Свържи се с нас

Крими

Българският Манчестър – продължена приказка

Published

on

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

„Имало едно време едно Балканско градче. Хората, които живеели в него били работливи и предприемчиви. И не щеш ли, градчето  забогатяло, станало по–голямо, станало известно. Известно с името си Български Манчестър. То на такова  градче  му се казва град. Да, ама се наложило да го УСТРОЯТ, и то ДОБРЕ. А на известен град преустройството трябва да го направи известен архитект. И не щеш ли, съдбата им помогнала. Дошъл бил в град София един много известен  архитект с целия си екип. Не на разходка, ами град София да преустройва. Тукашните хора били умни и решили града да поевропейчат. Нима на шопите ще се дадат? Поканили този архитект и екипа му. Той Мусман се е казвал – немец. Абе много пари ще да са му обещали, за да се съгласи да дойде в града им. Заръчали му града им да преустрои и едно проектче за обиколен път да стъкне. Кога тръгнат за Стамбула, търговийка да въртят, къде ще ти вървят през кварталите – да ги гледат гражданята и да им завиждат. Ама видите ли, дошла войната и работата се разсъхнала. По-късно в следствие превратностите на времето и благодарение на успешното и демократично управление на страната, фабриките и предприятията на Българския Манчестър били съсипани и ликвидирани. Градът отново станал градче. Това градче се казвало Габрово.

Градчето изпаднало в безизходица. Останала му една единствена възможност: да кандидатства в книгата на рекордите Гинес за изграждане на най-големия паметник на глупостта. А пък ако случайно искате да знаете как се строят спортни зали за двайсетина години може да се възползвате от челния опит  на градчето. А-а-а, то и за други неща може да кандидатства: с два тунела в центъра на града, които не водят за никъде;  а-а-а, ама то има и един уникален колодрум – на него се провеждат състезезания за световната купа. Вие нищо не знаете, те габровските  деца всеки ден с колелетата , хоп, хоп  по колоездачните /червено обозначени/ крайпътни пътечки отиват на колодрума или на градския басейн. Там са цели три басейна – детски, с пързалчица тип слонче, за кеф. Има и по-голям басейн, и един още по-голям /с олимпийски размери/ и с три кули за скачане. Средната кула има и две нива – на пет, и на десет метра. Изобщо: кеф им да скачат от пет, кеф им от десет метра, какво от това, че могат да се понатъртят малко. Кой ти мисли! Ако ги домързи да отидат чак до колодрума или басейна, могат да покарат малко лодка в езерцето срещу “Буря”, стига да имат някое левче в джоба.  Аха, ще ти стоят те на компютъра, а като пораснат да  ходят до Терминал – 2, да не са луди ! То сега децата от кв. Чехлевци и кв. Велчевци  са най–облагодетелствани. Ако не построят моста над квартал Велчевци, може да им построят  спортните площадки до полигона. Нали на времето бяха заложени в плана, ама заради пътя явно са отпаднали, тъй да се каже. Те сега имат привилегията само да сънуват детски и спортни площадки, то такива в района  няма.  А, и друго – удостоени са с честта  до тях да стига трансевропйският път Мурманск – Санкт Петербург – Букурещ – Русе – Чехлевци  /например/.

Те такива ми ти работи читателю. Ах, ах, простете ми. Забравих да ви кажа, че и аз съм от Габрово“.

Автор: Николай Николов – представител от Инициативен комитет от кв.Чехлевци и кв. Велчевци – град  Габрово

Публикуваният материал  е предоставен от Инициативен комитет от кварталите Чехлевци и Велчевци. Информационният сайт Gabrovonews.bg не носи отговорност за съдържанието на статията.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Историческа справка:

Проф. Мусман  е от гр.Дрезден, Германия – и е бил преподавател  в Дрезденската академия за архитектура.

“Проф. Мусман е член на Германската академия по градоустройство и териториално устройство. Автор е на градоустройствените планове на Щутгарт и Дюселдорф.

Професор Мусман идва в София, когато със своето археологическо и историческо минало градът започва да се задушава..
Повечето улици са хаотично изграждани, цели квартали са без преки съобщения, жп линиите и гарите са с лошо местоположение. С узаконяването на плана „Мусман“ (12 април 1938 г.) се поставя началото на нов период в развитието на София.
Хонорарът му е бил 43000 райхс марки – огромна сума за онова време, но пък планът му и до сега си остава единственият сериозно направен научен градоустройствен план на София. Жалко, че много от най хубавите моменти в него остават неосъществени, тъй като започва Втората световна война и Столична община  няма време да го реализира”

Идеята му  е била : София – зелената столица, “градински град”.

Тогава идва  в Габрово и приема да направи план на града. С целия си екип е обикалял и изледвал даденостите на град Габрово и околностите му. Но останали само записките му, по които е трябвало да изготви план на града и Обход на Габрово.

   След войната арх. Карл Кандулков – бивш кмет на гр. Габрово / завършил е архитектура  в Дрезденската академия през 1946 г./, ги разчита и явно ги намира за добри. При проектирането на гр. Габрово ги вмъква като идеи и ги доразработва. Градската ос – църква “Света Богородица” – паметник на Васил Априлов – Дом на културата, е идея на арх. Мусман. Той е предвиждал Габрово да бъде изграден и да има център и два подцентъра. Единият да е на колелото, който е реализиран, и един в близост до Шиваров мост – не е реализиран. Обикалял е и терените над Гачевци, Горнова могила и терените над кв.Лисец. търсил е най–подходящия терен за Обход на гр. Габрово. Хора от тези населени места са го ориентирали. Той използвал топографски карти и хората са го водили на точното желано място. Така той и екипът му са намерили подходящото място за Западен обходен път на гр. Габрово. Да е надалече от центъра. Той и екипа му, са си давали ясна сметка, че Габрово бързо ще се разраства /имал е голям потенциал с развитата си индустрия/.  Един такъв град се нуждае от свободни площи за това .

Арх. Кандулков разработва и тази идея.  Предлага я на Обсъждане за Обход на Габрово / в средата на 80- те години/  Бива отхвърлена по причини от политически характер, и се обмисля идея за трасе на Западен обход на града, минаващ през и покрай кварталите. Това е вариант на сега предлаганото трасе от Агенция пътна инфраструктура, подкрепяно от Община Габрово и Областна управа.

Крими

Белезници за габровец, спипан с близо 100 грама марихуана

Published

on

34-годишен габровец беше задържан при специализирана полицейски операция по линия на „наркотици“. Арестът му бил извършен вчера, 23 октомври.

Служители от сектор „Криминална полиция“ предприели претърсване в жилището, обитавано от мъжа, където намерили и иззели над 88 грама суха зелена листна маса грама, която при направения полеви наркотест реагирала на марихуана.

Намерени и конфискувани били още и три електронни устройства, съдържащи наркотичното вещество ТHC.

Спрямо мъжа е наложена полицейска мярка задържане за срок до 24 часа по реда на Закона за МВР. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Крими

Моторист загина при катастрофа в Царева ливада

Published

on

64-годишен мъж загуби живота си при катастрофа между мотор и бус. Пътният инцидент е станал вчера, 23 октомври, около 15.00 часа, в дряновското село Царева ливада, информираха днес от пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово.

Загиналият е управлявал мотоциклет БМВ, който се е сблъскал с товарен автомобил „Рено“.

Причините за инцидента са в процес на изясняване. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Крими

„Да си нагъл, агресивен и брутален не е нова ценност, а обществен разпад“

Published

on

Възпитанието на подрастващото поколение е комплексно – започва от семейството, през училището и стига до цялото ни общество и примерът, който им даваме.

Интервю за Actualno.com.

Станислава Савова развива своята експертиза в областите на Социалната, организационната и спортна психология, психичното здраве и психологична дейност.

Има дългогодишен опит в работата с деца и техните семейства. Провежда индивидуални и семейни консултации. В периода 2000 – 2014 работи по овладяване на кризи, управлението на критични инциденти, психологичното подпомагане на служители и техните семейства. Участва в редица изследвания и проекти, свързани с оценката и подбора на кадри.

Станислава е част от екипа на на криминалния психолог Тодор Тодоров -„Асес“ и оглавява дейността на фирмата в региона Габрово – Велико Търново.

18-годишен, взел книжка на предния ден, убива себе си и още двама 17-годишни в тежка катастрофа.15-годишен наръгва с нож друг 15-годишен на ескалатора на столичен мол.12-годишно дете е ранено с нож в столично училище, задържан е 15-годишен. Това са новини само от последните няколко дни. Защо ставаме свидетели на подобни брутални прояви?

От години сме преки и косвени свидетели на трагични случаи, в които млади хора губят живота си или извършват насилие. Това не е случайност, а резултат от комбинация от фактори — социални, психологически и културни. От нашето обществено безразличие.
Често мислим, че „това не се отнася до нас“, а всъщност всички носим отговорност.
Забързаният живот е направил хората по-малко критични и по-малко съпричастни.
Докато не започнем да говорим и да се подкрепяме истински, ще продължаваме да чуваме подобни новини.

От една страна, много млади хора растат под огромно напрежение – в свят, в който успехът, външният вид и вниманието в социалните мрежи често се възприемат като мерило за стойност. Това създава усещане за липса на смисъл, подкрепа и посока.

От друга страна, липсва достатъчно емоционално възпитание – и в семейството, и в училище. Учим децата на математика и граматика, но рядко ги учим как да се справят с гняв, страх, отхвърляне или самота. Когато тези чувства се натрупат, някои млади хора реагират с крайности — рисковано шофиране, агресия или автоагресия.

Не бива да подценяваме и влиянието на социалните мрежи и медиите, които често показват насилие, без да обясняват реалните последици.

За да спрем тези брутални прояви, трябва да възстановим връзката между хората — в семействата, в училищата, в общностите. Да говорим повече за емоции, отговорност и ценността на живота.

Обезчовечаваме ли се? Хората като че ли почти не забелязват, понеже „сбиванията се случват непрекъснато тук вътре“, както каза служителка в мола.

До известна степен – да. Свикнахме с болката, престанахме да реагираме. Ставаме свидетели на такива прояви, защото агресията вече е част от ежедневието ни. Възрастните свикнаха да не реагират и дори намират забавление в унижения и обиди по телевизията – така възпитаваме децата си. Това е най-тревожното. В мола виждаме същото, което се случва и в обществото – проявите на децата изразяват общественото напрежение, липса на уважение и безразличие. Гледаме, без да се намесваме, и точно това позволява на агресията да се повтаря лавинообразно.

Докато не върнем съпричастието и отговорността си един към друг, ще продължаваме да губим човечността си.

Няма ли ги вече добродетелите?

Сякаш ни е срам да сме добродетелни. Но тях ги има — просто са по-тихи.  Доброто не изчезва. По-трудно се забелязват сред шума, агресията и безразличието. Нужно е само да започнем да ги виждаме и да ги показваме повече.

Какви да новите добродетели?

Нека е пределно ясно – да си нагъл, агресивен и брутален не е нова социална ценност. Това е обществен разпад.         

Времената се променят и с тях – и добродетелите. Днес добро е и умението да слушаш, да уважаваш различното, да бъдеш отговорен онлайн и офлайн. Това не отменя възпитанието в традиционните ценности и добродетели.

Как може да спре това? С нов материал в учебниците, със забрана на социалните мрежи?

Не можем да спрем това с един закон или нов урок. Нужно е цялостно системно възпитание – в семейството, училището и обществото. Родителите да бъдат пример, училището да учи на ценности, а обществото да възпитава в дисциплина и уважение. Децата не са мои или твои, а наши – всички носим отговорност за тях.

Медиите  също имат отговорност – вместо сензации и риалитита е необходимо да показват добрия пример, да дават смисъл и помагат на децата да се чувстват част от общност и с перспектива за бъдещето.

Закъснели ли сме? И все пак трябва да се започне отнякъде, откъде?

Когато се касае за деца и тяхната загуба – винаги сме закъснели. Важното е да поемем отговорността си като възрастни, за да спрем този процес. 

Ние в „Асес“ осъзнаваме своята родителска и обществена  отговорност и работим именно в тази посока.

От една страна- подкрепяме родители и деца чрез спорта. Защото спортът възпитава ценности като доброта, воля, дисциплина и уважение. Тези добродетели са неизменна част от работата ни в едно от направленията върху, които работим и сме се фокусирали, а именно спортната психология.

През тази година колегите разработиха поредицата „Усмихнати деца“ –  четири книжки за емоциите на децата, тормозът в училище, смисълът и ролята на учителите в живота на децата ни отвъд уроците. „Една от мисиите ни е да подпомагаме развитието на психо-емоционалната интелигентност сред ученици и педагози, затова и разработихме три книжки за ученици от I до IV клас и една за преподаватели, които смятаме, че ще бъдат от особена полза в училищната среда“.

 В момента работим по поредния ни проект  нова книжка за деца, която помага на малките да заобичат спорта не само като физическа активност, а като начин да открият смисъл, приятелство и радост от това, което са.

От друга – през януари 2026 г. организираме събитие, насочено към родители и деца, което ще помогне да се справяме с насилието и да се подкрепяме взаимно. Ще бъде на живо и със стрийминг, за да могат всички българи, където и да са по света, да се включат. Целта е да го направим заедно – като общност, която се грижи за децата си.

Зов за помощ на младото поколение ли е това?

Да, определено. Младите хора ни изпращат сигнал, че имат нужда от подкрепа, посока и от смисъл в живота. Няма съмнение, че тяхното поведение е проекция на нашите грешки като възрастни и общество.

Как да им се помогне?


Възрастните можем да им помогнем първо като поемем отговорност за собственото си поведение. Когато децата видят, че родители и учители са заедно, че ги виждат, чуват и подкрепят – своите и чуждите – агресията намалява. Така им даваме смисъл и надежда за бъдещето.

Каква трябва да е ролята на родителите, училището, обществото?

Ролята на родителите, училището и обществото е комплексна и взаимносвързана. Родителите трябва да бъдат пример и подкрепа, училището – да учи на ценности и да помага да се справяме с трудности, а обществото – да създава разбиране за принадлежност чрез  култура, спорт, медии и общностни инициативи. Само заедно можем истински да подкрепим младото поколение.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица