Свържи се с нас

Икономика

Палатата отчита дейността си от 2008 – 2012

Published

on

снимка: Габровска търговско-промишлена палата

снимка: Габровска търговско-промишлена палата

Днес, 16 юли, от 16 часа в Конферентната зала на Габровската търговско-промишлена палата ще се проведе Редовното отчетно – изборно събрание на ГТПП.  Палатата ще отчете дейността си за периода 2008-2012 г., ще набележи основните насоки за развитие през следващия петгодишен период.

Ще бъде избрано и ново ръководство, информира изпълнителният директор Галина Михнева. При липса на кворум Общото събрание ще започне работа един час по-късно на същото място.

Отчетният период съвпада в голяма степен със световната икономическа криза, което се отрази и на бизнеса в нашия регион. ГТПП организира или се включи активно в организацията на срещи с министри, евродепутати, икономически анализатори, свързани най-вече с последиците от кризата и мерките за тяхното преодоляване. Проведени са били срещи с министри на финансите, с председателя на БТПП Цветан Симеонов, с икономическите анализатори Георги Стоев (управляващ съдружник в Индъстри уоч), Петър Ганев и други икономисти от Института за пазарна икономика. Заедно с Представителството на Европейския парламент в България са организирани Граждански форум “Антикризисни мерки и социална политика – европейски програми и национални действия» с български евродепутати.

Защитата на интересите на членовете си ГТПП осъществяваше в няколко направления – становища по проекти за нормативни актове, внасяни през БТПП, проучване на мнението на фирмите, конкретни инициативи на регионално ниво. Внесени са били в община Габрово искане за промяна методиката на определяне на такса смет за фирмите, успели са да спрат неправомерния натиск върху малки и средни фирми задължително да членуват в Занаятчийската камара. По-късно са се включили активно в работата по изменението на Закона за занаятите.

Основно направление в дейността е била информация и подпомагане на фирмите  при кандидатстване за финансиране от оперативните програми. В периода 2008-2011 ГТПП беше главен съорганизатор, а в някои случаи и инициатор на информационни дни по стартирали схеми и мерки най-вече по ОП “Конкурентоспособност” и ОП “Развитие на човешките ресурси”. Проведени са над 20 информационни дни, две срещи с представители на Управляващия орган на ОП “Конкурентоспособност”, с ИАНМСП в качеството й на междинно звено по тази програма, свързани с проблеми в процедурите за изпълнение на проекти. Направени били предложения за промени в Насоките за кандидатстване най-вече за проекти, свързани с технологичната модернизация на предприятия и управление на качеството.

В отчетния период ГТПП е работила основно по международни проекти. Завършила е дейността си по 7 проекта от програма Леонардо до Винчи, в процес на изпълнение в момента са още 3. В резултат на работата им по тези проекти е била създадена секторна квалификационна рамка за професията „мехатроник”, която по-късно била включена в списъка на професиите в България.

От 2008 г. ГТПП е приемна структура на Европейския информационен център „Европа директно”, който покрива територията на Габровска и Ловешка област. През 2012 г. са били утвърдени и за следващия период до 2017 г. Работата на центъра  разнообрази дейността на ГТПП и целевите групи, до които достига. За отчетния период са провеждани средно по 25-30 събития годишно, част от които – за широката публика, изготвени са над 100 електронни информационни бюлетина, които се разпространяват до над 800 абонати, имаме над 150 телевизионни и радио предавания и репортажи, над 100 публикации в пресата, подготвени са 5 печатни издания и 3 изложби.

Дейността на „Европа директно” се осъществява в партньорство с областните администрации на двете области, общините, институции и неправителствени организации, с които ГТПП има сключени споразумения за сътрудничество. Основен партньор от създаването на центъра досега е РСО „Централна Стара планина”. Може да се каже, че през този отчетен период ключовата дума в работата на ГТПП е била “Партньорство”. Водена от разбирането, че обединените усилия водят до много по-големи резултати, Палатата създава и поддържа редица работещи партньорства.

Подпомагане на регионалното развитие е друга основна насока в дейността на Палатата.  Отделяно е голямо внимание в подготовката на подходящи кадри за бизнеса в региона – включени били в проучвания на нуждите, в планирането на план-приема в професионалните училища, в провеждането на срещи за обсъждане на проблемите в образователната  система на региона. Отлично е сътрудничеството им с РИО – Габрово. От няколко години работят активно и с ТУ – Габрово.

ГТПП заедно със свои членове се включи в обществените обсъждания на проекта за западен обходен път и тунел под Шипка, внесени били и становище на УС в подкрепа на проекта.

ГТПП продължи традицията да събира статистически данни за социално-икономическото развитие на Габровска област и да изготвя анализи. През отчетния период е отпечатано третото издание на Социално-икономическия профил на Габровска област – 2010 г., а от миналата година подпомагат Института за пазарна икономика при изготвяне на регионалните профили.

Традиционно силна страна в дейността на ГТПП е квалификацията и преквалификацията. Тя се извършва в две насоки – краткосрочни курсове и семинари,  обучение за придобиване на професионална квалификация в клона на Националния център за професионално обучение в системата на БТПП. В краткосрочни обучения годишно се включват между 500 и 600 представители на фирми, а в НЦПО-клон Габрово по ваучерната схема и по заявка на работодатели за периода са обучени  569 лица.

Броят на заверените външнотърговски документи е в пряка зависимост от експортната активност на фирмите в региона. Радващо е, че за отчетния период броят им почти се е запазил на нивото от преди кризата – средно 1100 документа годишно. Нараства броят на преведените (от и на над 10 езика)  и легализирани документи, които са над 1000 бр. годишно.

Въпреки тежката икономическа обстановка, ГТПП успя да запази състава на екипа си, икономическата  стабилност и да увеличи дейността си. Доизградени бяха офисите на ГТПП.

Работата в посочените направления трябва да продължи, да се проучат нуждите на фирмите и разработят нови услуги, за да остане и през следващия отчетен период Габровската търговско-промишлена палата най-голямата и активна работодателска организация в региона, организацията – партньор на местните и държавни органи за управление в регионалното развитие.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица