

Икономика
Над 4 млрд. лева ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност

Над 4 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради в страната до края на 2029 г. В тази сметка са включени средствата от Плана за възстановяване и устойчивост, Фонда за справедлив преход на Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г. и втория етап на Националната програма за енергийна ефективност, която ще стартира до края на т.г.
Това обяви в Габрово заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Дора Янкова. Тя участва във форум „Кметовете говорят“, организиран от „ЕнЕфект“ и Община Габрово. В него се включиха още вицепремиерът Томислав Дончев, кметът на Габрово Таня Христова, изпълнителният директор на Фонд на фондовете Александър Ненков, изпълнителният директор на ЕнЕФект Драгомир Цанев, кметове на общини, представители на местната и на централната власт от цялата страна, международни партньори от Испания, Словакия, Чехия, Гърция, Финландия, представители на бизнеса, неправителствения сектор и др.
Зам.-министър Янкова отбеляза, че в момента тече изпълнение на одобрените 1038 проекта по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), чрез които около 150 000 български граждани ще имат възможност да обновят жилища си. В тази връзка тя поздрави кмета на Габрово за проявената инициативност и информира, че по двата етапа на програмата в общината ще бъдат обновени общо 24 жилищни блока с 807 жилища в тях, със 77 000 кв. м застроена площ на стойност 22,5 млн. лв.
„Първата национална програма за енергийна ефективност генерира около 5000 сдружения на гражданите в цялата страна, от които са обновени 1968 жилищни блока, а средствата за реновиране на други 48 са предоставени на съответната община, на чиято 2 територия се намират. По Плана за възстановяване и устойчивост кандидатстваха 3006 сдружения, от които 660 се повтарят. Това означава, че в обществото има голяма енергия и интерес гражданите да си обновят жилищата, понижавайки разхода за енергия и подобрявайки стандарта си на живот. Това ни задължава да разработим нови стимули и инструменти, чрез които да санираме стария жилищен фонд“, коментира още заместник-регионалният министър.
Дора Янкова информира, че от 1 юли ще започне разплащането към общините по вече сключените договори за енергийна ефективност по ПВУ. Първоначално са предвидени около 33 млн. лв., като по-голямата част от тях са предназначени за покриване на разходите на домакинствата за технически паспорт и енергийно обследване, които бяха необходимо условие за кандидатстване по ПВУ.

Съгласно регламента сдруженията на собствениците с одобрени проекти и сключени договори получават обратно парите си по Етап 1. „Опитваме се да наваксаме голямото забавяне от предишни управления. Благодарение на активността на правителството и доверието от страна на ЕК, успяхме да запазим целия ресурс за енергийна ефективност по ПВУ“, коментира още Янкова.
Заместник-регионалният министър каза още, че до края на годината ще стартира и вторият етап на Националната програма за енергийна ефективност, която е с ресурс от 2,5 млрд. лв. до края на 2029 г. „В момента в дискусия с Националното сдружение на общините и професионалните организации разработваме методическите указания и правилата за кандидатстване и изпълнение. Стремежът ни е да направим програмата с максимално олекотени административни процедури, без излишни тежести. В същото време програмата ще е справедлива и прозрачна, за да се разходва по най-добрия начин общественият ресурс“, коментира Янкова.
Според нея е много важно да се защити интересът на малките населени места, защото до момента в 103 малки общини няма нито един одобрен проект за саниране на сгради, въпреки че са били допустими по някои от програмите.
Предстои да се обявяват и пазарни консултации за определяне на референтната стойност на цената за саниране на сградите. Целта е строителните фирми да дадат актуални цени на стойностите на материалите и труда, с оглед инфлационните процеси от 2023 г. насам, за да има пазарни цени.
„Предстои ни и дебатът за нова жилищна стратегия, борбата с енергийната бедност и достъпа до жилище. Трябва да обсъдим и бъдещите програми за саниране, те да не се свеждат само до топлоизолация и дограма, а за цялостно енергийно обновяване 3 и управление на сградите, достъпна среда, зелени мерки, подобряване на цялата среда около блока – осветление, паркинг, площадки и т.н.“, коментира още Янкова.


Икономика
МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации


За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.
Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.
Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.
В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.
През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.
Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.
Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.


Икономика
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.
Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.
За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.
„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Икономика
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.
До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.
Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.
Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.
„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

-
Новинипреди 6 дни
Исторически музей – Дряново събра родственици на майстор Колю Фичето
-
Кримипреди 7 дни
Хванаха „упоена с пико“ бургазлийка край габровски нощен клуб
-
Любопитнопреди 5 дни
Мисия лапички – да преброим опашки
-
Любопитнопреди 5 дни
Северозападният хумор идва на гости в ДХС
-
Новинипреди 5 дни
Габрово зададе нови стандарти в междуселищния транспорт!
-
Икономикапреди 4 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници
-
Икономикапреди един ден
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП
-
Икономикапреди един ден
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна