Свържи се с нас

Икономика

Палатата отчита дейността си от 2008 – 2012

Published

on

снимка: Габровска търговско-промишлена палата

снимка: Габровска търговско-промишлена палата

Днес, 16 юли, от 16 часа в Конферентната зала на Габровската търговско-промишлена палата ще се проведе Редовното отчетно – изборно събрание на ГТПП.  Палатата ще отчете дейността си за периода 2008-2012 г., ще набележи основните насоки за развитие през следващия петгодишен период.

Ще бъде избрано и ново ръководство, информира изпълнителният директор Галина Михнева. При липса на кворум Общото събрание ще започне работа един час по-късно на същото място.

Отчетният период съвпада в голяма степен със световната икономическа криза, което се отрази и на бизнеса в нашия регион. ГТПП организира или се включи активно в организацията на срещи с министри, евродепутати, икономически анализатори, свързани най-вече с последиците от кризата и мерките за тяхното преодоляване. Проведени са били срещи с министри на финансите, с председателя на БТПП Цветан Симеонов, с икономическите анализатори Георги Стоев (управляващ съдружник в Индъстри уоч), Петър Ганев и други икономисти от Института за пазарна икономика. Заедно с Представителството на Европейския парламент в България са организирани Граждански форум “Антикризисни мерки и социална политика – европейски програми и национални действия» с български евродепутати.

Защитата на интересите на членовете си ГТПП осъществяваше в няколко направления – становища по проекти за нормативни актове, внасяни през БТПП, проучване на мнението на фирмите, конкретни инициативи на регионално ниво. Внесени са били в община Габрово искане за промяна методиката на определяне на такса смет за фирмите, успели са да спрат неправомерния натиск върху малки и средни фирми задължително да членуват в Занаятчийската камара. По-късно са се включили активно в работата по изменението на Закона за занаятите.

Основно направление в дейността е била информация и подпомагане на фирмите  при кандидатстване за финансиране от оперативните програми. В периода 2008-2011 ГТПП беше главен съорганизатор, а в някои случаи и инициатор на информационни дни по стартирали схеми и мерки най-вече по ОП “Конкурентоспособност” и ОП “Развитие на човешките ресурси”. Проведени са над 20 информационни дни, две срещи с представители на Управляващия орган на ОП “Конкурентоспособност”, с ИАНМСП в качеството й на междинно звено по тази програма, свързани с проблеми в процедурите за изпълнение на проекти. Направени били предложения за промени в Насоките за кандидатстване най-вече за проекти, свързани с технологичната модернизация на предприятия и управление на качеството.

В отчетния период ГТПП е работила основно по международни проекти. Завършила е дейността си по 7 проекта от програма Леонардо до Винчи, в процес на изпълнение в момента са още 3. В резултат на работата им по тези проекти е била създадена секторна квалификационна рамка за професията „мехатроник”, която по-късно била включена в списъка на професиите в България.

От 2008 г. ГТПП е приемна структура на Европейския информационен център „Европа директно”, който покрива територията на Габровска и Ловешка област. През 2012 г. са били утвърдени и за следващия период до 2017 г. Работата на центъра  разнообрази дейността на ГТПП и целевите групи, до които достига. За отчетния период са провеждани средно по 25-30 събития годишно, част от които – за широката публика, изготвени са над 100 електронни информационни бюлетина, които се разпространяват до над 800 абонати, имаме над 150 телевизионни и радио предавания и репортажи, над 100 публикации в пресата, подготвени са 5 печатни издания и 3 изложби.

Дейността на „Европа директно” се осъществява в партньорство с областните администрации на двете области, общините, институции и неправителствени организации, с които ГТПП има сключени споразумения за сътрудничество. Основен партньор от създаването на центъра досега е РСО „Централна Стара планина”. Може да се каже, че през този отчетен период ключовата дума в работата на ГТПП е била “Партньорство”. Водена от разбирането, че обединените усилия водят до много по-големи резултати, Палатата създава и поддържа редица работещи партньорства.

Подпомагане на регионалното развитие е друга основна насока в дейността на Палатата.  Отделяно е голямо внимание в подготовката на подходящи кадри за бизнеса в региона – включени били в проучвания на нуждите, в планирането на план-приема в професионалните училища, в провеждането на срещи за обсъждане на проблемите в образователната  система на региона. Отлично е сътрудничеството им с РИО – Габрово. От няколко години работят активно и с ТУ – Габрово.

ГТПП заедно със свои членове се включи в обществените обсъждания на проекта за западен обходен път и тунел под Шипка, внесени били и становище на УС в подкрепа на проекта.

ГТПП продължи традицията да събира статистически данни за социално-икономическото развитие на Габровска област и да изготвя анализи. През отчетния период е отпечатано третото издание на Социално-икономическия профил на Габровска област – 2010 г., а от миналата година подпомагат Института за пазарна икономика при изготвяне на регионалните профили.

Традиционно силна страна в дейността на ГТПП е квалификацията и преквалификацията. Тя се извършва в две насоки – краткосрочни курсове и семинари,  обучение за придобиване на професионална квалификация в клона на Националния център за професионално обучение в системата на БТПП. В краткосрочни обучения годишно се включват между 500 и 600 представители на фирми, а в НЦПО-клон Габрово по ваучерната схема и по заявка на работодатели за периода са обучени  569 лица.

Броят на заверените външнотърговски документи е в пряка зависимост от експортната активност на фирмите в региона. Радващо е, че за отчетния период броят им почти се е запазил на нивото от преди кризата – средно 1100 документа годишно. Нараства броят на преведените (от и на над 10 езика)  и легализирани документи, които са над 1000 бр. годишно.

Въпреки тежката икономическа обстановка, ГТПП успя да запази състава на екипа си, икономическата  стабилност и да увеличи дейността си. Доизградени бяха офисите на ГТПП.

Работата в посочените направления трябва да продължи, да се проучат нуждите на фирмите и разработят нови услуги, за да остане и през следващия отчетен период Габровската търговско-промишлена палата най-голямата и активна работодателска организация в региона, организацията – партньор на местните и държавни органи за управление в регионалното развитие.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Априлци все по-близо до лифт към връх Марагидик

Published

on

Априлци направи още една решителна крачка към сбъдването на дългогодишна своя мечта – изграждането на туристически лифт до връх Марагидик. Днес, 19 август, кметът Тихомир Кукленски посрещна министъра на туризма Мирослав Боршош, за да обсъди бъдещето на туризма в региона.

На срещата присъстваха още представители на общината, местни хотелиери и собственици на къщи за гости, а централна тема бе именно проектът за модерно съоръжение, което може да промени из основи достъпността до Балкана. Още с пристигането си министърът остана впечатлен от природата на района. Гледайки кадри от Априлци през четирите сезона, той възкликна с усмивка: „Това изкуствен интелект ли е?! Много е красиво!“

Думите му зададоха тон на разговора, който бързо изведе на преден план основния проблем – трудният достъп до планината. „Колкото е по-ненаселена една планина, толкова по-опасна е“, отбеляза Боршош и подчерта, че целта е Балканът да бъде отворен за повече хора, а не затворен.

Министърът акцентира и върху екологичните ползи – просеките могат да играят ролята на противопожарна защита, а изкуственият сняг да подпомага напояването на почвата. Той сравни българската практика с европейската, като отбеляза: „Само 250 километра писти има в България!? Германия и Австрия имат 10 000 километра, а не съм чул да има екологичен проблем.“

В изказването си Боршош подчерта, че Априлци вече разполага със стабилна леглова база, но за да се превърне в истински туристически център, му е необходима инфраструктура. В този смисъл лифтът до Марагидик може да се окаже ключов – да превърне региона в достъпен, четирисезонен курорт, отворен за семейства, възрастни, любители на планинското колоездене и всички, които търсят близост до природата.

Не по-малко важно е и наличието на широка обществена подкрепа за проекта. „Виждам като напълно реално Априлци да развива четирисезонен туризъм“, каза министърът, добавяйки: „Поемаме ангажимент към региона, защото сте много упорити и си преследвате целите.“

Така проектът за лифт Марагидик се очерта не просто като инфраструктурна инициатива, а като кауза – да се отвори Балканът за всички поколения, да се задържат младите хора в региона и да се даде на възрастните надежда и достъп до планината, която обичат.

„Априлци вече гледа напред с нова увереност. Балканът е висок, но не трябва да бъде бариера. Лифтът е шанс върховете да станат достижими за всички“, заяви кметът Тихомир Кукенски.

Зареди още

Икономика

Приемат документи за фотоволтаици и енергийна ефективност за бизнеса

Published

on

Започна приема на документи за финансиране до 100 000 лв. за фотоволтаици и енергийна ефективност за бизнеса.

Микро, малки и средни предприятия могат да се възползват от възможността да получат безвъзмездна финансова помощ между 30 000 и 100 000 лв. по процедура BG16RFPR001-2.004 – част от Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ (ПКИП) 2021–2027 г.

Процедурата цели да подпомогне над 1 200 български фирми при преминаването към по-устойчив и енергийно ефективен модел на работа. Общият бюджет възлиза на 126 млн. лв., като финансирането покрива до 65% от стойността на проекта.

Срокове за кандидатстване
Приемът на проектни предложения започна на 11 юли 2025 г., а крайният срок за подаване на документи е 13 октомври 2025 г. до 16:30 ч. Препоръчително е фирмите да не изчакват последния момент, тъй като при изчерпване на бюджета, процедурата може да бъде прекратена предсрочно.

Какво се финансира?

  • изграждане на фотоволтаични системи за собствено потребление;
  • батерии за съхранение на енергия;
  • енергийно ефективни машини и съоръжения;
  • подмяна на остаряло осветление с LED и интелигентни системи;
  • разходи по проектиране, монтаж и пускане в експлоатация.

Кой може да кандидатства?
Допустими са предприятия, които:

  • са регистрирани преди 31.12.2021 г.;
  • имат минимален оборот за 2023 г. – 100 000 лв. (микро), 300 000 лв. (малки), 1 000 000 лв. (средни);
  • извършват дейност в допустимите сектори по КИД-2008.

Габрово – сред приоритетните райони
Габрово попада в списъка с приоритетни области, определени по програмата. Това означава, че фирмите със седалище в региона, които реализират проекта си тук, получават максималните 5 допълнителни точки при оценка. Дори и фирми от други региони, които инвестират на територията на област Габрово, получават 4 точки – реално предимство в конкурентна процедура.

Интересът в региона е осезаем – все повече компании търсят решения за енергийна независимост, устойчивост и по-ниски разходи за електроенергия. Една добре проектирана фотоволтаична система с батерия се изплаща средно за 3–4 години, като работи ефективно над две десетилетия.

Интер Пауър – доверен партньор за вашия проект
Фирма Интер Пауър, е с дългогодишен опит в изграждането на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти.

Екипът предлага цялостна подкрепа на предприятията в процеса на кандидатстване:  Проверка на допустимост по програмата;  Изготвяне на индивидуално предложение и точкова оценка;  Подготовка и оформяне на пълния набор документи за кандидатстване;  Проектиране, доставка и монтаж на фотоволтаична система;  Съдействие с техническата и проектна документация;

Интер Пауър предлага безплатна първоначална консултация, включваща оценка по критериите на програмата, за да се определи шансът Ви за одобрение.

Фирмата предлага и индивидуални решения за физически лица – съобразени с енергийните нужди на всяко домакинство, с гъвкави схеми на плащане и възможности за бъдещо финансиране по национални програми.

За повече информация относно програмата, кандидатстването и условията, свържете се с Интер Пауър на e-mail: r.peykova@inter-power.eu или на тел. 0877 801 815.

Зареди още

Икономика

ВАИКАР търси механик за Пътна помощ

Published

on

🚗 Фирма ВАИКАР търси мотивиран и енергичен млад мъж (20–25 г.), който иска да се обучи за механик на Пътна помощ и има желание да работи именно тази професия!

📌 Задължително изискване: шофьорска книжка категория C (предимство е категория C+E).

🎯 Предлагаме обучение, сигурна работа и най-ценното – реален опит, предаден от професионалисти.

📞 Свържи се с нас: 0890 305005 – обади се още днес и започни своето развитие!

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица