Свържи се с нас

Новини

Достоен ли е Васил Левски за Габрово?

Published

on

васил левски1В навечерието на годишнината от гибелта на Васил Левски – Апостола на Свободата, 19 февруари, отново се сещаме, че Габрово продължава да бъде единственият областен град, в който няма паметник на най-великия Българин.

Признателните габровци ще занесем цвете на паметната морена в центъра на Габрово, известен като града с най-много паметници, но неизвестно защо без да можем да се поклоним пред лика на Левски.

Вече повече от три години темата с паметника на Апостола продължава да вълнува габровци и въпреки приетото решение на Общински съвет – Габрово стои далеч от дневния ред на управляващите.

За първи път темата с изграждането на такъв паметник повдига общинският съветник Любомир Линков в далечната 2012 година. За тази цел има прието решение на местния парламент, с което възлага на кмета на община Габрово да извърши всички необходими действия по проектиране и изграждане на паметника на Васил Левски, като средствата за тази дейност да бъдат заложени чрез актуализация в Бюджет 2012.

След като няма предприети действия за изпълнение на това решение и проведеното заседание на Общинския експертен съвет по устройство на територията, на Комисията по паметниците при Община Габрово и работната група, сформирана за конкретния казус, е взето решение за предложение вместо паметник в центъра на града, да се изгради художествена пластична композиция, тематично обвързана с Васил Левски в скалния венец пред хотел Балкан.

Мотивите за това предложение са, че липсват конкретни исторически доказателства, свързващи Васил Левски с конкретно историческо място в града. Освен това според експертите в Община Габрово има непотвърдени исторически данни, че идвайки в Габрово Левски се е укривал в Девическия манастир. Това е възприето от обществеността и на мястото на манастира, до запазената чешма е положена възпоменателна морена, която е мащабирана спрямо околното пространство и не позволява надграждане и обогатяване.

Месец по-късно местният парламент променя решението си от началото на годината и вместо паметник на Апостола решава, че в Габрово ще бъде изградена „художествена пластична композиция, тематично обвързана с Васил Левски“, като отново възлага на същия кмет „след получаване на положително становище от Министерството на културата, да организира и проведе национален конкурс, средствата за който да се заложат в Бюджет– 2013 г.“.

Три бюджетни години по-късно, имаме само две неизпълнени решения. Национален конкурс все още няма обявен, нито предвидени средства за него. Потърсени за коментар по случая от Община Габрово ни беше обяснено, че най-рано в средата на тази година (2015 г.) може би ще бъдат предприети действия и изпълнение на приетите досега решения, въпреки че при извършена наша справка не открихме заложени средства за това в Бюджет 2015.

„Още в началото на мандата 2009/2015г, от групата на ПП АТАКА бе депозирано предложение за изграждане на бюст-паметник на Апостола на българската свобода – Васил Левски. Всички си спомняме, че имаше изграден паметник на Левски в близост до кв. Водици, но бе изоставен на произвола на съдбата и с времето се разруши, тъй като не бе завършено външното му покритие.

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

За нас от АТАКА това е срам и позор. За това предложихме изграждането на подобен паметник в центъра на града. В ОбС първото предложение не мина, депозирахме второ с необходимите корекции, както и наехме скулптор, който изгради бюст на Апостола. Всичко беше готово! Нужно бе единствено решение на ОбС за доизграждането и поставянето на паметника. Уви това не се случи.

Като цяло ГЕРБ саботираха проектопредложението ни и намираха всевъзможни оправдания, които превръщаха в сериозни откази. Даже си спомням отвратителното изказване на един от членовете на групата на ГЕРБ: „Какво общо има Левски с Габрово? Изграждането на паметник не е нужно!“.

Тогава дебатът се изостри има и стенограми, които могат да потвърдят думите ми. Входирахме на следващо заседание отново предложението. Направихме отново поправки и този път беше прието. От тогава обаче до сега на питането докъде е стигнала работата по изграждането на паметника на Васил Левски ни се отговаря от кмета, че административната работа по назначаването на конкурсите, свързани с решението за изграждането на бюста все още не завършена. И това вече 4 години!

Хората са признателни към делото на Апостола и това е най малкото, което една Община може да направи – да му изгради паметник. Може би Габрово вече е нещо като аусланд и тук Левски не се признава от градоначалниците. Само с една дума мога да определя работата на кмета – позор!“, коментира специално за Габрово Нюз областният координатор на ПП „Атака“ Любомир Линков, вносител на предложението.

По негови данни изграждането на бюст-паметник би струвало 12 000 лева, а само да напомним, че миналата година бяха изградени три нови пейки, финансирани по Програма Култура на Община Габрово, на стойност 17 100 лева.

Дали Габрово ще дочака своя паметник на Дякона или още години ще отдаваме почит пред морената под звуците на възрожденски маршове, заобиколени от стотици паметници, но не и на  „най-достойния син на България“, все още не е ясно.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

ЕК одобри финансиране за проекта за прокарване на тунел под връх Шипка

Published

on

Европейската комисия одобри финансиране за проекта за прокарване на тунела под връх Шипка. Заедно с него в обхвата на първата инфраструктурна програма „Транспортна свързаност“ в периода 2021 – 2027 година попадат още строителството на лот 3.2 от магистрала „Струма“ и АМ „Русе – Велико Търново“.

За подобряване на свързаността и развитието на трансграничните връзки от съществено значение е изграждането на автомагистрала „Русе – Велико Търново“ и на тунела под Шипка.

Посредством автомагистрала Русе-Велико Търново ще се осигури връзка с автомагистрала Хемус и Дунав мост I при Русе (транс гранична връзка с Румъния). Тунелът под Шипка ще преминава през Стара планина и ще осигури връзка между северна и южна България в централната част на страната по направление на „основната“ TEN-T мрежа „Русе – Велико Търново – Стара Загора – Димитровград – АМ Марица“.

Посредством строителството, реконструкцията и рехабилитацията на пътните връзки към Трансевропейската транспортна мрежа и важните икономически центрове (обекти на транспортната инфраструктура, индустриални зони и др.), ще се повиши ефективността на инвестициите и ще се осигури последователност и непрекъснатост на транспортните потоци.

В рамките на проекта за обход на Габрово, включително тунел под връх Шипка, ще бъдат изпълнени основни дейности като: изготвяне на технически проект, изпълнение на СМР, изпълнение на консултантски услуги и строителен надзор.

С реализацията на проекта ще бъде изграден пътен участък, с приблизителна дължина 10,5 км и габарит Г10,50. В рамките на проекта се предвижда и изграждането на тунел под връх Шипка, с приблизителна дължина 3,2 км., който ще допринесе за ефективната експлоатация на обхода на Габрово, като с ова ще се улесни връзката на индустриалните зони на градовете Велико Търново, Пловдив, Стара Загора, Димитровград и др.

Обходът на Габрово, включително тунел под връх Шипка, е с подготвена проектна документация, като ще бъдат извършени необходимите актуализации. Проведени отчуждителни процедури, проведени са тръжни процедури и са подписани договори.

Не така изглежда ситуацията за АМ „Русе – Велико Търново“, при която подготвената проектна документация е на ниво идеен проект. Частично подготвени са отчуждителните процедури, но са стартирали предстоящи отчуждителни и тръжни процедури.

Одобрената първа инфраструктурна Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. предвижда още разширяване на дунавски пристанища и свързване с влак на летищата в Пловдив и Бургас.

ЕС отпуска 1.61 милиарда евро, една от най-големите суми за българските програми за сближаване през този програмен период. Предвидените инвестиции ще насърчат използването на екологосъобразни видове транспорт и алтернативни горива, ще подобрят качеството на пътната, железопътната и морската инфраструктура и ще допринесат за намаляване на вредното въздействие на транспорта върху околната среда.

Проектите, съфинансирани от ЕС по Програмата „Транспортна свързаност“, ще допринесат и за постигането на целите на Стратегията на ЕС за региона на река Дунав. Одобрената Програма „Транспортна свързаност“ можете да откриете оттук.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Обсъждат изграждането на спортна зала в Трявна

Published

on

Община Трявна, съвместно с Общински съвет – Трявна организира работна среща, на която ще се обсъди въпросът за изграждането на така желаната и необходима спортна зала в града.

Ще бъде разгледано техническото задание за изготвяне на документация за идеен проект, което ще бъде и една от първите стъпки в реализирането на идеята в Трявна да има функционална и модерна спортна зала. Срещата ще се проведе на 6 октомври, четвъртък, от 11.00 ч. в Заседателна зала № 403 в сградата на общинска администрация.

В тази е отправена покана към всички заинтересовани лица, бивши и настоящи спортни деятели, ръководители на клубове, специалисти и хора, милеещи за развитието на тази сфера в Трявна да присъстват и да вземат активно участие в предвидената среща. На срещата ще присъства и Георги Глушков – почетен гражданин на Трявна и президент на Българската федерация по баскетбол.

„Нека всички заинтересовани, знаещи и работещи за спорта в Трявна да присъстват. Нека да вземем адекватно решение как да бъде изградена една зала за нашия град, за да бъде тя функционална, да подсигури условия за децата през зимата и не на последно място да носи приходи за града“, призовават на своята FB страница представителите на леката атлетика в града от СКЛА „ХАММЕР-ХВ-ТРЯВНА“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Крими

Габровец загина при челен удар в кола край „Бряста“

Published

on

46-годишен мъж от Габрово загина при катастрофа на пътя Велико Търново – Габрово, в района на комплекс „Бряста“.

Произшествието е станало снощи около 19.00 часа, съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР в старата столица.

По първоначална информация челно са се ударили товарен автомобил „Ситроен“, управляван от загиналия мъж, движещ се в посока от Дебелец към Габрово и насрещно-движещ се лек автомобил „Опел“, управляван от 48-годишен мъж от с. Царева ливада.

Водачът на товарния автомобил починал във великотърновската болница, а другият водач е бил настанен за лечение. Пробата му за алкохол е отрицателна. На другия водач е взета кръвна проба.

Причините за произшествието са в процес на изясняване. По случая е започнато досъдебно производство.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица