дн проф. Георги Георгиев и експерти от Института за гората при БАН, които ще представят актуални данни и анализи.

Акцент в разговора ще бъде темата „Боровата процесионка (Thaumetopoea pityocampa) в Северна България – икономическо значение и социално-медицински проблеми“.

Ще се обсъждат щетите, които насекомото нанася върху горските масиви, както и рисковете за човешкото здраве.

Експертите ще представят и възможни подходи за ограничаване и превенция на вредителя.

Дискусията ще бъде излъчвана на живо в официалната страница на Община Габрово, а събитието е отворено за всички граждани и заинтересовани страни.

Зареди още

Новини

Празнуваме 140 години от Съединението на България!

Published

on

Днес е 6 септември, денят, в който отбелязваме 140-та годишнина от Съединението на Княжество България с Източна Румелия.

След Берлинския конгрес от 1878 г. България е разделена на Княжество България и Източна Румелия (в пределите на Османската империя). Останалото под османска власт българско население се стреми към обединяване с освободените българи.

Така през 1880 г. е създаден Българският таен централен революционен комитет (БТРЦК), чиято основна задача е да осъществи обединението на Княжеството с Източна Румелия. За да се координира работата с месното население, се учредяват и комитетите „Съединение“.

През февруари 1885 г. начело на БТРЦК застава Захари Стоянов, който подкрепя идеята Съединението да стане под скиптъра на княз Александър Батенберг.

Ролята на българския княз в този момент е решаваща, защото ако той, в качеството си на лоялен васал на Османската империя, откаже да признае акта на Съединението въпреки силната народна воля, начинанието губи смисъл и било обречено на неуспех.

На 6 септември 1885 г. в Пловдив навлизат отрядите на Чардафон Велики (Продан Тишков) и майор Данаил Николаев.

Арестуван е областният управител на Източна Румелия – Гаврил Кръстевич. Създадено е временно правителство начело с д-р Георги Странски, което обявява присъединяването на Източна Румелия към Княжество България.

Два дни по-късно Батенберг с нарочен манифест утвърждава присъединяването на областта и приема да бъде титулуван занапред като княз на Северна и Южна България. Пристига в Пловдив и определя за свой помощник в Южна България д-р Странски.

След продължителна дипломатическа борба на Цариградската посланическа конференция (1885-1886) Съединението получава признание с подписването през 1886 г. на Българо-турска спогодба.

6 септември е обявен за официален празник на страната с решение на Народното събрание от 18 февруари 1998 г.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица