Свържи се с нас

Икономика

Работодателите бавят трудовите книжки на напусналите

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Най-честото нарушение при прекратяване на трудовите правоотношения, установено от Инспекцията по труда в Габров  е забавяне предаването на трудовата книжка на работника. Това стана ясно от изнесената информация относно дейността на Дирекция „Инспекция по труда – Габрово” през първото полугодие на годината.

През първото полугодие на 2013 година, при извършени 787 проверки (за сравнение, през същия период на 2012 г. са извършени 729 проверки, а през 2011 г. – 481 проверки) са констатирани общо 3589 нарушения (3494 нарушения са констатирани през първото полугодие на 2012 г.), в т.ч. по здравословни и безопасни условия на труд са установени 2186 нарушения.

Нарушенията по трудовите правоотношения са свързани с учредяване и прекратяване на трудовите правоотношения, работното време и заплащането на труда.

При проверките, извършени през полугодието, са установени 1401 нарушения, отнасящи се до трудовите правоотношения.

При всяка проверка инспекторите от Дирекция „Инспекция по труда – Габрово” приоритетно започват проверките със законосъобразността на трудовите правоотношения. Въпреки това, за периода са установени 32 работещи без законосъобразно учредяване на трудовите правоотношения.

Чести нарушения са, че не е договорено в трудовите договори точното място на работа, като не се посочва и обекта където ще се извършва трудовата дейност на наетите лица. Констатирани са и нарушения, че работодателя не е договорил размера на допълнителното трудово възнаграждение.

Констатираните нарушения по заплащане на труда са  246, като това са не само нарушения по изплащане на заплатил, а и нарушения за неизплатени допълнителни възнаграждения – за работа на официални празници, за продължителна работа и професионален опит и др.

Установени са 209 нарушения по законосъобразност на работното време.

През първото полугодие на 2013 г. са Дирекция „Инспекция по труда – Габрово” е дала разрешение за работа на 27 непълнолетни лица. За същия период на 2012 г. дадените разрешения са 26.

Нарушенията, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд се групират в следните основни видове: Нарушения по организация на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд; Нарушения по безопасност на работното оборудване и технологичните процеси; Нарушения по хигиена на труда.

През първото полугодие на 2013 г. са установените 2186 броя нарушения, отнасящи се до осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

Повишеното внимание към вътрешно фирмената организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд не е  случайно. Качеството на фирмената организация по осигуряване на здравословни и безопасно условия на труд е гаранция за  здравословен и безопасен труд.

През първото полугодие на тази година най много са установените нарушения  по вътрешно фирмена организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд – 1125 нарушения.

От извършените проверки през първото полугодие на 2013 г. било установи, че все още  оценката на риска не се възприема от работодателите като важен инструмент за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Констатирани са 301 нарушения, свързани с непълни оценки на риска. Най честите констатации са, че оценките на риска не обхващат всички работни процеси, както и че не е оценен риска за използваното работно оборудване.

Не са предвидени мерки за предотвратяване и контрол на риска  при използване на  работното оборудване.

Въпреки допуснатите нарушения можем да се похвалим,  че предприятията в Габровска област спазват основните изисквания на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, като отчитаме, че работодателите са направили оценка на риска за здравето и безопасността на работещите и са осигурили обслужване от служби по трудова  медицина в предприятията си.

Констатираните нарушения по безопасност на работното оборудване и технологичните процеси са 529 броя. Голям процент от нарушенията по безопасност на труда, независимо от вида икономическа дейност на проверяваните предприятия, са свързани с ел. безопасността  (88 нарушения, 16% от нарушенията, свързани с безопасността на труда).

При проверките се отделя особено внимание на съоръженията с повишена опасност. Често срещано нарушение е, че контролно-измервателните уреди на съоръжения с повишена опасност  не са метрологично осигурени и нямат необходимата документация, отразяваща периодичните изпитвания и проверки.

 През първото полугодие на 2013 г. при извършените проверки са издадени 11 акта за спиране на машини и съоръжения.

Най – честите причини за спиране на машини и съоръжения са следните: Липса на блокировки и/или неизправни защитни системи за сигнализация и автоматизация; Неработещи или липсващи крайни изключватели на повдигателни съоръжения, както и неизпитани или износени над допустимото въжета, вериги и товарозахватни приспособления; Използване на вътрешнозаводски транспорт с неизправни звукова и светлинна сигнални системи; Експлоатация на СПО, без същите да са преминали задължителните технически прегледи от органите за технически надзор и др.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Преизбраха Пламен Петров за председател на ОП на КСБ – Габрово

Published

on

Предприемачът Пламен Петров бе преизбран за председател на Областното представителство на Камарата на строителите в България – Габрово. Това се случи по време на редовното Общо годишно отчетно – изборно събрание на организацията, което се проведе в началото в началото на месец октомври.

Събитието събра членове на Областния и Контролния съвет, както и представители на строителни фирми от региона. Сред гостите бяха инж. Любомир Качамаков – заместник-председател на УС на КСБ, инж. Тодор Андонов и инж. Любомир Шербетов – членове на Изпълнителното бюро, както и Венцислав Дончев, председател на ОП на КСБ – Велико Търново.

Заседанието бе открито от председателя на ОП – Габрово, Пламен Петров, който приветства присъстващите и представи доклад на председателя на Областния съвет. В него бяха обобщени основните дейности на Камарата през изминалата година, както и ключовите инициативи, реализирани съвместно с други областни представителства в страната. Сред акцентите беше форумът „Идеи с бъдеще“, събрал в Арбанаси представители от Велико Търново, София, Ловеч, Русе, Плевен и Габрово.

Пламен Петров припомни и откриването на Камерната зала на Кукления театър в Габрово, на което са присъствали всички фирми, участвали в ремонта. В доклада бе споменато и награждаването на участниците в Националния конкурс „Преминал майстор през земята“, който се реализира в рамките на честванията, посветени на 225 години от рождението на майстор Колю Фичето. ОП на КСБ – Габрово осигури отличията, които Петров връчи на победителите.

След представянето на доклада, председателят на Контролния съвет Иван Иванов отчете финансовите резултати и предложи бюджетната рамка за 2026 година. Делегатите единодушно я одобриха, като насочиха вниманието си към бъдещи инициативи, свързани с квалификацията на кадрите и по-тясното сътрудничество с общините в региона.

В дух на прозрачност и доверие премина и изборът на новия Областен съвет. С тайно гласуване за председател бе преизбран Пламен Петров („Валентин Петров 2004“ ООД). Сред избраните членове са Манол Манолов („Масив Трявна“ ЕООД), Рачо Шейтанов („РГС“ ООД), Стойо Стоев („Фаворит 96“ ООД), Илиян Димитров („Илистрой“ ЕООД), Богомил Петков („Мазалат“ ЕООД) и Евгени Стоев („Пътстрой-Габрово“ АД). В Контролния съвет влизат Иван Иванов („Мегастрой 2014“ ООД), Васил Михайлов („Прометал 2000“ ООД) и Тихомир Галов („ТНТ Инженеринг“ ЕООД).

В края на заседанието инж. Любомир Качамаков изрази признание за активната дейност на габровската структура и поздрави Пламен Петров за последователната му работа. ОП Габрово издигна неговата кандидатура за член на Управителния съвет на КСБ, а Иван Иванов – за член на Контролния съвет.

Зареди още

Икономика

НАП с нова функционалност за подаване на справки-декларации за ДДС

Published

on

От началото на октомври 2025 г. НАП въведе нова функционалност в електронната услуга за подаване на справки-декларации за ДДС. Тя дава възможност на лицата, които не са извършвали търговска дейност, да посочат само периода, в който нямат нищо за деклариране.

Те вече не са задължени, както досега, да генерират файловете без записи в тях и да ги изпращат чрез електронната услуга на НАП, независимо че няма какво да декларират. След като потребителите попълнят периода, от приходната агенция автоматично генерират справката-декларация с нулеви стойности, заедно с дневниците за продажби и покупки, като лицето само ги подписва и подава.

Новата функционалност, която е разработена по предложение на счетоводните браншови организации, ще спести време и значително ще улесни дружествата при изпълнение на ежемесечните им задължения.

Информация за новата функционалност в е_услугата за подаване на справки-декларации може да се получи на телефоните на приходната агенция: 0700 18 700 или 02/9859 6801, на цена, съобразно тарифата на съответния оператор.

Зареди още

Икономика

Информационна среща за въвеждането на еврото ще се проведе в Габрово

Published

on

Информационна среща, посветена на въвеждането на еврото в България от 1 януари 2026 г., за представители на местните власти, бизнеса и гражданите ще се проведе в зала „Ритуална“ на Община Габрово във вторник – 7 октомври 2025 г., от 10:00 часа. Новината за медиите съобщи Миглена Въгленова, „Връзки с обществеността и протокол“ в Община Габрово.

По време на събитието, част от информационната кампания на Министерството на финансите и Българската народна банка, ще бъде представена ясна, подробна и достоверна информация за основните етапи и срокове в процеса по въвеждане на еврото.

Целта на инициативата е да запознае обществото за конкретните срокове, стъпки и практически аспекти, които съпътстват историческия преход към единната европейска валута. Присъстващите ще имат възможност да се срещнат с ръководители и експерти от ключови институции, ангажирани с процеса по въвеждане на еврото и лично да зададат своите въпроси.

Участие ще вземат представители на Министерството на финансите, Българската народна банка, Министерството на икономиката и индустрията, Комисията за защита на потребителите, Националната агенция за приходите, Комисията за финансов надзор, Националния осигурителен институт, Икономическия и социален съвет, Асоциацията на банките в България, както и кметове на общините, работодателските и синдикалните организации от област Габрово.

Срещата ще се излъчва на живо в официалния сайт за приемане на еврото в България и във фейсбук страницата За еврото БГ .

Част от информационното събитие ще бъде и вечерното светлинно шоу със 100 дрона, което ще се състои на пл. „Възраждане“. Габровци и гостите на града ще могат да го наблюдават от 21:00 часа, то ще продължи около 5 минути.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица