

Новини
Плашат със съд онлайн потребители заради неполучени пратки

Потребителите, които получават заплашителни имейли с предупреждения за съд при отказ да приемат пратка, да не изпадат в паника, а да извършват проверки. Това каза Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“ по повод множество сигнали и запитвания след покупки по време на празниците.
Съобщенията гласят, че получателят трябва или да вземе пратка, или да се откаже от нея и да заплати разходите по доставката и връщането, като в противен случай срещу него ще бъде заведено дело и това ще му донесе разходи в размер на от 1 000 лв до 4 000 лв за такси за съда, адвокатски хонорари, технически експертизи и т.н.
„Заплахата със съд е един от най-притеснителните елементи в тези съобщения. Има строго определен ред, по който ние трябва да поръчаме, да получим пратката, да я платим и той е описан в общите условия. Куриерските служби имат свои условия – до 7 дни трябва да се получи и след това започва таксуване на всеки следващ ден. Но това не означава, че отиваме на съд“, коментира Руменова.
Според нея, смущаващо е и насочено специално към непълнолетните изречение, което гласи, че при незаплащане на поръчана от тях пратка, ще се търси отговорност на техен родител или настойник.
„Абсурдно е, защото при проблем с търговеца, ние не тръгваме да го съдим веднага, а опитваме да разрешим казуса в диалог. Без значение дали става дума за измама или насреща има реален търговец, всеки случай трябва да се изследва индивидуално, подобна комуникация е недопустима“, категорична е тя.
Руменова обясни, че по закон при договор от разстояние, който предвижда задължение за потребителя да извърши плащане, търговецът е длъжен да получи потвърждението на клиента, че поръчката е свързана със задължение за плащане от негова страна – например да има бутон с този надпис върху него или друга подобна функция.
Там трябва ясно да са посочени също характеристиките на стоките и крайната цена. Ако търговецът не е изпълнил тези задължения, потребителят не е обвързан от договора или поръчката и няма право на каквито и да било претенции спрямо клиента.
Експертът обърна внимание и на друг притеснителен пасаж от съобщенията – че при неполучаване на пратката потребителят ще дължи и куриерските разходи по доставката. Тя цитира закона и подчерта, че дори при упражнено право на отказ в 14-дневния срок разходите по доставката остават за търговеца. Руменова уточни, че изключение правят случаите, в които потребителят изрично е избрал начин на доставка, различен от стандартния за този електронен магазин.
Освен това, ако търговецът се е съгласил предварително да поеме разходите по прибирането на стоката при упражнено право на отказ, то той следва да го направи, затова винаги трябва да се запознаваме с условията.
На въпрос често ли потребителите ползват опцията „Преглед и тест“, за да избегнат заплащане на непоръчани пратки, Габриела Руменова посочи, че това се прави основно от тези с повече опит, както и когато се пазарува за първи път от непознат за дадения потребител до момента електронен магазин.
Тя обаче посъветва винаги да ползваме тази възможност, за да намалим рисковете, включително и от непреднамерени грешки. Всички правила във връзка с плащането и доставката трябва предварително да са описани в общите условия на търговеца – как става плащането, какви са сроковете, а не те да се налагат впоследствие с подобен тип агресивни послания, добави още тя относно допустима ли е такъв тип комуникация.
„Когато получим сигнал във връзка с подобни агресивни и заплашителни съобщения, ние извървяваме заедно с потребителя целия път на проверката. Оказва се, че някои от хората не са подготвени и попадат в капана на този, който изпраща съобщенията да ги вкара в паника и те стриктно да изпълнят това, което се очаква от тях, вместо да помислят кой е подателят, взаимодействали ли са с такъв търговец, очакват ли нещо от него“, разказа Руменова.


Икономика
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.
Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.
За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.
Новини
Социалистите се събират на Бузлуджа за традиционния събор

На 2 август (събота) ще се проведе традиционният национален събор на БСП на Историческата поляна под връх Бузлуджа. Събитието, което ежегодно събира хиляди симпатизанти и членове на партията, тази година ще отбележи 134-ата годишнина от началото на организираното социалистическо движение в България.
През 2025 г. няма да липсват емоции, музика и празнична атмосфера. За всички гости ще бъде организиран фермерски пазар с автентични български продукти – храни, вина и разнообразни кулинарни изкушения. Музикалната програма ще включва изпълнения на обичаната народна певица Мария Чакърдъкова, Етрополската духова музика, както и танцови състави от различни краища на страната.
Организаторите от Българската социалистическа партия са осигурили безплатен транспорт до върха и обратно. Автобусите ще тръгнат на 2 август в 08.00 часа от площад „Възраждане“ в Габрово.
Предварителното записване е силно препоръчително, за да се гарантира място за пътуване. За записвания желаещите могат да се свържат с БСП – Габрово на телефон: 0886 031 737.
Икономика
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.
Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.
За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.