Свържи се с нас

Икономика

Мариана Печеян подаде сигнал срещу г-жа Милушева от МИЕ

Published

on

снимка: Търговски вестник

снимка: Търговски вестник

Мариана Печеян, Управител на ВСК Кентавър – ИЗ Динамика ЕООД гр. Дряново и Член на Софийската търговско-промишлена камара, с подкрепата на 141 бенефициенти по процедура BG161PO003-2.1.14 „Технологична модернизация в малки и средни предприятия”, подаде сигнал до министър Щонов срещу г-жа Милушева, директор в Министерство на икономиката и енергетиката и дружествата (МИЕ),  във връзка с действия, с които тя е нанесла вреди на 142 фирми по Програма „Конкурентоспособност“, за около 100 млн.лв.

Сигналът е относно неоснователно спряна процедура BG161PO003-2.1.14 „Технологична модернизация в малки и средни предприятия” и пренасочване средствата от нея към процедура „Енергийна ефективност”.

В него пише:

„С настоящото Ви сигнализирам за допуснати до момента нередности при спиране на процедура „Технологична модернизация в малки и средни предприятия” и пренасочване на средствата от нея към процедура „Енергийна ефективност”, в резултат на което е застрашен бизнесът на 142 български компании одобрени за финансиране.

Схемата беше отворена в края на 2013 г. с бюджет от 97 млн. лв. За финансиране кандидатстваха над 1200 фирми с проектни предложения за над 730 млн. лв. Оценяването на проектите е извършено от 40-членна комисия.

На 23.05.2014 г. в края на работния ден на страницата на ОП „Конкурентоспособност“ в интернет е публикуван списъкът с одобрените 142 проекта.

В деня преди евроизборите на 24.05.2014 г. списъкът изчезва. Основателна причина за това не е изтъкната. Той е публикуван отново на 27.05.2014 г. Разлика между двата списъка няма.

На 28.05.2014 г. с писмо от МИЕ с изх. № К-26-В-31 компанията ни, както и останалите 141 бенефициенти, беше поканена за представяне и проверка на документи в срок до 04.06.2014 г., и съответно сключване на договор на 12.06.2014. Договорът беше подписан от нас на 17.06.2014 г.

На 23.06.2014 г. на страницата на ОП „Конкурентноспособност” в интернет е публикувано Решение № РД-16-860 за отмяна на Решение № РД-16-694/23.05.2014 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Решението не е надлежно съгласувано от началниците на отдели в ГДЕФК, както и от заместник главния директор. Това обстоятелство само по себе си е индикация, че отговорните длъжностни лица считат за неправилни основанията за издаването му, а от там и самото решение за незаконосъобразно.

На пресконференция в медиите директорът на Главна дирекция  „Европейски фондове за конкурентноспособност” Ели Милушева разясни, че процедурата е спряна. Като мотив за решението са посочени констатирани слабости при провеждането на процедурата, водещи до неблагоприятна оценка за функционирането на системите за управление и контрол по оперативната програма. Нарушен е принципът на равнопоставеност, като в хода на самата процедура са променяни критерии. Изтъкват се съмнения за нерегламентирани отношения между договарящия орган, консултантите и фирмите; комисионната варира между 7 и 10% от стойността на спечелен проект. Не са посочени виновни, а се търси споделена отговорност.  Милушева обявява, че за да не бъде изгубен, освободеният ресурс от 97 млн. лв. ще бъде пренасочен към резервни проекти по „Енергийна ефективност”.

Междувременно още на 10.06.2014 г. компании от резервния списък по процедура „Енергийна ефективност и зелена икономика“ са били канени чрез писма от договарящия орган за подготовка на документи и сключване на договор.

На 24.06.2014г.  одобрените компании по процедура „Технологична модернизация в малки и средни предприятия” подадохме жалби за отмяна на Решение № РД-16-860 пред Административен съд София. Мотивите ни бяха: вече договорени с външни партньори пазари, тоест пропуснати ползи, установени контакти за проучване на необходимото технологично оборудване, предприети действия пред банкови институции за обезпечаване на самоучастие чрез кредитиране. Жалбите, подадени в този ден, бяха намерени за основателни от съда и той се произнесе за отмяна на предварителното изпълнение на т. 4 от решението. Жалбите, подадени от 25.06.2014 г., до настоящия момент бяха отхвърлени като неоснователни от същия съд. Сигнализирахме управляващите институции, както и медиите за казуса. Интерес буди фактът, че един и същи състав в Административен съд София в два различни дни се произнася с две противоположни решения по жалби с едно и също съдържание.

На 27.06.2014 г. в емисията на „По света и у нас” в 18 часа, в кратко интервю Милушева потвърди, че: „Министерство на икономиката няма да подпише нито един договор с кандидатите, одобрени по програмата Конкурентоспособност и няма да пренасочва средства към Енергийна ефективност, защото мярката е наддоговорена. Софийски административен съд е отменил решението  за спиране на програмата, но не е задължил  министерството да продължи  договаряне с бенефициентите. Констатирани са нарушения при оценката при програмата  „Технологична модернизация  на малки и средни предприятия” и няма как да се пусне нова процедура. Сезирани са национални и европейски органи, за да се види  „размера на грешката“.” От изказването й става ясно, че средства няма и двете програми са опорочени. Това се случва точно в седмицата, когато банковият сектор в България е в криза, а министър Стойнев вече е предприел командировка в чужбина.

Последствията, които ще произтекат от незаконосъобразното Решение № РД-16-860 са:

– компрометиране на извършената оценка на проектните предложения по процедура BG161PO003-2.1.14 „Технологична модернизация в малки и средни предприятия“;

– несключване на договорите с одобрените за финансиране по процедурата кандидати ;

– към момента на прекратяване на процедурата бенефициентите  вече са предприели необходимите действия за успешното изпълнение на договорите, в т.ч. са поели и съответните финансови ангажименти и задължения към контрагенти и банкови институции. По този начин, чрез едно незаконосъобразно решение Милушева лишава 142 български малки и средни предприятия да сключат договори и да изпълнят проектите си, което единствено ще бъде от полза за българската икономика, предвид заложените инвестиции, разкриване на нови работни места, технологично обновяване и разширяване на възможностите за износ на нови продукти. Негативните последствия от него ще ликвидират вътрешния пазар и ще повлияят пагубно на контактите на компаниите на международно ниво, след като те няма да са в състояние да изпълнят поетите пред партньорите си ангажименти.

– чрез некомпетентни действия Милушева компрометира системите за управление и контрол на ОПК и създава реални предпоставки и заплаха за спиране на плащанията по програмата. Едно подобно действие би било пагубно за бюджета на страната ни предвид на обстоятелството, че договорите, които се изпълняват в момента и които са 1072 на брой, са на обща стойност от 1 472 383 000 лева. Ако плащанията бъдат спрени, държавният бюджет ще трябва да покрие задълженията по тези договори.

Информация за влиянието на Милушева върху ОПК има в публичното пространство. Стана ясно, че срещу нея е подаден сигнал към ОЛАФ от служители на управляваната от нея дирекция заради оказван натиск върху оценителната комисия. Почти във всички медии, а също и до редица контролни органи (в т.ч. и на ниво ЕК), самата Милушева е писала материали срещу програмата.

С този скандален случай сме запознали и представители на предходното правителство – премиера Пламен Орешарски, вицепремиера Даниела Бобева, както и г-н Сергей Станишев, депутати от различни политически партии, заместник министъра на икономиката и енергетиката Анна Янева, изпратено е писмо и до Министър Драгомир Стойнев, но никакви конкретни действия не са предприети от тяхна страна.

На 08.07.2014 г. по време на провеждането на кръгла маса по въпросите на икономическата сигурност в страната, организирана от ПП България без цензура в хотел Хилтън София, от моя страна беше поставен на обсъждане този проблем, който има пряко отражение върху икономиката, защото лишава 142 български фирми от финансов ресурс за технологично обновление, което да им позволи разширяване на производството, откриване на нови работни места и подобряване на пазарните позиции. Отношение по въпроса взе модераторът на форума депутат Светлин Танчев, който доста дълго се опитваше да ме убеждава, че това поведение на Милушева е правилно и че той лично й бил помогнал ”прокуратурата да се заеме с проверка на твърдeните от нея нарушения, понеже от ДАНС не й обръщали внимание”. Видимо притеснен той ми предложи да организира среща с Милушева, за да обясни тя лично защо е прекратила процедурата. Срещата се проведе на 08.07.2014 в 17.30 в кабинета на Милушева. По време на тази среща тя не даде никакво адекватно обяснение за действията си. Главно ме нападаше с твърдения за това, че се извършва разследване, плашеше ме с ДАНС и АФКОС, дори си позволи да ми иска обяснения от къде имам информация, за да изготвя жалбата до САС и безцеремонно заяви, че “тя е човекът, който може да спира и пренасочва финансови средства от тази процедура към „Енергийна ефективност”.

 Това, което стана ясно от нейните откъслечни обяснения е, че първоначално публикуваното решение за финансиране е било свалено от електронната страница на МИЕ на следващия ден по нейно нареждане, защото непосредствено след издаване на Решението за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG161PO003-2.1.14 „Технологична модернизация в малки и средни предприятия“ под натиск от страна на БАКЕП (Българска асоциация на консултантите по европейски проекти). Свалянето на вече публикуваното на интернет страницата на програмата решение поражда основателни съмнения, че по този начин се цели подмяна на първоначално извършената оценка по процедурата. Противоречие има и между изказванията й в националната телевизия, че средства няма и няма да бъде подписан договор с нито един кандидат и изявлението й по време на срещана ни, че средства има и те ще бъдат пренасочени към „Енергийна ефективност”.

Публична тайна е, че Милушева провежда срещи с представители на консултантски организации и фирми, например „Елана холдинг” и „Бест партнърс” ООД, които тя насочва да подават жалби срещу решението за финансиране. От изказванията й в пресата е видно, че тя има предпочитания към процедура „Енергийна ефективност”, понеже проектите по нея са „лесни за мониторинг и оценка”.

Тя лично потвърди, че оценителният доклад е преминал през вътрешен контрол и е одобрен от нея самата, а на въпроса като е имала съмнения защо го е одобрила, тя не отговори. Това само потвърждава съмненията, че след излизане на решението и списъците с одобрените фирми, под натиск на определни структури тя се опитва да защитава техни корпоративни интереси.

 Без да конкретизира по кои проекти, Милушева съвсем голословно заявява, че е констатирана разлика в оценките от 10-15 точки. Въпреки че в ПМС 121 от 31.05.2007 (с изменения) е прието в чл. 24, ал. 4 „При разлика в техните оценки (на комисията) най-малко 20 на 100, председателят на комисията възлага оценяването на трето лице – член на оценителната комисия. Окончателната оценка е средноаритметична от оценката на трите лица. Следователно Милушева е постановила акт противоречащ на закона, тоест нищожен такъв.

С коментарите си г-жа Милушева демонстрира явна некомпетентност и непознаване на процедурите и нормативната уредба, регламентираща процеса по оценка.  Но не само това, чрез некомпетентните си и дори граничещи с престъпления действия, Милушева компрометира системите зa управление и контрол на ОПК и създава реални предпоставки и заплаха за спиране на плащанията по програмата.

Уважаеми господин Щонов,

 С настоящото отправяме сигнал, че Ели Милушева, в качеството си на директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност” безмотивно е издала индивидуален административен акт за спиране на процедура за всички заинтересовани. Освен, че обжалва определенията за отмяна на предварителното изпълнение на т. 4 от решението пред Върховен административен съд, Министерство на икономиката и енергетиката изисква от нас обяснения по какъв начин разполагаме с информация, включена в жалбата ни (писмо от МИЕ с изх. номер 26-В-142/03.07.2014 г.). Визираната информация е публична. С това си действие министерството опитва да упражнява цензура.

Настояваме за спешна проверка на пренасочването на финансиране от процедура „Технологична модернизация в малки и средни предприятия” към процедура „Енергийна ефективност и зелена икономика”, както беше обявено в медиите от Ели Милушева.

Запознайте се с писмо с изх. номер К-92-00-28/09.07.2014 г. от г-н Владимир Туджаров, Главен секретар на Министерство на икономиката и енергетиката до г-жа Веселина Купенова, председател на съвета на Фондация „SOS Предприемачи”, с което се дава достъп до обществена информация по заявление за достъп до обществена информация с изх. номер 152-L/27.06.2014 г., а именно справка относно броя на подадените жалби, възражения и сигнали за нередности по процедурите за безвъзмездна финансова помощ. Видно е, че по процедура  №BG161PO003-2.1.14 „Технологична модернизация в малки и средни предприятия“ регистрирани нередности няма.

В тази връзка, бих искала да апелирам за Вашата незабавна намеса и съдействие за разрешаване на създалата се ситуация, в резултат на която 142 български предприятия бяха лишени от правото си да изпълнят по законоустановения ред подписаните от тяхна страна договори за безвъзмездна финансова помощ.“

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Стартъп с амбициозни планове за Габрово

Published

on

В последните години Габрово все по-често се споменава като град, в който иновациите срещат предприемаческия дух. Нов пример за това е Digital New Era – уеб агенция, основана от Васил Гърбов, габровец, който прави смели стъпки към развитие на местната дигитална екосистема.

След няколко години опит в сферата на уеб услугите, Васил се връща в родния си град с ясна мисия, а именно да създаде условия, при които бизнесите и младите хора от региона могат да растат заедно чрез технологиите.

Под бранда Studio New Era, екипът му разработва иновативен модел „уебсайт като услуга“ – решение, което премахва високите първоначални разходи и предлага пълно уеб присъствие срещу достъпна месечна такса.

„Нашата цел е да направим качествените уеб услуги, достъпни и надеждни за всеки бизнес, независимо от размера му. Много компании искат да се дигитализират, но се спират заради цената или сложността. Ние премахваме тези бариери“, споделя Васил Гърбов.

Studio New Era предлага съвременен подход, който позволява на малките и средни предприятия в региона да изградят модерно онлайн присъствие, да достигнат нови клиенти и да развиват своята дейност устойчиво.

Моделът е гъвкав, а поддръжката – постоянна, така че собствениците да могат да се концентрират върху основния си бизнес, докато екипът на Digital New Era се грижи за всичко, свързано с техния сайт и дигитална визия.

„За нас е важно местната икономика да расте. Вярваме, че силният бизнес е гръбнакът на един жив град. Когато помогнем на една фирма да излезе онлайн и да бъде конкурентна, това е успех не само за нас, но и за Габрово като цяло“, допълва Гърбов.

Паралелно с услугите за бизнеса, Digital New Era развива и втора, не по-малко значима линия, свързана със създаване на възможности за млади хора, които искат да започнат кариера в ИТ сектора.

Компанията предлага менторска среда, в която начинаещи уеб дизайнери, разработчици, маркетолози, търговци и създатели на съдържание могат да трупат практически опит, да работят по реални проекти и да изграждат портфолио.

„Искаме да покажем, че успешна кариера в ИТ е напълно възможна и от Габрово. Тук има талантливи и амбициозни хора – просто им трябва шанс да се развиват в реална работна среда“, казва основателят.

Digital New Era не спира само до индивидуалните успехи. Екипът има амбицията да бъде част от създаването на по-активна предприемаческа екосистема в Габрово и региона – мрежа от хора, компании и организации, които споделят опит, идеи и ресурси.

Планират се инициативи за обучения, събития и колаборации между местни бизнеси и млади специалисти, които да насърчават сътрудничеството и иновациите. „Вярвам, че Габрово има потенциал да се превърне в модерен, дигитално ориентиран град. Имаме хората, идеите и духа – остава само да ги обединим около обща цел“, заключава Васил Гърбов.

Digital New Era и Studio New Era са пример за това как една идея, родена от местен предприемач, може да вдъхне нов живот на града. Със своите технологични решения и социална мисия, екипът не просто развива бизнес, а поставя основите на нова дигитална ера за Габрово.

Повече информация за агенцията и студиото можете да намерите на адрес:
https://newerawebsites.com/
https://studionewera.com/

А с партньорската програма можете да се запознаете:
https://studionewera.com/partnorska-programa/

Зареди още

Икономика

Преизбраха Пламен Петров за председател на ОП на КСБ – Габрово

Published

on

Предприемачът Пламен Петров бе преизбран за председател на Областното представителство на Камарата на строителите в България – Габрово. Това се случи по време на редовното Общо годишно отчетно – изборно събрание на организацията, което се проведе в началото в началото на месец октомври.

Събитието събра членове на Областния и Контролния съвет, както и представители на строителни фирми от региона. Сред гостите бяха инж. Любомир Качамаков – заместник-председател на УС на КСБ, инж. Тодор Андонов и инж. Любомир Шербетов – членове на Изпълнителното бюро, както и Венцислав Дончев, председател на ОП на КСБ – Велико Търново.

Заседанието бе открито от председателя на ОП – Габрово, Пламен Петров, който приветства присъстващите и представи доклад на председателя на Областния съвет. В него бяха обобщени основните дейности на Камарата през изминалата година, както и ключовите инициативи, реализирани съвместно с други областни представителства в страната. Сред акцентите беше форумът „Идеи с бъдеще“, събрал в Арбанаси представители от Велико Търново, София, Ловеч, Русе, Плевен и Габрово.

Пламен Петров припомни и откриването на Камерната зала на Кукления театър в Габрово, на което са присъствали всички фирми, участвали в ремонта. В доклада бе споменато и награждаването на участниците в Националния конкурс „Преминал майстор през земята“, който се реализира в рамките на честванията, посветени на 225 години от рождението на майстор Колю Фичето. ОП на КСБ – Габрово осигури отличията, които Петров връчи на победителите.

След представянето на доклада, председателят на Контролния съвет Иван Иванов отчете финансовите резултати и предложи бюджетната рамка за 2026 година. Делегатите единодушно я одобриха, като насочиха вниманието си към бъдещи инициативи, свързани с квалификацията на кадрите и по-тясното сътрудничество с общините в региона.

В дух на прозрачност и доверие премина и изборът на новия Областен съвет. С тайно гласуване за председател бе преизбран Пламен Петров („Валентин Петров 2004“ ООД). Сред избраните членове са Манол Манолов („Масив Трявна“ ЕООД), Рачо Шейтанов („РГС“ ООД), Стойо Стоев („Фаворит 96“ ООД), Илиян Димитров („Илистрой“ ЕООД), Богомил Петков („Мазалат“ ЕООД) и Евгени Стоев („Пътстрой-Габрово“ АД). В Контролния съвет влизат Иван Иванов („Мегастрой 2014“ ООД), Васил Михайлов („Прометал 2000“ ООД) и Тихомир Галов („ТНТ Инженеринг“ ЕООД).

В края на заседанието инж. Любомир Качамаков изрази признание за активната дейност на габровската структура и поздрави Пламен Петров за последователната му работа. ОП Габрово издигна неговата кандидатура за член на Управителния съвет на КСБ, а Иван Иванов – за член на Контролния съвет.

Зареди още

Икономика

НАП с нова функционалност за подаване на справки-декларации за ДДС

Published

on

От началото на октомври 2025 г. НАП въведе нова функционалност в електронната услуга за подаване на справки-декларации за ДДС. Тя дава възможност на лицата, които не са извършвали търговска дейност, да посочат само периода, в който нямат нищо за деклариране.

Те вече не са задължени, както досега, да генерират файловете без записи в тях и да ги изпращат чрез електронната услуга на НАП, независимо че няма какво да декларират. След като потребителите попълнят периода, от приходната агенция автоматично генерират справката-декларация с нулеви стойности, заедно с дневниците за продажби и покупки, като лицето само ги подписва и подава.

Новата функционалност, която е разработена по предложение на счетоводните браншови организации, ще спести време и значително ще улесни дружествата при изпълнение на ежемесечните им задължения.

Информация за новата функционалност в е_услугата за подаване на справки-декларации може да се получи на телефоните на приходната агенция: 0700 18 700 или 02/9859 6801, на цена, съобразно тарифата на съответния оператор.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица