Свържи се с нас

Общество

Заекването при децата

Published

on

Д-р Т.Танева

Заекването е познато от дълбока древност и е едно от най-тежките езиково-говорни смущения. Заекването при децата се появява най-често във възрастта от две до пет години, проявява се като нарушение на темпото, ритъма и плавността на речта. Такива деца трудно се адаптират в колектива и се затрудняват в общуването с връстниците си, затова трябва да се положат всички усилия, за да се помогне на детето да се справи с проблема. Симптоматика при деца със заекване е следната:наличие на запъване,бързоречие,съпродоводено с вегетативна симптоматика от своя страна изпотяване,зачервяване, раздразителност,подпомагане с ръце и крака с цел правилно звукопроизношение и др.

Ето основните фактори предизвикващи заекването:

• Вродена слабост на говорния апарат.

• Заболявания на носоглътката, гръкляна.

• Увреждания на главния мозък, черепно-мозъчни травми (вътреу робни, родови, асфиксия, сътресение на главния мозък).

• Психични травми (уплаха, неправилно възпитание, постоянни конфликти в семейството и т.н.).

• Нервни и инфекциозни заболявания, енуреза.

• Едновременното обучение на различни езици в ранна възраст.

• Излишна строгост, суровост на възпитанието от родителите или • Едновременното обучение на различни езици в ранна възраст.

•Едновременното обучение на различни езици в ранна възраст.

• Излишна строгост, суровост на възпитанието от родителите или учителитезлишна строгост, суровост на възпитанието от родителите или учителите. Ето и методите за отстраняване на заекването-Слабото място на заекващите деца е нервната система. Помнете, че дори детето ви да не заеква, но попада в рисковата група по три или повече показателя, обърнете внимание на това. Някои от тях можете да отстраните самостоятелно. Децата с отслабена нервна система се нуждаят особено много от индивидуален подход, спокойна обстановка в семейството, правилен общ и говорен режим.

• Не четете на детето книги, които не съответстват на възрастта му. Въздържайте се също така от четенето на страшни приказки преди сън – това може да изплаши детето, то постоянно ще се страхува да не види Баба Яга, Торбалан и т.н.

• Не разрешавайте на детето да гледа често и продължително телевизия, особено преди сън. Вредата от предавания, несъответстващи на възрастта му, е също много опасно.

• Не глезете детето прекалено много, изпълнявайки всичките му прищявки. В противен случай всеки ваш отказ ще бъде посрещан “на нож”, което ще стане психична травма за него.

• Изискванията, предявявани към детето, също трябва да бъдат съобразени с възрастта му. Освен това желателно е те да бъдат винаги еднакви, постоянни – както в семейството, така и в детската градина, и в училище.

• Не претоварвайте малчугана с впечатления (кино, четене) по време на боледуване и в периода на оздравяване.

• Не плашете детето, оставяйки го само в тъмна стая за наказание. Нека да поседи спокойно на стола, лишено от участие в любима игра.

• Говорете с детето ясно, плавно, без да бързате, но в никакъв случай на срички или напевно. Децата възприемат по-добре грамотно поднесената реч и с по-голяма охота слушат възрастните, които разговарят с тях по този начин.

• Старайте се детето ви да общува с уравновесени, добре говорещи деца, за да им подражава и да се научи да говори изразително и плавно.

• Не въвличайте заекващото дете в игри, които възбуждат и изискват от участниците индивидуални говорни изпълнения. Но много добре ще му се отразят колективните игри, изискващи хорови отговори.

• Поговорете с учителите да не изпитват детето ви първо. Нека то да отговори след ученика, който е отговорил правилно. Ако детето не може да започне да говори или постоянно се запъва, учителят трябва да му помогне да каже думата (фразата) или да отвлече вниманието му с друг въпрос – целта е да не му даде възможност да говори със запъване.

Детето ще се отърве най-лесно от заекването, ако се акцентира върху заниманията с музика и танци. Те помагат за развиването на чувство за ритъм, темп, помагат за формирането на правилно говорно дишане. Затова вместо школата за карате по-подходящи за него са музикалната или танцовата школа.

КОМПЛЕКСНИЯТ ПОДХОД

За да престане детето да заеква, говорете с него немного високо, спокойно и главното – без да бързате. Непременно го изслушвайте внимателно и търпеливо, не го пришпорвайте да говори по-бързо, не го прекъсвайте на половин дума (дори ужасно много да бързате). Отнасяйте се с чедото си ласкаво, старайте се да общувате с него без резки думи и критики. Поощрявайте малките му успехи. Здравословният начин на живот, спазването на режим (не забравяйте за дневния сън), пълноценното хранене, разходките начиствъздух постепенно ще ви помогнат да победите заекването.

Разбира се, заекващите деца имат нужда от помощта на невропатолог, психолог и логопед.

• Детето има нужда от укрепване на нервната система и създаване на благоприятен фон за психотерапия и логопедични занимания, затова лекарят ще му назначи някакви успокоителни препарати.

• Психологът ще убеди детето, че то може да говори правилно, без заекване. Непременно хвалете детето за малките му победи. Особено важно е това да се прави в присъствието на някое дете, възпитател или роднина.

• Работата с логопеда трябва да бъде редовна и да продължава не по-малко от 10 месеца. По време на занятията детето се учи да говори плавно, без да бърза. Много важно е то да се научи да диша правилно. За целта се използват специални дихателни упражнения.

Съществува система от разнообразни музикални игри (логопедична ритмика), която позволява на детето усвояването на плавното говорене да бъде по-леко и по-весело. Децата се движат и разговарят под музикален съпровод и това за тях е много полезно упражнение. То помага на малчугана да развива дребната и говорната моторика, учи го да се ориентира в пространството, възпитава чувството за ритъм, помага за сваляне на напрежението и сковаността.

АВТОР: Д-р Т.Танева

в.Търговски вестник

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Новини

Областна среща акцентира върху ранното включване на децата в образованието

Published

on

ОУ „Христо Ботев“ – Севлиево бе домакин на изнесена междуинституционална среща на Областния координационен център по Механизма за обхват с представители на училища и детски градини от общини Севлиево и Дряново. Участниците имаха възможността да дискутират по темата „Подобряване обхвата на рискови групи“.

Допълнителни усилия трябва да бъдат насочени към 4-годишни деца, които не са обхванати в подготвителни групи, както и новоотпаднали ученици на възраст 9–13 години, с цел предприемане на навременни мерки за превенция на отпадането.

Акцент беше поставен върху значението на ранното включване в образователния процес и необходимостта от целенасочена работа с децата и семействата им за преодоляване на културологични, социални и емоционални бариери.

Отчетени бяха положителни резултати от реализираните обходи и предприетите дейности на екипите за обхват на местно ниво – за по-малко от две седмици четири деца са обхванати отново в образователната система. ОУ „Христо Ботев“ – Севлиево представи „Иновативни проекти и партньорства за задържане и мотивиране на ученици“, като беше отчетен постигнат 90% обхват.

Четири ключови проекта допринасят за повишаване мотивацията и ангажираността на учениците, като важна роля играе и новото оборудване в STEM лабораториите по роботика, природни науки и математика.

Беше подчертана значимостта на доброто взаимодействие с образователен медиатор и обществен възпитател, особено при работата с деца в риск от отпадане от кв. Балабанца. Обсъдени бяха актуални случаи на деца и ученици в риск от отпадане, както и планирани обходи и срещи с родители по Проект BG05SFPR001-1.002-0002 „Достъп до образование за всяко дете – Габрово“.

В заключение заместник областният управител Иван Любомиров потвърди значението на координираните усилия между институциите и прилагането на добри практики за задържането на децата и учениците в образователната система.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица