Свържи се с нас

Икономика

Изграждат завод на „ЛАЗ“ за автобуси и тролейбуси в Габрово

Изграждат завод за автобуси и тролейбуси на „ЛАЗ“ в областния център

Published

on

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Лвовски автобусни заводи (ЛАЗ), Украйна ще инвестират в Габрово, като конкретната инвестиция е изграждане на завод за произвеждане на автобуси и трелейбуси, покриващи всички европейски норми и стандарти. Новината съобщиха днес на състоялото се в Ритуалната зала на Община Габрово официално представяне на продуктовата гама на автобусните заводи и в присъствието на извънредния и пълномощен посланик на Украйна в България Н.Пр. Микола Балтажи. На представянето присъстваха още Владислав Спектор – директор – маркетинг в заводите на „ЛАЗ“, Генадий Лопаткин – директор – продажби, Мария Манолова – управител на фирмата официален представител на „ЛАЗ“ за България, областният управител Мариян Костадинов и зам.-кмета на община Габрово Климент Кунев.

Обсъждани са били няколко възможни площадки за изграждането на завода и към момента е избрана такава, която представлява съществуващи халета и към първоначалния момент няма да има нова строителство. Произведените транспортни средства ще носят българско име и ще се отличават с надпис „Произведено в България“. Производственият капацитет в Габрово ще позволява годишно да бъдат произвеждани между 500 и 800 автобуси и тролейбуси.

снимка: Община Габрово

снимка: Община Габрово

„В Габрово имаме всички условия, за да излязат от тук съвсем скоро и първите произведени в Габрово автобуси и тролейбуси. Имаме традиции в машиностроенето, добре подготвени технически кадри, средно и висше технически училища. Тези условия всъщност в своята съвкупност определят онези предпоставки, които смятаме, че ще доведат до успех. Преди месец и половина на посещение в Габров беше президентът на „Лвовски автобусни заводи“ Игор Чуркин. В официална среща между него и кмета на Габрово Таня Христова беше постигнато споразумение за инвестиция от страна на заводи „ЛАЗ“ в нашия град и за стартиране съвсем скоро на ново производство. Сигурен съм, че това, което предстои в бъдеще е добро за града ни, за България, за Украйна, за отношенията между двете страни и за „ЛАЗ“. Искрено се надявам до лятото на 2013 година от габровския завод да излезе и първото произведено превозно средство“, заяви зам.-кметът Климент Кунев.

„Габрово разполага с всички необходими ресурси – в това число образователни, човешки, които имаме намеренията да използваме занапред. „ЛАЗ“ предлага голямо продуктово разнообразие по отношение на превозните средства. Освен публичните транспортни средства ние произвеждаме и туристически автобуси – ВИП класа. И точно това възнамеряваме да правим в България. Ще подходим към този пазар доста агресивно“, каза Владислав Спектор – директор – маркетинг в заводите.

Климент Кунев пое ангажимент от името на Община Габрово да организира и проведе диалог с ръководствата на Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ и Техническия университет – Габрово, още от следващата учебна година да има специалности, които да бъдат в ползва на производството на автобусите. „Мисля, че няма по-добро от това. В крайна сметка всички искаме реализация за нашите деца и те да се реализират в Габрово. Ще работим активно за създаване на специалности, които да са в полза на производителя „ЛАЗ“ в нашите учебни заведения“, категоричен бе Кунев.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица