Свържи се с нас

Любопитно

Кръчмите в България са национализирани преди фабриките

Published

on

Снимка на членовете на Кръчмарския съюз в Габрово пред сградата на Читалище „Априлов-Палаузов”. 1930 г. Третият от ляво надясно на 3-ти ред е габровския търговец Стефан Стойчев. От фонда 230К – Питиепродавско дружество „Свети Трифон” – Габрово.

Празникът на виното и лозаря – Трифон Зарезан и състоялия се наскоро референдум с развихрилите се покрай него страсти ни дадоха повод да открием интересни факти от недалечното ни минало –  как преди 65 години населението на България не е било питано по един особено важен за нас като наропсихология въпрос. През юли 1947 г. е приет Закон за намаляване броя на кръчмите и ограничаване на пиянството. Според него броя на кръчмите в българските градове и села трябва драстично да се намали. С чл. 1 се регламентира, че във всяко населено място може да има най-много по една кръчма на всеки 800 жители, а в селища над З0 000 жители – на 1 000, според последното преброяване. Създават се специални комисии, в които влизат кмета или негов заместник и членове, един общински съветник, избран от общинския съвет, представители на милицията, на местния комитет на О. Ф., на профсъюзите, на градските и селски женски дружества, на санитарните власти и на Сдружението на търговците, за да решат кои кръчми да се затворят и кои или коя да остане отворена.  Подлежат на затваряне всички кръчми, които се намират на разстояние до 200 метра от минните и фабричните предприятия, училищата, казармите, читалищата и военните клубове. Министърът на вътрешните работи или упълномощено от него лице определя работното време на кръчмите и времето, през което може да се сервира алкохол в гостилниците и рестораните. Изготвят се списъци с лица, за които е доказано, че са хронични алкохолици и те не се допускат в питейните заведения.

Картичка, изпратена от Мюнхен до Александър Часовникаров – банков чиновник в Българска земеделска и кооперативна банка – Севлиево, съхранявана личния му фонд в Държавен архив – Габрово.

В протоколните книги от заседания на Селските общински управления в Габровско са отразени заседанията на създадените комисии, на които се разглежда въпросът колко кръчми да се оставят да работят в съответното населено място. Например в Общински съвет при гара Соколовска община, Дряновско се взема решение да се закрият всички 7 кръчми. Изтъква се, че на някои кръчмите се закриват, защото има нарушения на закона за акцизите, други, че в селото жителите са под 800 и освен това „всички кръчми следва да бъдат закрити, поради това, че всички кръчмари имат като второстепенно занятие кръчмарството. Същите са строители, зидари, каменоделци, освен това повечето са  с по-големи земеделски стопанства и закриването няма да се отрази зле върху материалното им положение.” Вследствие на това съветът взема решение да открие 4 общински кръчми в района на общината.  В  с. Богатово се взема решение да работи само една кръчма при население от 1297 души, в Селско общинско управление – с. Царева ливада  всички населени места са с население с по-малко от 800 души и комисията.взема решение да се затворят всички кръчми, но впоследствие позовавайки се на чл. 1, ал. 2  „….По решение на общинския съвет, в населени места с по-малко от 800 жители, може да се остави една кръчма..” разрешава отварянето на 1 кръчма, която е собственост на общинско предприятие „Хоремаг”. Така кръчмарството като частна инициатива, носеща препитание на доста семейства преминава в ръцете на местната власт.

В писмо до Дряновския околийски управител от Общинско управление – с. Белица пише, че съветът е взел решение да се закрият всички кръчми, тъй като всички кръчмари имали странични занятия и даже самите питиепродавници предложили да се закрият всички на един етап и да останат само общинските.

Такива  решения са взети на заседания на Общинските съвети в селата Добромирка, Гъбене, Плачковци и др. Интерес представлява чл. 14 от Закона, според който може да се извърши допитване до населението за затварянето на кръчмите, още по-интересен е начинът, по който може да стане това”.. Допитване до жителите на общината за затваряне на кръчмите се извършва, когато общинският съвет реши, или когато една трета от избирателите подпишат писмено предложение на областния директор. То може да се произведе за всички селища в общината или само на отделни населени места. ..”. Специална част от Закона регламентира как да се проведе запитването.  Допитването се извършва по реда на закона за избиране народни представители за обикновено Народно събрание. За затваряне на кръчмите се гласува с бюлетини, с ръкописен или печатен текст: „За затваряне“, а против – с бюлетини с текст: „Против затварянето“. Ако 60% от подадените гласове са за затваряне на кръчмите, счита се, че населението е решило тяхното затваряне. В този случай областният директор разпорежда по административен ред да бъдат закрити всички кръчми в общината.  Документи за проведено допитване на населението по този въпрос не са открити. Съществуват критерии за затварянето на кръчмите, дадени на общинските управления с Окръжно на МВР и допълнително нареждане към него. Затварянето на кръчмите трябва да стане на два етапа: половината кръчми да се закрият до края на 1947 г. и другата половина до м. юни 1948 г., като комисиите по места трябва да решат кои да се затворят първи като имат предвид следните обстоятелства:”.. Като прави своята преценка, комисията трябва да подбере за закриване до края на текущата година такива, чиито собственици, освен търговията със спиртни напитки имат и други източници на препитание, които са врагове на народната власт, нарушители на законите и наредбите или чиито заведения са станали вражески гнезда…”. Доколко и как са спазвани критериите говори факта, че се откри заявление до Областния директор – Плевен, че неправомерно в с. Белица, Дряновска околия е закрита кръчма, която отговаря на всички хигиенни изисквания, а се оставят такива, които имат роднински връзки с кмета – едната кръчма е на бабалъка (тъста) на кмета, която е открита преди 1 година. Има разпореждане да се проверят обстоятелствата – липсват документи дали въпросът е разрешен. Разпоредбите на Закона са особено строги в частта си „Наказания”, подлежат на парична глоба и лишаване от свобода всички лица, които търгуват със спиртни напитки извън регламенираните за това места и с парична глоба ще бъдат наказвани всички лица, употребяващи алкохол в нерегламентирани заведения.

Обнародваният, през съдбоносната за развитието на българската икономика 1947 г. Закон за намаляване броя на кръчмите и ограничаване на пиянството е отменен през 2000 г.

Автор: Цветомира Койчева
Старши експерт в Държавен архив –  Габрово

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/14058610933873

Любопитно

Валидираха пощенска марка “225 години от рождението на Колю Фичето”

Published

on

Заместник – кметът на Община Дряново Диляна Джеджева, областният управител на Габрово Мария Башева и доц. д-р Стоян Дечев от катедра „Плакат и визуална комуникация“ в Национална художествена академия валидираха пощенска марка, посветена на възрожденския майстор Колю Фичето.

Официалната церемония по създаване на пощенско-филателното издание „225 години от рождението на Колю Фичето“ се проведе днес, 25 ноември, в Исторически музей – Дряново.

Събитието беше открито от Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, който приветства гостите на музея и подчерта, че моментът е специален, тъй като се случва в постоянната експозиция „Колю Фичето: живот и творчество“, в родния град на Първомайстора – Дряново.

Стефан Трифонов, ръководител на Областна пощенска станция – Габрово, запозна присъстващите със заповедта на транспортния министър, издадена по повод създаването на марката. Пощенско-филателното издание е с размер 25х50 мм, с номинална стойност от 1,50 лева и с тираж от 5 500 бр.

След официалното пускане на изданието в употреба, специалният пощенски печат е предоставен за три работни дни за ползване на пощенска станция 5370 – Дряново, след което ще бъде предаден за съхранение в хранилището на МТС.

Художник на пощенската марка е доц. Стоян Дечев. Той спечели проведен конкурс за пощенско-филателно издание, който Министерство на транспорта и съобщенията организира повод 225 години от рождението на Колю Фичето.

„Темели – означава основи! Шаул – означава отвес! Гония и терзия – означават либела или нивел! Уста – означа майстор! Колю Фичето е в темелите на българския строителен гений! Той е отвесът, по който се е въздигала нашата архитектура. Той е нивелът и либелата, по която са се равнявали всички следващи поколения! Той е кулата – камбанария в нашата балканска архитектура, такава, каквито е правил на много места в страната. На печата пише: Уста Колю Фичето! Това е знак за качество, трайност, дълговечност, чест и достойнство – неща, които в нашия съвременен свят са в остър дефицит“, заяви доц. Дечев.

В своето изказване той отбеляза още, че Дряново е прочуто и с други свои майстори и школа, което според него е доказателство, че в културата няма малки и големи народи, или велики сили! „Надявам се, че тази пощенска марка ще бъде едно от признанията за величието на този Човек и една малка тухличка в строежа и сградата на българската архитектура“, добави още авторът на пощенско-филателно издание.

В своето обръщение Диляна Джеджева отбеляза, че днешното събитие е достоен завършек на честванията от Националната програмата, посветена на 225 години от рождението на Колю Фичето, което се организира под патронажа на Министерство на културата.

Марката бе дарена на Исторически музей – Дряново от Областен управител на област с административен център Габрово Мария Башева, а пощенският плик с изданието, печат върху него и подпис от автора му, получи Иван Христов.

Зареди още

Любопитно

Магията на Ориента – как ориенталските аромати превръщат парфюма в преживяване?

Published

on

Парфюмите винаги са били част от човешката култура, но ориенталските аромати заемат особено място сред тях. Те са създадени, за да остават в съзнанието, да будят емоции и да придават характер. Ако сте от хората, които искат парфюмът им да говори вместо тях, да подчертава присъствието им и да им носи увереност, тогава тази категория аромати несъмнено ще ви впечатли.

Ориенталските ухания са чувствена комбинация от подправки, дървесни нотки, смоли, ванилия и мускус. Именно тези съставки ги правят толкова различни и привлекателни. В онлайн магазини като Notino ще откриете богатството на топ ориенталски аромати, които пленяват с дълбочина и дълготрайност и които остават следа дълго след като сте напуснали стаята.

Този тип аромати винаги са били символ на страст, сила и мистичност. Когато ги носите, усещате как ароматът постепенно се развива върху кожата ви, като разкрива нови и нови нюанси. Не е случайно, че ориенталските парфюми са в основата на едни от най-луксозните и емблематични композиции в света.

Днес все повече хора търсят индивидуалност, а ориенталските аромати я дават в пълна степен. Те са различни, смели, интензивни и винаги оставят впечатление. 

Източник на изображение: FreePik.com

Какво представляват ориенталските аромати

Ориенталските аромати са известни със своята топлина, дълбочина и плътност. Те често се свързват с дървесни и подправъчни нюанси, които създават усещане за екзотичност и чувственост. Тази категория парфюми е сред най-разпознаваемите, защото ароматите им не могат да бъдат сбъркани – те са наситени, богати и остават дълго върху кожата.

Традиционно ориенталските ухания включват нотки като амбра, ванилия, шоколад, карамфил, канела, шафран и сандалово дърво. Това са сладки съставки, които правят аромата наситен.

Ориенталските парфюми се развиват на слоеве – първото впечатление често е по-остро, след което ароматът става по-мек и топъл. Това ги прави изключително подходящи за вечерни поводи, официални събития или за хора, които обичат интензивни ухания.

Интересното е, че ориенталските аромати се приемат различно от всеки човек. Те реагират силно на телесната химия и затова често изглежда, че един и същ парфюм звучи различно върху различни хора. Това ги прави още по-лични.

Днес много брандове предлагат модерни, по-леки интерпретации на ориенталските нотки – идеални за ежедневна употреба.

Най-популярните нотки в ориенталската парфюмерия

Една от най-обичаните нотки е ванилията. Тя придава сладост, мекота и уютност на парфюма. При правилно съчетание с дървесни и пикантни акорди, ванилията се превръща в чувствено ядро на композицията.

Амбровите нотки са неразделна част от ориенталските аромати. Те дават топлина, дълбочина и леко сладък нюанс, който прави уханието по-обгръщащо.

В парфюмите от тази категория често има подправки – карамфил, черен пипер, канела и дори кардамон. Те добавят „остър“ елемент, който прави аромата динамичен.

Дървесните нотки също са ключови – сандалово и агарово дърво са сред най-търсените. Те придават ориенталския характер, който прави тези парфюми толкова специфични.

Мускусът, макар и деликатен, често служи като основа. Той заземява парфюма и помага на другите нотки да останат по-дълго върху кожата.

Как да изберете ориенталски аромат за себе си

Първата стъпка е да определите какъв тип ориенталска композиция предпочитате – по-сладка, по-дървесна или пикантна. Всяка от тези подкатегории носи различно настроение и може да подчертае определена част от вашия характер.

Ако обичате топли и сладки аромати, ваниловите и амбровите композиции вероятно ще ви впечатлят най-много. Те са романтични и меки, подходящи за зимата или за вечерни излизания.

Дървесните ориенталски парфюми са чудесни за хора, които търсят дълбочина и изразителност. Те се усещат по-сериозни и по-зрели, подходящи за силни личности.

Пикантните аромати са идеални за тези, които искат да бъдат забелязани. Те са смели, провокативни и отлично подхождат на динамичен характер.

В онлайн магазини като Notino можете да сравнявате нотките, да четете описанията и да откриете композицията, която най-добре пасва на вашия стил.

Как да носите ориенталски парфюми

Ориенталските аромати са силни по природа, затова е важно да ги нанасяте умерено. Обикновено са достатъчни две-три впръсквания върху пулсови точки, за да се развие напълно ароматът.

Подходящите места за нанасяне са китките, зад ушите, сгъвките на лактите или дори върху дрехи (в случай че парфюмът не съдържа масла, които могат да ги увредят).

Тези аромати са идеални за вечерни събития, срещи или специални поводи. На дневна светлина могат да бъдат малко по-интензивни, но това зависи от конкретната композиция.

Важно е да внимавате с комбинирането с други парфюми или кремове. Изберете неутрални козметични продукти, за да не се наруши ароматният профил.

Ориенталските парфюми имат по-дълга трайност, затова не е необходимо да ги нанасяте многократно през деня.

Защо ориенталските аромати са толкова специални

На първо място – те са различни. Докато много модерни парфюми залагат на свежест и лекота, ориенталските композиции предлагат наситен характер и индивидуалност.

Те разказват история – за топли вечери, екзотични дестинации, пазарите на Мароко или прелестта на Близкия изток. Това е цяла култура, превърната в аромат.

С времето тези парфюми се превръщат в част от личния стил. Хората започват да ги разпознават и да ги свързват с вас.

Ориенталските аромати също така развиват увереност. Когато носите нещо толкова плътно и изразително, и присъствието ви става по-силно.

И накрая – богатството от варианти е огромно. На пазара днес има десетки комбинации, от меки и сладки до смели и авангардни, които можете да откриете онлайн в сайтове като Notino.

Зареди още

Култура

Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

Published

on

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.

През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.

След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица