Свържи се с нас

Икономика

Защо да предпочетем LED осветление?

*Платена публикация*

Published

on

Недостатъците на лампите с нажежаема жичка се компенсират от ниската им цена, но както вече се убедихме евтиното почти винаги в дългосрочен план излиза по-скъпо. Не случайно някои държави вече забраниха употребата на всички крушки, рожби на Томас Едисон. Въпреки, че засега LED осветлението е по-скъпи, от икономията на електроенергия най-новите модели се изплащат за около две години при домашно ползване и от 6-12 месеца за промишлени нужди, след което сумите заплащани за осветление намалят драстично.

В Габрово, неотдавна отвори врати, първият магазин на „Интерпауър“ ООД в региона, специализиран само и единствено в продажба, проектиране и изграждане на LED осветление. Разговаряхме с управителя на фирмата Мирослав Дончев относно особеностите, предимствата и всичко, касаещо осветлението на бъдещето.

– Какви са предимствата на LED лампите?
– Светлинната им ефикасност е най-голяма от всички светлинни източници. Тя е между 80 и 100 lm/W, докато при лампите с нажежаема нишка е 12-15 lm/W, а при луминесцентните – около 40 lm/W. Това, заедно с много по-малкото нагряване (в сравнение с лампите с нажежаема нишка, те са студени). Общият резултат е осигуряване на желана сила на светлината с 9, а понякога и с повече пъти по-малък разход на електроенергия. Например, 12 W LED може да дава светлинен поток колкото 100 W лампа с нажежаема нишка. Можем да избираме от различна цветова гама на светлина – топла (близка до обикновена крушка), дневна (до дневната светлина) и студена (до луминисцентната светлина). Предимство е и че са екологичен чист продукт, не съдържат живак и вредни токсични вещества, в сравнение с обикновените енергоспестяващи крушки. Още едно предимство е продължителността им на живот, а също така те не се влияят от броят на включвания и изключвания. Гаранция на LED продуктите от 2 до 5 години, според марката.

– А каква е продължителността на живот на тази технология?
– Животът им е между 30 000 и 50 000 часа в зависимост от марката на използваните диоди (около 6 години при непрекъсната работа). В края на експлоатационния срок, самият диод не спира да свети, а интензитетът му намаля с около 10%, практически незабележимо за човешкото око. Следователно даденият продукт не отговаря на техническата си характеристика и се води за негоден, но в същото време той продължава да работи. Вече не са малко диодите и с експлоатационен срок до 100 000 часа, но са по-рядко срещани, а и цената им е доста по-висока. Експлоатационният срок на LED е несравнимо по-голям от този на лампите с нажежаема нишка (средно 1200 часа) и е причина осветителните тела с LED да се считат за „вечни”. Например при непрекъсната работа (24-часов режим), LED ще се използва в продължение на минимум 6 години, а обикновената лампа трябва да се сменя на всеки три месеца. Предимството нараства, когато става въпрос за трудно достъпни места – осветление на фасади, рекламни табла, басейни, промишлени и производствени помещения, улично осветление, заведения и такива с отговорни функции – светофари, осветление на тунели, предупредителни светлини на високи сгради, мостове и аварийно осветление.

– Устойчиви ли са на удар или изтърване светодиодите?
– Светодиодите са и значително по-устойчиви на удари и вибрации, тъй като нямат чуплив стъклен балон, нито тънка нишка, която да се къса. Също така не амортизират корпуса на осветителното тяло,чрез нагряване и устойчивостта се увеличава.

– С колко би се намалил месечният разход на едно домакинство с жилище от 100 квадрата, ако замени старите крушки с енергоспестяващи или LED лампи?
– Ако вземем за пример, че в апартамент има осветление около 1200 W ще ги заместим със 100 W, като по този начин се вижда, че консумацията на електроенергия за осветление ще бъде 9 пъти по-малка.

– Каква е ползата от използването на LED осветлението при хотели, промишлени и производствени помещения?
– Реално ползата от използване на LED осветление в тази помещения е най-голяма, тъй като експлоатацията им е в пъти повече от домашни условия, което води до много по-бърза възвращаемост на инвестицията. В помещение със 100 тела по 2 луминисцентни лампи, при интензитет на работа от 10 часа на ден, възвращаемостта е за 9 месеца.

– Как според вас ще се развива LED осветлението в България?
– LED продуктите, предлагани на пазара, са от всякаква разновидност и вид, и вече съвсем спокойно може да намерите заместител на старите си крушки. Също така от информацията по-горе става ясно, че е изключително икономически целесъобразно да се използва, както в домакинството така и в промишлената индустрия. Развитието на този тип осветление тепърва започва в България и много управителни на фирми ще разберат, че за да оптимизират разходите си трябва да го използват. За целта ние изработваме безплатна икономическа обосновка на желаещите да разберат каква ще е ползата им от подмяната на осветлението и да разберат за колко време ще си възвърнат инвестицията.

Това накратко е по-важната информация относно осветлението на бъдещето, но вие, ако имате неизяснени въпроси може да ги зададете на място в магазина или на 066 801 002 , 0893 556 772.

Магазинът, намиращ се на ул. “Орловска” 47 в Габрово (срещу сградата на Областната дирекция на МВР – Габрово), може да предложи на своите клиенти най-добрите условия, както и възможност за лизинг при закупуване на всички продукти.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Социалният предприемач вижда възможност там, където другите виждат проблем!

Published

on

На 1 юни преди две години Министерство на труда и социалната политика създаде шест Регионални центъра на социалната икономика /фокус-точки/ в страната, за всеки от плановите икономически райони по NUTS-2. По този повод разговаряме с г-жа Теодора Тодорова, началник-отдел „Социална икономика и социална отговорност“ в министерството.

Г-жо Тодорова, какво е социално предприемачество и необходимо ли ни е то?
Социалното предприемачество е форма на стопанска дейност, при която печалбата не е самоцел, а средство за постигане на обществено значими цели. Това означава, че социалните предприятия съчетават бизнес модел с мисия – например, да създават работни места за хора в неравностойно положение, да предоставят достъпни социални услуги или да допринасят за устойчивото развитие на дадено населено място.

То е необходимо повече от всякога, защото отговаря на комплексни социални предизвикателства, които често не могат да бъдат решени единствено с класически административни подходи. Социалните предприемачи предлагат иновативни решения, изградени върху реални нужди и с активното участие на общността. Те създават добавена стойност – не само икономическа, но и социална, и екологична.

В допълнение, в контекста на променящия се пазар на труда, демографските процеси и социалните неравенства, социалното предприемачество е ключов инструмент за изграждане на по-справедливо, приобщаващо и устойчиво общество. То е мост между икономиката и солидарността – и точно затова ни е толкова нужно.

Как администрацията подкрепя развитието на социалното предприемачество? Министерството на труда и социалната политика (МТСП), чрез нашата дирекция, разработва и прилага политики, които насърчават създаването и устойчивото развитие на социални предприятия. Администрацията подкрепя сектора чрез нормативна уредба, финансиране по проекти, популяризиране на добри практики и изграждане на капацитет. Един от най-съществените приноси е приемането на Закона за предприятията на социалната и солидарната икономика, който създаде стабилна рамка за развитие на сектора.

С какви механизми и инструменти разполага администрацията, за да прилага ефективно политиката на МТСП в тази посока?
Основните механизми включват както законодателни, така и финансови инструменти. На първо място, Регистърът на социалните предприятия дава възможност за институционално признаване и подпомагане на тези структури. Предприятията, вписани в него, могат да се възползват от насърчителни мерки, като преференции при участие в обществени поръчки, достъп до финансиране и консултации.

Проект П41 „Развитие на социалната икономика“, който изпълняваме със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост, осигурява целенасочена подкрепа чрез обучения, информационни кампании, създаване на мрежи за сътрудничество и обмен на добри практики между публичния и частния сектор. Именно чрез този проект изградихме шест регионални фокус-точки, които действат като посредници между администрацията и социалните предприемачи по места.

Каква е Вашата оценка за изминалия период – две години след създаването на шестте регионални центъра на социалната икономика в страната?
Оценката ни е положителна. Регионалните центрове /фокус- точки/ в Благоевград, Бургас, Варна, Габрово, Ловеч и Пловдив вече функционират активно като информационно-консултативни центрове. За тези две години те проведоха стотици консултативни срещи, инициативи и кампании за повишаване на информираността на обществото. Създадоха мрежи от местни партньори, включително общини, неправителствени организации, университети и бизнес. Това е изключително важно, защото именно на местно ниво социалните иновации могат да се адаптират най- добре към конкретните нужди на общностите. Регионалните центрове вече са разпознаваеми в публичното пространство, а тяхната експертиза е търсена от заинтересованите субекти.

Ще дам само следния пример, в който числата говорят достатъчно красноречиво. Преди регионалните центрове да започнат работа в Регистъра на министерството имаше 38 регистрирани социални предприятия. Днес, 2 години по-късно, те са вече над 170 /някои са в процес на оценка/.

Кажете ни защо темата „Социална икономика, социално предприемачество и социални иновации“ е важна за местните администрации?
Местните администрации са най-близо до хората и до социалните проблеми, с които се сблъскват техните общности. Те разполагат с най-добрата възможност да идентифицират нуждите и да насърчат устойчиви решения чрез социалната икономика. Чрез подкрепата на социални предприятия, местните власти могат да насърчават местната заетост, социалното включване и икономическата устойчивост.

Освен това социалното предприемачество предлага иновативни подходи за предоставяне на социални услуги, които често са по-гъвкави и адаптивни от традиционните модели. Това прави сътрудничеството между централната и местната власт критично важно за развитието на една устойчива и солидарна икономика.

В заключение какво послание бихте отправили?
Социалното предприемачество не е просто икономически модел — то е начин на мислене, при който човешкото достойнство, общността и устойчивото развитие стоят наравно с печалбата. В свят, който се променя бързо и често е разделен, социалните предприятия показват, че е възможно бизнесът да бъде и добър, и полезен.

Както често казваме при нас — там, където някой вижда проблем, социалният предприемач вижда възможност за промяна. Именно такива хора и организации изграждат тихата, но значима трансформация в българското общество.

Предстоят ни още много стъпки, но вярвам, че с усилията на всички – институции, граждани, местни власти и предприемачи – ще продължим да превръщаме социалните идеи в реални възможности. Защото бъдещето на икономиката не е просто по-иновативно. То е по-солидарно.

Зареди още

Икономика

„Теспом“ търси фрезист – универсална фреза

Published

on

Фирма „Теспом“АД търси:

1. Фрезист – универсална фреза.

При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на е електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.

Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Георги Дженков.

Зареди още

Икономика

„Теспом“ търси фрезист – универсална фреза

Published

on

Фирма „Теспом“АД търси:

1. Фрезист – универсална фреза.

При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на е електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.

Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Георги Дженков.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица