Икономика
Фотоволтаици – възможности за финансиране на частни лица и фирми
Как да инвестираме във фотоволтаична система с „Интер Пауър“ и да спестим от сметките за ток?
– В днешния свят на нестабилни цени на електроенергията и нарастващи екологични изисквания, инвестирането във фотоволтаична система е повече от разумен избор – то е инвестиция в бъдещето. Фотоволтаичните системи не само намаляват разходите за електричество, но и допринасят за опазването на околната среда чрез намаляване на въглеродните емисии и зависимостта от изкопаеми горива. В този контекст Интер Пауър се отличава като надежден партньор, предлагащ професионално проектиране и инсталиране на фотоволтаични системи, съобразени с нуждите на клиентите.
Какви са ползите и устойчивостта на фотоволтаичните системи?
– Фотоволтаичните системи осигуряват дългосрочни икономии, като позволяват на домакинствата да използват слънчевата енергия за собствени нужди. Те не само предлагат устойчиво решение за бъдещето, но и осигуряват стабилност в семейния бюджет, като намаляват зависимостта от колебанията в цените на енергията. Както и се подготвят за предстоящото „излизане“ на физическите лица на свободния пазар на електроенергия. За много домакинства обаче тази инвестиция е непосилна и се възползват от кредитиране, за което ние помагаме с консултирането.

Има ли държавна подкрепа за възобновяеми енергийни източници?
– Да! За да насърчи използването на възобновяема енергия, Министерството на енергетиката стартира програма BG-RRP-4.026 „Национална схема за подпомагане на домакинствата в областта на енергията от възобновяеми източници“, която е част от Националния план за възстановяване и устойчивост. Програмата има за цел да подпомогне домакинствата, които искат да инсталират фотоволтаични системи или слънчеви инсталации за битово горещо водоснабдяване. Финансирането е до 70% от стойността на фотоволтаичната система с мощност до 10 kWp, като максималната сума не надвишава 15 хил. лв. Финансирането включва и устройства за съхранение на произведената енергия, което допълнително увеличава ефективността и автономността на системите. Това е особено важно за домакинства, които искат да се предпазят от възможни прекъсвания на електрозахранването или да оптимизират използването на произведената електроенергия. Трябва да се отбележи, че произведената електроенергия е предназначена само за собствени нужди и не може да се продава.
Как Интер Пауър подпомага кандидатстването по програмата?
– Освен че предлагаме инсталиране на фотоволтаични системи, Интер Пауър предоставя и цялостна консултантска услуга, включваща изготвяне на документация за кандидатстване по програмата BG-RRP-4.026, тъй като има специфични изисквания, които трябва да бъдат спазени за успешно кандидатстване, както и системата трябва да отговаря на определени технически спецификации. Интер Пауър конфигурираме своите предлагани системи така, че да са съвместими с тези изисквания, като същевременно отговарят на нуждите на клиентите. Освен това, компанията предлага пълно съдействие при попълването на документите и формулярите, както и при събирането на необходимите доказателства и разрешителни – което значително улеснява процеса на кандидатстване.

До колко е успешно участието на „Интер Пауър“ в първия прием?
– По време на първия прием на програмата, приключил през ноември 2023 г., бяха подадени 2001 проектни предложения, от които 1544 получиха финансиране. Всички 81 проекта преминали през консултантите ни и тези подадени от Интер Пауър, бяха одобрени, което е показател за високата компетентност и опит на фирмата. Този успех се дължи на детайлния подход и ангажимент към високите стандарти на подготовка на документацията и изпълнението на възложените задачи. В момента се очаква втори прием, който ще позволи на още домакинства да се възползват от програмата.
Как постигате тази висока успеваемост?
– Един от ключовите елементи в услугите, които предлагаме е индивидуалният подход към всеки клиент. Много хора не знаят колко соларни панели могат да бъдат инсталирани на тяхната сграда или дали системата ще бъде ефективна за техните нужди. Като част от консултантската ни услуга, „Интер Пауър“ предлага детайлно предварително проучване, което включва изчисления на производителността на системата и оценка на възвращаемостта на инвестицията. Това гарантира, че всеки клиент ще получи система, която е не само съвместима с изискванията на програмата, но и икономически ефективна.
Как да се възползваме от програмата?
Ако сте физическо лице и обитавате собствено жилище – било то еднофамилна къща или апартамент в многофамилна сграда, можете да кандидатствате по програмата при изпълнение на следните условия:
Да сте собственик на жилището или да притежавате поне 51% идеални части от него.
Ако притежавате по-малко от 51% идеални части, е необходимо да имате писмено съгласие от другите собственици. В случай на собственост в многофамилна сграда, е нужно и съгласието на етажната собственост.
Постоянният ви адрес трябва да съвпада с адреса на жилището, за което кандидатствате.
Жилището трябва да се използва само за жилищни нужди.
Да имате неефективен източник на топлинна енергия, работещ на твърдо гориво.
Да сте използвали електрическа енергия поне 6 месеца преди кандидатстването.
Да са заплатени всички местни данъци и такси за недвижимия имот.
Да представите оферта за доставка и монтаж на инсталацията или документи за вече доставената и монтирана инсталация.
Ако инсталацията ще бъде монтирана в многофамилна жилищна сграда, е необходимо предоставяне на разрешително за строеж.
С помощта на „Интер Пауър“, вие можете да преминете през целия процес на кандидатстване без затруднения. Ние ще се погрижим за всяка стъпка – от изготвяне на необходимата документация до инсталацията на вашата фотоволтаична система. С опит и експертиза, компанията осигурява висококачествени решения, които ще удовлетворят вашите нужди и ще гарантират максимална ефективност на инвестицията в слънчева енергия.

Има ли действащи европейски програми за финансиране и на фирми и кои са те?
Да, в момента има действаща европейска програма за финансиране на фирми, свързана със съхранението на електроенергия от възобновяеми източници. Програмата BG-RRP-4.034 – „Национална инфраструктура за съхранение на електроенергия от възобновяеми източници“ стартира преди няколко дни и подкрепя изграждането на съоръжения за съхранение на електроенергия с минимум 3000 MWh използваем енергиен капацитет, присъединени към електропреносната и електроразпределителните мрежи на територията на България. „Интер Пауър“ вече има опит в консултирането на клиенти по други подобни програми, като наскоро приключилите Програми BG-RRP-4.032 и BG-RRP-4.033, които са за подкрепа за нови мощности за производство на електроенергия от възобновяеми източници и съхранение на енергия с инсталирана мощност над 200kW и от 200 kW до 2 MW.
„Интер Пауър“ работи активно по реализацията на няколко проекта на фирми, които вече са спечелили финансиране по тези програми. Компанията е готова да съдейства на всички заинтересовани фирми, които желаят да кандидатстват по новата програма или имат нужда от подкрепа за реализиране на своите фотоволтаични проекти.

Защо „Интер Пауър“ е предпочитан партньор пред конкуренцията?
„Интер Пауър“ се утвърждава като лидер в изграждането на фотоволтаични системи, благодарение на цялостния инженеринг, който компанията предлага, и високото качество на изпълнение на всички проекти. Важен аспект, който отличава „Интер Пауър“ от конкуренцията, е фактът, че всички дейности по изграждането на фотоволтаични системи се осъществяват изцяло от самата компания, без да се ползват подизпълнители или външни фирми и лица. Това гарантира непрекъснат контрол и високо качество на всяка стъпка от процеса.
Основни предимства:
– предварителните преговори, консултации и огледи;
-изработка на идеен проект с изчисления за производителността и 3Д визуализация; -консултантски услуги и водене на целия процес по узаконяване или финансиране на фотоволтаичния проект;
– проектиране на всички части (електро, конструкция, външна връзка);
– внос, доставка и изграждане на фотоволтаичната централа;
– издаване гаранция на монтажната дейност и оборудването;
– съдействие по застраховане на фотоволтаика;
– непрестанен мониторинг чрез мониторинг център и дежурен колега;
– абонаментна поддръжка и почистване на изградения фотоволтаик.
– постоянна ангажираност към клиента, без значение от големината на инсталацията му.
Освен всичко това, „Интер Пауър“ разработи иновативна система за енергиен мениджмънт, която позволява мониторинг и управление на инверторите и батериите. Системата оптимизира използването на батериите, като следи борсовата цена на електроенергията „ден напред“ и осигурява зареждане при ниска цена и разреждане при висока. Това води до повече цикли на батериите и максимизира ефективността и икономиите за клиента. Повече за това може да разберете и на “Оптимизация на енергийните ресурси с интелигентни решения от Интер Пауър”.

Свържете се с Интер Пауър
За повече информация относно услугите на Интер Пауър и как можете да се възползвате от програмите, може да се свържете с тях на телефон 089 355 6772, имейл: donchev@inter- power.com, както и да пуснете запитване чрез техния сайт https://inter-power.eu/
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 2 дниСтана ясна причината за жестоката катастрофа между камион и бус на обхода
-
Кримипреди 4 дниКола блъсна неправилно пресичащ в центъра на Габрово
-
Любопитнопреди 3 дниГаброво грейва в коледна светлина тази вечер!
-
Новинипреди 6 дниГаброво се обединява за Иван и Ванеса в „The Golden Circle“
-
Кримипреди 3 дниТежка катастрофа със загинал на обходния път на Габрово
-
Новинипреди 7 дниНазначават психолози и педагогически съветници ще бъдат в 8 учебни заведения
-
Новинипреди 7 дниОт понеделник може да се сменя личния лекар
-
Културапреди един денГран-при и четири златни медала за МК „Весела“








