Свържи се с нас

Крими

Четири идеи за успешен референдум

Published

on

Николай Николов Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Николай Николов Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

Проведеният на 27 януари първи демократичен референдум в новата история на България показа, че демокрацията работи. Очакват се нови инициативи за допитване на народа. Създава се среда референдумът да стане нормална и същностна процедура в процеса на вземане на важни управленски решения на централно и местно ниво.

Отминалото допитване е и повод за внимателна преценка на резултатите от действието на Закона за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление /обн.ДВ, бр.44/2009г., в сила от 16.06.2009г./, в който е предвиден режима за провеждане на национален и местен референдум.

През изминалите почти четири години от действието на закона, в условията на възходяща градация, бяха проведени три значими инициативи за свикване на национален референдум. Подписката на РЗС за свикване на Велико Народно събрание се оказа с недостатъчно подписи, поради което тази инициатива бе отклонена. Отново през 2010г. ВМРО представи 330 хил.подписа в подкрепа на искане за национален референдум по въпроса за българската позиция за членството на Република Турция в ЕС. И до днес Народното събрание не се е произнесло по това искане, макар че е задължено да го направи при легитимни 200 хил.подписа. В резултат на инициативата на социалистите през 2012г. и подкрепа на 700 хил.граждани през януари се проведе първия референдум относно развитие на ядрената енергетика чрез изграждане на нови мощности.

С няколко изключения проведените местни допитвания не прескачат изискуемата бариера за участие на избиратели, за да бъдат редовни.

На национално ниво предстои да се развие кампанията на движение Модерна България за референдум относно това да има ли процедура за предсрочно отзоваване на депутати, общински съветници и кметове. Интригуващо е и предложението на финансовия министър, повторено няколко пъти от 2011г., за изменение на Конституцията по силата на което преките данъци да бъдат изменяни само след провеждане на национално допитване.

Референдумът е удачен и правно издържан начин за вземане на важните решения, които касаят няколко поколения граждани. Той стабилизира властта и сваля напрежението по определени важни за обществото и обикновено остро дискусионни въпроси. Държавните органи са длъжни да изпълнят решенията взети на легитимен референдум. Най-важното е, че тази процедура ангажира хората с управлението. Допитването сплотява обществото и го прави по-солидарно.

Националният режим за провеждане на допитвания, обаче има един съществен проблем. Той отчуждава от идеята за референдум, а не привлича избирателите към урните – „Какво ще им гласувам като така и така ще е невалиден и изобщо – нищо не зависи от мен”. Повод за това са високите юридическите бариери пред провеждането и действителността на референдума в два аспекта – брой граждани, които да подкрепят искането за допитване, за да бъде организирано и брой на тези, които трябва да участват, за да е валидно.

Тук се сблъскват две начала. От една страна, тези две величини трябва да включват достатъчно авторитетен брой избиратели, за да се приеме, че проведената процедура е обществено легитимна. От друга – България не се нуждае от неработещи процедури за пряка демокрация. Те трябва да бъдат олекотени, за да стимулират хората да гласуват. Въпрос на законодателно майсторство е двата принципа да бъдат съчетани.

Първо, действащият закон предвижда искане за национален референдум да бъде подкрепено от 200 хил.подписа на избиратели, за да бъде разгледано от Народното събрание. При 500 хил.подписа парламентът е длъжен да приеме решение за провеждане на допитването. В този случай той действа при т.нар. обвързана компетентност – не може да избира как да действа, а просто приема решение за провеждане на референдума. Опитът показа, че първата и втората цифра не са проблем, когато зад съответния инициативен комитет стои голяма партия. И двете изисквания за писмена подкрепа от избиратели на инициативата на референдум са значително препятствие, когато инициативата е подета от неправителствена организация или малка партия. Законът не допуска подписката да има електронен вид. Затова трудно група във Фейсбук би могла да прерасне в инициативен комитет и да подготви подписка. Допълнителна трудност е предвиденият в закона срок, в който подписите трябва да бъдат събрани – тримесечен, считано от датата на писмено уведомяване на председателя на НС за започване на подписката. Ако това не бъде сторено процедурата за внасяне на предложение за референдум се прекратява.

100 – хилядна подписка, за да бъде задължено Народното събрание да разгледа искането и 250 – хилядна, за да го приеме, без да има право да откаже биха били достатъчен праг пред инициативата за провеждане на национален референдум. На общинско ниво тези прагове би трябвало да бъдат свалени също двойно. Подкрепата от една двадесета от избирателите на искането за местен референдум, адресирано до Общинския съвет и наличие на подписи на една десета от избирателите, за да бъде задължен съветът да приеме искането бе трябвало да стана съответно една четиридесета и една двадесета.

Второ, парламентът, съответно Общинският съвет са задължени в тримесечен, съответно едномесечен срок от постъпване на искането да го разгледат и да се произнесат по него. В закона обаче липсва механизъм какво става, ако тези два органа не изпълнят правомощията си в тези срокове или въобще. На национално ниво такъв механизъм е почти невъзможен, доколкото решението за произвеждане на национален референдум е изключително и конституционно определено правомощие на НС /чл.84, т.5 от основния закон/. „Резервна“ процедура в случай на бездействие на Общинския съвет по подписката е допустима на местно ниво. В този случай задължението за произнасяте по подписката за местен референдум следва да бъде възложено на областният управител.

Трето, условията за валидност на проведен референдум с оглед броя на участвалите избиратели също би трябвало да се намали двойно. Действащият закон поставя изискването, за да има правно значение проведеният национален/местен референдум в него да са участвали не по-малко от избирателите, участвали в последните избори за Народно събрание/Общински съвет. Това е прекалено висок праг. Проведените местни допитвания и един национален референдум сочат, че той не може да бъде достигнат. Референдумът е вид избор, а според Конституцията и действащите закони с изключение на първия тур на изборите за президент /чл.93, ал.3 от Конституцията/, за нито един вид избор не е предвидено задължително участие на определен брой избиратели, за да е валиден съответния вот.

Реалният праг за валидност на референдума, който трябва да бъде въведен е участие на 50% от избирателите, участвали в последните избори за Народно събрание, съответно Общински съвет.

Така, ако на парламентарни избори участват например 3,8 млн. избиратели, за да е редовен и породи правни последици следващ национален референдум ще бъде достатъчно гласуването на 1,9 млн. избиратели. Това е цифра, която е балансирана, не е никак малка, предвид участвалите на 27 януари 1,405 млн. избиратели и същевременно ще осигури необходимата легитимност на окончателното решение, взето на референдума. В тази примерна ситуация, ако 1 млн. граждани с избирателни права са гласували с „да” на съответния въпрос, а останалите 900 хил. с „не”, при 6 млн. избиратели, окончателното решение ще бъде взето с гласа на 17% от общия брой избиратели. Този процент дава сериозна тежест и легитимност на окончателното решение по поставения въпрос, без значение дали то е положително и отрицателно. Това е така и в сравнителен аспект. На последните местни избори деветте кмета на областни градове, избрани на първия тур, получиха средно подкрепата на 28% от общия брой избиратели в съответните общини.

Четвърто, въпросът с финансирането на референдумите не е никак лесен и към него не бива да се подхожда лековато. Това съществено съображение срещу либерализиране на режима за провеждане и действителност на допитванията би могло да отпадне, ако се намери начин референдумите да се провеждат едновременно и паралелно с всякакъв вид общи избори /парламентарни, президентски, местни или за Европейски парламент/. Удачно би било да се предвиди, че ако в срок от 9 месеца от депозиране на искането за референдум в НС, съответно 6 месеца в Общинския съвет, предстои произвеждане на определен вид общи избори допитването се провежда задължително и едновременно с него. При такова разрешение ще отпаднат почти всички публични разходи по провеждане на референдумите и ще се създаде възможност за по-висок брой участвали в гласуването.

Създаденият прецедент на първи национален референдум ще активизира инициативи за провеждане на нови такива, както на национално, така и на местно ниво. Премерените и навременни изменения в реда за провеждането на референдумите ще превърнат допитванията до гражданите в резултатна и традиционна форма за осъществяване на управленския процес.

Статията е публикувана във вестник „Труд”.
автор: Николай Николов
Доктор по право

Крими

Задържан е садистът, убил малко коте в Севлиево

Published

on

Досъдебно производство за причинена смърт на гръбначно животно е образувано в севлиевското полицейско управление.

Действията по разследването са започнали след публикуван клип в социалните мрежи. В хода на работата е било установено, че деянието е извършено вечерта на 25 август в Севлиево.

Предприети са били незабавни оперативно-издирвателни мероприятия, в резултат на които е било уличено непълнолетно момче.

Работата по случая продължава под надзора на прокуратурата.

Зареди още

Крими

Агресия срещу животно: Мъж удари в земята малко коте и го уби

Published

on

Пореден случай на насилие срещу животно у нас, който завърши със смъртта на малко коте. В социалната мрежа беше публикуван клип, показващ нечовешко и садистично отношение на млад мъж, който по необясними причини хваща млада котка и я удря с все сила в земята.

Случаят се разиграл на 25 август вечерта, около 20.00 часа, в Севлиево. За броени часове видеото обиколи мрежа и събра стотици гневни реакции. От кадрите се вижда как млад мъж, облечен в бяло, върви по улица, след което спира за кратко до оградата на къща, грабва малко черно коте и със сила удря четириногото в асфалта.

Ударът е толкова силен, че след няколко секунди животното получава предсмъртни конвулсии. Две случайно преминаващи момичета започват да ридаят от гледката и да питат мъжа защо го е сторил.

Чула писъците и суматохата накрая излиза и жена, която взима в ръце котето в опит да го спаси, но за жалост то умира броени минути по-късно. Стопаните на животинката са подали сигнали до полиция и прокуратура, но все още не е ясна самоличността на садиста. Полицията в града също се е заела със случая и издирва извергът.

Кадрите от охранителната камера съдържат насилие и поради тази причина няма да бъдат показани. Всеки, който разполага с информация за самоличността на садиста и може да помогне той да бъде разкрит, за да понесе цялата строгост на Закона за това деяние, може да подаде сигнал и го „Габрово Нюз“ на ел.поща: info@gabrovonews.bg или на профила ни в социалната мрежа фейсбук. Анонимността му е гарантирана.

Зареди още

Крими

Пияният водач, убил жена и ранил четирима, бил в изпитателен срок и без книжка

Published

on

По искане на Окръжната прокуратура в Габрово, бе взета най-тежката мярка за неотклонение „задържане под стража“ спрямо С.Х., който е обвиняем за това, че като водач, след употреба на алкохол, умишлено е причинил тежко пътнотранспортно произшествие.

Под ръководството и надзора на прокуратурата се провежда разследване, по досъдебно производство, образувано на 24.08.2025 г. за престъпление по чл.343 ал.3 б.“б“, във вр. с ал.1 б.“в“, във вр. с чл.342, ал.1 от НК с неотложно следствено действие – оглед на местопроизшествие, във връзка с възникнало тежко пътнотранспортно произшествие на пътя между Севлиево и Габрово, при което загина жена и са причинени средни телесни повреди на четири лица.

Водачите на превозните средства, участници в катастрофата са тествани за употреба на алкохол и наркотици. Пробата за алкохол на единия от тях – С.Х. е отчела положителен резултат от 2,24 промила.

Установено е, че преди произшествието той е консумирал алкохол на семейно тържество. Въз основа на приобщените при разследването доказателства С.Х. е привлечен в качеството на обвиняем за престъпление по чл. 342 ал.4, предл. първо, четвърто, шесто, б.“в“ предл. второ, вр. с ал. 3, вр. с ал.1, предл. трето от НК, за това че около 22,00 часа на 24.08.2025 г., на прав участък на главния път между двата града, в землището на Севлиево, при управление на моторно превозно средство „БМВ 530 Д“, без да има необходимата правоспособност и в пияно състояние с концентрация на алкохол в кръвта – 2,24 промила, нарушил правилата за движение по пътищата и предизвикал пътнотранспортно произшествие с лек автомобил „Фолксваген Крафтер“, управляван от Й.Й. и лек автомобил „БМВ Х5“, управляван от П.Н.

При катастрофата е причинил смъртта на 45-годишна жена и средни телесни повреди на четири лица, като случаят е особено тежък. Предвиденото наказание за престъплението, в което е обвинен 26- годишният водач е лишаване от свобода от тринадесет до двадесет години или доживотен затвор.

С.Х. е осъждан в Република Гърция и е извършил деянието в изпитателния срок. Окръжен съд – Габрово уважи становището на наблюдаващия прокурор, че от събраните до момента доказателства може да се направи обосновано предположение за авторството на престъплението и е налице реална опасност обвиняемият да се укрие или да извърши друго престъпление.

Определението подлежи на обжалване или протест пред Апелативен съд – Велико Търново. Действията по разследването продължават под ръководството на Окръжна прокуратура – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица