Свържи се с нас

Новини

„Публичната администрация е престижна специалност, „чиновник“ става перспективна професия“

Published

on

снимка: Вестник "100 Вести"

снимка: Вестник „100 Вести“

Всяка кандидатстудентска кампания е белязана с 1-2 престижни специалности. Безспорно такива са Право, Икономика, Психология… В последно време и Публичната администрация се превръща в престижна. Една справка от преди няколко години например показва рекорден интерес: 1645 в СУ са посочили Публичната администрация като първо желание, а местата са били 50, тоест 33 са се борили за едно място.

Тази специалност е най-търсена от хора, желаещи да работят в общинска или областна администрации, министерства, държавни ведмоства, изобщо да бъдат държавни служители., защо да не кажем „чиновници“. Тази професия носи все повече сигурност, престиж и не на последно място – авторитет и доста привилегии.

За Публичната администрация като специалност в Техническия университет в Габрово репортер на вестник „100 вести“ разговаря със Светлозар Тодоров. Той е един от младите преподаватели в една млада за ТУ академична специалност – Публична администрация към катедра Социални и стопански науки. Тодоров е четвърта година асистент – първо хонурован, после редовен, след конкурс. Докторант по Публична администрация в Софийски университет.

Работил е като журналист, участва в създаването на първото интернет радио, близо година беше Областен управител (октомври 2008 – август 2009).

Автор: БОЯНА ПЕНЧЕВА, вестник „100 вести“

Г-н Тодоров, какви са причините да се засили интереса към Публичната администрация и оправдава ли тя очакванията за реализация на младите хора? 

Това е една от младите специалности, ако приемем почти две десетилетия за кратък период. Въвежда се през учебната 1996-97 г. в рамките на съвместен европейски ТЕМПУС проект S-JEP 091 08-95, в който като партньори участват Висшето училище по публична администрация и финанси, Лудвигсбулг, Академия Торбек, Севернохоландско висше училище, Леуварден и Технически университет- Габрово.

В периода 2000 -2014 г. редовна и задочна форма на обучение по специалност „Публична администрация” са завършили 784 студента. По данни на работодателите 65% от тях се реализират по специалността си. Приблизително по същото време тази специалност се появява и в други университети. Факт е, че в началото на 90-те родители и млади хора предпочитаха да учат право и икономика, докато през последните години се наблюдава подчертан интерес към специалността Публична администрация.

Причината? Това, за което сме говорили в миналото, за „държавната служба“ в страните от Западна Европа, започва да се оформя като статус и в днешното общество. С всички привилегии, които дава тази служба – възнаграждение, заплата, отпуска, заплащане на извънреден труд, нормиран работен ден, обучения и специализации, израстване в йерархията.

Това е регламентирано в нормативните актове и задължително се спазва.
От друга страна, приложението на Публична администрация е изключително широко. Администрацията е предпочитана като място, където човек може да се реализира, да направи кариера, в местната или цетнрална администрация, както и в еврпейските институции, където и в момента има ангажирани стотици българи.

Ще спомена само, че броят служителите към Европейската комисия е между 25-30 000 души. Когато говорим за държавна администрация освен за привилегиите трябва да говорим и за сферите на приложение.

Замислете се и ще откриете присъствието на административните едниици в регистрирането на основни житейски събития като раждане на дете, сключване на брак, смърт, придобиване на жилище, строителни дейности, лични документи, разрешителни, справки и още много други дейности.

Нека не забравяме, че освен държавна има администрация в корпоративния сектор. Специалността Публична администрация дава възможност за реализация и в бизнес структурите, които кореспондират в дейността си с държавните институции.

В миналото думата „чиновник” не е била обидна, висш чиновник – също. Няма как държавата да работи без чиновници и тенденциите са да се работи по усъвършенстване на отделните услуги за населението. Населението винаги има изисквания към администрацията и това естествено, като за всяка друга специалност, винаги може да се работи по-добре.

На пръв поглед е странно Публична администрация, да се изучава в технически ВУЗ. От друга страна изглежда логично – много се говори за електронно правителство, електронни услуги, така че има връзка с технологиите и модерните комуникации. Тоест нормално е инженерен ВУЗ да произвежда администратори?

Нека се върнем към началото на разговора, за да отправим друг поглед към, появата на тази специалност в ТУ Габрово. В това отношение университета и града са от първите в страната, които отговарят на обществената потребност от подготовката на такива специалисти.

Когато едно учебно заведение успее да защити критериите за създаване на една специалност и започне да произвежда кадри, когато няма проблеми с попълване на нормативно установените бройки за прием и след като завършилите успяват да се реализират, всичко си идва на мястото.

Говорим винаги за свободен пазар. Така е и със студентите. След като има желаещи да изучават Публична администрация и няма проблеми, дефицит – няма причини да не съществува. Към настоящия момент всички факти са в подкрепа на това – Публична администрация да заема своето достойно място в ТУ Габрово. Следващ момент е какви усилия полага всеки един в системата на обучението – студенти, родители, администратори, преподаватели, ръководство, партньори.

Миналият месец водихте студенти в Министерски съвет, чести ли са практиките на студенти в реална работна среда?

На местно и регионално ниво имаме партньорски договори с Областна администрация, Община Габрово, Държавен архив, Териториално бюро Статистика, ОД „Земеделие и гори”. Това са места, в които по-голяма част от колегите са с ясно съзнание, че участват в обучение на студентите. Приемат групите, които изпращаме. Това е много полезно, защото във всеки един курс са предвидени различни по обем и съдържание задачи, които трябва да се изпълнят по време на тази практика. Положително е, че часовете за практическо обучение бяха увеличени. И тук е много важно да се подчертае, че служителите в тези администрация могат да дадат своя принос в обучението и след това да имат очаквания за адекватно встъпване в реалната работна обстановка. Това е много съществен момент. Би било добре в този процес до скоро срещаното поведение, само да се отчита дейност постепенно да се преодолее. Няма как да достигнем нивото на другите държави, които даваме за пример без да положим усилия.

В Министерски съветсрещата беше в резултат на партньорското сътрудничество с Института по публична администрация и с участието на експерти в централната държавна администрация. Имаше два акцента в тази среща.

И единият беше свързан със студентските стажове, които стартират тази година, с възможността над 1500 студента да получат възможност да практикуват. Стажовете са безплатни, но са една добра основа, която може да бъде добавена към СV-то или препоръка при кандидатстване за работа. За съжаление от Габровска област беше подадена само 1 бройка като заявка. Очевидно в нашата област или не са добре запознати или са малко по-дистанцирани от процеса на обучение на студентите.

Вторият акцент беше върху документи, данни и основни аспекти в реформата и модернизацията на администрацията в страната.

От години се наблюдава една тенденция ученици влизат в администрациите и стават „Кмет за 1 ден“, „Областен управител за 1 ден“ … 14 години фондация Джуниър Ачийвмънт България и държавата организират инициативата Мениджър за един ден. Това си е държавна реклама за Вашата специалност…

Фактът, че ученици имат възможност да преживеят един реален работен ден заедно с представители на бизнес средите, в държавните институции и неправителствените организации кореспондира с началото на разговора ни.

Държавните служители се ползват с особен авторитет и този авторитет предстои да бъде доизграждан според очакванията на ползвателите на административни услуги . Не случайно интересът към специалността се поддържа от няколко години висок. Той ще се запази такъв, като се имат предвид и добрите неща, които предстоят за държавната администрация в посока модернизиране.

Може ли да посочите студенти от Публична администрация, реализирани в Габрово?

Не съм подготвен с представителна статистика, цитирам мои наблюдения. Има служители в Областна администрация; вече завършили, и които работят и учат от Общинските администрация на съседните общини; такива, които са започнали работа в НОИ, в Интерактивния музей; в РДВР Габрово – завършили и работещи в момента; има и други, които са завършили и работят в други администрации от страната.

Електронното управление няма ли да доведе до съкращаване на чиновниците?

Проявавам интерес към теми, свързани с електронно управление и корупцията и следя тенденциите. От години говорим за електронно управление и по него се работи. Още с първите стъпки от 1998 година досега по нещо се прави. Но спрямо останалите страни изоставаме.

Доклад на ООН с изследване на състоянието на е -управление в световен мащаб показва, че по индекс на развитието на електронното управление през последните шест години България от 43 място през 2008 г. е изостанала с 30 позиции на 73 място през 2014 г.

Това забавяне е не защото ние не правим нищо, а защото другите се движат по-бързо. От документите, които са минавали пред очите ми, виждам, че намеренията са много добри и в крайна сметка нещата опират до политическа воля, да се прилагат стратегиите и разписаните стъпки за въвеждане на електронно правителство.

И мога да изразя оптимизъм – смятам, че до 2-3 години нещата ще изглеждат коренно различни. Има чувствително увеличаване броя на предлаганите електронни услуги, друг е въпросът на какво ниво са. От четирите нива на електронни услуги в моментанай-широко предлагани са на първо ниво – в двустранна кореспонденция онлайн. Идеята е да се достигне до предоставяне на услуга и заплащането и по електронен път 24 часа в денонощието.

Положителна стъпка към по-голяма публичност и прозрачност е кандидатстване по различни европейски програми по електронен път. По този начин ще се ограничи нивото на корупция, ще се спестят време и разходи.

Осмелявам се да допусна, че една част от населението в страната, без да визирам конкретни етноси, може да изостане технически и информационно, от това което ще може да ползва като електронни услуги и ще е необходимо переодично информиране. От 2010 година се отчита с около 14 000 души намаляне на администрацията в страната.

Любопитно е, че за Габровска област спрямо намаляващото население администрацията се е увеличила с 30 процента. Според мен намаляне броя на служителите в администрациите с пълноценото въвеждане електронното правителство няма да е драстично, а ще е плавен процес. Друг е въпросът че трябва служителите да са адекватни към тези реформи. Обучението е постоянно.

Съществува една теза, че управляващите се сменят, но чиновниците – никога. Така че волята за реформи се спъва и на едно средно ниво.

Темата за манталитета на администрацията е дискутивна с оглед на това, че се придобиват и не особено полезни навици, както и не трябва да се пренебрегва познаването на материята, която за отделните дейности е специфична. Един държавен служител се изгражда с времето и от него зависи как ще се реализира.

Друг е въпроса, че преди да подпише договора си трябва да се запознае много внимателно с длъжностната си характеристика и да приеме на 100 процента, че ще изпълнява това срещу определеното възнаграждение за тази длъжност. Не случайно питам студентите „Защо искате да се реализирате в Публична администрация?

Готови ли сте да се пенсионирате в тази сфера и всеки ден да извършвате услуги на хората?“ Това са сериозни въпроси, които зададени по друг начин биха осмислили започването на всяка работа. Хората отиват при администратавния служител, защото имат някаква нужда, проблем, който трябва да се реши. От своя страна той не бива да приема този факт, като като инвестиция в самочувствието му, а като задача, която трябва да свърши по най-добрия начин.

И ако гражданите считат, че определен служител не изпълнява съвестно задълженията си, винаги могат да сигнализират. Не е само черно или бяло. Важно е да се учим да общуваме помежду си. Лесно е да критикуваме другите и да бъдем прекалено снизходителни към себе си. Ако нямаме култура на общуване, проява на толерантност, коректност и честност ще продължим да се развиваме като общество все така трудно. В комуникацията процеса е двустранен.

Ние все още не сме се научили да се изслушваме и да се опитаме да разберем гледната точка на човека срещу нас. Представете си как ще резонира в обществото, ако при предоставянето на всякакъв вид регламентирани услуги за гражданите се подхожда с добронамереност, както се прави с познати и приятели.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

При висок интерес премина „Нощ на музеите“ в Дряново

Published

on

При висок интерес премина тазгодишното издание на „Нощ на музеите“ в Дряново на 16 май, организирано за втори пореден път от Исторически музей – Дряново (ИМ-Дряново). Атрактивната програма включваше изложби, театрална адаптация, рецитал, демонстрация и представяне на книга, като събра жители и гости на града в истински празник на културата.

Събитията стартираха в Икономовата къща, където Националният литературен музей (НЛМ) гостува с изложбата „Изкуството да имаш врагове и приятели“, посветена на 120-годишнината от рождението на писателя Орлин Василев. Румяна Пенчева, завеждащ отдел „Фондове и литературно наследство“ в НЛМ, представи живота и творчеството му. Дряновката Райна Чуховска сподели лични спомени от познанството си с автора и с емоционален жест дари ценни книги от Василев на музея, които ще обогатят фонда му.

Театрална адаптация по „Криворазбраната цивилизация“ оживя на сцената благодарение на учениците от 4А клас на СУ „Максим Райкович“. Под ръководството на Светла Станева – автор на сценария и режисурата, с много хумор и талант, децата вдъхнаха живот на класическата пиеса, обогатена с много дряновски колорит. Малките актьори подариха на публиката пиеса, изпълнена с енергия, искреност и въображение.

В Лафчиевата къща посетителите имаха възможност да разгледат уникалната изложба „Сътворено от Земята“, представяща 270 минерални образеца от близо 80 находища. Колекцията, дарена от дряновеца Венцислав Панев, бе допълнена с демонстрации на явлението флуоресценция. Публиката бе трогната и от рецитала на групата за изворен фолклор при НЧ „Христо Ботев – 1894“, с. Гостилица, изпълнен в неповторимата атмосфера на Лафчиевата къща, който се превърна в истинско пътешествие из българския фолклор и душевност.

Финалът на културната вечер бе в зала „Колю Фичето“ на ИМ – Дряново, където проф. дин Вера Бонева представи своята книга „Въобщественик: Книга за Чудомир“. Диалогът ѝ с публиката бе и среща с една по-малко известна страна на Чудомир – тази на художник. Чрез изложбата с рисувани акварели „Нашенци“ от Димитър Чорбаджийски – Чудомир, публиката се пренесе в света на неговото художествено творчество.

След думите и цветовете прозвуча музика – нежна и искрена, в изпълнение на дует Анна Верховска и Красимир Димитров.

Зареди още

Новини

Габрово ще отбележи Европейския ден за борба със затлъстяването

Published

on

Кампанията за отбелязване на „Европейски ден за борба със затлъстяването“ е проведена за първи път през 2009 г. от Националния форум за борба със затлъстяването във Великобритания и Белгийската асоциация на пациентите със затлъстяване.

Основателите са убедени, че непрекъснато се увеличава броят на лицата с наднормено тегло и затлъстяване в цяла Европа. Целта на кампанията е да помогне на хората с този проблем да отслабнат и намалят част от теглото си, като по този начин намалят риска от сърдечно-съдови, ортопедични, заболявания свързани с обмяната на веществата, като подобрят качеството си на живот.

В България два милиона от възрастното население е със свръхтегло, а един милион от тях със зътлъстяване. При децата 200 000 са със свръхтегло и 67 000 от тях са със затлъстяване. Установено е, че с нарастване теглото нараства и рискът за здравето. В тази връзка РЗИ – Габрово, в партньорство с Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни – Габрово, организират кампания в парк „Маркотея“, под мотото: „Подари си здраве“.

Началото на събитието е в 13.15 часа във вторник, 20 май. В инициативата активно ще участват ученици от ОУ „Иван Вазов“ – гр. Габрово. Децата ще имат творческо време, в което ще могат да развихрят въображение и креативност и да запечатат посланията си, насочени към борбата с 4-те рискови фактора за здравето: ниска физическа активност, нездравословно хранене, употреба на алкохол и тютюнопушене, в рисунка, която ще им остане спомен от събитието.

Регионалната здравна инспекция в Габрово призовава заедно да отбележим 19 май – Европейски ден за борба със затлъстяването. Съгласно регламента на кампанията, в нея могат да участват всички желаещи лица от община Габрово. На участниците ще се измерва индивидуално тегло с апарат Body Fat Monitor за установяване съотношението на телесните мазнини в организма, ще се замерва кръвното налягане, ще се осъществява тест с т. нар. Алко очила, а на желаещите ще се проведе и изследване с апарат PICO за тютюнева зависимост и др.

По време на кампанията ще бъдат раздавани и здравно-информационни материали. Тази масова инициатива ни дава чудесна възможност да насърчим не само физическата активност, но и здравословния начин на живот, като подчертаем вредите от употребата на алкохол, тютюневи и свързани с тях изделия, както  и  техните алтернативи.  Фактът, че заболяванията са предотвратими в по-голямата си част, не трябва да бъде омаловажаван. Отдавна е доказана връзката между свръхтегло и някои видове рак, редица болести на органите на кръвообращението, диабет II тип, болести на храносмилателната система и др. Наднорменото тегло и затлъстяването повишават от 2 до 6 пъти риска от артериална хипертония. Редица проучвания показват, че най- ефективния път за решаване на този проблем са програмите за намаляване на теглото, включващи промяна в начина на живот с няколко основни елемента: диетичен режим, двигателна активност, промяна в хранителните навици, медикаментозна терапия и др.

Зареди още

Новини

Честит Празник, габровци!

Published

on

Годината 1860-та е знакова за развитието на Габрово. Тогава официалните власти решават габровският район да се отдели от Търново и да бъде признат за град.

Писмено свидетелство за този акт е приписката на йеромонах Неофит Георгиев Соколски, оставена в църковно-учителен сборник от съкратени жития на светци, разположени по дните на годината „Пролог за месеците юни, юли и август 1764 г.“.

Тя гласи:

„1860, майа 4, нашето село Габрово ся провозгласи град от тяхно превозходителство Търновский и Рухчушкий пашли.“ Ценното издание, което пази паметта за акта на провъзгласяването на Габрово за град, се съхранява от Архиерейското наместничество в храм „Успение на Пресвета Богородица“.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица