Свържи се с нас

Икономика

Работодателите бавят трудовите книжки на напусналите

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Най-честото нарушение при прекратяване на трудовите правоотношения, установено от Инспекцията по труда в Габров  е забавяне предаването на трудовата книжка на работника. Това стана ясно от изнесената информация относно дейността на Дирекция „Инспекция по труда – Габрово” през първото полугодие на годината.

През първото полугодие на 2013 година, при извършени 787 проверки (за сравнение, през същия период на 2012 г. са извършени 729 проверки, а през 2011 г. – 481 проверки) са констатирани общо 3589 нарушения (3494 нарушения са констатирани през първото полугодие на 2012 г.), в т.ч. по здравословни и безопасни условия на труд са установени 2186 нарушения.

Нарушенията по трудовите правоотношения са свързани с учредяване и прекратяване на трудовите правоотношения, работното време и заплащането на труда.

При проверките, извършени през полугодието, са установени 1401 нарушения, отнасящи се до трудовите правоотношения.

При всяка проверка инспекторите от Дирекция „Инспекция по труда – Габрово” приоритетно започват проверките със законосъобразността на трудовите правоотношения. Въпреки това, за периода са установени 32 работещи без законосъобразно учредяване на трудовите правоотношения.

Чести нарушения са, че не е договорено в трудовите договори точното място на работа, като не се посочва и обекта където ще се извършва трудовата дейност на наетите лица. Констатирани са и нарушения, че работодателя не е договорил размера на допълнителното трудово възнаграждение.

Констатираните нарушения по заплащане на труда са  246, като това са не само нарушения по изплащане на заплатил, а и нарушения за неизплатени допълнителни възнаграждения – за работа на официални празници, за продължителна работа и професионален опит и др.

Установени са 209 нарушения по законосъобразност на работното време.

През първото полугодие на 2013 г. са Дирекция „Инспекция по труда – Габрово” е дала разрешение за работа на 27 непълнолетни лица. За същия период на 2012 г. дадените разрешения са 26.

Нарушенията, свързани с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд се групират в следните основни видове: Нарушения по организация на дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд; Нарушения по безопасност на работното оборудване и технологичните процеси; Нарушения по хигиена на труда.

През първото полугодие на 2013 г. са установените 2186 броя нарушения, отнасящи се до осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

Повишеното внимание към вътрешно фирмената организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд не е  случайно. Качеството на фирмената организация по осигуряване на здравословни и безопасно условия на труд е гаранция за  здравословен и безопасен труд.

През първото полугодие на тази година най много са установените нарушения  по вътрешно фирмена организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд – 1125 нарушения.

От извършените проверки през първото полугодие на 2013 г. било установи, че все още  оценката на риска не се възприема от работодателите като важен инструмент за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Констатирани са 301 нарушения, свързани с непълни оценки на риска. Най честите констатации са, че оценките на риска не обхващат всички работни процеси, както и че не е оценен риска за използваното работно оборудване.

Не са предвидени мерки за предотвратяване и контрол на риска  при използване на  работното оборудване.

Въпреки допуснатите нарушения можем да се похвалим,  че предприятията в Габровска област спазват основните изисквания на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, като отчитаме, че работодателите са направили оценка на риска за здравето и безопасността на работещите и са осигурили обслужване от служби по трудова  медицина в предприятията си.

Констатираните нарушения по безопасност на работното оборудване и технологичните процеси са 529 броя. Голям процент от нарушенията по безопасност на труда, независимо от вида икономическа дейност на проверяваните предприятия, са свързани с ел. безопасността  (88 нарушения, 16% от нарушенията, свързани с безопасността на труда).

При проверките се отделя особено внимание на съоръженията с повишена опасност. Често срещано нарушение е, че контролно-измервателните уреди на съоръжения с повишена опасност  не са метрологично осигурени и нямат необходимата документация, отразяваща периодичните изпитвания и проверки.

 През първото полугодие на 2013 г. при извършените проверки са издадени 11 акта за спиране на машини и съоръжения.

Най – честите причини за спиране на машини и съоръжения са следните: Липса на блокировки и/или неизправни защитни системи за сигнализация и автоматизация; Неработещи или липсващи крайни изключватели на повдигателни съоръжения, както и неизпитани или износени над допустимото въжета, вериги и товарозахватни приспособления; Използване на вътрешнозаводски транспорт с неизправни звукова и светлинна сигнални системи; Експлоатация на СПО, без същите да са преминали задължителните технически прегледи от органите за технически надзор и др.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица