Свържи се с нас

Новини

Родител и дете заедно трябва да решат къде да учи осмокласникът

Решението за избор на профил или професия при кандидатстването след седми клас трябва да се вземе заедно от родителите и детето

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

На 5 юли, приключи подаването на документи за участване в първо класиране за приема в средните училища. Учениците са направили своя избор и вече е време да насочим вниманието си към бъдещите седмокласници и техните родители.

За съжаление практиката показва, че изборът на образование след завършване на 7 клас продължава да се пренебрегва.

Все още има учениците, а и родители, за които петте години в средното училище са начин да се прекара безметежно времето до постъпването във висшето училище или започването на работа, вместо те да бъдат използвани за трупане на знания и умения, които да помогнат на детето да се изгради и реализира като професионалист.

Не е тайна, че улесненият достъп до висшето образование кара някои да мислят, че може да спестят усилия в средното образование.

Резултатите от това са крайно негативни. Имаме немотивирани и неангажирани с учебния процес ученици, което натоварва максимално педагогическите специалисти в училище. Това пречи на учебния процес и на онези деца, които искат да получават знания. Немотивираният и посредствен ученик става некомпетентен и немотивиран специалист, който е недоволен от предоставяните му възможности за реализация на пазара на труда.

В практиката често се случва да се работи с деца, които избират една или друга алтернатива с меко казано „несериозни“ аргументи. Сред тях са близост на училището до дома, „лесното“, според тях, завършване на избраната специалност, наличието на определен приятелски кръг в избраното учебно заведение и т.н.

Центърът за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, от своя страна се стремим да накара децата и родителите да осъзнаят, че ако сега се спестят усилия, то в бъдеще на детето ще му бъде много трудно в професионалната реализация.

Тези пет годни, в които ученикът трябва да бъде активен, (все пак той е ученик и неговата основна дейност и задължение е ученето), в никакъв случай не се равняват на 40-45 години, в които ще трябва да работи, докато се пенсионира.

По-добре е децата да се мобилизират сега, отколкото да се наложи да се обучават и преквалифицират, когато станат възрастни и вече имат съвсем други задължения и отговорности, но нямат достатъчно свободно време за учене.

Съществува опасност ние, родителите, да допуснем две грешки при избора на образование за нашите деца. И двете, еднакво пагубни за тяхното бъдещото професионално развитие. Ето защо е удачно да бъдат споменати.

Първата грешка е да оставим детето да направи избора само. Да му кажем: „Ти си достатъчно голям. Можеш да избереш сам. Имаме ти пълно доверие“. На пръв поглед това изглежда съвсем естествено. Всеки, които е възпитавал деца, знае, че е важно да им гласуваме доверие. Това изгражда силна връзка с детето. Но това до голяма степен е и бягство от отговорност. Замислете се! С какво познание за себе си, за света на професиите и за възможностите на образователната система разполага едно дете на 14 годишна възраст? Върнете се назад във времето! С какво познание разполагахте Вие на тези години?

Това решение е важно. То ще предопредели живота на детето не само през следващите 5 години, но и още по-напред. Да дадем право на дето само да избира, означава да откажем да го подкрепим в това важно за него решение. Тежестта на бъдещите очаквания към него могат да окажат негативно въздействие върху мотивацията и представянето на детето в училище.

Втората грешка е да изберем, вместо детето. В практиката ми се е случвало родител да каже: „Аз ще кажа какво ще учи. Той не знае какво иска“. Дори да е така. Наша роля, като значим възрастен в живота на детето е да му помогнем да разбере какво иска и да избере нещо, което му харесва. Вземането на решения вместо детето, не само при избора на образование, а и в другите сфери на живота, води до неспособност в бъдеще то да взема самостоятелни решения.

Това ще затвърди у него модел, при който ще търси винаги чуждо мнение и одобрение.
Ясно е, че едно дете на 14 години трудно ще избере нещо, което ще продължава да иска толкова силно и когато дойде време да се реализира като професионалист. Може би изключение правят децата с изявени дарби и таланти. Но всяко дете е личност, макар и личност в развитие. То има интереси, умения, способности, ценностна система и т.н.

Всички тези индивидуални особености могат да ни насочат към избора на подходящо за него образование- профил или професия. Ако изберем вместо него, има опасност, когато срещне трудност в училище, то да се откаже и да се обърне към нас с обвинения. Това ще се случи, защото не е ангажирано с направения от нас избор.

И още нещо. По този начин, изключвайки детето от процеса на вземане на решение ние показваме незачитане на собствената му личност. Най-тежки са случаите, в които има противоречие между желанието на детето и това на неговите родители, но въпреки това родителите налагат своя избор.

Както често се случва – истината е някъде по средата.

Решението за кандидатстване в средните училища и гимназиите след седми клас следва да се вземе от родителите и детето заедно. Необходимо е на този процес да се отдели достатъчно време.

Ако чакаме последния момент е много вероятно, притиснати от крайния срок да вземем решение, което не е оптимално за детето. Тазгодишните седмокласници вече направиха своя избор. Но нека бъдещите такива и техните родители започнат още от сега!

Препоръчително е бъдещите шестокластници също да помислят по въпроса. Колкото по-рано- толкова по-добре!

Нека съберат повече информация за предлаганите профили и професии в средните училища и гимназиите в област Габрово. Да научат повече за реда и условията за кандидатстване. Да набележат няколко профила и специалности от професия, и да се опитат да си се представят в тази или онази професионална роля. Да съпоставят изискванията на професията с техните индивидуални особености.

Екипите на училищата, Регионално управление на образованието – Габрово и разбира се ние от Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“, можем да бъдем в помощ на родителите в процеса на вземане на решение.

Екипът на ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“ през тази учебна година стартира една нова инициатива „Приемен ден в училище“, която ще продължи и през следващата. В този ден, предварително уговорен с ръководството на училището, кариерен консултант от Центъра ще бъде на разположение на учениците, родителите и педагогическия екип в училище. Това се прави с цел да сме по-близо до родителите и да сме максимално полезни при подпомагане на избора.

И нека не забравяме. На всеки един етап от процеса за вземане на решение детето трябва да участва активно.

Автор: Пенко Атанасов – кариерен консултант, Директор на Център за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово“.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Първият спортно-терапевтичен център в Габрово ще заработи съвсем скоро

Published

on

Габрово ще се сдобие с първия по рода си спортно-терапевтичен център, който ще предлага безплатна подкрепа и възможности за спортни занимания на деца и младежи с двигателни и ментални затруднения. Заявленията за ползване на услугите ще се приемат още от понеделник.

Новината беше обявена по време на официалното представяне на инициативата от Георги Левичаров, основен двигател на проекта, реализиран от спортен клуб „Равен старт“.

Той сподели, че създаването на центъра е осъществяване на дългогодишна мечта: „Това е една седемгодишна мечта, която днес е близо до пълното си реализиране. Благодарен съм на всички, които подкрепиха процеса до този момент“, каза Левичаров.

Събитието се проведе в Деня на духовността – празник на Габрово, което областният управител Мария Башева определи като символично съвпадение: „Вярвам, че неслучайно точно днес се събираме, за да подкрепим тази важна за нашия град и нашите деца инициатива“, посочи тя и поздрави екипа за усилията и отдадеността им.

Центърът ще се помещава в сградата на ОУ „Иван Вазов“ в Габрово. Там ще бъдат обособени различни зони – зала за обща физическа подготовка, кабинет за активна и пасивна рехабилитация, както и достъп до физкултурния салон и външни спортни пространства.

Благодарение на дарители, помещенията вече са ремонтирани, а предстои поставянето на специална настилка и оборудване. Средствата за част от тях все още се набират – сред тях са клетка на Роше с кушетка, плувен тренажор, бягаща пътека и устройство за придвижване на хора с инвалидни колички или двигателни затруднения.

Екип от различни специалисти ще работи безвъзмездно с децата и младежите, които ще ползват услугата, предоставяйки им възможност за развитие, рехабилитация и социална интеграция чрез спорта.

Зареди още

Новини

Областният управител прие в кабинета си здравния министър

Published

on

Областният управител представи на министъра на здравеопазването основните въпроси на лечебните заведения и лекарските съсловия в областта. Мария Башева припомни за необходимостта от ново кухненско оборудване за Държавната психиатрична болница в Севлиево.

Министър Кирилов разясни, че вече е посетил лечебното заведение, като посочи, че казусът е сведен до вниманието му и са предприети конкретни действия. Ремонт на операционен блок и финансиране за релокализиране, и ремонт на детското отделение в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ е втората тема, която обсъдиха, като министърът поясни, че детското здравеопазване е приоритет за министерство.

Башева предаде и три искания от Районната колегия на Българския зъболекарски съюз в Габрово. В рамките на посещението министър Кирилов посочи като основен проблем кадровият дефицит, като акцентира и върху липсата на специалисти за Регионалните здравни инспекции.

Зареди още

Новини

„Най-добрата реклама за всеки лекар е пациентът. Вие сте пример“

Published

on

Това заяви министърът на здравеопазването доц. д-р Силви Кирилов, дм пред екипа на МБАЛ „Д-р Тота Венкова“. Министърът разгледа някои от отделенията в областната болница и се срещна с началниците на отделенията и специализантите в лечебното заведение. Кирилов посочи връзката и комуникацията с пациентите като приоритетни.

„Вие имате и знанията, и уменията, и житейския опит, за да контактувате ефективно с тях и да ги изведете от тази малка криза, в която изпада всеки пациент, когато има някакъв здравословен проблем“, допълни министърът.

Връзката със специализантите и предаването на опит е другата тема, която бе обсъдена в рамките на срещата, като доц. Кирилов призова началниците да ги напътстват и да ги подпомогнат за формирането на най-важните качества на лекарите- клинично мислене и дисциплина.

По-късно през деня министърът се срещна и със специализантите в областната болница, които имаха възможността да поставят важните за тях въпроси. „Имате широко отворени врати към познанието и може да го използвате. Не се притеснявайте да питате и да попивате от опита на професионалистите, които работят с Вас. На Вас, като лекари, ще Ви се налага да вземате десетки решения. Няма човек, който да взема само правилни решения. Но когато го направите, ще изпитвате от удоволствие от това“, каза още доц. Силви Кирилов.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица