Свържи се с нас

Новини

Липсват достатъчно домове и квалифицирани кадри за болните от Алцхаймер

Published

on

© Copyright 2012 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Днес в Залата на Областна администрация – Габрово се проведе информационна среща в рамките на проект „Да се противопоставим на двойната дискриминация – Застъпническа кампания за признаване на болестта на Алцхаймер от здравната и социалните системи“. Проектът се осъществява с подкрепа на Тръст за гражданско общество в Централна и Източна Европа и Институт „Отворено общество“ – София и се изпълнява от Гражданско сдружение „Алцхаймер -България“, член на Конфедерация „Защита на здравето“.

На срещата присъстваха Зам.-областният управител  Неделчо Търкаланов, директорът на  Габровската социална служба- Радостина Братованова, изпълнителният секретар на ГС „Алцхаймер България“ – Ирина Илиева, д-р Любомир Трифонов, както и близки на болни от Алцхаймер. На проведеното мероприятие беше излъчен филм за болестта, който в детайли запозна присъстващите с симптомите, както и фазите на заболяването. Г-жа Ирина Илиева представи изследване на социално-икономическата цена на Алцхаймер.

Целта на проведеното проучване е да се отчетат трудностите – времето, което е необходимо на  всеки един от семействата поели грижата за болния; промените, които се случват с грижещите се и проблемите и очакванията на семействата към държавата и към местните власти. Интервюирани са 127 човека, а въпросникът се състои от 57 стандартизирани и отворени въпроси. Въпросниците са били попълнени от една страна самостоятелно, а друга по телефона. Липсващите данни са свързани с въпроси за дохода на семейството, където не всички са отговорили. В проучването са се включили 74 % жени и 26 % мъже, а средната възраст е 60 години, тъй като това е болест на третата възраст. Средният месечен доход на домакинството е 827 лева, като минималният ресурс е 300 лева, а максималният 1700 лева. Средният доход на член от семейството е 300 лв, минималният е 125 лева , а максимално 650 лева. Интервюирани са били  хора във втора и трета фаза на болестта. Повече от 30% са търсили 6 месеца помощ от специалисти, докато бъдат диагностицирани.

Друг от въпросите бил, колко е струвало поставянето на диагнозата. 32% НЗОК покрива разноските, а средните разходи, които не са били покрити са 252 лева на семейство. Друг сложен въпрос е бил  свързан с цената на лекарствата , средната е 159 лева, като за първата фаза когато е ранната диагноза са 90 лева, за втора и трета фаза -155 лева.

Като извод може да се направи, че 60 % от доходите на домакинството отиват за лекарства, но все пак зависи от възможностите на човека. Времето, което отнема грижата за болния  е средно по 15 часа на ден, като 25% гледат болните сами, 50% с помоща на други хора от домакинството, 20% наемат платена помощ, която струва средно 267 лева на месец.

Други споделят, че  няма специализирани заведения, където да лекуват болните от Алцхаймер. Анкетата показва още, че близо 90% нямат време за себе си, както и са възникнали повече конфликти между членовете на семейството.

Като становище на близки на заболели е, че имат нужда от Информационно-консултативни центрове, от групи за взаймопомощ, от дневни центрове, специализиран персонал за дома, специализирани центрове за последния стадии на болестта, реинбурсация на лекарствата и платената помощ в дома.

Ето и какво е казала една от анкетираните дами: „Нищо не може да върне живота ни отпреди, но все пак всеки има право на достоен живот“.

На срещата бяха коментирани съществуващите политики и мерки за подкрепа болните и техните семейства в България, по-конкретно проблемите и предизвикателствата. Бяха направени предложения и от близки на болни габровци, които да бъдат включени в Националния план за борба с деменцията.

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

 

 

Икономика

До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Published

on

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.

Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.

Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.

Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.

Зареди още

Икономика

Навтех Груп откри офис в Габрово

Мисията на компанията е подкрепа
развитието на младите и дигитализация на бизнеса.

Published

on

Технологичната компания Навтех Груп откри нов офис в Габрово, като поставя на преден план своята отдаденост към развитието на млади специалисти и подкрепа в дигитализацията на местния бизнес.

Навтех Груп е дългогодишен партньор на Microsoft, специализиран във внедряването и поддръжката на ERP системи за малки и средни предприятия. Отварянето на офиса в Габрово е естествена стъпка в разрастването на компанията, която вече няколко години изгражда местен екип.

Компанията работи с клиенти от разнообразни индустрии, включително търговия на дребно и производство, а фокусът ѝ е върху предоставянето на софтуерни решения, които обхващат всички бизнес процеси на едно предприятие. След решението за присъединяване на България към еврозоната, през последните месеци Навтех засилва вниманието си към конвертирането на ERP системи към новата валута, като използва решение, разработено и доказано на хърватския пазар.

Навтех отпразнува откриването и освещаването на новия си офис в град Габрово на адрес ул. „Априловска“ 4, Офис 2 А. На откриването присъстваха преподаватели от Технически университет – Габрово – проф. д-р инж. Станимир Садинов, Декан на Факултет „Електротехника и електроника“, доц. д-р Делян Генков, ръководител катедра „Компютърни системи и технологии“, и доц. Красен Ангелов, катедра „Комуникационна техника и технологии“. От Навтех подчертаха желанието си активно да участват в инициативи, насочени към развитието на младите кадри и обсъдиха с представителите на Технически университет възможностите за практическо обучение и развитие на студенти в областта на ERP технологиите.

Присъствието на компанията в Габрово обуславя възможностите за дигитализация и автоматизация в местния бизнес, както и подпомагане на процеса по преминаване на бизнеса към еврото.

Навтех предлага и консултации за всички компании, кандидатстващи по програма BG16RFPR001-1.008 – Въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0 в предприятията, която предоставя възможността фирмите да получат финансиране не само за внедряване на ERP и бизнес софтуер, но и за интеграция на IoT технологии – интелигентни устройства и сензори, които осигуряват автоматизиран обмен на данни в реално време.

Малко след официалното откриване на офис, през септември се проведе и среща между Навтех и кмета на Габрово – Таня Христова, на която компанията представи своята дейност и мисия за присъствието си в града. Екипът на Навтех постави акцент върху желанието да подпомогне развитието на младите кадри в университета и училищата чрез лекции и стажантска програма в партньорство с Технически университет – Габрово. Предвид нарастващото търсенето на специалисти в областта на ERP технологиите и ограничените образователни възможности в сферата, Навтех приема крачката да информира, обучава и предава своите знания на студенти, избрали да градят своя кариерен път в Габрово.

Управителят на Навтех – Димитър Илиев споделя, че в направления като ERP системите, обучението в България е лимитирано, а практическият опит е още по-ценен за младите хора. В допълнение той споделя, че екипът на Навтех иска да допринесе за развитието и модернизацията на бизнеса в Габрово чрез предлаганите от компанията решения, експертиза и подкрепа при прехода към еврото.

Повече за дейността на Навтех Груп ще намерите на https://navtech.net, както и на имейл contact@navtech.net или телефон +359 2 439 6680.

Зареди още

Крими

Белезници за габровец, спипан с близо 100 грама марихуана

Published

on

34-годишен габровец беше задържан при специализирана полицейски операция по линия на „наркотици“. Арестът му бил извършен вчера, 23 октомври.

Служители от сектор „Криминална полиция“ предприели претърсване в жилището, обитавано от мъжа, където намерили и иззели над 88 грама суха зелена листна маса грама, която при направения полеви наркотест реагирала на марихуана.

Намерени и конфискувани били още и три електронни устройства, съдържащи наркотичното вещество ТHC.

Спрямо мъжа е наложена полицейска мярка задържане за срок до 24 часа по реда на Закона за МВР. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица