Икономика
Габровските строителни фирми на среща при кмета
Кметът на община Габрово се срещна с представители на „Камарата на строителите в България“

снимка: Община Габрово
Кметът на община Габрово Таня Христова се отзова на поканата за среща на „Камарата на строителите в България“ – Габрово, съобщиха от местната общинска администрация.
Един от основните въпроси, поставени на срещата, бе инвестиционната политика на Общината за следващия програмен период 2014-2020 г. Представителите на браншовата организация поискаха да се запознаят с проектите, които се предвиждат да се реализират на територията на община Габрово.
Преди да говори за предстоящия програмен период кметът Христова представи резултатите от изпълнението на проекти през настоящия програмен период, като изрази надежда, че в бъдеще извършваните ремонтни дейности ще са с по-високо качество.
На представителите на строителните фирми в Габрово бе предоставена актуална информация за проектите в обхвата на приетия от Общински съвет – Габрово Интегрирания план за градско възстановяване и развитие на гр. Габрово до 2020 г. Планът включва повече от 70 идентифицирани проекта, които ще се финансират в рамките на бъдещата оперативна програма „Региони в растеж“. Бяха представени конкретно и деветте проекта по мярка 5.2- „Техническа помощ“ на ОПРР, за които Община Габрово вече е предприела действия по формиране на проектна готовност, с оглед проектите да кандидатстват още в началото на следващия програмен период 2014 – 2020 г.

снимка: Община Габрово
Кметът на община Габрово призова строителните фирми да се обединяват, за да могат да отговарят на условията и да участват пълноценно в процедурите на обществени поръчки, обявявани от Община Габрово, като възложител.
Представителите на малкия и средния бизнес в строителния бранш в Габрово бяха информирани, че практика на Община Габрово е да „заключва“ обособените позиции в обществените поръчки и да ги определя в стойности, съответстващи на мащаба на обектите, които ще се изпълняват. В този смисъл се спазват условията за прозрачност, недопускане на дискриминация и лоялна конкуренция между участниците. Целта е повече строителни фирми да вземат участие в обществените поръчки и да се стимулира участието на МСП.
И двете страни изразиха желание да си партнират и да почерпят опит една от друга, за да могат пропуските при подготовката на тръжна документация и при участието в обществени поръчки да бъдат елиминирани или поне да бъдат сведени до минимум. В тази връзка г-жа Христова обеща да инициира поредица от обучителни семинари във връзка с увеличаване на капацитета за подготовка и провеждане на обществени поръчки.
Сътрудничество между местен бизнес и Община Габрово бе обсъдено и в посока на ограничаване на достъпа на провинили се фирми или такива, работещи в сивия сектор. Общината би могла да вземе мерки, ако бъде алармирана на време от фирми, разграничаващи се от нелоялната конкуренция.
„Камарата на строителите в България“ в Габрово отправи конкретна молба към госпожа Христова. Желанието на браншовата организация е да се запази паралелката след VII клас в Професионалната гимназия по строителство.
Камарата лобира и за откриване на нова свързана с пътното строителство. Искането е продиктувано от факта, че в бранша им се усеща необходимост от средни специалисти. Ангажираността на представителите на бизнеса към опазването на строителната паралелка има и материален израз. Бе изразена готовност да се осигурят стипендии на най-добите ученици в училището.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.
В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.
Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.
Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.
Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.
Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.
Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber, страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.


Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


-
Кримипреди 6 дни34-годишен пострада при падане от близо шест метра
-
Кримипреди 5 дниДрогиран и без книжка катастрофира при гонка с полицията
-
Кримипреди 4 дниОткриха марихуана, екстази и пико в дома на 34-годишен габровец
-
Новинипреди 6 дниТаня Христова оттегля предложението си за увеличение на ТБО
-
Любопитнопреди 6 дниПТГ „Д-р Никола Василиади“ отбелязва 130 години с тържествен концерт
-
Любопитнопреди 6 дниДетското коледно градче на Габрово отваря тази вечер
-
Кримипреди 2 дниЗадържаха жена, откраднала 12 000 лева от съсед. Парите заровила в гората
-
Кримипреди 3 дниТъмни облаци надвиснаха над друсания и без книжка, катастрофирал при гонка с полицията





