Икономика
Над 10 % от кандидатите за стартиране на собствен бизнес подадоха предложения
Над 10 % от очакваните 2 500 кандидати за стартиране на собствен бизнес подадоха проектните си предложения още на първата сесия, приключила на 10 юли, по проект “Подкрепа за предприемчивите българи”. Новината съобщиха от Министерството на труда и социалната политика. До момента в Агенцията по заетостта не е отчитан подобен успех по грантова схема, а именно толкова голям брой проекти да бъдат подадени в рамките на първата сесия. Схемата „Насърчаване стартирането на проекти за развиване на самостоятелна стопанска дейност” е обявена с краен срок на кандидатстване над една година. За сравнение, по процедура “Квалификационни услуги и насърчаване на заетостта”, на първата сесия бяха подадени 26 проектни предложения от предприятия и неправителствени организации.
Към 12 юли общият брой на безработните лица, включени в проекта е 12 000. От тях 8 010 лица са завършили успешно обучението и консултирането преди обявяването на първата сесия за кандидатстване. Те имаха възможност да представят на тази сесия разработените си бизнес предложения.
В помощ на кандидатите се проведе мащабна информационна кампания в цялата страна, приканваща предприемчивите българи да подготвят и подадат своите проектни предложения. В бюрата по труда и филиалите в над 200 населени места работят всекидневни приемни. Всяка седмица в приемните на регионалните служби по заетостта и в централната администрация на Агенцията по заетостта кандидатите имат възможност да получат специализирани консултации.
Обучението и консултирането на безработни лица по Компонент І продължава и в момента. Успешно завършилите ще имат възможност да подадат своите проектни предложения в следващите 5 оценителни сесии, като последната от тях е планирана за 31.05.2013 г. Сроковете на съответните сесии са съобразени с приключването на обучението и консултирането на кандидатите. Съгласно разпоредбите на ПМС №121/31.05.2007 г. оценката на подадените проектни предложения следва да приключи в рамките на 3 месеца от започване работата на оценителната комисия. След одобрението на оценителния доклад Договарящият орган информира писмено успешните кандидати, както и кандидатите, чиито проектни предложения не са одобрени за финансиране, след което се пристъпва към сключване на договор.
Оценката на проектните предложения се извършва в съответствие с принципите на безпристрастност и поверителност на оценителния процес по предварително оповестена методология, която е част от документите за кандидатстване. Проектите се оценяват от експерти в съответната област, които не са служители на Договарящия орган.
Препоръчваме кандидатите да прилагат изработения в рамките на Компонент І бизнес-план проектното предложение, което се подава в рамките на процедура „Насърчаване стартирането на проекти за развиване на самостоятелна стопанска дейност” – Компонент ІІ. Бизнесът планът дава рамката за дейността на новосъздаденото предприятие и плановете за неговото бъдещо развитие. В този смисъл, той е важен за самите предприемачи и за тяхната дейност. Това ще позволи на оценителната комисия по-детайлно да вникне в бизнес-инициативата на кандидата и да оцени обективно подадения проект, планираните за изпълнение дейности, заложените разходи и устойчивостта на резултатите в края на изпълнение на проекта и след него.
Всяко одобрено проектно предложение получава безвъзмездната финансова помощ в размер до 20 000 лв. Средствата се осигуряват за подпомагане стартирането на самостоятелен бизнес. Начинът за разплащане – 20 % авансово плащане, които се ползват от страна на бенефициентите като оборотни средства, а за извършени дейности и направени разходи, те могат да искат текущо възстановяване до 80% от стойността на проекта.
Всички плащания от страна на Агенцията по заетостта като междинно звено по ОП РЧР се извършват в съкратени срокове от началото на 2012 година. В подкрепа на стартиращите предприемачи е адресиран и третия компонент по схемата за предприемчивите българи. В рамките на последния по процедурата – Компонент III, който вече стартира, се предвижда чрез провеждане на процедура по ЗОП, Агенцията по заетостта да избере консултантски фирми, които да придружават в реализирането на бизнеса всички лица, спечелили проекти по Компонент ІІ. Те ще подпомагат бенефициентите в развитието на тяхната фирма чрез предоставянето на счетоводни, правни и други услуги.
Кандидатите за стартиране на самостоятелна стопанска дейност по Компонент II имат право на всички услуги, които предоставя Агенцията по заетостта или плащанията от други институции, които произтичат от регистрацията им като безработни. Безработните лица, включени в проекта, не губят правото си на обезщетение за безработица след регистрирането на фирма до момента на стартирането на реална стопанска дейност, достатъчно е само да подържат редовно регистрацията си.
Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


Икономика
„Интер Пауър“ изгради фотоволтаична централа върху сграда на ОПТ – Габрово
Габровската компания Интер Пауър, лидер с дългогодишен опит в сферата на изграждане на фотоволтаични системи и внедряване на енергийно ефективни решения в индустриални и търговски обекти, реализира фотоволтаична централа върху покрива на сграда, стопанисвана от Общински пътнически транспорт.
Фирмата бе избрана за изпълнител на проект за изграждане на фотоволтаична електроцентрала, иницииран от „Енергийна общност Габрово“. Върху покрива на зданието е изградена съвременна фотоволтаична система, с инсталирана мощност от 150 киловата(kWp). Използвани са общо 256 високоефективни соларни модули, с номинална мощност между 570 и 590 Wp.
Електроцентралата е оборудвана с пет трифазни хибридни инвертора от серията Deye SUN, които осигуряват висока ефективност на преобразуване и позволяват последващо надграждане на системата с акумулиращи устройства за съхранение на енергия. Всички компоненти са с дългосрочни производствени и експлоатационни гаранции, включително 30-годишна линейна гаранция за мощността на панелите.
Интер Пауър е утвърдена габровска компания с над десетгодишен опит в проектирането, изграждането и поддръжката на фотоволтаични системи, системи за индустриално и битово LED осветление, електроизграждане и умни решения за енергийна автоматизация. Фирмата е партньор на водещи производители и притежава множество успешно реализирани проекти както в частния, така и в публичния сектор, включително обекти, изградени с европейско финансиране.

-
Кримипреди 5 дниДелото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва
-
Кримипреди 4 дниПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Новинипреди 5 дниОбщината констатира дефекти по новия асфалт при ремонта на ул.“Христо Ботев“
-
Културапреди 6 дниПреди 100 години в Габрово е открит паметникът на загиналите във войните
-
Новинипреди 6 дниВъзстановят спирка Рачо Ковача, преместена заради новото кръгово
-
Новинипреди 6 дниЗапочва кампания за обновяване на Детското отделение в МБАЛ – Габрово
-
Кримипреди 4 часаДвама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен
-
Културапреди 5 дни„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“








