Свържи се с нас

Новини

Родител и дете заедно трябва да решат къде да учи осмокласникът

Решението за избор на профил или професия при кандидатстването след седми клас трябва да се вземе заедно от родителите и детето

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

На 5 юли, приключи подаването на документи за участване в първо класиране за приема в средните училища. Учениците са направили своя избор и вече е време да насочим вниманието си към бъдещите седмокласници и техните родители.

За съжаление практиката показва, че изборът на образование след завършване на 7 клас продължава да се пренебрегва.

Все още има учениците, а и родители, за които петте години в средното училище са начин да се прекара безметежно времето до постъпването във висшето училище или започването на работа, вместо те да бъдат използвани за трупане на знания и умения, които да помогнат на детето да се изгради и реализира като професионалист.

Не е тайна, че улесненият достъп до висшето образование кара някои да мислят, че може да спестят усилия в средното образование.

Резултатите от това са крайно негативни. Имаме немотивирани и неангажирани с учебния процес ученици, което натоварва максимално педагогическите специалисти в училище. Това пречи на учебния процес и на онези деца, които искат да получават знания. Немотивираният и посредствен ученик става некомпетентен и немотивиран специалист, който е недоволен от предоставяните му възможности за реализация на пазара на труда.

В практиката често се случва да се работи с деца, които избират една или друга алтернатива с меко казано „несериозни“ аргументи. Сред тях са близост на училището до дома, „лесното“, според тях, завършване на избраната специалност, наличието на определен приятелски кръг в избраното учебно заведение и т.н.

Центърът за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, от своя страна се стремим да накара децата и родителите да осъзнаят, че ако сега се спестят усилия, то в бъдеще на детето ще му бъде много трудно в професионалната реализация.

Тези пет годни, в които ученикът трябва да бъде активен, (все пак той е ученик и неговата основна дейност и задължение е ученето), в никакъв случай не се равняват на 40-45 години, в които ще трябва да работи, докато се пенсионира.

По-добре е децата да се мобилизират сега, отколкото да се наложи да се обучават и преквалифицират, когато станат възрастни и вече имат съвсем други задължения и отговорности, но нямат достатъчно свободно време за учене.

Съществува опасност ние, родителите, да допуснем две грешки при избора на образование за нашите деца. И двете, еднакво пагубни за тяхното бъдещото професионално развитие. Ето защо е удачно да бъдат споменати.

Първата грешка е да оставим детето да направи избора само. Да му кажем: „Ти си достатъчно голям. Можеш да избереш сам. Имаме ти пълно доверие“. На пръв поглед това изглежда съвсем естествено. Всеки, които е възпитавал деца, знае, че е важно да им гласуваме доверие. Това изгражда силна връзка с детето. Но това до голяма степен е и бягство от отговорност. Замислете се! С какво познание за себе си, за света на професиите и за възможностите на образователната система разполага едно дете на 14 годишна възраст? Върнете се назад във времето! С какво познание разполагахте Вие на тези години?

Това решение е важно. То ще предопредели живота на детето не само през следващите 5 години, но и още по-напред. Да дадем право на дето само да избира, означава да откажем да го подкрепим в това важно за него решение. Тежестта на бъдещите очаквания към него могат да окажат негативно въздействие върху мотивацията и представянето на детето в училище.

Втората грешка е да изберем, вместо детето. В практиката ми се е случвало родител да каже: „Аз ще кажа какво ще учи. Той не знае какво иска“. Дори да е така. Наша роля, като значим възрастен в живота на детето е да му помогнем да разбере какво иска и да избере нещо, което му харесва. Вземането на решения вместо детето, не само при избора на образование, а и в другите сфери на живота, води до неспособност в бъдеще то да взема самостоятелни решения.

Това ще затвърди у него модел, при който ще търси винаги чуждо мнение и одобрение.
Ясно е, че едно дете на 14 години трудно ще избере нещо, което ще продължава да иска толкова силно и когато дойде време да се реализира като професионалист. Може би изключение правят децата с изявени дарби и таланти. Но всяко дете е личност, макар и личност в развитие. То има интереси, умения, способности, ценностна система и т.н.

Всички тези индивидуални особености могат да ни насочат към избора на подходящо за него образование- профил или професия. Ако изберем вместо него, има опасност, когато срещне трудност в училище, то да се откаже и да се обърне към нас с обвинения. Това ще се случи, защото не е ангажирано с направения от нас избор.

И още нещо. По този начин, изключвайки детето от процеса на вземане на решение ние показваме незачитане на собствената му личност. Най-тежки са случаите, в които има противоречие между желанието на детето и това на неговите родители, но въпреки това родителите налагат своя избор.

Както често се случва – истината е някъде по средата.

Решението за кандидатстване в средните училища и гимназиите след седми клас следва да се вземе от родителите и детето заедно. Необходимо е на този процес да се отдели достатъчно време.

Ако чакаме последния момент е много вероятно, притиснати от крайния срок да вземем решение, което не е оптимално за детето. Тазгодишните седмокласници вече направиха своя избор. Но нека бъдещите такива и техните родители започнат още от сега!

Препоръчително е бъдещите шестокластници също да помислят по въпроса. Колкото по-рано- толкова по-добре!

Нека съберат повече информация за предлаганите профили и професии в средните училища и гимназиите в област Габрово. Да научат повече за реда и условията за кандидатстване. Да набележат няколко профила и специалности от професия, и да се опитат да си се представят в тази или онази професионална роля. Да съпоставят изискванията на професията с техните индивидуални особености.

Екипите на училищата, Регионално управление на образованието – Габрово и разбира се ние от Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, можем да бъдем в помощ на родителите в процеса на вземане на решение.

Екипът на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ през тази учебна година стартира една нова инициатива „Приемен ден в училище“, която ще продължи и през следващата. В този ден, предварително уговорен с ръководството на училището, кариерен консултант от Центъра ще бъде на разположение на учениците, родителите и педагогическия екип в училище. Това се прави с цел да сме по-близо до родителите и да сме максимално полезни при подпомагане на избора.

И нека не забравяме. На всеки един етап от процеса за вземане на решение детето трябва да участва активно.

Автор: Пенко Атанасов – кариерен консултант, Директор на Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

ДГ „Явор“ отбеляза Деня на Земята с „Азбука на щастието“

Published

on

„Азбука на щастието“ бе мотото на инициативата , с която ДГ „Явор“ отпразнува Деня на Земята.

В парка „Колю Василев – Обов“ усмихнати деца и родители се срещнаха, за да си спомнят как се случват приятелствата.

Бяха организирани няколко къта със занимания по интереси „Йога“, „забавно рисуване с пръсти“, „Ритъм и ударни инструменти“, „Весела паяжина“.

Рисунки върху асфалтовите алеи украсиха Деня на всички. Естествено, децата получиха подаръци от учителите – балони и специална книжка, посветена на празника.

Дейностите бяха част от проект на МОН, посветен на благополучието на децата.

Зареди още

Крими

Над 1 000 нарушения за скорост в региона само за седмица

Published

on

Общо 1 004 нарушения на скоростните режими бяха установени при полицейска операция, проведена през изминалата седмица в област Габрово. Резултатите от нея бяха обявени от пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово.

От 15 до 21 април в габровския регион, както и в цялата страна, се проведе полицейска операция за контрол на скоростта по пътищата. Точките за контрол бяха съобразени по време и място с интензивността на движението и наличието на предпоставки за управление на МПС с превишена скорост.

Приоритетно се обхващаха местата и участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия, настъпили най-често поради несъобразена скорост.

От 00.00 до 23.59 часа на 19 април се проведе „24-часов маратон – Скорост“. Пътните полицаи използваха всички налични технически средства за контрол на скоростта както в светлата, така и в тъмната част на денонощието.

Операцията имаше за цел да фокусира вниманието към превишената скорост – една от основните причини за тежки катастрофи с жертви и ранени.

На 19 април по време на „24-часовия маратон – Скорост“ бяха констатирани 214 нарушения на скоростните режими.

В останалите дни от седмицата са установени общо 790 нарушения, като 546 са нарушенията в населени места и 244 в извън населени места.

Пътнотранспортните произшествия, настъпили през първото тримесечие на годината на територията на областта, които са в резултат от движение със скорости, превишаващи максимално допустимите и несъобразени с конкретните пътни и атмосферни условия, са общо 31, като 28 са с материални щети и 3 тежки ПТП с 5 ранени.

През изминалата година издадените фишове за нарушение на скоростните режими са общо 31 407, информират още от полицията.

Зареди още

Култура

Призови места за учениците на Цветан Радков от „Фолклорни приумици”

Published

on

Ученици на преподавателя по китара и тамбура Цветан Радков се завърнаха с награди от XVIII Регионален детско-юношески конкурс за певци и инструменталисти „Фолклорни приумици”.

В конкурсната програма на форума в Червен бряг участваха над 110 талантливи деца от 14 населени места, разпределени в направленията: класическа музика, музикален фолклор, народно пеене.

Наградите присъди компетентно жури от специалисти: Елка Недялкова, Румен Тодоров и Валентин Недялков, преподаватели в НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен. Призови места за възпитаниците на Школата по китара и тамбура при НЧ „Развитие-1870”.

Златни медали спечелиха Велизара Костова, Дамян Иванов и Китарен оркестър. Второ място заслужи Калоян Маринов. На трето място журито класира Александра Денчева и Калоян Костов.

Призови награди спечелиха и учениците на Цветан Радков от Габрово – Бетина Делуди, Вероника Бойчева и Ивана Петкова. С поощрения бяха отличени двете камерни групи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица