Икономика
Местните власти подобряват занаятчийския си сектор
Политици, кметове и отговорни лица от 10 европейски страни се срещнаха на международна конференция по партньорски проект на РСО „Централна Стара планина“ за иновативни политики за насърчаване на предприемачеството в сектора на занаятите (ИНОКРАФТС). Събитието, на тема „Интернационализация, професионални мрежи и обмен на информация“ се проведе в края на мсец ноември в град Килкени, Ирландия.
Заместник – кметът на община Габрово Нела Рачевиц и председателят на Общинския съвет в Тетевен д-р Мадлена Бояджиева, както и експерти по проекта бяха част от делегацията на старопланинските общини.
Сред поредица от срещи, в които партньорите по проекта споделяха опита си и обменяха добри практики за насърчаване на предприемачеството и създаването на собствен бизнес в сектора на художествените и съвременните занаяти, настоящата конференция бе фокусирана върху подобряването на ефективността на регионалните и местни политики за развитие на занаятчийския сектор в Европа.
Тя бе и първата, за която специална покана за участие получиха местни политици от регионите на партньорите, които дискутираха възможностите за прилагане на част от успешните политики на местно ниво и включването им в местните и регионални стратегии за развитие.

Кметът на Килкени Мартин Брет и главният изпълнителен директор на Съвета на занаятите на Ирландия Карен Хенеси
Приветствие към участниците в конференцията поднесоха кметът на Килкени Мартин Брет и главният изпълнителен директор на Съвета на занаятите на Ирландия Карен Хенеси. В своите изказвания те споделиха, че изграждането на взаимоотошения с партньорите по проекта осигурява по-голям достъп до международните пазари и е от съществено значение за растежа на сектора на занаятите в международен план.
В първата част на конференцията бяха представени подбрани успешни практики на тема „Интернационализация, професионални мрежи и обмен на информация“. Споделени бяха различни инициативи и инструменти за интернационализация на занаятчийските изделия: предоставяне на бизнес услуги и консултации на стартиращи предприятия; създаване на мрежи от търговци и професионалисти с цел директни продажби на международни пазари; изграждане на социални предприятия с реален икономически ефект; организиране на специализирани панаири и предоставяне на финансова подкрепа за участващи занаятчии.
Модераторът на събитието Хавиер Грефе представи пред присъстващите и обобщение на най-интересните споделени практики и опит по първите две теми на конференциите по проекта, а именно: Бизнес модели и услуги в подкрепа на бизнеса и Достъп до иновативен дизайн и финансова помощ за малки и средни предприятия.
В подкрепа на важността на темите и с оглед необходимостта от допълнителна информация по някои от тях, която да подпомогне дискусиите за прилагане на успешни политики бяха представени опитът на литовската столица Вилнюс и програмата за съживяване на центъра на града „Етнография, изящни изкуства и изложения“, както и инициатива за подкрепа развитието на бизнес сектора на традиционните и художествени занаяти на френския град Реймс.
Българските участници бяха впечатлени от опита на Съвета на занаятите в Ирландия и създадената от тях платформа, чрез която за популяризирането и вдъхването на нов живот на занаятчийските продукти заедно работят бизнес експерти, дизайнери, занаятчии и медии. Това подобрява работата в сектора на занаятите в няколко аспекта – увеличава атрактивността и съвременната стойност на продуктите, развива бизнес уменията на занаятчиите и популяризирането на тяхната работа и продукти.
Всеки от участниците имаше възможност да участва в избрана от него работна група, за да се запознае и зададе въпроси по успешна практика, която намира за най-приложима на местно ниво. Представителите на РСО „Централна Стара планина” взеха участие в работна група за представянето на Фонд за подкрепа на занаятчийски предприятия, който се финансира от италианското правителство и управлява от община Флоренция и Регионалната търговска камара.
В рамките на двудневното събитие беше проведена среща на управляващия екип на проекта, както и посещения на място на занаятчийски работилници за стъкло, керамика, обработка на вълна и изработване на различни изделия от нея.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 4 дниКола блъсна жена, пресичаща на пешеходна пътека в Габрово
-
Кримипреди 7 дниПрокуратурата обяви подробности за катастрофата със загинал край Севлиево
-
Любопитнопреди 3 дниАрена Механо ще бъде официално открита
-
Кримипреди 7 дни„Оплезен“ от пико и амфетамин габровец остана без книжка на Никулден
-
Кримипреди 7 дниЗакопчаха криминално проявен, участвал в телефонна измама в Габрово
-
Новинипреди 7 дниБлаготворителен концерт „Ангелски сърца 6“ за малката Лъчезара
-
Любопитнопреди 6 дниДетското коледно градче на Габрово отваря врати в парка с Мечето
-
Новинипреди 7 дниОтличие за Йоан Велчев от престижния шахматен турнир „Бургас Оупън 2025“







