

Култура
„Музейно училище“ привлече над 100 участници в двудневен семинар
Национален център „Музейно училище“ – партньорска инициатива на Национален музей на образованието и Регионално управление на образованието – Габрово, стартира изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН „България – образователни маршрути“, модул „Културните и научните институции като образователна среда“ с два обучителни и един практически семинар.
Форумът бе открит на 10 ноември от директора на НМО Любка Тинчева и Юлия Влаева – началник на Регионално управление на образованието – Габрово. На събитието присъстваха Катюша Станчева – началник отдел „ОМДК“ в РУО – Габрово, Теодора Карапавлова – Старши експерт по образованието в начален етап в РУО-Габрово и председателят на СБУ – Габрово Ренета Колева.

Юлия Влаева откриват обучителния семинар
Над 50 педагози от предучилищен и начален етап на образование и музейни специалисти се включиха в обучение на тема „Учителят през погледа на д-р Томас Гордън“. Съвременният учител трябва да има възможност за личен избор на традиционни и иновативни технологии, методи, средства, за да образова и възпитава. В подкрепа на това ръководителят катедра “Предучилищна педагогика” в ПУ “Паисий Хилендарски” доц. д-р Елена Събева запозна участниците с модела „Гордън”. Томас Гордън е американски психолог, посветил дейността си за подобряване на човешките взаимоотношения. За значимостта на неговите научни и практически методи говори фактът, че той 3 пъти е номиниран за Нобелова награда. През 1966 г. създава първата програма в света, която дава възможност на хиляди учители и възпитатели, да се запознаят и обучат в умение за общуване с деца и ученици, помага им да създадат и поддържат ефективна и продуктивна учебна среда. Световноизвестните методи на американския психолог Томас Гордън успешно се прилагат в разрешаването на конфликти между родители и деца, учители и ученици, работници и работодатели.
В България тренинг и обучение се организира за първи път през 2011 година. Доц. д-р Елена Събева е сред от първите сертифицирани обучители. Тя е изследовател на иновативни подходи и методи в педагогическата практика, на съвременни технологии във възпитателната дейност на педагозите. В тази връзка запознаването с методите на Т. Гордън, които залагат на индивидуалния подход към детето, е изключително актуално в съвремието. Целта е да се изгради модерна и мобилна личност, която се адаптира успешно в непрекъснатия информационен поток.
Участниците в обучението се запознаха с методи на позитивна дисциплина, която цели да възпита автономни и щастливи деца.
Следобед на 10 ноември се проведе практикум „Нови методи в преподаване на противоречивите теми от историята на близкото минало“. Ръководител на обучението беше Цветомира Антонова – учител по история и цивилизации и MYP Individual and societies, DP- History в ЧСУ „Увекинд“, гр. София. В него се включиха близо 30 учители и музейни специалисти от Габрово, Севлиево, Варна, Плевен, Сливен, София. Чрез работа по групи присъстващите бяха въвлечени в иновативната форма на семинара като активни участници по темата за паметта и заобикалящите ни паметници. Основен акцент бяха паметниците, изградени по време на социализма в България, и как те се интерпретират днес, обективно ли се разглеждат моменти от близкото ни минало. С прилагането на различни методи – мозъчна атака, попълване на работни листове, дискусия – бяха обсъдени проблемите при преподаване на теми от най-новата история, включваща периода след Втората световна война. На базата на анализиране на изображения на паметници от тази епоха участниците имаха възможност да вземат активно отношение по разглежданите казуси. Какво е конкретното послание на историческия паметник и как аудиторията ще го възприема, зависи и от това, в историята да няма премълчани истини независимо от историческата действителност.
Участниците достигнаха до извода, че при преподаване на този учебен материал е необходимо да се формира критическо мислене у подрастващите, да се търсят различните гледни точки, да се акцентира на съхраняването на общочовешките ценности.
В края на занятието работните групи получиха задача да изработят макет на паметник, който би обогатил и визуализирал тенденциите в развитието на населените места, откъдето са участниците в семинара. Макетите бяха подарени на организаторите от НМО.
На 11 ноември Национален център „Музейно училище“ към НМО продължи изпълнението на дейностите по Националната програма на МОН с практически семинар на тема „Музейни образователни програми. Представяне на добри музейно-педагогически практики“.
Във форума участваха над 30 души. Музейни специалисти от Плевен, Сливен, Варна, Черни Осъм и Габрово споделиха актуални музейно- образователни програми, които разширяват и надграждат обучението в училищата.
Националният музей на образованието презентира най-новата си образователна програма „Ново време – нови идеали. (1944 –1989)”, която е насочена към ученици от VII и X кл. Чрез музейната експозиция и досега с културните ценности от периода на социализма, учениците разбират начина на обучение и влиянието на партийната доктрина във всички сфери на живот.
Емоционална и впечатляваща беше срещата с учителите, получили награда в националния конкурс на МОН за „Най-добър урок в културна институция“. Техните разработки предизвикаха голям интерес сред аудиторията.

на 11 ноември
Класираните на първо място Иванка Ваклинова и Галина Мизова от ПГ „Иван Сергеевич Аксаков“ – гр. Пазарджик представиха урок, проведен в Художествена галерия „Станислав Доспевски“ гр. Пазарджик, на тема „Човекът и природата в спиралата на живота“ – интегрирано учебно съдържание от учебните предмети български език и литература и биология и здравно образование.
Класираните от МОН уроци на второ място в конкурса са два. Десислава Димитрова, старши учител в СУ „Св. Св. Кирил и Методий” гр. Златарица презентира урок по човекът и природата в IV клас на тема „Животните в природата“, проведен в „Природонаучен музей” с. Черни Осъм. Павлина Момчева от ОУ „П. К. Яворов“ гр. Бургас представи урок на тема ,,Музеят – нашата класна стая‘‘, проведен в Къща музей „Пейо Яворов“ – гр. Чирпан; Етнографски музей, Природонаучен музей, Исторически музей и Археологически музей в гр. Бургас; Музея на солта в гр. Поморие и в Национален археологически резерват „Деултум“ – село Дебелт, община Средец.

Аксаков“ – Пазарджик, представят урока, отличен от МОН на първо
място.
Уроците, отличени на трето място също са два. „Силата на корените“ – хибриден урок по български език и литература, музика и информационни технологии, проведен в часовете по занимания и интереси, бе представен от Марияна Бунева от СУ „Отец Паисий“ гр. Мадан Ростислава Цанева – учител по биология и здравно образование и Мая Димитрова – учител по география и икономика и история и цивилизация, от ОУ „Любен Каравелов“ гр. Попово показаха бинарен урок на тема „Биоразнообразието в Дунавската равнина“
За шеста поредна година Национален център „Музейно училище” дава поле за изява и срещи на едни от най-добре работещите в сферата на българското образование педагози и музейни специалисти. Работата на Центъра доказва, че неформалното образование е неотменна част от образователния процес и изграждането на комплексна личност с широки познания в различни сфери е все по-необходимо.


Култура
Изложба в Дряново показва лицата на героите под Самарското знаме


В четвъртък, 24 юли, от 17.30 ч. в залата за временни изложби в експозиция „Колю Фичето“ на Исторически музей – Дряново ще бъде открита въздействащата изложба „Габровци под Самарското знаме“. Тя е посветена на българските опълченци от Габровския регион – Габрово, Дряново, Севлиево и Трявна – и отдава почит на приноса им в Освободителната война.
Експозицията е създадена за Национално честване Шипченска епопея 2024 г. по инициатива и с финансиране от Областен управител на област с административен център Габрово. Изложбата е подготвена от Регионален исторически музей Габрово, със съдействието на Исторически музей – Дряново, музеите в Севлиево и Трявна, Националната библиотека „Св. Св. Кирил и Методий“, Регионален исторически музей – Плевен и потомци на опълченци.
В 12 табла са представени архивни и визуализирани със съвременна техника снимки на 123 опълченци от общо 1 054 мъже от региона, участвали в дружините. Личностите са подредени по военни части – от Първа до Десета дружина и конната сотня – съобразно първоначалното записване. Посочено е родното място на всеки герой, а имената са осъвременени за по-лесно разпознаване.
Автор на изложбата е Катя Гечева, гл. уредник в РИМ – Габрово, която цели чрез фотографиите да застанем „очи в очи“ с лицата на онези, чиято саможертва оформя свободна България. Макар имената на опълченците да са добре известни и документирани, откриването на техни изображения остава най-трудната и ценна част от изследователската работа.
Силните думи на ген. Ростислав Фадеев, цитирани на плаката на изложбата, ни напомнят за смелостта и достойнството на българите: „Да издигнат българското знаме с пълен успех, с пълно значение за света, а също да го разнесат по страната могат само самите българи…“.


Култура
Бляскаво представяне на МК „Весела“ на конкурс в Гърция


С две престижни награди се завърнаха младите пианистки Полина Флориду и Невин Халил от шестото издание на Международния конкурс „От Бах до джаз“, който се проведе в Атина, Гърция.
Двете талантливи музикантки, възпитанички на клавирния педагог Весела Пенева, представиха достойно Музикален клуб „Весела“ и България сред над 80 участници от различни страни.
Журито на конкурса, съставено от изтъкнати музиканти и преподаватели от Русия, Турция, Франция, Румъния, Гърция и Китай, оцени високо изпълненията на младите инструменталисти, като отличи само най-добрите.
В първа възрастова група, второкласничката Невин Халил впечатли журито и публиката със своето майсторство и заслужено спечели втора награда. Тя бе и сред малкото участници, поканени да свирят на заключителния Гала-концерт – признание за нейния талант и сценично присъствие.
В четвърта възрастова група, където конкуренцията беше особено оспорвана, Полина Флориду, ученичка в 10 клас, завоюва четвърта награда – постижение, което заслужено бе определено като изключително от артистичния директор на конкурса, пианистката Лилия Бояджиева (България – Франция).


Тя сърдечно поздрави двете участнички, техните родители и техния преподавател Весела Пенева, изразявайки възхищението си от факта, че двете момичета не учат в музикално училище, а са любители с изключителен талант и дисциплина.


Култура
Паметта за Колю Фичето оживява в Дряново и отвъд


Реализираните досега събития, част от програмата на Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225 години от рождението на възрожденския майстор строител, преминаха успешно и при висок интерес. Началото даде арх. Белин Моллов, който на 23 януари, под надслов „Колю Фичето: живата памет“, представи 19 акварелни картини, пресъздаващи архитектурните шедьоври, дело на Майстора.

Малко след това стартира и четвъртото издание на Националния детски конкурс „Преминал майстор през земята“, който събра 127 рисунки, 36 литературни творби, 12 макета и 5 видеа, изпратени от деца и младежи от цялата страна.

Победителите от него бяха тържествено наградени на специална церемония на 1 юни – Международния ден на детето.

Образователната онлайн платформа „Уча се“ също се включи в честванията, като създаде специален видеоурок, посветен на живота и делото на Колю Фичето. В знак на признателност, кметът на Дряново Трифон Панчев връчи благодарствен адрес на основателя ѝ – дряновецът Дарин Маджаров.

В средата на месец април проф. дин Веселин Янчев се срещна с местната общественост, а поводът беше 165 години от рождението на ген. Иван Фичев – виден български военен деец, началник на Генералния щаб на Българската войска, министър на войната, военен историк и анализатор, и внук на възрожденския майстор Колю Фичето.

Особено впечатляваща бе детската архитектурна работилница, по време на която с помощта на хартия, картон и дървени елементи, децата изработваха модел на църквата „Св. Никола“ в Дряново. Така малките участници се запознаха с характерните архитектурни елементи, използвани от строителния колос на Възраждането – кобиличния фронтон, аркадата и осмостенната камбанария.

През май честванията излязоха извън границите на страна, като екип на Исторически музей – Дряново проведе открити уроци в Българското неделно училище „Йордан Йовков“ в Букурещ и в училището „Трите чешми“ в село Извоареле, Румъния. Децата от българските общности зад граница имаха възможността да научат повече за великия майстор строител.

В първите дни на юли се проведе Националният пленер „Дряново на майстор Колю Фичето – памет и настояще“, в който се включиха петима художници, а награда за живопис си поделиха Надя Петрова и Севда Потурлян. Часове преди да станат ясни имената на носителите на Наградата за живопис Дряново, в храма „Свети Никола“, построен от самия Колю Фичето, се проведе впечатляващ духовен концерт на два мъжки хора от габровските храмове „Успение на Пресвета Богородица” и „Св. Троица”. Техните песнопения превърнаха църковното пространство в храм на надеждата, вярата и благоговението.

Събитията и инициативите от програмата на Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“ ще продължат през месец август с участие във фестивала във Велико Търново „48 часа Варуша Юг“. В църквата „Свети Никола“, ще бъде представена най-новата книга за Колю Фичето, чийто автор е д-р Венелин Бараков – гл. уредник в ИМ – Дряново. Акцент ще бъде поставен върху живота, дело, архитектурните шедьоври на Майстора и връзката му със старата българска столица.

Кулминацията на националните чествания ще бъде през есента. Исторически музей – Дряново ще посрещне родственици и наследници на Колю Фичето. По време на събитието ще бъде направено и официалното представяне на книгата на д-р Бараков „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Началото на октомври ще се състои и Четвъртото издание на Националната научна конференция „Епохи, личности, памет“, участие в което са заявили над 40 учени и специалисти от страната.
Националните чествания „(Не)познатият Колю Фичето“, посветени на 225 години от рождението на майстор Колю Фичето, се организират от Исторически музей – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерство на културата.

