Свържи се с нас

Икономика

Кой ни е ял от хляба и млякото?

Правителството да съблюдава дали пазарите, включително и суровинните, са конкурентни

Published

on

Правителството дава рекордни субсидии, а положението не се подобрява, твърди министър Найденов

Новата суматоха около институционалното вайкане дали цената на хляба има основание да се повиши, или не, придоби комедийно-драматичен характер. Комедийно, защото държавата ни прави (при това доста нескопосано) всичко друго, но не и това, което би следвала да прави. Драматично, защото това всъщност има съвсем реални (и не много позитивни) последици.

ДАНС, НАП и Икономическа полиция по поръчение на премиера ще проверяват цените на млечните и месни храни. Цената на хляба е обект на специалното внимание на министър Мирослав Найденов. Управляващите здраво се заеха с цената на прехраната ни, но не е ли малко късно и доста медийно?

Започваме хронологично. Малко след като се заговори за повишаване цената на хляба, министър Дянков излезе с анализ, който показва, че няма пазарно основание за поскъпване. Министър Найденов пък ни обясняваше, че все пак имало поскъпване на международните пазари на зърно и имало основание за покачване на цената на хляба у нас. После пък се оказа, че той изведнъж реши, че може би пък международните пазари нямало да се отразят. Накрая всички изпаднаха с консенсусен екстаз, че нашия хляб е най-хубав и най-евтин. Ама ще поскъпне.

Първо (и считам за задължително) трябва да подчертаем за пореден път хаотично- невротичните изпълнения на министрите. Често се коментира, че прозрачността и последователността на едно правителство могат сами по себе си да са достатъчни за развитие на икономиката. Е, българското правителство не е в тази графа.

Второ, цялата вакханалия от министерски изказвания и анализи е напълно излишна. Дори цената на хляба да се повиши драстично, при наличието на конкурентен пазар това не е страшно. Има два възможни варианта на развитие. Или хората ще спрат да купуват и консумират хляб, което ще накара цената да падне, или пък, ако цената се повиши над европейските, то ще се намерят предприемчиви фирми, които ще започнат да внасят по-евтин хляб (от Румъния и Македония например), който ние ще купуваме. А родните производители, отново, ще трябва да понижат цените.

Това, което всъщност правителството трябва да прави е да съблюдава дали пазарите на хляб, хлебни изделия и суровинните пазари са действително конкурентен. Казано иначе, да следи за картелни споразумения или монополна власт. Ето тук, вече направените министерски анализи могат да влязат в употреба. Щом те не показват стимули за покачване на цената на хляба, а в същото време производителите настояват за такова, то значи има съмнения за конкурентността на пазара.

Тъй като се тръгнали консултативни съвети по сектори в селското стопанство, вчера стана ясно, че може да има и поскъпване на млякото. И ако българския хляб е действително най-евтиния в Европа (с изключение на Македония), то при млякото нещата съвсем не са така.

Източник: EUROSTAТ

Всички държави в горната фигура, след България, имат по-ниски цени на едро на прясното мляко. Тук обаче трябва категорично да подчертаем нещо важно – цените, в абсолютни стойности, сами по себе си не са критерии за качество на живот. Да, те говорят много за това доколко дадена икономика е производителна и конкурентна, но до там. За да можем наистина да се сравним по покупателна способност ще използваме друга фигура, която ще включва същите страни, в които сравняваме цените на млякото.

Източник: EUROSTAТ

И така, имаме класическата за българската действителност дилема – разполагаме с най-ниските доходи, но имаме най-високите цени. За какво тогава субсидираме сектора, при това с пари на данъкоплатците ? Не е ясно. При всички положения обаче, въпреки субсидиите, секторът ни далеч не е конкурентноспособен. Това от своя страна говори за липсата на инвестиции. А когато държава и бизнес не са ефективни, започва вноса.

Искрен Пенчев e индивидуален инвеститор. Макроикономист

Много е вероятно, въпреки изпращането на ДАНС да проверява как се калкулират цените на храните, властите да не открият нищо нередно. Защото гледат на грешното място. Картелните сдружения (ако има такива) не са по вертикала на веригата производител-търговец на дребно, а по хоризонталата. Монополна власт могат да осъществяват прекупвачите (като картелно сдружение) над производителите. Представете си ако на всяко следващо ниво имаме договорки за поддържане на високи цени, за какъв тогава пазар говорим ?

Сега държавата ще търси кой ни е ял от хляба и млякото. Действията й обаче закъсняха, с около 3 години. Въпреки това, освобождаването на пазарния механизъм е задължително, ако искаме да живеем в нормална страна. Предстои да видим дали поредните закани за действия ще бъдат оправдани.

Автор: Искрен Пенчев

АргументиБГ

Икономика

Фирма „Теспом“ търси работник

Published

on

Фирма „Теспом“АД търси:

1. Стругар, универсален струг.

При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.

Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Христо Метев.

Зареди още

Икономика

Управление на инвестиционни проекти в строителството от „Интер Пауър“ ООД

Published

on

Управлението на проекти в строителството представлява комплексен процес, насочен към планиране, координация, изпълнение и контрол на всички аспекти на даден строителен проект, управление на ресурси, срокове, разходи и комуникация между различните участници в проекта. Тази услуга играе ключова роля в осигуряването на успешното завършване на проекти, като се спазват бюджетни, времеви и качествени ограничения. Подходяща е за хора от страната и чужбина, които имат намерения да строят, но нямат необходимото време и знания за контрол на проекта си. Не познават фирми изпълняващи отделните строителни дейности, като грубо строителство, изграждане на инсталации-ОВиК, електроизграждане, слаботокови инсталации, системи за автоматизация, фотоволтаични системи, довършителни дейности, интериорен дизайн и др., както и нямат доверие, че проекта им ще бъде изпълнен професионално, в срок и с качествени материали. Разберете повече и как може да ви бъдем полезни от информацията по-долу.

Основните аспекти на управлението на проекти в инвестиционното строителство.

Дефиниране на проекта: Това включва определяне на целите, обхвата, изискванията, рисковете и други важни параметри на проекта. Важно е да се установят ясни очаквания и измерими критерии за успех.

Управление на ресурсите: Това включва управление на хора, материали, оборудване и финанси. Осигуряването на необходимите ресурси в правилното време е от съществено значение за успешното изпълнение на проекта.

График и срокове: Създаването на график и определянето на срокове за различните етапи на проекта е от съществено значение. Управлението на времето включва идентифициране и управление на критичните пътища, които могат да забавят проекта.

Управление на разходите: Ефективното планиране, следене и контрол на разходите е ключов аспект на управлението на проекта. Това включва бюджетиране, управление на разходите, прегледи на разходите и докладване.

Управление на качеството: Осигуряването на качество на изпълнението на проекта е от съществено значение за удовлетворението на клиента. Това включва установяване на стандарти за качество, измерване на резултатите и коригиране на аномалиите.

Комуникация и сътрудничество: Ефективната комуникация между всички участници в проекта е от ключово значение. Това включва установяване на механизми за комуникация, редовни срещи, докладване за напредъка и управление на конфликти.

Управление на човешките ресурси: Осигуряването на подходящи хора за проекта, тяхната мотивация, обучение и развитие са от съществено значение за успеха на проекта.

Управление на околната среда: Включва оценка на въздействието на проекта върху околната среда и прилагане на мерки за намаляване на негативните ефекти.

Управление на покупките: Включва планиране, извършване и контрол на процеса на закупуване на материали, оборудване и услуги, необходими за изпълнението на проекта.

Използване на „Интер Пауър“ ООД, за управление на инвестиционни проекти в строителството е подходящо за инвеститори от страната и такива, които живеят в чужбина.

Предимства.

Експертен подход и професионализъм: Фирмите за управление на проекти разполагат с екипи от опитни специалисти, които са специализирани в различни области на управлението на проекти. Тези експерти разбират специфичните предизвикателства, които могат да възникнат по време на процеса на реализация на проекта, и разполагат с необходимите умения и знания за тяхното решаване. Това освобождава клиентите от необходимостта да се занимават със сложните детайли на управлението на проекта.

Ефективно управление на ресурсите: Управлението на ресурсите е ключов елемент за успеха на всяко предприятие. Фирмите за управление на проекти са способни да оптимизират използването на ресурсите, като осигурят правилното разпределение на хора, време и финансови средства за всяка фаза на проекта.

Стратегическо планиране и изпълнение: Специалистите по управление на проекти разбират важността на стратегическото планиране и изпълнение. Те помагат на клиентите да дефинират ясни цели и да разработят стратегии за тяхното постигане. Също така, те осигуряват непрекъснат мониторинг и оценка на напредъка на проекта, за да се гарантира, че се спазват поставените цели и срокове.

Намаляване на риска: Управлението на проекти включва и управление на риска. Фирмите за управление на проекти разполагат със системи и процеси, които помагат да се идентифицират, оценяват и намаляват потенциалните рискове, свързани с проекта. Това помага на клиентите да се справят по-ефективно с неочаквани ситуации и да гарантират успешното завършване на проекта.

Локално познание и ресурси: Фирмите за управление на проекти имат познания и опит в местните пазари и законодателство, което е от съществено значение за успешното изпълнение на проекта. Те също така имат достъп до местни доставчици, подизпълнители и други ресурси, които могат да улеснят процеса на строителство.

Ефективно време и разстояние: За хората, които не могат да бъдат на място за управление на проекта поради географски разстояния, използването на фирма за управление на проекти позволява ефективно управление на проекта от разстояние. Клиентите могат да получат редовни доклади за напредъка на проекта и да се консултират с управителите по всяко време.

Спестяване на време и усилия: Използването на фирма за управление на проекти освобождава клиентите от необходимостта да координират различните аспекти на проекта сами. Това спестява време и усилия и позволява на клиентите да се фокусират върху други важни ангажименти.

По-добър контрол и прозрачност: Фирмите за управление на проекти предоставят постоянно обновяване и прозрачност по отношение на разходите, напредъка и рисковете на проекта. Това позволява на клиентите да имат по-добър контрол върху процеса и да вземат информирани решения.

Какви са предимствата за клиента?
Използването на фирма за управление на инвестиционни проекти може да донесе няколко ключови ползи за клиента:

1. Повишаване на производителността и ефективността: Специалистите по управление на проекти помагат на клиентите да оптимизират процесите си и да повишат производителността си, като осигурят по-ефективно използване на ресурсите и постигат по-добри резултати в по-кратък период от време.

2. Оптимизация на разходите и предотвратяване на загуби от надписани количества и некачествено изпълнение на строително монтажните работи: Чрез ефективното управление на ресурсите и непрекъснатото мониториране на напредъка на проекта, непрекъснати проверки относно качеството и количеството на вложените услуги и материали, фирмите за управление на проекти помагат на клиентите да осигурят оптимизация на изразходваните средства от бюджета.

3. Редовни доклади и срещи: Фирмите за управление на проекти предоставят редовни доклади на клиентите си за напредъка на проекта. Тези доклади включват информация за изпълнението на работата, финансовото състояние на проекта, проблеми и рискове, които са възникнали, както и предприетите мерки за тяхното решаване. Редовните срещи с клиентите също са част от този процес за комуникация.

4. Уеб базирани системи за управление на проекти: Фирмите използват специализирани софтуерни платформи за управление на проекти, които позволяват на клиентите да проследяват напредъка на проекта в реално време. Тези системи обикновено предоставят достъп до информация за графики, бюджети, комуникация и други важни елементи на проекта.

5. Идентифициране и управление на рискове: Фирмите за управление на проекти активно идентифицират потенциални рискове, които могат да засегнат проекта, и предприемат мерки за управление на тези рискове. Те информират клиентите за рисковете и мерките за намаляване на техния въздействие.

6. Прозрачност в процесите и решенията: Фирмите за управление на проекти се стремят да осигурят прозрачност във всички аспекти на своята работа, включително вземането на решения. Те обясняват на клиентите си основанията за вземане на решенията и как те влияят върху проекта.

Методи и Инструменти използвани от Интер Пауър ООД за Управление на Проекти.

Интер Пауър ООД, предлага услуги за управление на проекти в строителството, разполага с разнообразие от методи и инструменти за ефективно изпълнение на задачите:

1. Гант диаграми и Мрежови диаграми: Тези инструменти се използват за визуализация на задачите, сроковете и зависимостите между тях.

2. Проектни бюджети и финансово управление: Включва прогнозиране на разходите, контрол на разходите и управление на финансовите ресурси на проекта.

3. Софтуерни платформи за управление на проекти: Специализирани софтуерни платформи като Microsoft Project, Primavera, ClickUp и други предоставят интегрирани инструменти за планиране, мониторинг и комуникация.

4. Управление на риска: Интер Пауър ООД, използва различни техники за идентификация, оценка и управление на рисковете, които могат да възникнат по време на изпълнението на проекта.

Строителни Дейности, Управлявани от Интер Пауър ООД за управление на Проекти.

Фирмите за управление на проекти в строителството могат да управляват различни видове строителни дейности, включително:

1. Жилищни и търговски сгради: частни домове (къщи и апартаменти), жилищни комплекси, хотели, търговски центрове и офис сгради.

2. Индустриални сгради: фабрики, складове, производствени заводи и дистрибуционни центрове и др.

3. Инфраструктурни проекти: Пътни мрежи, тунели, мостове, железопътни линии и други инфраструктурни обекти.

4. Енергийни проекти: Вятърни паркове, соларни паркове, хидроелектроцентрали и други енергийни проекти.

Роля на „Интер Пауър“ ООД за Управление на проекти във воденето на документацията.

Фирмите за управление на проекти играят важна роля в грижата за документацията на един строителен обект от началото до края на проекта.

Ето как те управляваме различните аспекти на документацията:

1. Проектна документация: грижим за подготовката, организацията и актуализацията на проектната документация. Това включва всички чертежи, спецификации, технически документи, изисквания и други материали, свързани с проектирането и изграждането на обекта.

2. Узаконяване и разрешителни: също така се занимаваме с узаконяването на строителството и придобиването на необходимите разрешителни и лицензии за строеж. Това включва подготовката на необходимата документация, като заявления, планове, изисквания за съответствие и други документи, които се изискват от местните органи и регулатори.

3. Строителни книжа и лицензии: осъществяваме регистрацията на строителния обект и получаването на необходимите строителни книжа и лицензии за строеж. Грижим се за подготовката и подаването на всички необходими документи и формуляри, както и за плащанията на съответните такси и такси за лицензии.

4. Изготвяне на актове и протоколи: Следим за правилното изготвяне на различни актове и протоколи, които са необходими по време на строителството и при завършването на проекта. Включително актове за приемане на работа, актове за изпитване и приемане на отделни строителни етапи, протоколи за дефекти, както и други документи, които са част от процеса на управление на качеството и приемането на строежа.

5. Вкарване в експлоатация: Отговаряме за процеса на вкарване на обекта в експлоатация след успешното му завършване. Това включва подготовката на необходимата документация за собственика на обекта, като инструкции за експлоатация, гаранционни документи, сертификати за качество и други.

При интерес от новата ни услуга, се свържете с нас от посочените контакти.

0893 556 772 – Мирослав Дончев

Зареди още

Икономика

Национален зелен форум организира Асоциацията на българските градове и региони

Published

on

Община Трявна е сред четирите партньори на проекта „Активни граждани за енергийно независими общини“.

На 11 и 12 април 2024 г. Асоциацията на българските градове и региони организира Национален зелен форум, на тема „Интегриращата роля на общините в Зелената трансформация и дигитализация“.

Събитието ще се проведе в Казанлък и е в изпълнение на проект „Активни граждани за енергийно независими общини“, партньор на който е Община Трявна. Проектът се изпълнява от „Асоциация на българските градове и региони“ АБГР, „Институт по предприемачество, устойчиво развитие и иновации” (ИПУРИ), „Български Енергиен и Минен Форум“ (БЕМФ) и B16 Urban Energy AS, Осло, Норвегия.

Осъществява се с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по Фонд Активни граждани България в рамките на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство – www.activeciticensfund.bg.

Основната цел на проекта е повишаване на гражданската осведоменост в общините Трявна, Дряново, Костинброд и Панагюрище и енергийната демокрация, посредством колективни действия за подкрепа на енергийния преход.

Ето и пълната програма на събитието:

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица