Свържи се с нас

Икономика

Образованието и бизнесът говорят в „Панорама на средните училища“

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

„Панорама на средните училища“ не е само форум, на който училища от област Габрово да представят себе си в най-добра светлина. Тя е и място, на което среща си дават образованието и бизнесът. Ето защо малко след официалното начало на второто издание на Панорамата помолихме представителите на двете сфери да споделят мнението си какво очакват от тази инициатива и как оценяват конкретните цели, които си поставя тя.

снимка: Община Габрово

Началникът на Регионалния инспекторат  по образованието – Габрово Георги Маринов каза:

Целта на форума е да обедини усилията първо на училищните общности по отношение на начините на представяне на едно училище, визията и бъдещето на специалности, професии и профили.  Защото „Панорама на средните училища“ е предназначена именно за всички средни училища. Тук са представени не само професионални гимназии, но и профилирани и общообразователни училища. Този форум генерира процес, който засяга много широка общност. Това са ученици, родители и учители. Това е мястото всяко едно училище да покаже своята визия.

Иска ми се да дойдат повече деца.  Трябва да стане ясно, че тук могат да дойдат не само ученици от седми клас, т.е. такива на които им предстои да направят избор къде да продължат средното си образование, но и такива от по-малките класове заедно с родителите си.

Образователния процес е приоритет, той е важен и трябва да сме информирани, за да направим най-добрия избор. Тенденция днес е необходимостта не само на родителите, но и на обществото като цяло, да знае че едно дете се чувства добре и е спокойно, уверено и обгрижено в училището, в което учи. От друга страна едно училище търси подкрепата на родителската общност. Смисълът на тези два дни е да се покаже добрата практика.

Конкретните резултати, които очаквам са да могат училищните екипи да общуват помежду си. Да могат преподаватели от едно училище да се срещат с преподаватели от друго училище, ученици от различни училища да общуват едни с други на полето на образованието.

Изключително съм доволен, че намерихме подкрепа от Община Габрово. Тя ни помогна за организацията на събитието, което се тази година се радва на голям интерес. Ръководството на Общините и в частност на Община Габрово, трябва да прегърнат такива добри практики, защото това е добрия пример, който образователната система може да предложи.

снимка: Община Габрово

снимка: Община Габрово

За очакванията и намеренията на бизнеса говори и госпожа Галина Михнева – изпълнителен директор на представителството на Българска-търговско-промишлена палата в Габрово.

Представителството на Българската търговско-промишлена палата в Габрово е пионер в подобна инициатива, но аз отчитам, че участието ни на такъв форум е страшно важно.

За разлика от миналата година, когато щандовете на училищата бяха отново старателно подредени, но тогава липсваха потребителите на образователната услуга. Това го отчетоха всички организатори, включително и ние. Тази година сме се постарали тези, които ще ползват на практика информацията, предложена тук, да присъстват.  В крайна сметка „Панорама на средните училища“ се прави за децата и техните родители, които ги насочват към една или друга професия. Целта на форума е да се види на практика как се случват нещата в едно училище. Ние обикновено избираме по лъскавото название на професията, казвам ние, защото и аз съм имала същата дилема като родител. Някак на заден план остава въпросът: „Какво ще работи след като завърши? Къде ще се реализира?“ В тази връзка ние се опитваме до голяма степен да кажем: „Изберете това, което ще Ви даде голям шанс да се реализирате нататък.“ Ще бъдете щастливи много повее, ако сте избрали реалистична професия, а не професия с лъскаво заглавие, която не знаете къде ще Ви отведе.

На въпроса: Гледа ли габровският бизнес на учениците получили образованието си в нашата Област като на потенциални работници, г-жа Михнева отговори така:

Аз съм много критична, когато става дума за образование и мога да кажа, че нивото на образователния процес в средните училища в Габрово и градовете в нашата област е на добро ниво. Резултатите от външните оценявания и матурите го показват, показва го и това колко и в какви университети влизат учениците от Област Габрово. Има какво да се желае от гледна точка на професионалното обучение, но и това лека полека започва да се променя. Забелязва се тенденция, в която фирмите се отварят към идеята да се даде шанс на учениците. Така например през пролетната ваканция ученици от техническата гимназия бяха във фирма „Мехатроника“, фирма „АМК“ непрекъснато работи с ученици. Фирмата дори, и сега ще кажа нещо не съобщавано все още публично, строи специална лаборатория за специалност мехатроника в техническатата гимназия. Фирмите се осъзнаха, че най-ценният ресурс е човешкият.

Източник: Община Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица