

Икономика
До края на 2014г. ще са ясни програмите, без забележки от ЕС

© Copyright 2014 — Gabrovo News. All Rights Reserved
До края на годината ще стане ясно кои от изпратените в началото на декември за одобрение в ЕК оперативни програми ще бъдат без забележки. Това каза на среща с местните медии управителят на Областен информационен център – Габрово Маринела Събева.
От заявеното пред журналистите стана известно, че към момента одобрена е Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020.
„На 12 декември бе проведено и първото заседание на Комитета за наблюдение на новата оперативна програма. От януари се предвижда да стартират почти всички оси на Оперативната програма с акцент върху младежката безработица и пазара на труда – безработни младежи, дълготрайно безработни и лица над 50 години. На Комитета за наблюдение са одобрени и три от предстоящите операции по оперативната програма – „Младежка заетост“ (ПО 1), „Разработване и внедряване на система за мониторинг, оценка и контрол за изпълнение на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите 2012-2020 г.“ (ПО 3), както и „Техническа помощ“ (ПО 5). Одобрена е и Индикативната годишна работна програма за 2015 г.“, коментира още Събева.
За Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020, съфинансирана от Европейския социален фонд, са осигурени 2 млрд. 135 млн. лева за разкриване на нови работни места и укрепване на процеса на социално сближаване.
Чрез средствата ще се повиши квалификацията на около 100 000 души, ще се осигури заетост на 28 000 души, а 17 000 младежи ще бъдат подпомогнати в процеса на търсене на работа. 160 000 души ще се възползват от учене през целия живот. Оперативната програма ще подпомогне достъпа до здравеопазване на хората с увреждания.

© Copyright 2014 — Gabrovo News. All Rights Reserved
„За разкриване на нови работни места и осигуряване на по-висока и качествена заетост са предвидени 59% от бюджета на Програмата, с което ще се постигне заетост на продължително безработни и неактивни лица на възраст между 34 и 50 години, на лица с ниско образование от всички възрастови групи, както и на лица над 54 години“, допълни към казаното още управителят на ОИЦ – Габрово.
Предприятията пък ще бъдат подкрепени за адаптиране на човешките ресурси в приоритетни за страната отрасли, като се осигурят инвестиции за подобряване на условията на труд и организацията на труда. За намаляване на младежката безработица са предвидени около 235 милиона лева по инициативата „Младежка заетост“ за реализиране на мерки за устойчива интеграция на пазара на труда на младите хора между 15 и 29 г., които не са нито в заетост, нито в образование или обучение.
За намаляване на високия риск от бедност и социално изключване са отделени 31% от бюджета на Програмата. Те ще бъдат насочени към хората с увреждания, осигуряване на по-високо качество на живот на децата, както и на маргинализираните общности като ромите. Ще се осигури предоставяне на услуги за социално включване и здравеопазване за хора с увреждания над 18 г., както и за лицата над 65 г., които са в невъзможност за самообслужване.
Близо 86 милиона лева ще бъдат използвани за модернизиране на публичните политики в сферата на социалното включване, здравеопазването, недискриминацията, равните възможности и условията на труд.
Европейската комисия е одобрила Оперативната програма за храни по Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица (ФЕПНЛ) 2014-2020 г. България ще получи близо 105 млн. (104 815 264) евро по новата оперативна програма и фонда, по линия на който ще се осигуряват храни за най-бедните на територията на цялата страна в рамките на седем години. Управляващ орган на новата програма е Агенцията за социално подпомагане.
Фондът ще финансира предоставянето и разпределението на индивидуални пакети с хранителни продукти и топъл обяд, чрез обществените трапезарии. От помощта ще се възползват лица и семейства, обект на месечно подпомагане по реда на Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, неосигурени самотни родители и техните деца, самотно живеещи лица и семейства, получаващи минимални пенсии, както и скитащи и бездомни лица. Предвидени са мерки и за пострадалите при бедствия и извънредни ситуации.
„Закупуването и доставката на хранителни продукти ще се извършва чрез обществени поръчки и със съдействието на партньорски организации. Със средства от програмата ще се осигури целогодишно функциониране на обществените трапезарии в общините, както и създаването на нови трапезарии“, уточни Маринела Събева.
Чрез финансираните дейности от Фонда ще бъде подобрен допълнително достъпът до социални услуги на нуждаещи се лица.
По думите й очаква се сред одобрените програми до края на март да бъдат Оперативните програми „Транспорт и транспортна инфраструктура“, както и „Добро управление“. Изготвени са индикативни годишни работни програми за 2015 г.
Добри новини има и за ОП „Иновации и конкурентоспособност“. На 10 декември е било проведено първото предварително заседание на Комитета за наблюдение на Програмата. „След официалното изпращане на програмата до ЕК, на 5 декември от страна на ЕК бяха изпратени коментари по нея. Те вече са отразени и през миналата седмица Оперативната програма е изпратена отново за разглеждане от Комисията“, каза още Събева.
На заседанието на Комитета за наблюдение, който се проведе през миналата седмица, е било изразено становище, че се очаква Програмата да бъде одобрена през първото тримесечие на 2015 г., след което предстои стартиране на първите процедури по нея.
Одобрена е и индикативната годишна работна програма за 2015 година, която предвижда стартирането на процедурите „Подобряване на производствения капацитет на МСП“, „Подкрепа за иновации в предприятията“ и „Енергийна ефективност в МСП“.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
Социалният предприемач вижда възможност там, където другите виждат проблем!

На 1 юни преди две години Министерство на труда и социалната политика създаде шест Регионални центъра на социалната икономика /фокус-точки/ в страната, за всеки от плановите икономически райони по NUTS-2. По този повод разговаряме с г-жа Теодора Тодорова, началник-отдел „Социална икономика и социална отговорност“ в министерството.
Г-жо Тодорова, какво е социално предприемачество и необходимо ли ни е то?
Социалното предприемачество е форма на стопанска дейност, при която печалбата не е самоцел, а средство за постигане на обществено значими цели. Това означава, че социалните предприятия съчетават бизнес модел с мисия – например, да създават работни места за хора в неравностойно положение, да предоставят достъпни социални услуги или да допринасят за устойчивото развитие на дадено населено място.
То е необходимо повече от всякога, защото отговаря на комплексни социални предизвикателства, които често не могат да бъдат решени единствено с класически административни подходи. Социалните предприемачи предлагат иновативни решения, изградени върху реални нужди и с активното участие на общността. Те създават добавена стойност – не само икономическа, но и социална, и екологична.
В допълнение, в контекста на променящия се пазар на труда, демографските процеси и социалните неравенства, социалното предприемачество е ключов инструмент за изграждане на по-справедливо, приобщаващо и устойчиво общество. То е мост между икономиката и солидарността – и точно затова ни е толкова нужно.
Как администрацията подкрепя развитието на социалното предприемачество? Министерството на труда и социалната политика (МТСП), чрез нашата дирекция, разработва и прилага политики, които насърчават създаването и устойчивото развитие на социални предприятия. Администрацията подкрепя сектора чрез нормативна уредба, финансиране по проекти, популяризиране на добри практики и изграждане на капацитет. Един от най-съществените приноси е приемането на Закона за предприятията на социалната и солидарната икономика, който създаде стабилна рамка за развитие на сектора.
С какви механизми и инструменти разполага администрацията, за да прилага ефективно политиката на МТСП в тази посока?
Основните механизми включват както законодателни, така и финансови инструменти. На първо място, Регистърът на социалните предприятия дава възможност за институционално признаване и подпомагане на тези структури. Предприятията, вписани в него, могат да се възползват от насърчителни мерки, като преференции при участие в обществени поръчки, достъп до финансиране и консултации.
Проект П41 „Развитие на социалната икономика“, който изпълняваме със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост, осигурява целенасочена подкрепа чрез обучения, информационни кампании, създаване на мрежи за сътрудничество и обмен на добри практики между публичния и частния сектор. Именно чрез този проект изградихме шест регионални фокус-точки, които действат като посредници между администрацията и социалните предприемачи по места.
Каква е Вашата оценка за изминалия период – две години след създаването на шестте регионални центъра на социалната икономика в страната?
Оценката ни е положителна. Регионалните центрове /фокус- точки/ в Благоевград, Бургас, Варна, Габрово, Ловеч и Пловдив вече функционират активно като информационно-консултативни центрове. За тези две години те проведоха стотици консултативни срещи, инициативи и кампании за повишаване на информираността на обществото. Създадоха мрежи от местни партньори, включително общини, неправителствени организации, университети и бизнес. Това е изключително важно, защото именно на местно ниво социалните иновации могат да се адаптират най- добре към конкретните нужди на общностите. Регионалните центрове вече са разпознаваеми в публичното пространство, а тяхната експертиза е търсена от заинтересованите субекти.
Ще дам само следния пример, в който числата говорят достатъчно красноречиво. Преди регионалните центрове да започнат работа в Регистъра на министерството имаше 38 регистрирани социални предприятия. Днес, 2 години по-късно, те са вече над 170 /някои са в процес на оценка/.
Кажете ни защо темата „Социална икономика, социално предприемачество и социални иновации“ е важна за местните администрации?
Местните администрации са най-близо до хората и до социалните проблеми, с които се сблъскват техните общности. Те разполагат с най-добрата възможност да идентифицират нуждите и да насърчат устойчиви решения чрез социалната икономика. Чрез подкрепата на социални предприятия, местните власти могат да насърчават местната заетост, социалното включване и икономическата устойчивост.
Освен това социалното предприемачество предлага иновативни подходи за предоставяне на социални услуги, които често са по-гъвкави и адаптивни от традиционните модели. Това прави сътрудничеството между централната и местната власт критично важно за развитието на една устойчива и солидарна икономика.
В заключение какво послание бихте отправили?
Социалното предприемачество не е просто икономически модел — то е начин на мислене, при който човешкото достойнство, общността и устойчивото развитие стоят наравно с печалбата. В свят, който се променя бързо и често е разделен, социалните предприятия показват, че е възможно бизнесът да бъде и добър, и полезен.
Както често казваме при нас — там, където някой вижда проблем, социалният предприемач вижда възможност за промяна. Именно такива хора и организации изграждат тихата, но значима трансформация в българското общество.
Предстоят ни още много стъпки, но вярвам, че с усилията на всички – институции, граждани, местни власти и предприемачи – ще продължим да превръщаме социалните идеи в реални възможности. Защото бъдещето на икономиката не е просто по-иновативно. То е по-солидарно.


Икономика
„Теспом“ търси фрезист – универсална фреза

Фирма „Теспом“АД търси:
1. Фрезист – универсална фреза.
При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на е електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.
Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Георги Дженков.
Икономика
„Теспом“ търси фрезист – универсална фреза

Фирма „Теспом“АД търси:
1. Фрезист – универсална фреза.
При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на е електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.
Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Георги Дженков.
-
Културапреди 2 дни
Габрово посреща хитовата комедия „Лъжата“
-
Новинипреди 7 дни
Честит 24 май! Ден на българската просвета и култура и славянската писменост
-
Новинипреди 3 дни
Габровец изведе Козловец до Купата в „А“ ОГ Велико Търново
-
Новинипреди 4 дни
„Янтра“ изпрати най-успешния си сезон във Втора лига
-
Кримипреди 13 часа
Инцидент в Габрово: Прострелян е криминално проявен!
-
Новинипреди 3 дни
100-годишен юбилей отпразнува дядо Пенчо
-
Кримипреди 4 дни
Изловиха трима дрогирани с кокаин по баловете в Габрово
-
Кримипреди 4 дни
Полицията хвана водач без книжка, дрогиран и с чужди номера