Свържи се с нас

Новини

„Публичната администрация е престижна специалност, „чиновник“ става перспективна професия“

Published

on

снимка: Вестник "100 Вести"

снимка: Вестник „100 Вести“

Всяка кандидатстудентска кампания е белязана с 1-2 престижни специалности. Безспорно такива са Право, Икономика, Психология… В последно време и Публичната администрация се превръща в престижна. Една справка от преди няколко години например показва рекорден интерес: 1645 в СУ са посочили Публичната администрация като първо желание, а местата са били 50, тоест 33 са се борили за едно място.

Тази специалност е най-търсена от хора, желаещи да работят в общинска или областна администрации, министерства, държавни ведмоства, изобщо да бъдат държавни служители., защо да не кажем „чиновници“. Тази професия носи все повече сигурност, престиж и не на последно място – авторитет и доста привилегии.

За Публичната администрация като специалност в Техническия университет в Габрово репортер на вестник „100 вести“ разговаря със Светлозар Тодоров. Той е един от младите преподаватели в една млада за ТУ академична специалност – Публична администрация към катедра Социални и стопански науки. Тодоров е четвърта година асистент – първо хонурован, после редовен, след конкурс. Докторант по Публична администрация в Софийски университет.

Работил е като журналист, участва в създаването на първото интернет радио, близо година беше Областен управител (октомври 2008 – август 2009).

Автор: БОЯНА ПЕНЧЕВА, вестник „100 вести“

Г-н Тодоров, какви са причините да се засили интереса към Публичната администрация и оправдава ли тя очакванията за реализация на младите хора? 

Това е една от младите специалности, ако приемем почти две десетилетия за кратък период. Въвежда се през учебната 1996-97 г. в рамките на съвместен европейски ТЕМПУС проект S-JEP 091 08-95, в който като партньори участват Висшето училище по публична администрация и финанси, Лудвигсбулг, Академия Торбек, Севернохоландско висше училище, Леуварден и Технически университет- Габрово.

В периода 2000 -2014 г. редовна и задочна форма на обучение по специалност „Публична администрация” са завършили 784 студента. По данни на работодателите 65% от тях се реализират по специалността си. Приблизително по същото време тази специалност се появява и в други университети. Факт е, че в началото на 90-те родители и млади хора предпочитаха да учат право и икономика, докато през последните години се наблюдава подчертан интерес към специалността Публична администрация.

Причината? Това, за което сме говорили в миналото, за „държавната служба“ в страните от Западна Европа, започва да се оформя като статус и в днешното общество. С всички привилегии, които дава тази служба – възнаграждение, заплата, отпуска, заплащане на извънреден труд, нормиран работен ден, обучения и специализации, израстване в йерархията.

Това е регламентирано в нормативните актове и задължително се спазва.
От друга страна, приложението на Публична администрация е изключително широко. Администрацията е предпочитана като място, където човек може да се реализира, да направи кариера, в местната или цетнрална администрация, както и в еврпейските институции, където и в момента има ангажирани стотици българи.

Ще спомена само, че броят служителите към Европейската комисия е между 25-30 000 души. Когато говорим за държавна администрация освен за привилегиите трябва да говорим и за сферите на приложение.

Замислете се и ще откриете присъствието на административните едниици в регистрирането на основни житейски събития като раждане на дете, сключване на брак, смърт, придобиване на жилище, строителни дейности, лични документи, разрешителни, справки и още много други дейности.

Нека не забравяме, че освен държавна има администрация в корпоративния сектор. Специалността Публична администрация дава възможност за реализация и в бизнес структурите, които кореспондират в дейността си с държавните институции.

В миналото думата „чиновник” не е била обидна, висш чиновник – също. Няма как държавата да работи без чиновници и тенденциите са да се работи по усъвършенстване на отделните услуги за населението. Населението винаги има изисквания към администрацията и това естествено, като за всяка друга специалност, винаги може да се работи по-добре.

На пръв поглед е странно Публична администрация, да се изучава в технически ВУЗ. От друга страна изглежда логично – много се говори за електронно правителство, електронни услуги, така че има връзка с технологиите и модерните комуникации. Тоест нормално е инженерен ВУЗ да произвежда администратори?

Нека се върнем към началото на разговора, за да отправим друг поглед към, появата на тази специалност в ТУ Габрово. В това отношение университета и града са от първите в страната, които отговарят на обществената потребност от подготовката на такива специалисти.

Когато едно учебно заведение успее да защити критериите за създаване на една специалност и започне да произвежда кадри, когато няма проблеми с попълване на нормативно установените бройки за прием и след като завършилите успяват да се реализират, всичко си идва на мястото.

Говорим винаги за свободен пазар. Така е и със студентите. След като има желаещи да изучават Публична администрация и няма проблеми, дефицит – няма причини да не съществува. Към настоящия момент всички факти са в подкрепа на това – Публична администрация да заема своето достойно място в ТУ Габрово. Следващ момент е какви усилия полага всеки един в системата на обучението – студенти, родители, администратори, преподаватели, ръководство, партньори.

Миналият месец водихте студенти в Министерски съвет, чести ли са практиките на студенти в реална работна среда?

На местно и регионално ниво имаме партньорски договори с Областна администрация, Община Габрово, Държавен архив, Териториално бюро Статистика, ОД „Земеделие и гори”. Това са места, в които по-голяма част от колегите са с ясно съзнание, че участват в обучение на студентите. Приемат групите, които изпращаме. Това е много полезно, защото във всеки един курс са предвидени различни по обем и съдържание задачи, които трябва да се изпълнят по време на тази практика. Положително е, че часовете за практическо обучение бяха увеличени. И тук е много важно да се подчертае, че служителите в тези администрация могат да дадат своя принос в обучението и след това да имат очаквания за адекватно встъпване в реалната работна обстановка. Това е много съществен момент. Би било добре в този процес до скоро срещаното поведение, само да се отчита дейност постепенно да се преодолее. Няма как да достигнем нивото на другите държави, които даваме за пример без да положим усилия.

В Министерски съветсрещата беше в резултат на партньорското сътрудничество с Института по публична администрация и с участието на експерти в централната държавна администрация. Имаше два акцента в тази среща.

И единият беше свързан със студентските стажове, които стартират тази година, с възможността над 1500 студента да получат възможност да практикуват. Стажовете са безплатни, но са една добра основа, която може да бъде добавена към СV-то или препоръка при кандидатстване за работа. За съжаление от Габровска област беше подадена само 1 бройка като заявка. Очевидно в нашата област или не са добре запознати или са малко по-дистанцирани от процеса на обучение на студентите.

Вторият акцент беше върху документи, данни и основни аспекти в реформата и модернизацията на администрацията в страната.

От години се наблюдава една тенденция ученици влизат в администрациите и стават „Кмет за 1 ден“, „Областен управител за 1 ден“ … 14 години фондация Джуниър Ачийвмънт България и държавата организират инициативата Мениджър за един ден. Това си е държавна реклама за Вашата специалност…

Фактът, че ученици имат възможност да преживеят един реален работен ден заедно с представители на бизнес средите, в държавните институции и неправителствените организации кореспондира с началото на разговора ни.

Държавните служители се ползват с особен авторитет и този авторитет предстои да бъде доизграждан според очакванията на ползвателите на административни услуги . Не случайно интересът към специалността се поддържа от няколко години висок. Той ще се запази такъв, като се имат предвид и добрите неща, които предстоят за държавната администрация в посока модернизиране.

Може ли да посочите студенти от Публична администрация, реализирани в Габрово?

Не съм подготвен с представителна статистика, цитирам мои наблюдения. Има служители в Областна администрация; вече завършили, и които работят и учат от Общинските администрация на съседните общини; такива, които са започнали работа в НОИ, в Интерактивния музей; в РДВР Габрово – завършили и работещи в момента; има и други, които са завършили и работят в други администрации от страната.

Електронното управление няма ли да доведе до съкращаване на чиновниците?

Проявавам интерес към теми, свързани с електронно управление и корупцията и следя тенденциите. От години говорим за електронно управление и по него се работи. Още с първите стъпки от 1998 година досега по нещо се прави. Но спрямо останалите страни изоставаме.

Доклад на ООН с изследване на състоянието на е -управление в световен мащаб показва, че по индекс на развитието на електронното управление през последните шест години България от 43 място през 2008 г. е изостанала с 30 позиции на 73 място през 2014 г.

Това забавяне е не защото ние не правим нищо, а защото другите се движат по-бързо. От документите, които са минавали пред очите ми, виждам, че намеренията са много добри и в крайна сметка нещата опират до политическа воля, да се прилагат стратегиите и разписаните стъпки за въвеждане на електронно правителство.

И мога да изразя оптимизъм – смятам, че до 2-3 години нещата ще изглеждат коренно различни. Има чувствително увеличаване броя на предлаганите електронни услуги, друг е въпросът на какво ниво са. От четирите нива на електронни услуги в моментанай-широко предлагани са на първо ниво – в двустранна кореспонденция онлайн. Идеята е да се достигне до предоставяне на услуга и заплащането и по електронен път 24 часа в денонощието.

Положителна стъпка към по-голяма публичност и прозрачност е кандидатстване по различни европейски програми по електронен път. По този начин ще се ограничи нивото на корупция, ще се спестят време и разходи.

Осмелявам се да допусна, че една част от населението в страната, без да визирам конкретни етноси, може да изостане технически и информационно, от това което ще може да ползва като електронни услуги и ще е необходимо переодично информиране. От 2010 година се отчита с около 14 000 души намаляне на администрацията в страната.

Любопитно е, че за Габровска област спрямо намаляващото население администрацията се е увеличила с 30 процента. Според мен намаляне броя на служителите в администрациите с пълноценото въвеждане електронното правителство няма да е драстично, а ще е плавен процес. Друг е въпросът че трябва служителите да са адекватни към тези реформи. Обучението е постоянно.

Съществува една теза, че управляващите се сменят, но чиновниците – никога. Така че волята за реформи се спъва и на едно средно ниво.

Темата за манталитета на администрацията е дискутивна с оглед на това, че се придобиват и не особено полезни навици, както и не трябва да се пренебрегва познаването на материята, която за отделните дейности е специфична. Един държавен служител се изгражда с времето и от него зависи как ще се реализира.

Друг е въпроса, че преди да подпише договора си трябва да се запознае много внимателно с длъжностната си характеристика и да приеме на 100 процента, че ще изпълнява това срещу определеното възнаграждение за тази длъжност. Не случайно питам студентите „Защо искате да се реализирате в Публична администрация?

Готови ли сте да се пенсионирате в тази сфера и всеки ден да извършвате услуги на хората?“ Това са сериозни въпроси, които зададени по друг начин биха осмислили започването на всяка работа. Хората отиват при администратавния служител, защото имат някаква нужда, проблем, който трябва да се реши. От своя страна той не бива да приема този факт, като като инвестиция в самочувствието му, а като задача, която трябва да свърши по най-добрия начин.

И ако гражданите считат, че определен служител не изпълнява съвестно задълженията си, винаги могат да сигнализират. Не е само черно или бяло. Важно е да се учим да общуваме помежду си. Лесно е да критикуваме другите и да бъдем прекалено снизходителни към себе си. Ако нямаме култура на общуване, проява на толерантност, коректност и честност ще продължим да се развиваме като общество все така трудно. В комуникацията процеса е двустранен.

Ние все още не сме се научили да се изслушваме и да се опитаме да разберем гледната точка на човека срещу нас. Представете си как ще резонира в обществото, ако при предоставянето на всякакъв вид регламентирани услуги за гражданите се подхожда с добронамереност, както се прави с познати и приятели.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Габрово получава над 16,9 млн. лв. за изграждането на иновационна долина

Published

on

Община Габрово ще реализира амбициозен проект, на стойност 16 910 828 лева, свързан със създаването на иновационна долина. Това става ясно от информация на Миглена Въгленова, главен експерт в администрацията на кмета.

Средствата се отпускат по линия на Програма „Развитие на регионите“ 2021–2027 г., в рамките на процедурата за подкрепа за интегрирано градско развитие в 40 градски общини. Одобреният проект носи заглавието „Габрово – център на иновации, образование и предприемачество“ и е част от интегрирани териториални инвестиции (ИТИ).

Бившето Умниково училище ще се възроди в модерен образователен център © Община Габрово, архив

Едно от ключовите начинания в проекта е трансформацията на емблематичната сграда на бившето училище „Радион Умников“ – културен паметник от края на XIX век – в модерен Център за дигитални умения и иновации. Новият образователен хъб ще включва: зали за обучение по роботика, автоматизация, виртуална реалност, 3D прототипиране и други високотехнологични дейности.

Община Габрово вече е обявила обществена поръчка за строително-монтажните работи, като крайният срок за подаване на оферти е 28 юли 2025 г.

Визуализация на бъдещия Център за подкрепа за личностно развитие „Център за дигитални умения и иновации“ © Община Габрово

Съществен партньор по проекта е и Технически университет – Габрово, който ще изгради зона за иновации на собствен терен. Планирани са съоръжения като „Къща на бъдещето“ с технологични помещения, семинарна зала и офиси, както и производствено хале за стартиращи компании. В него ще се извършва тестване на иновативни продукти, обучения за млади предприемачи и иновационни лагери.

Някогашният ресторант „Форум“ в кв. „Шести участък“ ще се превърне в креативно общностно пространство © Община Габрово

Допълнително, в квартал „Шести участък“ ще бъде реновирана бившата сграда на ресторант „Форум“, която ще се превърне в креативно общностно пространство. Обектът ще предлага ателиета, изложбена зала и открита сцена за културни прояви. Сградата е собственост на Техническия университет, а дворът е предоставен от Общината.

Максималният срок за изпълнение на всички дейности е 36 месеца. Предстои подписване на договор за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ.

Зареди още

Любопитно

Парад на ретро автомобили – тази събота на площад „Възраждане“

Published

on

За втора поредна година Авто СОЦ клуб „Рачо Ковача“ кани всички собственици на ретро автомобили и мотоциклети да се включат в Парада на ретро автомобили – Габрово 2025, което ще се проведе на 12 юли, събота, на площад „Възраждане“.

Събитието се организира с подкрепата на Община Габрово и е посветено на класическите и исторически превозни средства от всякакъв вид и има за цел да събере на едно място ентусиасти, клубове и индивидуални собственици от цялата страна, които с любов и грижа поддържат духа на миналото жив.

Програмата включва изложение на ретро автомобили и мотоциклети, представяне на участниците, музика, добро настроение и срещи със съмишленици. Ще бъдат раздадени награди и грамоти в различни категории, а акцент в програмата ще бъде парадното шествие до хижа „Партизанска песен“ в местността Узана.

Подредбата и регистрацията започва в 09.00 ч. Официалното откриване е в 10 ч., а до 13 ч. габровци и гостите на града ще могат да разгледат ретро возилата. Както и през първото издание на събитието през 2024 г., така тази година се очаква то да събере в Габрово десетки колекционери и любители на ретро културата!

Потопете се в атмосферата на миналото, разгледайте отблизо редки машини с история, направете незабравими снимки и споделете страстта си с други почитатели на автомобилното наследство.

Зареди още

Новини

Боксьорът Борис Ангелов се нареди сред най-добрите в страната

Published

on

Състезателят на БК „Чардафон“ (Габрово) Борис Ангелов завоюва бронзов медал в категория до 75 кг по време на Държавния личен шампионат за мъже и жени, провел се от 8 до 11 юли в Ботевград. Надпреварата събра най-силните боксьори в страната, а представителят на Габрово остави ярка следа с отличното си представяне.

Ангелов, който е възпитаник на треньора Драгомир Тотев, стартира участието си с две убедителни победи. В първия си мач той нокаутира още в първия рунд играещия треньор на „Димов боксинг“ (Ямбол) Ангел Димов.

Във втория кръг повтори успеха, като отново постигна технически нокаут над представителя на „Локомотив“ (Горна Оряховица) Виктор Костов. На полуфинала Ангелов се изправи срещу един от най-успешните български боксьори – европейския и вицесветовен шампион, както и участник в Олимпийските игри в Париж Рами Киуан.

Въпреки загубата, Борис демонстрира характер, техника и борбен дух, с които заслужено се нареди сред призьорите в категорията, в която тази година участваха 14 състезатели.

„Боби изпълни техническите указания и игра така, както бяхме планували. По мое мнение, ако беше попаднал в потока боксьори под него в схемата, можеше да стигне и до финал, където да се срещне с първата ръкавица в националния отбор Рами. Доволен съм от нашето момче и вярвам, че занапред ще носи и по-ценни медали за града ни“, коментира треньорът Драгомир Тотев.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица