

Новини
Честит Гергьовден – ден на храбростта и Българската армия!
На този ден честваме паметта на Свети Георги Победоносец (275-281 – 23 април 303). Той е войник в Римската империя, който е почитан като мъченик за Христовата вяра. Свети Георги е един от най-тачените светци в Източноправославната църква. Обезсмъртен в мита за Свети Георги и ламята, той е покровител на Канада, Каталония, Англия, Етиопия, Грузия, Гърция, Черна гора, Португалия, България, Сърбия, градовете Истанбул, Любляна и Москва.
Роден в Кападокия (Мала Азия), на 20 години му е дадена военната титла трибун, след като се проявява като пълководец. През 303 г., по време на управлението на император Диоклециан, е убит, тъй като е защитавал християнската вяра. На иконите Св. Георги Победоносец е изобразяван винаги на кон, а в краката му лежи убитата от него ламя.
Гергьовден в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец, 6 май. Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като главен празник на овчаря. Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.
Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден За храброст – отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.
През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастиря”. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет. Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България преди Ивановден.
Той е имен ден на носещите имената Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Глория, Ганчо, Гено, Генчо, Генади, Гошо, Генка, Галина, Галя, Генко, Геновева, Габрил, Габрина, Габриела, Габриел и други имена, подходящи за празника. В българския народен календар Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник.
Познат е с имената Гергьовден, Гергевден, Гюрговден, Герги, Джурджовдън, както и Хъдърлез и Адрелес, сред мюсюлманите и помаците. Празникът е календарно обвързан-празнува се на 6 май и се чества във всички територии населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща на Димитровден.
Според народните представи св. Георги освен покровител на земеделците, е и най-могъщият покровител на стадата, затова голяма част от обредните практики и обичаите, изпълнявани на този ден имат за цел да осигурят здравето и плодовитостта на живата стока. На Гергьовден рано сутринта се извършва ритуалното извеждане на животните на първа зелена паша (на попас), като стадото се подкарва със зелена пръчка.
На този ден се прави и първото обредно доене на овцете. Овчарите отварят вратата на кошарата и която овца излезе първа, украсяват главата и с предварително подготвен венец и я издояват (другаде се дои първата оягнила се овца). Ведрото, в което се дои овцата, е украсено също с венци или различни зелени растения и пресукани бял и червен конец (мартеница).
По същия начин са украсени и вратата на кошарата, както и самата кошара. Млякото на първата овца се издоява през сребърен пръстен, кравайче, венец, а някъде и през речен „гергьовски камък” с естествен отвор. Първите капки мляко се изливат на земята или върху яйце (не рядко червено), което после се заравя в земята. Някъде овчарите гърмят с пушки край стадото, за да изгонят злите духове. Широко разпространен е обичаят на този ден овцете да се захранят с обреден хляб, приготвен от жените.
Също така на Гергьовден става първото вкусване на мляко и млечни продукти през годината. Традиционно на Гергьовден се коли агне. На този ден всяка къща, независимо дали притежава или не овце, трябва да заколи агне, защото: Изборът на жертвеното животно е различен – някъде това е първото родено агне през годината, другаде – агнето на първата излязла от кошарата овца. Може да се взема предвид и пола (първото мъжко) или цвета (първото бяло) на животното. Преди да се заколи, то също се окичва с венец или цветя, захранва се със свежа зеленина, трици и сол (на някои места и с обреден хляб) и се запойва с вода; някъде го прекадяват с тамян или свещеникът му чете молитва. От солта и хляба, с които е захранено, дават и на другите домашни животни. В миналото агнето обикновено се е колело в къщата при огнището, като се е гледало кръвта му да опръска стената. На някои места според дебелината на кървавите бразди се гадаело плодородна ли ще е годината или не. След заколването се взима от кръвта и с нея се мазват децата по челото и бузите, за да бъдат здрави през годината. С тази кръв се мазват и праговете на вратите и ъглите на стаите. Останалата кръв се събира в съд, (в който също има зеленина), и се заравя в земята на чисто място (в смисъл далеч от бунище, тоалетна, капчук и др. места, които в народните представи се определят като „нечисти”), където не се стъпва.
На места в Южна България агнето се коли под плодни дървета и се следи кръвта да попие в земята. В Западна България пък агнето се коли при река, като кръвта му изтича във водата (ако е заколено в къщи, кръвта му се отнася и се хвърля в реката).
След празника костите на жертвеното агне също се хвърлят в течаща вода („да тече млякото като вода”), заравят се в нивата или в мравуняк („да се въдят овцете като мравки”). От тях някъде запазват кокалчето от предния десен крак, което използват на следващата година при украсата на обредните гергьовденски хлябове, както и предната плешка – с нея лекуват децата от уруки.
В Родопите по предната плешка се гадае за плодородието през годината и съдбата на стопанина. Обикновено агнето се пече цяло, като след изпичането се носи в църква, за да се освети или ако се пече на общоселската трапеза, свещеникът или стопанинът го прекадяват на място. Тя обикновено е общоселска.
Прави се извън селището някъде на зеленина – обикновено при оброчище, параклис или манастир (ако има такъв в близост). След като се освети, на нея се носят опечените агнета, обредните хлябове, прясно издоеното мляко и подсиреното от него сирене, квасено мляко и други подобни.
На този ден за първи път през годината се яде пресен чесън, който задължително присъства на трапезата. Край празничната трапеза отново се изпълняват обредни практики, свързани както с плодородието, така и с брачна насоченост. В някои райони на Източна България младите булки в началото стоят прави край трапезата, „за да стават високи конопите”, а после хукват да бягат, като децата ги замерят с трохи хляб за плодородие.
Другаде с бучки сирене за плодовитост са замеряни и младоженците. На Гергьовден, край трапезата, кумът ритуално събува сватбените чорапи на младоженката и сваля връхната ѝ сватбена дреха, като я забражда с женска забрадка, вместо носената досега булчинска.
На празничната трапеза (както и през целия ден на празника) цари веселие и се играят т. нар. „гергьовденски хора“. Играят се обикновено на песни с религиозно-митичен характер и такива, свързани с мотивите за св. Георги – обикалящ полето, побеждаващ ламята и отключващ изворите и влагата. Веселието е задължително по време на целия празник.
Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
„Интер Пауър“ демонстрира на живо работа на соларна система (Видео)


По време на тазгодишното издание на фестивала „Узана Поляна Фест 2025“ габровската компания „Интер Пауър“ представи иновативна демонстрация на своя специално оборудван бус с хибридна система.
В рамките на фестивала гостите имаха възможността да се запознаят отблизо с цялостна соларна инсталация, състояща се от 36 фотоволтаични панела по 590 W, монтирани в изток–запад конструкция.
Енергията се съхраняваше в батерия с капацитет 40 kWh – осем модула по 5,12 kWh, управлявани от система за управление на батерии (BMS), която следи заряда и разряда на всеки модул.
Посетителите на буса видяха нагледно как произведената от слънцето енергия се използва за захранване на сцените и шатрите на фестивала, както и на станцията за зареждане на мобилни телефони.
Демонстрацията показа, че възобновяемата енергия е не само устойчива, но и напълно приложима в реални условия – „тук и сега“.
„Интер Пауър“ благодари на всички, които посетиха соларната зона и се докоснаха до възможностите на зелената енергия.

Култура
За житейската съдба на двама генерали, взели участие в Шипченската епопея


В дните на 15-тото по ред Национално честване на Шипченската епопея ще Ви припомним за съдбата на две личности, взели пряко участие в събитията през август 1877 г. и за кратко пребивавали в Габрово, но остави своите следи в българската история. Това са командирът на Десета опълченска дружина майор Доршпрунг (както се подписвал саморъчно), едно малко известно име за широката публика и най-малкият опълченец, участвал в Руско-турската война 1877/1878 г. – Тодор Василев Габаров.
В края на месец юли в Габрово се сформира Десета опълченска дружина, от така наречената втора серия. От града и от съседните села и колиби се записват за доброволци в нея 172 мъже, от Дряновско 37 и Севлиевско 10. Това е военното формирование, в което габровци имат най-голям брой числен състав от всички останали дружини. Честта да бъде командир на „габровската“ дружина е възложена със заповед от 28 юли 1877 г. на майор Иван Петрович Доршпрунг-Целица (в официалните документи на руското командване винаги е изписван с двете фамилни имена). Неговото име присъства в редица документи – рапорти, писма, телеграми и др. Той остава командир на дружината от първия ден на нейното създаване до разформироването ѝ през месец юли 1878 г., но биографични данни за него липсват в историческите изследвания и до момента няма известна негова снимка или рисуван портрет.
За едно българско момче срещата с майор Доршпрунг-Целица като командир на Десета опълченска дружина има съдбоносно значение – това е Тодор Василев Габаров. През юни 1877 г. той заедно с майка си е оцелял от турските зверства след опожаряването на Стара Загора и настъплението на турската войска към прохода Шипка. Те са част от бежанския поток към спасителния Балкан и Габрово. В с. Зелено дърво командирът на дружината се среща с Тодор Василев, будно и любознателно момче, което иска да воюва за свободата на поробеното си отечество. По негово желание и със съгласието на майка му на 15 октомври 1877 г. той официално е зачислен в 4-та рота на 10-та дружина с командир майор Иван Петрович Доршпрунг-Целица. След време ще се установи, че той е най-младият опълченец, записал се и участвал в Руско-турската война от 1877 – 1878 г.
Цялата статия на Катя Гечева, главен уредник в РИМ – Габрово, можете да прочетете в страницата на музея на адрес: http://h-museum-gabrovo.bg/?p=17409.


Крими
Прокуратурата ще поиска арест за пияния, убил жена и ранил 4-ма при тежка катастрофа


Окръжната прокуратура в Габрово ще иска арест за пияния водач, причинил тежко пътнотранспортно произшествие, с един загинал и четири пострадали лица, за което вчера информирахме.
Габровската окръжна прокуратура упражнява надзор и ръководи досъдебното производство, образувано от разследващ полицай за престъпление по чл.343 ал.3 б.“б“, във вр. с ал.1 б.“в“, във вр. с чл.342 ал.1 от НК.
То е водено за това, че около 22.00 часа на 24 август т.г., на прав участък на пътя между Севлиево и Габрово, в землището на гр. Севлиево, при управление на лек автомобил „БМВ 530 Д“ от мъж, с инициали С. Х., от село Горна Росица, в пияно състояние с концентрация на алкохол в кръвта над 1,2 на хиляда, при управление на лек автомобил „Фолксваген Крафтер“ от Й.Й. от с. Яворец, и при управление на лек автомобил „БМВ Х5“ от П. Н. от село Шумата, са нарушени правилата за движението по пътищата и по непредпазливост е причинена смъртта на 45-годишна жена и средни телесни повреди на четири лица, пътували в превозните средства.
Водачите са тествани за употреба на алкохол и наркотици. Пробата за алкохол на 26-годишния водач на лекия автомобил „БМВ 530 Д“ е отчела положителен резултат от 2,24 промила. Същият не е представил свидетелство за управление на МПС.
В хода на разследването до момента е извършен оглед на местопроизшествие, разпитани са свидетели. Предстои назначаването на съдебномедицински експертизи за установяване причината за смъртта на пътничката и телесните увреждания на другите пострадалите лица, както и автотехническа експертиза относно причините и механизма на възникване на пътнотранспортно произшествие.
26-годишният водач на лекия автомобил „БМВ 530 Д“ е задържан за срок от 24 часа по реда на Закона за МВР и под ръководството на наблюдаващия прокурор от Окръжна прокуратура – Габрово е привлечен като обвиняем за престъпление по транспорта, извършено при евентуален умисъл в пияно състояние.
Водачът е задържан за срок до 72 часа от Окръжна прокуратура – Габрово за довеждането му пред съда, от когото ще бъде поискано вземане на най-тежката мярка за неотклонение – задържане под стража.
Действията по разследването продължават под ръководството на Окръжна прокуратура – Габрово.

-
Кримипреди 7 дни
Енергото предупреждава за телефонни измами
-
Новинипреди 7 дни
„Янтра“ спечели дербито си с „Етър“ при гостуването си в Търново (видео)
-
Кримипреди 7 дни
Мамят с фейк страница на „Обществен транспорт в Габрово“ във фейсбук
-
Културапреди 7 дни
Ценен ръкопис на 200 години издаде габровската Регионална библиотека
-
Кримипреди 2 дни
Пиян шофьор предизвика катастрофа със загинал и петима ранени
-
Кримипреди 2 дни
Причинилият катастрофата със загинал и 5-ма ранени празнувал кръщене
-
Новинипреди 21 часа
Днес започват честванията на Шипченската епопея (Програма)
-
Културапреди 2 дни
Изложба „НОВОТО ЦЕННО: Съвременно занаятчийско изкуство от България“