Свържи се с нас

Новини

За дуалното образование и реформата на системата на висшето образование в България. Примерът на Германия

Примерът на Германия

Published

on

Цветелина Ганкова

Доц.д-р Цветелина Ганкова – Иванова, ТУ – Габрово

През последните години сред специализираните академични среди, бизнеса и в държавните институции все по-често се водят дискусии, че системата на висшето образование в България се нуждае от модернизиране и чувствително повишаване на нейната ефективност. Като основни нейни недостатъци се посочват слабата връзка с практиката и с бизнеса, реализацията на завършилите студенти и качеството на тяхната професионална подготовка. Дискусиите са продиктувани от необходимостта за преодоляване на съществуващите диспропорции между степента и качеството на подготовката на специалистите във висшите училища и потребностите на икономиката.

Не веднъж са правени констатации, че фирмите проявяват слаб интерес към финансиране на висшето образование и научните изследвания в университетите. Към това се прибавя и фактът, че в процеса на преход към пазарна икономика индустриалното производство в България пострада драматично. Бяха закрити някои промишлени сектори, други силно ограничиха своето производство, а дългоочакваният приток на чуждестранни инвестиции, свързани с разкриване на нови работни места, се забавя във времето. В структурата на фирмите преобладават малки и средни предприятия, които в повечето случаи са ниско технологични или работят в сферата на услугите. Разбира се, има и високотехнологични браншове, които се развиват динамично и целта е те да се ангажират по-тясно както с ясно формулиране на конкретни изисквания към подготовката на специалистите, така и с финансирането на висшето образование и научните изследвания, а така също и с осигуряване на реализацията на завършилите студенти.

За да потърси решения на тези наболели проблеми, през 2013 г. Министерството на образованието и науката разработи проект на Стратегия за развитие на висшето образование в България през периода 2014 – 2020 г., който беше публикуван през м.ноември 2013 г. През м.юни 2014 г. тя беше одобрена от Министерски съвет и внесена за одобрение в Народното събрание. През февруари 2015 г. беше приета единодушно от парламента. Въз основа на Стратегията предстои реализиране на реформите във висшето образование заедно с промените в Закона за висше образование. Стратегията поставя изключителен акцент върху качеството на образованието, което ще се измерва чрез реализацията на студентите и рейтинговата система на университетите.

Едни от основните цели, които амбициозно си поставя Стратегията за развитие на висшето образование в България са свързани с подобряване на достъпа и увеличаване дела на завършилите висше образование; съществено повишаване на качеството на висшето образование и на съвместимостта му с европейските системи за висше образование с цел заемане на достойно място в европейското пространство за висше образование; изграждане на устойчива и ефективна връзка между висшите училища и пазара на труда, постигане на динамично съответствие между търсенето и предлагането на специалисти с висше образование; стимулиране на научноизследователската дейност във висшите училища и на развитието на иновации, ориентирани към пазарната икономика; модернизация на системата за управление на висшите училища; повишаване на редствата за финансиране на висшето образование и на науката и на ефективността на използването им чрез нов модел на финансиране, и т.н. (Използваният термин „висши училища” е събирателен по смисъла на чл.17 от Закона за висше образование и се отнася до университетите, специализираните висши училища и самостоятелните колежи.)

Друга дискусия, която също интензивно се води в академичните и бизнес среди, синдикатите и образователното министерство е за системата на дуалното образование, неговите предимства и недостатъци, прилагането му в Германия, Австрия, САЩ и Швейцария и възможностите за неговото въвеждане в България.

Ще намери ли място дуалното образование в подготвяните промени на Закона за висше образование в България? Какъв е опитът на Германия в приложението на дуално образование? До колко дуалната система на висше образование, съчетаваща по един успешен начин теоретичната подготовка с професионалното обучение, е в състояние да отговори на амбициозните цели, залегнали в Стратегията за висше образование, за обвързване на качеството на подготовката на специалистите с изискванията на бизнеса и пазара на труда и реализацията на завършилите студенти?

Дуално образование в Германия.

Дуалното образование представлява система на висше образование с интегрирани практически блокове във фирми. То се различава от «класическото» образование по значително по-голямата практическа насоченост, която варира за отделната специалност и висше училище.

Типове дуално образование.

Като цяло се различават четири различни типа дуално образование:
• Интегрирано в образованието,
• Интегрирано в практиката,
• Интегрирано в професията,
• Придружаващо професията образование.

В някои случаи интегрираното в образованието дуално обучение се нарича триално обучение, например когато наред с дипломата за професионално образование и академичната степен се получава и майсторско свидетелство, или за да се подчертае съвместното участие на професионално училище, фирма, в която става обучението и висше училище. От гледна точка на социалноосигурителното законодателство в Германия, времето на дуалното образование се зачита за социалноосигурителен стаж.

Какво представлява дуалното образование и как функционира?

Дуалното образование в Германия се развива първоначално в провинция Баден Вюртемберг и междувременно се превръща в немската а дори и в европейската история на успеха.

Основен компонент на дуалното образование е обвързването на практическата работа във фирмата и теоретичните лекции във висшето училище или в професионалната академия (Berufsakademie). Тези две форми се редуват по между си по време на цялото следване в един регулярен ритъм. Тъй като в този случай фирмата и университетът (висшето училище) са партньори, т.е. между тях има подписан договор, учебният материал от следването много добре намира приложение в практическото обучение във фирмата. В края на дуалното образование студентът получава държавно призната диплома за практическо обучение и за образователно квалификационна степен бакалавър.

Съществуват и други образователни модели, като например обвързването на дуалното образование с дългосрочна практика, тоест без интегрирано професионално обучение. При този модел студентът не се обучава в блокове от по 3 месеца във фирмата и в университета, а в блокове от по няколко дни (седмичен модел). Тук времето на практическо обучение във фирмата и лекционните часове се редуват всяка седмица.

Кои специалности се предлагат под формата на дуално образование?

Предлаганите до този момент специалности с дуално обучение могат да се класифицират в 3 категории:
• Техника
• Икономика
• Здравно дело & Социални дейности

Тъй като дуалното образование става все по-предпочитано, се въвеждат и предлагат все по-нови и по-специализирани специалности. Почти за всяка област междувременно се предлагат подходящи възможности за обучение в дуална форма.

Признато и законно ли е дуалното образование?

Ясният отговор е ДА. Тъй като предшественикът на дуалното образование е бил създаден от фирми като Даймлер и Бош, този модел на висше образование недвусмислено е признат в икономиката. Не би могло и да се обясни по друг начин фактът, че броят на фирмите, които се включват в тази такава форма на образование за периода от 2006 до 2011 година е нараснал с повече от 50%. През 2014 г. близо 41 500 фирми предлагат дуално обучение.

Недостатък: Голямо предпочитание.

Още един важен аспект при кандидатстването за дуално образование. Голямото търсене на специалности междувременно дава възможност на фирмите да назначава само най-добрите кандидати. И много често голяма част от местата в отделните специалности са заети още в началото на годината.

Развитие на дуалното образование в Германия – история и статистика.

Основите на съвременния модел на дуалното образование се поставят в началото на 70-те години на миналия век. Именно в Германия през 60-те и 70-те години навсякъде се основават и изграждат нови училища, така че се стига до нарастване броя на завършващите. И тъй като много нови абитуриенти са искали да следват, това довежда до голям наплив към университетите и нововъзникналите специализирани висши училища (Fachhochschulen). При това лавинообразно нарастване на броя на желаещите кандидат студенти се поставя от една страна въпросът, дали студентите се обучават в съответствие с изискванията на практиката, или при масовизацията на висшето образование спада качеството на целенасочената им подготовка. Към това се добавя и загрижеността на фирмите, че може да се появи недостиг на квалифицирани кадри, и университетите няма да могат да намерят подходящи попълнения за тях.

Пионерът в дуалното образование – провинция Баден Вюртемберг.

За пръв път в Баден Вюртемберг се реагира на тази загриженост и като пионери в дуалното обучение могат да се назоват намиращите се в тази провинция на Германия фирми Робърт Бош, Стандард Електрик Лоренц и преди всичко Даймлер Бенц АД. Именно Даймлер-Бенц правят предложение до Министерството на образованието на Баден Вюртемберг висшето образование да се направи по-атрактивно чрез обвързване с класически елементи на висшето образование и практическо обучение. Посредством стриктното ориентиране към качество в съдържанието на академичното обучение целта е това „Образование с допълнение” да стане по-атрактивно за абитуриентите.

Въз основа на тези идеи през 1972 г. на вниманието на обществеността се предлага така нареченият „Щутгартски модел”, въз основа на който през 1974 г. се основават първите професионални академии (Berufsakademien) в Щутгарт и Манхайм и стартират експеримента с един нов модел. Тази новосъздадена дуална образователна система толкова добре е била приета от завършващите средните училища, че вече през 1982 г. Ландтагът на провинцията обявява експерименталния етап на този нов образователен и обучителен модел за успешно приключил и професионалните академии твърдо се интегрират в образователната система. По това време дипломите на професионалните академии все още не са били признати като дипломи за завършено висше образование, като например Diplom или Magister на университетите и на специализираните висши училища. Това се променя едва през 1995 г., когато министрите на образованието на провинциите отправят препоръка към федералните провинции, според което абсолвентите на професионалните академии следва да се третират както и абсолвентите на специализираните висши училища. По този начин дипломата за завършена професионална академия все още не е академична, но признаването на оценките придобива все по-голяма значение, например чрез това, че завършилите професионални академии могат да бъдат назначавани в областта на публичния сектор. В последващите периоди успехът на дуалния модел на провинция Баден Вюртемберг вдъхновява и други федерални провинции, като например Берлин, Тюрингия, Саксония да въведат също професионални академии.

Дуално обучение с академична диплома за завършено висше образование.

През 2009 г.от пионера провинция Баден Вюртемберг следва една друга решителна крачка. Всички професионални академии на провинцията се обединяват в новосъздаденото Дуално Висше Училище Баден Вюртемберг (Duale Hochschule Baden Württemberg (DHBW). Пример за него е системата на държавните университети на САЩ. С основаването на държавното DHBW и абсолвентите на дуалните специалности получават академична диплома за завършено висше образование, а именно диплома за международно признатата образователно квалификационна степен БАКАЛАВЪР.

В момента във всички провинции на Германия има дуални специалности, които предлагат ефективно обвързване между периоди на практическо обучение във фирмите и периоди на теоретична подготовка във висшите училища.

Статистически данни за развитието на дуалното висше образование в Германия.

Повишеното търсене на дуални специалности проличава много ясно въз основа на статистиката на федералния институт за професионално обучение. Само от 2006 до 2011 г. броят на специалностите с дуално обучение се е увеличил с над 50% и през 2014 достига почти 1 500.

С това е свързано и едно значително нарастване на броя на студентите, което от своя страна е в пряка зависимост от нарасналия брой на фирмите, които откриват за себе си модела на дуалното образование. Броят на фирмите нараства от 18 000 през 2004 г. до над 40.000 през 2011. Същевременно се увеличава и броят на студентите – от около 40 000 на над 60 000. През 2014 г. над 95 000 студенти се обучават в дуална форма.
Освен това федералният институт за професионално обучение публикува относителния дял на различните образователни институции. От общо 21 195 студенти в дуална форма на обучение през април 2011 г. само 656 човека са били записани за студенти в университети, броя на студентите във висши училища са били 25 928, в други висши училища, (DHBW) са били 24 117 и в професионалните академии са били 10 494 човека.
За сега е необходимо време, за да се види дали университетите за в бъдеще ще се включат по-осезателно на пазара на дуалното образование. От сега обаче става ясно, че преди всичко специализирани висши училища силно разширяват предлаганите специалности в дуална форма на обучение.

Интегриращ образованието, интегриращ практиката & Co – Какви модели на дуално висше образование съществуват?

Много ученици, завършващи средно образование, които проявяват интерес към модела на дуалното образование, първоначално изобщо не знаят, че съществуват различни форми на обучение. Тъй като дуалното образование винаги задължително е свързано с практическо обучение във фирмата. В следващото изложение се представят четирите различни модели на дуално образование..

Интегрирана в образованието дуална форма.

Със сигурност това е вариантът, който се предпочита от повечето студенти и който е най-известен. Едновременно със завършването на бакалавърската степен се получава и практическо обучение в партньорската фирма, сключила договор с висшето училище. Както подсказва името, при този модел практическото обучение е интегрирано във висшето образование. В повечето случаи това е официално признато професионално обучение, което завършва с диплома от индустриално-стопанската камара.

След успешно приключване на висшето образование и също така успешно професионално обучение може да се получи съответна диплома за завършено висше образование и за професионално обучение. Това е предимството на този модел на дуално образование. Недостатъкът е, че е възможно допълнително към работата във фирмата и лекциите в университета/професионалната академия да се наложи да се посещава и професионално училище. Това означава още по-голямо натоварване, отколкото така или иначе е налице при едно дуално образование. Ако някой смята, че този модел е твърде натоварващ и стресиращ, трябва да избере друга форма на дуално образование.

Интегриращо практиката, респ. кооперативно дуално образование.

Който се насочва към дуално образование без допълнително професионално обучение може да реализира фазите на своята професионална подготовка във фирма под формата на дългосрочна практика или няколко по-кратки периода на практическо обучение в различни фирми. Последният вариант много рядко се избира, тъй като изискването редовно да се осигурява ново място за практика смущава студентите. Освен това заплащането при дългосрочна практика в повечето случаи е по-високо, тъй като се изкарва по-дълго време във фирмата, а тя от своя страна по този начин има по-голяма полза от практикантите, респ. от студентите дуално обучение.

Интегриращо професията дуално образование.

Докато посочените по-горе дуални образователни модели са пригодни за завършващи ученици, които не са започнали все още никакво образование, следващите два варианта са подгодящи специално за лица, които вече се обучават или за лица със завършено образование и се нуждаят от следдипломна квалификация. Предпоставка за това е преди всичко подкрепата на работодателя. При интегриращото професията дуално образование заедно с фирмата, в която работи лицето, се намаляват работните часове и в освободеното време се обучава в университет. Особеност тук е, че кандидатстването е възможно и без лицето да е завършило средното си образование.

Дуално образование паралелно с работата.

Този образователен модел е замислен подобно на „нормалното” задочно обучение, тъй като в повечето случаи се завършва паралено докато лицето работи на пълно работно време. Различава се от нормалното задочно обучение по това, че и тук работодателят участва във формата на обучение, но като го освобождава от работа по време на присъствените фази на обучението.

Блоково обучение и седмично обучение – времевите модели в дуалното образование.

Съществува разлика не само между отделните модели в дуалното образование, но са различни и начините, по които се редуват периодите на практическо и теоретично обучение.
Блок-модел

При блок-модела времето, през което студентът се обучава във фирмата и в университета, респ. висшето училище или професионалната академия, е разделено на по-продължителни блокове. Най-широко разпространената и най-често използваната от институциите система се основава на блокове от по 3 месеца, респ. 12 седмици.

Предимството е, че по време на съответната фаза на практическо обучение или на теоретична подготовка студентът трябва да се концентрира само върху нея. Недостатъкът е, че поради продължителното отсъствие от работното място лицето може да пропусне важни решения и промени.

Седмичен модел.

При тази система практическото обучение и лекциите се редуват всяка седмица. Най-често студентът дуално обучение прекарва 3 дни във фирмата и 2 дни във висшето училище, респ. в професионалната академия.

Предимството е, че както в теоретичното така и в практическото обучение студентът е в течение и не забравя така лесно едни или други неща, тъй като периодите не са толкова продължителни. Недостатъкът е, че лицето трябва да се концентрира в две обучителни системи. Коя система ще се предлага от работодателя, зависи от начина, по който е сключен договорът между фирмата и висшето училище.

Предимства и недостатъци на дуалното образование.

„Един такъв модел е супер за мене, защото съчетава най-доброто от висше образование и практическо обучение!“ – „Благодарение на моя работодател сега печеля още повече пари по време на следването си!“ – „Едно нормално следване би било твърде теоретизирано за мене.“ Такива и други изказвания често се чуват, когато младите хора вземанет решение в полза на дуално образование или нормално присъствено следване. Но също както и при нормалното следване и при дуалната система не всичко което лъщи е злато. От друга страна разбира се има предимства. В следващото изложение се прави обзор на предимствата и недостатъците.

Дуално образование: Предимства.

Обвързаност с практиката.

Това със сигурност е най-убедителният фактор. Който решава да се насочи към дуално образование, още по време на следването си събира богат професионален опит и при започване на работа след бакалавърската степен не е подложен на стрес. Тъй като практическото обучение е много важен аспект при кандидатстването, завършилите дуално образование получават висок качество на обучението.

Придобиване на няколко дипломи.

Това предимство не важи за всички форми на дуалното образование, а само за интегриращия образованието модел. Който се насочва към него трябва да планира повече време за професионално обучение и лекции, но накрая получава държавно призната диплома за професионално обучение и за висше образование.

Финансирането на образованието е по-лесно.

Със заплатата, която се получава от работодателя, се покриват разходите за обучение (студентски такси, учебни материали, квартира, общежитие, храна и т.н.). В зависимост от висшето училище или професионалната академия фирмата заплаща дори таксите за обучение и заплата. Разбира се чрез дуалното образование не се забогатява, но за тези, които не могат да си позволят регулярно образование, заплащането от страна на фирмата може да бъде голямо предимство.

По-бързо преминаване от срочен на безсрочен трудов договор.

За фирмите предлагането на дуално образование има смисъл, за да се обучават и осигуряват квалифицирани попълнение от специалисти, които да бъдат спечелени да работят за фирмата. И който е заплащал на своя подопечен таксата за обучение в продължение на три години, има интерес и да го задържи и обвърже за в бъдеще. По такъв начин почти 80 % от абсолвентите биват наемани от фирмите и назначавани на постоянен договор. Търсенето на работа след приключване на образованието следователно отпада. А това е голямо предимство на дуалното образование.

Добри условия за образование.

В институциите (специализирани висши училища, дуални висши училища и професионални академии), които предлагат една такава образователна програма, условията на обучение са много добри. Студентските групи са от 10 до 40 човека, такива условия при „нормално” обучение са по-редки. Друго предимство е, че институциите имат модерно оборудване.

Дуално образование: Недостатъци.

Слаба научно-изследователска работа, почти липсва подготовка за научно-изследователска дейност.
Посредством много високия относителен дял на практическото обучение, на някои места научно-изследователската работа, която всъщност е отличителна за висшето образование, е твърде ограничена. Който по време на следването си установи, че за него представлява интерес бъдещата му работа като преподавател – доцент или професор в университет, ще срещне затруднения с получената диплома за дуално образование да се насочи към тази област – областта на науката и научните изследвания. Който иска да се насочи към образователна и научна степен „доктор”, също ще срещне трудности при намирането на научен ръководител.

Голямо натоварване по време на работа.

Дуалното образование не е много подходящо за хора с ниска издръжливост на натоварвания. Чрез постоянната смяна на периоди на практическо обучение (по време на които дори допълнително трябва да се работи освен да се посещава професионално училище) и лекции (в края на които трябва да се полагат изпити) едно дуално образование много често се явява твърде интензивно. Освен това през пролетта и лятото по време на лятната ваканция не може да се почива, тъй като няма семестриална ваканция. Студентите в дуална форма на обучение разполагат само с отпуската от своята фирма, следователно между 25 и 30 дни в годината.

Прекъсването на дуалното образование е почти невъзможно.

Който веднъж е избрал дуална форма на образование, трябва да я доведе до край. Разбира се възможно е някой да не е доволен от своя професионален и образователен избор или пък въобще да не му харесва. Тогава прекъсването на образованието има смисъл, само че в такъв случай (бившият) работодател може да изисква възстановяване на изплатените до този момент студентски такси за обучение. Това финансово условие принуждава студентите в дуална форма на обучение да доведат до край своето образование, макар че осъзнават, че са взели грешно решение, и ходенето всеки ден на работа за тях е мъчение.

Установяване, насочване към една трудова дейност.

За разлика от едно нормално редовно обучение, където по време на семестриалните ваканции могат да се провеждат различни практики в различни фирми от различни браншове и по този начин по лично осмотрение да се поставят акцентите и приоритетите в обучението, при дуалната форма на обучение още от самото начало студентът се концентрира само върху една трудова дейност. Стане ли ясно, че по този начин студентът намира реализация точно на своите интереси, такава практическа специализация естествено е предимство. Същевременно тя може да се превърне и в недостатък, ако работата във фирмата не отговори на очакванията на студента.

Примерът на Германия в областта на дуалното висше образование показва, че това е един успешен модел, който съчетава в себе си предимствата на традиционната академична подготовка в университета и практическото обучение във фирмата. Неговото интегриране в системата на висшето образование в България би допринесло за по-голямата ангажираност на бизнеса за качествено подготвени специалисти в съответствие с потребностите на пазара на труда.

Автор: Доц.д-р Цветелина Ганкова – Иванова, ТУ – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово

Published

on

Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.

Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.

Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.

Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.

Зареди още

Култура

Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров

Published

on

Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.

Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.

Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.

Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.

Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.

– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.

– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.

– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.

– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.

– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…

– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!

*Автор: Мария Матева.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето

Published

on

Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.

Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.

В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.

Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.

Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.

Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица