Свържи се с нас

Новини

Кампания за психосоциалните рискове в работната среда

Published

on

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

На първи октомври Главна инспекция по труда започна провеждането на национална инспекционна кампания  за психосоциалните фактори в работната среда. Кампанията се организира от Комитета на старшите инспектори по труда (SLIC) и се провежда едновременно във всички страни от Европейския съюз, като първоначално ще се концентрира в секторите здравеопазване, социални дейности, услуги (хотели и ресторанти) и транспорт.

Целта на кампанията е чрез инспектиране да се обърне специално внимание на психосоциалните рискове в работната среда. Проверките целят както постигане на по-качествено идентифициране и оценяване на психосоциалните рискове, така и провеждане на разговори с работодатели и работещи по време на инспекционните визити. Целта ще бъде постигната чрез фаза на информация, с разпространението на плакати, брошури и интернет страница и  фаза на действие – проверки по работни места за насърчаване на добрите   практики и подобряване условията на труд в секторите здравеопазване, услуги и транспорт.

Според българското и европейското законодателство работодателят носи цялата отговорност за всеки елемент на работната среда, свързан с осигуряването на  здравето и безопасността, включително и за психосоциалните фактори.

Промените в начина на работа през последните десетилетия доведоха до повишаване на психосоциалните проблеми, свързани с работните места в Европа. Интензивното натоварване, монотонната или еднообразна работа и рискът от насилие са примери за психосоциални фактори, които водят до последици както върху предприятието, така и върху отделната личност.

До възникване на психосоциални рискове в работната среда могат да доведат например, наличието на организационни проблеми, които нарушават производствения процес; проблеми в комуникацията и сътрудничеството между  ръководители и изпълняващи нарежданията или допускането на повече грешки и инциденти от страна на персонала.

За отделната личност последиците от наличие на психосоциални проблеми в работата могат да предизвикат възникване на психични проблеми, стрес, нарушаване на съня или поява на заболяване.

Ето защо SLIC организира кампанията, за да насочи общественото внимание към тези нововъзникващи рискове и към предприемането на превантивни мерки като: разбираемо управление, балансирано разпределение на работните задачи, развиване на компетенциите, осигуряване на информация и обратна връзка за стента на въздействие на кампанията сред работодатели и работещи.

Над 5900 предприятия в България развиват дейност в сферата на товарния автомобилен транспорт и над 7900 – в сферата на хуманното здравеопазване и социалните дейности. Повече информация за кампанията може да бъде намерена на интернет страницата: http://www.av.se/languages/bulgarian/index.aspx.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Подписаха договора за ремонт на бившето училище Радион Умников

Published

on

Кметът на Габрово Таня Христова и управителят на „Вертикал 90“ ЕООД Симеон Кръстев подписаха договор за ремонт и преустройство на сградата на бившето училище „Радион Умников“, информираха от общинската администрация. Емблематичната сграда ще се превърне в Център за дигитални умения и иновации.

Кметът Таня Христова подчерта, че обектът е знаков за развитието на града и за изпълнението на волята на дарителя, а ремонтът трябва да бъде изпълнен качествено и в срок.

От своя страна Симеон Кръстев заяви, че не очаква пречки при изпълнението на проекта. Центърът ще предлага модерна образователна среда с учебни зали, лаборатории, зона „Роботика“ с LEGO® Education, както и пространства за иновации, обучения и събития.

Зареди още

Новини

ПТГ „Д-р Никола Василиади“ откри новата си спортна зала „Арена Механо“

Published

on

Днес, 19 декември, в деня на патронния си празник, Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, тържествено откри новата си спортна зала „Арена Механо“.

Събитието съвпадна с честването на 130-годишния юбилей на гимназията и се превърна в израз на приемственост между традициите, постиженията и стремежа към развитие.

Официалната церемония започна с ритуал по издигане на националния флаг, поднасяне на венец пред паметника на д-р Василиади и водосвет за здраве и успех.

Лентата на новата зала бе прерязана от кмета на Габрово Таня Христова, председателя на Общинския съвет Климент Кунев, областния управител Мария Башева, директора на гимназията Корнелия Мотова и Юлия Влаева, РУО – Габрово.

В рамките на събитието бяха представени спортните отбори на училището – по футбол, хандбал, волейбол, баскетбол, крикет и боче, които успешно защитават името на гимназията и Габрово на различни състезания.

По повод юбилея Община Габрово връчи на ПТГ „Д-р Никола Василиади“ Юбилейна грамота за значим принос към развитието на техническото образование, професионализма и връзката между образование, бизнес и общество.

В приветствието си областният управител Мария Башева подчерта, че новата „Арена Механо“ е модерно място не само за спорт, но и за изграждане на характери чрез труд, дисциплина и постоянство.

Кметът Таня Христова изтъкна, че 130-годишната история на гимназията е пример за устойчивост и отдаденост на знанието, а новата спортна зала е „пространство, което ще вдъхновява младите хора да се развиват, да спортуват и да мечтаят“.

Зареди още

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица