

Любопитно
Как adidas Samba се превърна от футболна обувка в модна икона?
Една обувка, един милиард гледания в TikTok, три ленти – adidas Samba се превърна в емблематична модна икона, популярна сред инфлуенсъри, модели, поп звезди и всички модни ентусиасти. В света на маратонките малко са моделите, които могат да се похвалят с толкова непреходна популярност като маратонките adidas Samba. И зад целия този хайп стои не една причина. Модерни, универсални, удобни и отличителни – това са само част от характеристиките на култовия модел, който впечатлява не само спортисти, но и фенове на модата и комфорта. Въпреки че истинският бум на adidas Samba в света на уличната мода се случи през 2024 г., този модел в никакъв случай не е нов. Разберете повече за богатата история на Samba и култовия статус на модела във всяка епоха в следващите редове!
Adidas Samba – Първа поява на Световното първенство по футбол през 1950 г.
Култовият модел adidas Samba е проектиран още през 1949 г., провокиран от целта да се създадат футболни обувки за твърди повърхности и замръзнали игрища. Преди 50-те години на миналия век повечето футболни обувки не осигурявали достатъчно сцепление, което да позволява игра върху заледени терени. Най-важната иновация на Даслер е гумената външна подметка, създадена за оптимално сцепление върху замръзнали настилки, обичайни за студените зими в Германия. Интересното обаче е, че макар Samba да била проектирана за игра на ледени терени, характерни за европейските зими, обувката дебютира през 1950 г., точно навреме за Световното първенство по футбол в Бразилия, което се провело в разгара на лятото. Адолф Даслер поема предизвикателството да покаже зимна футболна обувка през лятото и представя първата „Samba“. Името е вдъхновено от бразилския танц и музикален жанр, представяйки почит към домакина на турнира. С този избор adidas успява да свърже култовата обувка със същността и енергията на бразилския живот, като подсилва спортните ѝ корени и я обвързва с усещането за радост, движение и себеизразяване. Този стратегически ход позволява на adidas Samba да надхвърли първоначалното си предназначение като футболна обувка и да „танцува“ не само на футболните игрища, но и в уличната мода, утвърждавайки се като вечна икона, която въплъщава едновременно спортен и културен дух, свобода и индивидуалност. Глобалният успех на adidas Samba личи и от зашеметяващите продажби – над 35 милиона чифта по целия свят. Това постижение не само подчертава трайната ѝ популярност, но и способността ѝ да резонира с различни поколения. От футболисти, търсещи високи спортни резултати, до стилни хора, които ценят непреходната ѝ естетика, adidas Samba успява да съчетае функционалност и мода.
Еволюцията на adidas Originals Sambа – Какво прави модела икона във всяка епоха?
От първоначалната й поява през 1950 г., когато революционира спортната екипировка с горна част от кенгурова кожа и гумена подметка със сцепление, аdidas Samba извървява дълъг път, за да се изкачи на върха на колективното модно съзнание. През 1972 г. adidas Originals Samba прави своя дебют в облика, който днес наричаме класика и който вдъхновява модерните итерации, като Samba OG. Отличителната подметка с „3-зонов профил“ се превръща в революция – гъвкавост и сцепление, създадени да отговорят на динамиката на скоростния футбол. Но Samba не блести само със своите спортни характеристики. Меката подплата около глезена и петата добавя усещане за комфорт, докато кожената зона в предната част дава на играчите пълен контрол върху движението на топката. С течение на времето adidas Samba става по-тънка и любима сред играчите на футбол на закрито. През 90-те, благодарение на изчистения си дизайн и характерната кафява подметка, моделът намира нови фенове в субкултурата на уличната мода, която по-късно ще се превърне в основа на днешната модна сцена.
Вдъхновен от своята непреходна популярност, през 2017 г. adidas представя Samba ADV – специална версия, предназначена за скейтбордисти. Със своя актуализиран дизайн и иновативни технологии, този модел отговаря на специфичните нужди на скейт културата, доказвайки, че adidas Samba може да се адаптира към всяка епоха и стил. Разгледайте богатото разнообразие от модели adidas Samba в онлайн магазина PRM BG и се убедете сами колко се е развил модела през последните 75 години и колко разновидности предлага днес.
Аdidas Samba: Как колаборациите превърнаха класиката в символ на висшата мода?
Чистият силует и практичната изработка на adidas Samba привличат многобройни сътрудничества с модни марки и известни личности, включващи имена като Gucci и Wales Bonner. Тези партньорства затвърждават статуса на adidas Samba на голямата модна сцена и внасят свежи перспективи във вечния силует на обувките, които се харесват в спорта и модата, достигайки нови висоти на и извън терена. Колаборациите с визионери като Wales Bonner и Dingyun Zhang допринасят значително за превръщането на adidas Samba от класическа спортна обувка в глобален феномен. Бонър черпи вдъхновение от своето британско-ямайско наследство за своите стилни маратонки adidas, съчетавайки спортната ретро естетика на Samba с елементи на висшата мода чрез комбинация от сложни шевове и класически елементи като прегъващ се език.
Dingyun Zhang, известен със своя футуристичен и авангарден подход, пренася adidas Samba в неизследвани територии и придава на класическия модел модерен облик, който привлича почитателите на авангардната мода.
Adidas Samba в съвременната култура: Как култовият модел остава актуален вече 75 години?
Това, което наистина отличава adidas Samba, е способността ѝ да надхвърли първоначалната си цел за издръжливост на футболните терени и да се превърне в културен феномен. С течение на десетилетията минималистичният дизайн, универсалността и връзката на Samba с футболното наследство ѝ позволяват да се откъсне от терена и да намери своето място по улиците, в музиката, дори във висшата мода. Един от ключовите фактори за трайния успех на adidas Samba е нейният непреходен дизайн – минималистичен, универсален и подходящ както за спорт, така и за ежедневна мода. Гъвкавостта ѝ позволява да се впише във всеки стил, като се адаптира към различните поколения и културни течения. Освен това, adidas продължава да обновява модела чрез иновативни материали и модни партньорства. С всяка нова колаборация, adidas Samba привлича разнообразна аудитория, доказвайки, че една класика може да остане актуална във времето, съчетавайки история, спорт, стил и култура в едно.
Любопитно
Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour 2025 пристига в Севлиево


След поредица от незабравими концерти в най-големите градове на страната, Coca- Cola The Voice Happy Energy Tour 2025 продължава своята мисия да зарежда публиката с музика, емоции и добро настроение. На 5 септември Севлиево ще бъде домакин на предпоследния концерт от турнето, а парк „Казармите“ ще се превърне в най-горещата точка в града.
Публиката ще се наслади на грандиозно музикално шоу с едни от най-популярните български изпълнители. Криско, TITA, Torino & Pashata, Михаела Маринова, FYRE, Dara Ekimova, Вениамин, Eva Lea и Елизабет ще превземат сцената с най-големите си хитове. Зад пулта ще застане DJ Mascota, който по традиция ще подгрее настроението с микс от актуални клубни парчета, а за допълнителна енергия на сцената ще се погрижат Remi Toin и неговите танцьори.

Още от 16.00 часа феновете ще могат да се включат в специално подготвената фестивална зона – място за музика, игри, награди и много забавления. Очакват ги тематични кътове, като Chill and Play Corner с гигантско „Не се сърди човече“, колело с предизвикателства, Pop-Up Store с ексклузивен мърч, фотозони за забавни и персонализирани снимки, както и Treasure Hunt с награди.
Концертната част започва в 18:00 часа. И тази година турнето поставя акцент върху отговорното забавление – всички посетители са поканени да събират празните бутилки и кенове разделно. Участието в инициативата не само помага на околната среда, но и носи шанс за спечелване на допълнителни награди.

Под мотото „Трябва да го изживееш“ Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour 2025 отбелязва своята 15-а годишнина с мащабни концерти в седем града, събирайки на едно място най-обичаните изпълнители и най-енергичната публика в България.
След Севлиево остава само финалът, а той ще бъде грандиозен – София, 13 септември, площад „Княз Александър I“. Създадено през 2010 г., Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour се превърна в символ на лятното музикално настроение у нас – събитие, което обединява любими звезди и нови таланти, подкрепя българската музика и изгражда връзка между артистите и техните фенове.

Турнето е запазена марка за позитивна енергия, впечатляваща продукция, вдъхновяваща атмосфера и ангажираност към каузи, важни за младите хора. Повече информация за турнето, както и ексклузивни кадри и новини може да откриете на Facebook страниците на Coca-Cola България и The Voice Radio & TV Bulgaria , както и в Instagram профилите Coca-Cola България и The Voice Radio & TV Bulgaria .


Любопитно
Царева Ливада ще празнува с музика и настроение на 30 август


Централният парк в село Царева Ливада ще се превърне в сцена на незабравим празник на 30 август, събота, от 19.00 часа. Гостите на събитието ще могат да се насладят на изпълненията на популярните изпълнители Иван Динев – Устата и Деси Слава, които обещават истински музикален спектакъл.
Празникът в Царева Ливада събира жителите и гостите на селото за поредна година, като предлага богата програма и много настроение, заяви за „Габрово Нюз“ Детелина Кьосева, кмет на населеното място.

Синоптиците прогнозират хубаво време, което е още една причина празникът да бъде посетен и споделен в приятна лятна атмосфера.
Организаторите приканват всички желаещи да се присъединят и да отпразнуват заедно лятната вечер с музика, танци и добро настроение.


Култура
Изложба „НОВОТО ЦЕННО: Съвременно занаятчийско изкуство от България“


В Музейния център на РЕМО „Етър“ е представена изложбата „НОВОТО ЦЕННО: Съвременно занаятчийско изкуство от България“, която може да се види до 15 ноември 2025 г. Тя е част от XIX Международен панаир на традиционните занаяти, който ще се състои от 6 до 8 септември 2025 г. с участието на занаятчии от Европа, Азия и Африка.
В свят, в който машините създават почти всичко, ръчното произведение отново привлича вниманието. То носи не само форма, но и история, жест и отношение. Музей „Етър“ вече над 60 години събира, съхранява и представя занаятите като част от живото културно наследство – материално и нематериално.

В изложбата са показани над 100 произведения на 41 съвременни български занаятчии – бижута, съдове, мебели, играчки, скулптури и ритуални предмети, изработени от керамика, текстил, метал, кожа, дърво и камък. Всяко произведение носи отпечатъка на личен стил, умение и въображение.
Изложбата показва българските занаятчии в световен контекст. Международен партньор на изложбата е фондация „Микеланджело“ с нейната занаятчийска мрежа Хомо Фабер, в чиито онлайн пътеводител са вписани повечето занаятчии, които са представени в „НОВОТО ЦЕННО“.

Чрез „НОВОТО ЦЕННО: Съвременно занаятчийско изкуство от България“ се показва как традиционните техники и форми могат да бъдат интерпретирани от съвременния творец, превръщайки занаятчийството в изкуство. Срещат се поколения, стилове и материали, но всички творби споделят общо послание: ръчното има бъдеще – и то е красиво.
Посетителите са поканени да усетят пулса на съвременното занаятчийство и да видят как традицията се адаптира към съвременната естетика и начин на живот. Изложбата е реализирана от музей „Етър“ по идея на директора проф. д-р Светла Димитрова, с куратор Росина Пенчева – посланик на Хомо Фабер за България. Съществен елемент от „НОВОТО ЦЕННО“ е дизайна – дело на екипа на арх. Антонина Илиева. Консултант е доц. д-р Красимира Кръстанова. Изложбата се реализира с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Официалното откриване ще се състои в първия ден от XIX Международен панаир на традиционните занаяти – 6 септември. През трите дни на това значимо културно събитие – 6, 7 и 8 септември, шест от майсторите, чиито творби са включени в изложбата, ще демонстрират своите умения пред посетителите.

Авторите, включени в изложбата: Адриана Герасимова, Албена Джокова, Александра Георгиева – Sashettu, Александра Камбурова – Tulipa, Ангелина Цветкова, Антоанета Рамджулска – Ramjuly, Атанас Константинов – Artefakti, Боряна Хаджиминчева – БОД, Георги Троянов, Димитър Николаев, Димитър Станков, Евгения Цанкова, Емилиaн Бонев, Жаклина Жекова, Женя Адамова, Константин Златев, Лилиан Щерева, Людмил Йорданов, Нева Балникова, Николай Сърдъмов, Рами Хамуд, Силвия Чанева, Стопàн, Студио tochka & tochka, Христо Тоцев, Цветана Недева- Силвион – Kinderlist, Цветелина Алексиева, сем. Чушкареви, Яна Танковска, Яна Юнакова, Esnaf Toys, Mano de Ana, Maria’s Nature Toys, Mental Syndicate, NO\ON Design Studio, Ornamento, Pottery & Poetry, Rosie Eisor, Tikla, Twisted Mud Studio, &HUE.


-
Икономикапреди 6 дни
Ден на отворените врати в Хитачи Енерджи в Севлиево
-
Любопитнопреди 5 дни
Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour 2025 пристига в Севлиево
-
Новинипреди 6 дни
По стъпките на героите
-
Кримипреди 6 дни
Задържан е садистът, убил малко коте в Севлиево
-
Новинипреди 3 дни
140 години от Съединението
-
Икономикапреди 5 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници
-
Икономикапреди 6 дни
Габрово задържа 15-о място в страната със средна заплата над 2 000 лева
-
Новинипреди 3 дни
От 7 септември започва секционен контрол на средната скорост