Свържи се с нас

Икономика

Палатата отчита дейността си от 2008 – 2012

Published

on

снимка: Габровска търговско-промишлена палата

снимка: Габровска търговско-промишлена палата

Днес, 16 юли, от 16 часа в Конферентната зала на Габровската търговско-промишлена палата ще се проведе Редовното отчетно – изборно събрание на ГТПП.  Палатата ще отчете дейността си за периода 2008-2012 г., ще набележи основните насоки за развитие през следващия петгодишен период.

Ще бъде избрано и ново ръководство, информира изпълнителният директор Галина Михнева. При липса на кворум Общото събрание ще започне работа един час по-късно на същото място.

Отчетният период съвпада в голяма степен със световната икономическа криза, което се отрази и на бизнеса в нашия регион. ГТПП организира или се включи активно в организацията на срещи с министри, евродепутати, икономически анализатори, свързани най-вече с последиците от кризата и мерките за тяхното преодоляване. Проведени са били срещи с министри на финансите, с председателя на БТПП Цветан Симеонов, с икономическите анализатори Георги Стоев (управляващ съдружник в Индъстри уоч), Петър Ганев и други икономисти от Института за пазарна икономика. Заедно с Представителството на Европейския парламент в България са организирани Граждански форум “Антикризисни мерки и социална политика – европейски програми и национални действия» с български евродепутати.

Защитата на интересите на членовете си ГТПП осъществяваше в няколко направления – становища по проекти за нормативни актове, внасяни през БТПП, проучване на мнението на фирмите, конкретни инициативи на регионално ниво. Внесени са били в община Габрово искане за промяна методиката на определяне на такса смет за фирмите, успели са да спрат неправомерния натиск върху малки и средни фирми задължително да членуват в Занаятчийската камара. По-късно са се включили активно в работата по изменението на Закона за занаятите.

Основно направление в дейността е била информация и подпомагане на фирмите  при кандидатстване за финансиране от оперативните програми. В периода 2008-2011 ГТПП беше главен съорганизатор, а в някои случаи и инициатор на информационни дни по стартирали схеми и мерки най-вече по ОП “Конкурентоспособност” и ОП “Развитие на човешките ресурси”. Проведени са над 20 информационни дни, две срещи с представители на Управляващия орган на ОП “Конкурентоспособност”, с ИАНМСП в качеството й на междинно звено по тази програма, свързани с проблеми в процедурите за изпълнение на проекти. Направени били предложения за промени в Насоките за кандидатстване най-вече за проекти, свързани с технологичната модернизация на предприятия и управление на качеството.

В отчетния период ГТПП е работила основно по международни проекти. Завършила е дейността си по 7 проекта от програма Леонардо до Винчи, в процес на изпълнение в момента са още 3. В резултат на работата им по тези проекти е била създадена секторна квалификационна рамка за професията „мехатроник”, която по-късно била включена в списъка на професиите в България.

От 2008 г. ГТПП е приемна структура на Европейския информационен център „Европа директно”, който покрива територията на Габровска и Ловешка област. През 2012 г. са били утвърдени и за следващия период до 2017 г. Работата на центъра  разнообрази дейността на ГТПП и целевите групи, до които достига. За отчетния период са провеждани средно по 25-30 събития годишно, част от които – за широката публика, изготвени са над 100 електронни информационни бюлетина, които се разпространяват до над 800 абонати, имаме над 150 телевизионни и радио предавания и репортажи, над 100 публикации в пресата, подготвени са 5 печатни издания и 3 изложби.

Дейността на „Европа директно” се осъществява в партньорство с областните администрации на двете области, общините, институции и неправителствени организации, с които ГТПП има сключени споразумения за сътрудничество. Основен партньор от създаването на центъра досега е РСО „Централна Стара планина”. Може да се каже, че през този отчетен период ключовата дума в работата на ГТПП е била “Партньорство”. Водена от разбирането, че обединените усилия водят до много по-големи резултати, Палатата създава и поддържа редица работещи партньорства.

Подпомагане на регионалното развитие е друга основна насока в дейността на Палатата.  Отделяно е голямо внимание в подготовката на подходящи кадри за бизнеса в региона – включени били в проучвания на нуждите, в планирането на план-приема в професионалните училища, в провеждането на срещи за обсъждане на проблемите в образователната  система на региона. Отлично е сътрудничеството им с РИО – Габрово. От няколко години работят активно и с ТУ – Габрово.

ГТПП заедно със свои членове се включи в обществените обсъждания на проекта за западен обходен път и тунел под Шипка, внесени били и становище на УС в подкрепа на проекта.

ГТПП продължи традицията да събира статистически данни за социално-икономическото развитие на Габровска област и да изготвя анализи. През отчетния период е отпечатано третото издание на Социално-икономическия профил на Габровска област – 2010 г., а от миналата година подпомагат Института за пазарна икономика при изготвяне на регионалните профили.

Традиционно силна страна в дейността на ГТПП е квалификацията и преквалификацията. Тя се извършва в две насоки – краткосрочни курсове и семинари,  обучение за придобиване на професионална квалификация в клона на Националния център за професионално обучение в системата на БТПП. В краткосрочни обучения годишно се включват между 500 и 600 представители на фирми, а в НЦПО-клон Габрово по ваучерната схема и по заявка на работодатели за периода са обучени  569 лица.

Броят на заверените външнотърговски документи е в пряка зависимост от експортната активност на фирмите в региона. Радващо е, че за отчетния период броят им почти се е запазил на нивото от преди кризата – средно 1100 документа годишно. Нараства броят на преведените (от и на над 10 езика)  и легализирани документи, които са над 1000 бр. годишно.

Въпреки тежката икономическа обстановка, ГТПП успя да запази състава на екипа си, икономическата  стабилност и да увеличи дейността си. Доизградени бяха офисите на ГТПП.

Работата в посочените направления трябва да продължи, да се проучат нуждите на фирмите и разработят нови услуги, за да остане и през следващия отчетен период Габровската търговско-промишлена палата най-голямата и активна работодателска организация в региона, организацията – партньор на местните и държавни органи за управление в регионалното развитие.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

„Интер Пауър“ завърши първи обект зад граница

Published

on

Габровската компания „Интер Пауър“ ООД, специализирана в областта на LED осветлението, електроинсталациите, системите умен дом и фотоволтаиците, завърши поредния магазин на партньора си „Хиполенд“ (Hippoland), който вече е с напълно обновено осветление.

Този път работата на специалистите се простира извън границите на България и бе реализирана в столицата на Румъния, Букурещ. Екипът на „Интер Пауър“ демонстрира своя безупречен професионализъм, ефективност и експертиза, като завърши всички демонтажни и монтажни дейности само в рамките на два дни.

Процесът включваше внимателно планиране и координация, за да се гарантира минимално прекъсване на работата в магазина и бързото му връщане към нормален режим на работа.

Новото осветление в магазина на „Хиполенд“ не само подобрява визуалната среда, но и допринася за по-добро клиентско изживяване.

„Интер Пауър“ предлага услуги, свързани още с електроизграждане, фотоволтаични електроцентрали, промишлено осветление, битово и офис осветление, мълниезащитни инсталации, CCTV – СОТ – Пожароизвестяване, асемблиране на ел. табла.

„Хиполенд“ АД е българска компания, учредена през 2005г. с цел изграждане на верига големи магазини за детски и бебешки стоки в цялата страна. Мисията на Хиполенд е да дава на родителите най-широк избор от качествени и маркови стоки за техните бебета и деца, и да обслужва този избор компетентно, учтиво и с грижа.

Зареди още

Икономика

Над 6 000 търговци все още начисляват 9% ДДС в противоречие със Закона

Published

on

Над 6 000 дружества, собственици на търговски обекти, са начислявали погрешно 9% ДДС, вместо 20%, след 1 януари 2025 г. Това са констатирали служители на НАП при извършено наблюдение и анализ на данните, които постъпват в приходната агенция от фискалните устройства на търговците, чрез непрекъсната дистанционна връзка.

През първата седмица на новата година фискалните устройства, работещи в тези търговски обекти, са издали общо 631 391 фискални бонове за продажби, в които са регистрирани и отчетени обороти с по-нисък данък добавена стойност, с което са нанесли щети на бюджета за над 1 млн. лв.

Според преходните и заключителни разпоредби на Закона за данък върху добавената стойност, редуцираната ставката на ДДС от 9% се прилагаше до 31.12.2024 г. вкл. за ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на приготвена или неприготвена храна, както и продажба на пакетирани ястия за вкъщи.

НАП е информирала с писма търговците за необходимостта да направят нужните корекции във фискалните си устройства, за да изпълнят изискванията на закона. Те ще получат и обаждане по телефона от приходната агенция с указания за отстраняване на несъответствията, преди да им бъдат наложени санкции за допуснатото нарушение.

Зареди още

Икономика

Близо 6000 души декларираха доходите си в началото на данъчната кампания

Published

on

Близо 6 000 души подадоха данъчни декларации през първите 6 дни от Данъчната кампания 2025 г, която традиционно стартира на 10 януари. В офис на НАП Габрово са подадени 200 данъчни декларации, като 123 са подадени в салона за обслужване, а 76 са подадени по електронен път.

Повече от половината данъкоплатци са избрали Портала за електронни услуги, за да декларират доходите си и да заявят ползването на различни данъчни облекчения. Гражданите, които желаят да намалят общата си годишна данъчна основа за 2024 г, попълват Приложение № 10 от формуляра по чл. 50 от ЗДДФЛ.

Лицата, извършващи дейност като търговци, едноличните търговци и земеделските стопани, избрали този ред на облагане, подават декларациите си от 1 март до 30 юни.

И през тази година лицата, получили облагаеми доходи през 2024 г, ще имат възможността да намалят данъчната си основа с предвидените в закона данъчни облекчения. Ако след ползването им, се формират суми за възстановяване, те се изплащат в срок от 1 месец след подаването на декларацията, но при повечето случаи това става в рамките на седмица.

Едно от най-важните условия за ползване на данъчните облекчения е лицата да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. Преди да заявят ползването на данъчно облекчение, е препоръчително потребителите да проверят с персонален идентификационен код (ПИК) данъчно-осигурителната си сметка онлайн за задължения чрез електронната услуга „ Справка за задълженията с възможност за извършване на плащания “, за да избегнат неудобства.

От приходната агенция очакват отново завишен интерес към данъчните облекчения за деца и за деца с увреждания. В зависимост от облагаемите доходи на родителите за миналата година, те ще получат съответно до 600 лв за едно дете, до 1200 лв за две и до 1 800 лв за три и повече деца. За отглеждане на едно дете с увреждания сумата за получаване е до 1200 лв.

Гражданите могат да се възползват и от данъчното облекчение за ремонт и/или подобрения на собствено жилище за направените през 2024 г плащания за труд в общ размер до 2 000 лв. За да получат до 200 лв. данъчна отстъпка, е необходимо собствениците да разполагат с документи, удостоверяващи плащането за труд.

Младите семейства пък могат да намалят годишната си данъчна основа с лихвите, заплатени по първите 100 000 лева от главницата по ипотечен кредит за закупуване на жилище. За да ползват това данъчно облекчение, те трябва да са съпрузи, поне единият от тях да не е навършил 35 години към датата на сключване на договора за ипотека и жилището да е единствено за семейството.

Друго облекчение, от което могат да се възползват данъкоплатците, е за намалена работоспособност. То е за лица с 50 и над 50 на сто инвалидност и им дава възможност да намалят данъчната си основа със 7 920 лв. С направените през годината лични вноски за допълнително доброволно осигуряване в общ размер до 10 на сто може да се намали сумата от годишните данъчни основи. Тази сума може да бъде намалена в общ размер до 10 на сто и за лични вноски за доброволно здравно осигуряване и премии/вноски по договори за застраховки „Живот“.

Данъкоплатците, които през годината закупуват осигурителен стаж при пенсиониране, също могат да намалят данъчната основа с размера на направените вноски. Лицата, които през 2024 г. са правили различни дарения, като например на Национална здравноосигурителна каса – за дейности във връзка с лечението на деца, финансирани с трансфери от бюджета на Министерството на здравеопазването и/или Център за асистирана репродукция, дарения за култура или в полза на болници, социални домове, БЧК и т.н., имат възможност да намалят данъчната си основа с общо до 65% след като приложат към годишната данъчна декларация копия на документи, удостоверяващи статута на лицето, което получава дарението, и че то е получено.

Условията за ползване на всяко едно от данъчните облекчения са подробно описани в сайта на НАП и Фейсбук страницата на приходната агенция. Разяснения по тези въпроси може да се получат от Информационния център на НАП на телефони: 0700 18 700 и 02 9859 6801, както и на имейл infocenter@nra.bg .

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица