Икономика
НСИ стартира нова е-услуга за бизнеса

снимка: sxc.hu
От 3 януари 2012 година традиционната анкета на Националния статистически институт за Бизнес наблюденията в промишлеността, строителството, търговията на дребно и услугите ще се провежда и по интернет.
Анкетирането онлайн е още една стъпка в облекчаването на бизнеса при подаване на статистически данни. По този начин се спестява време, както за попълването на анкетната карта, така и за обработката на резултатите. Минимизира се възможността от грешки при писане на ръка, дава се възможност за използване на съвременните технологии.
Онлайн-изследването ще се провежда от Call center-a на НСИ във Варна, който беше създаден преди провеждането на Преброяване 2011. Сега той се разраства до Анкетьорски център, имащ възможност да извършва, както интервюта чрез интернет (CAWI), така и интервюта провеждани по телефона с помощта на компютър (CATI).
До 19 часа на 10 януари фирмите ще имат възможност да попълнят анкетните карти по интернет. След това ще стартират телефонни интервюта за неотговорили и за изчистване на грешки при попълването на анкетната карта. Анкетирането приключва на 16 януари. Данните ще бъдат обявени на 27 януари.
Бизнес наблюденията в промишлеността, строителството и търговията на дребно стартират през 1994 година като тримесечни, от 1997 година се провеждат всеки месец, а от 2002 година са включени и услугите. Основните предимства на онлайн анкетирането са:
• Възможност респондентите сами да попълват въпросника
• Надеждност при въвеждане на данните, чрез използване на техники за сигурност при попълване на анкетите, съпоставими с банковите транзакции
• Възможност за ефективно наблюдение и контрол, посредством автоматична проверка на извадката
• Автоматична проверка на данните
• Директен запис на данните от интервюто, без необходимост от последващо въвеждане, което елиминира риска от допълнителни грешки
• Данните са на разположение веднага след приключване на интервюто
Бизнес анкетите показват как мениджърите оценяват настоящата и бъдещата икономическа ситуация в страната. Информацията от бизнес наблюденията е изключително актуална, тъй като данните се обявяват същия месец, в който се събират. Нещо повече – в тези наблюдения се отразяват и прогнозите на бизнес-ръководителите за развитието на техния бизнес.
Това изследване е изключително важно и за осигуряване на своевременна информация за изработване на качествени краткосрочни прогнози за развитието на бизнес климата в България и в Европа.
Очакванията на НСИ за голям интерес към онлайн попълването на бизнес анкетите се оправдават още през първите 24 часа – попълнени са 572 анкети, което е 17.3% от извадката с имейли. Подобен интерес се наблюдава и при годишната отчетност на фирмите – през 2011 година онлайн отчети подадоха 85% от всички фирми.
Допълнителна информация може да получите на телефони: 02/9857 595 и 052/575 222 или на е-mail: surveyba@nsi.bg.
Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 6 дниСтана ясна причината за жестоката катастрофа между камион и бус на обхода
-
Културапреди 6 дниГран-при и четири златни медала за МК „Весела“
-
Икономикапреди 6 дниДо края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца
-
Културапреди 6 дниDISTRXCT с ексклузивно интервю за „Габрово Нюз“
-
Кримипреди един ден„Оплезен“ от пико и амфетамин габровец остана без книжка на Никулден
-
Новинипреди 4 дни„Седмица на отворените враРти“ за туберкулоза през декември
-
Културапреди 6 дниРазкриват дигитален клуб във филиала на библиотеката на ул.”Йосиф Соколски”
-
Новинипреди 4 дниГаброво с активно участие в национален форум за майчино и детско здраве






