Свържи се с нас

Новини

Харалан Александров: Вярвам, че габровци ще изберат разумното решение – Таня Христова за кмет

Published

on

Г-н Александров, Габрово избира своя кмет на балотаж в неделя. Пред какъв избор са изправени габровци според Вас като социален антрополог?

– Това ще го кажат самите габровци, но това, което аз като изследовател, мога да видя отстрани, е много любопитно. То е ситуация, в която имаме балотаж с кандидат на Възраждане – това е един от редките случаи в голям областен град. Аз не знам нищо за този кандидат, но знам доста за профила на партия Възраждане. Това, което Възраждане като цяло предлага, е да занулим усилията и постиженията, както и да се отречем от успехите на прехода и да се върнем в изходна точка, за да преосмислим нашето членство в ЕС, НАТО, общо взето – в цивилизования свят, и да търсим друг път за развитие, а именно – евразийския. Това е, което те предлагат. Като всяка популистка партия, те разчитат на разочарованието, на гнева, дори на отчаянието на част от хората, които не са успели да намерят реализация в тези доста трудни времена. От другата страна, имаме профил на класически технократ, с много силна европейска ориентация, с много ясни послания, които са в рамките на развитието, на модернизацията, ориентирани към просперитета на града и към възстановяването на индустриалната му база, тъй като голямата загуба на Габрово, както на много индустриални градове, е фалитът на социалистическата държава и свързаните с нея предприятия през 90-те години. Едва в последните години има някакъв значим успех в това отношение – за създаване на нови работни места, разкриването на нови предприятия и привличане на инвестиции. Така да се каже – има много изчистен вид среща на два полюса – полюсът на европейското развитие и полюсът на популизма, който го отрича. В този смисъл ще е много показателно какво ще се случи и смятам да го следя с интерес този балотаж, както и, сигурен съм, моите колеги, които се занимават с този вид изследвания. Ако питате за моето мнение, то е съвсем ясно и категорично, но не знам дали е редно да правя такива внушения в предизборна ситуация. Според мен, ако габровци изберат да гласуват за кандидата на Възраждане, вероятно ще накажат своя настоящ кмет и ГЕРБ – нещо, което сигурно много от тях искат да направят и разбира се, преди всичко, ще накажат себе си. С популисткото гласуване че успяваш да атакуваш и да изразиш лошото си отношение цената на страдание. Това е легитимен избор, държа да кажа. От време на време хората избират да се държат саморазрушително, избират да съборят това, което е било построено, има, така да се каже, радост и наслада в разрушението. Ние го видяхме в тези смутни години, които минаха – с какво настървение и същевременно с удоволствие, новите популистки вълни атакуваха това, което беше постигнато. Вероятно това води до облекчение и справяне с неприятни и тежки чувства, като ресентимент, завист – цялата тази гама от негативни преживявания. Така да се каже: ирационалният живот прави пробив и нахлува в рационалното поведение. Много често хората, особено когато са объркани, когато са облъчени от пропаганда, когато не виждат ясно бъдеще и перспектива, се държат точно така – избират да се доверят на нагона си, на психичните си страсти, а не на разума си. В момента такива процеси на влудяване и на колективно саморазрушение се случват в много страни в Европа и в света, далеч не само в България. В този смисъл това е съвсем реална заплаха, според мен. Аз лично смятам, доколкото познавам габровци, че това са хора прагматични, пестеливи – нещо, с което са световно известни, пресметливи, ориентирани към бъдещето, към просперитета, много загрижени за своите деца, загрижени за своя град и вярвам, че ще изберат разумното решение.

Как трябва да гласува габровецът – емоционално или рационално?
– Аз винаги съм вярвал в разума. Цял живот се занимавам с просвещение, нали затова съм станал преподавател, изследовател и съм убеден, че разумното решение трябва да вземе връх, но знаейки човешката природа, в качеството си на антрополог, зная много добре, че от време на време първичните страсти вземат връх над разума, но обикновено след това съжаляваме. Това е като семеен скандал – скарваш се на партньора си или на хора, които са ти близки, извършваш някакво безобразие и после съжаляваш за това, което си направил. Просто така работят умовете. В много случаи така работят и групите. Тоест, ние не можем да гарантираме, че хората няма да се държат ирационално. Ако има някаква гаранция срещу разрухата и срещу себенаказването, то е много голямата част от гласувалите, които са подкрепили кандидата за кмет на ГЕРБ, да отидат и отново да гласуват. Това ще е достатъчно разумно решение, тъй като всеки балотаж връща нещата и всичко започва от нулата, на практика. Да не забравяме, че поляризацията, а ние живеем във времена на поляризация, много насърчава разрушителните и себеразрушителните пориви на групите. Тя, така да се каже, те подмамва да следваш нагона, а не да следваш разума, а нагонът е да накажем тези, които са успели, тези, които са на власт, които са постигнали нещо, дори с цената на това да се себенакажем. Аз съм чувал такива изказвания от гневни хора, които казват, че всеки има право да сгреши. Да, има право да сгреши, но е хубаво да си дават сметка какво избират. Това е очарованието на демокрацията. Тя дава тези изумителни постижения на цивилизацията, позволява да се учим от опита си и да правим грешки, и след това да ги поправяме. Но има грешки, които са трудно поправими и чието оправяне отнема твърде дълго време. Надявам се, честно казано, че точно в Габрово, с безспорните постиженията, които има досегашното ръководство на общината, такава грешка няма да бъде допусната.

Защо е важно габровци да гласуват тази неделя?
– Защото бъдещето им е заложено на карта, защото актът на гласуване е акт на участие в управлението. Ниската избирателна активност може да означава две неща – или недоверие и оттегляне от политическия процес в резултат на някаква форма на вглъбяване в себе си и разочарование, или нежелание да се ангажираш с него, но може да означава и свръх доверие. Има много общества, в които хората просто се доверяват на технократското си управление, вярват, че експертите знаят какво правят и затова не си дават много, много труд да участват в политическите процеси. Има ситуации, обаче, и мисля, че сега сме в такава в Габрово, в която компетентното, технократско и отговорно, според мен, управление на града, има нужда да бъде подкрепено от по-голяма група хора. Това е един от най-сигурните начини, един от обективните измерители, управлението да получи обратна връзка относно това дали се справя добре, иначе икономическите, социалните, демографските показатели – те са ясни. Те са неща, с които се занимават хора като мен, които се занимават професионално с изследвания. Те ясно сочат позитивен тренд и развитие. Но това не е достатъчно. Трябва да бъдат реално, чрез процедурата по волеизявление, подкрепени тези усилия и отново да продължат. Тоест неангажирането, което много хора възприемат като подкрепа, не ни върши работа в тази ситуация. Налага се да си дадем този труд и да се включим в политическия процес съвсем конкретно и лично като дадем своя вот за кандидата.

*Използваното фоново изображение на Харалан Александров е на Breaking news.

*Публикуваният материал е предоставен от пресцентъра на ПП „ГЕРБ“, във връзка с изборите за общински съветници и за кметове, съгласно сключен договор за рекламно – информационно обслужване. ПП „ГЕРБ“ е под номер 7 в бюлетината за гласуване. Купуването и продаването на гласове е престъпление.*

Новини

Празнуваме Цветница!

Published

on

Православната и Католическата църква празнуват днес големия Господски празник Вход Господен в Йерусалим, наричан още Цветница или Връбница.

Цветница е подвижен християнски, религиозен и народен празник, който се празнува седмица преди Великден, в неделята след Лазаровден. Нарича се още Връбница, Цветна неделя, Вая (Вайя), Куклинден или (в западните църкви) Палмова неделя. Пада се в шестата неделя на Великия пост.

На този ден християнската църква празнува влизането на Иисус Христос в Йерусалим в дните преди еврейската Пасха. Според новозаветните евангелия, Христос пристига в града, яздейки магаре, а вярващите го посрещат, като разстилат пред него дрехите си и маслинови клонки.

След като възкресил престоялия четири дни в гроба Лазар, брат на сестрите Марта и Мария, Иисус Христос тръгнал за Йерусалим.

Когато наближил града с придружаващите го ученици и стигнали до Витфагия, той пратил двама от тях да отидат в селото и да му доведат вързаната в началото на селото ослица и малкото ѝ, а ако някой ги попита защо правят това, да кажат, че е потребно на Господ.

Като разбрали, че ослицата е за Христос, никой не им попречил. Той я възседнал и така влязъл тържествено в Йерусалим. Вестта за възкресението на Лазар вече го изпреварила и хиляден народ тръгнал към Витания, за да го посрещне.

Народът, виждайки в Иисус Христос Спасителя, възторжено размахвал палмови клонки и хвърлял цветя пред нозете му. Всички пеели: „Осанна! Благословен Идещият в име Господне, Царят Израилев”.

Фарисеите пък наредили на Христос да забрани на народа да ликува, на което Той отвърнал: „Казвам ви, че ако тия млъкнат, то камъните ще извикат“.

Шествието продължило и от височината на Елеонското възвишение до Храма. Христос изгонил оттам събралите се в двора му селяни и купувачи на разни стоки и извършил множество изцерения на болни и недъгави хора.

На този ден в църквата се отслужва молитва и се благославят върбови клонки. Те се раздават на вярващите и всеки ги отнася до дома си за здраве. Окичват с върбови клонки портите и се сплита венче от осветената в църквата върба. Върбовите клонки символизират палмовите, с които е бил посрещнат в Йерусалим Иисус Христос. Moже да си направите венче,с което да се накичите(пожелание). В този ден, който е през периода на постите, се разрешава риба.

Имен ден празнуват всички, носещи имена на цветя, растения, храсти и дървета: Ангел(ина), Биляна, Божура, Виолета, Върба, Върбан, Върбинка, Гергин(а), Гроздан(к)а, Далия, Дафина, Делия, Делян(а), Дилян(а), Димитър-другото име на Богородичката е Димитровче, Динка, Детелин(а), Елица – идва от Ела, Жасмина, Здравка, Здравко, Зюмбюл(ка), Ива, Иглика, Калин(а), Камелия, Карамфил(к)а, Китка, Латинка, Лили, Лила, Лилия, Лиляна, Лора, Люлина, Маргарита, Магнолия, Малина, Нева, Невен(а),Незабравка, Петуния, Ралица, Роза, Росен, Росица, Смилян(а), Теменуга, Теменужка, Трендафил(ка), Фидан(к), Цвета, Цветан(а), Цветанка, Цветелин(а), Цветомир(а), Цветослав(а), Цвятко, Череша, Явор(а), Ягода, Ясен(а), Ясмина и др.

Зареди още

Новини

Днес е Лазаровден!

Published

on

Лазаровден е християнски празник, който носи името на Свети Лазар. Името Лазар е символ на здраве и дълголетие. Лазар е бил приятел на Иисус Христос (Йоан, гл. 11:1 – 45). Когато умира, четири дни след неговата смърт той въскръсва. Бог казва – „Лазаре излез вън!“, и съживява Лазар, който излиза от гробницата си.

Лазаровден се празнува на осмия ден преди Великден. Поради това, че Великден се определя по лунния календар, а не по слънчевия, Лазаровден се пада всяка година на различна дата, но винаги в събота.

На този ден се изпълнява обичаят Лазаруване. Младите жени, наречени „лазарки“, берат цветя за венците, които ще оплетат за празника Цветница (на следващия ден). Момите са пременени в традиционни фолклорни носии.

Те обикалят къщите на селото, пеят обредни лазарски песни и благославят за здраве, щастие и берекет. Стопанинът на дома ги дарява с яйца, пари, плодове и дребни подаръци. В миналото на Лазаровден момците от селото са поисквали ръката на своята избраница.

Празникът носи пролетно настроение и се очаква с нетърпение както от участничките, така и от жителите и гостите на селата и градовете. Вярвало се е, че мома, която не е лазарувала, не може да се омъжи. Затова е било задължително всяко момиче от селото да лазарува.

Източник: Уикипедия.

Зареди още

Новини

Засякоха шофьор с почти 4 промила алкохол за волана

Published

on

54-годишен мъж от Трявна бе установен зад волана да шофира след солидни количества изпит алкохол.

Пияният водач, освен с шофьорската си книжка, се раздели и с автомобила си.

Нарушителят бил хванат снощи, 25 април, около 20.20 часа, в Трявна, съобщиха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово.

Полицейски екип отбил за проверка криволичещ по платното лек автомобил “Опел Астра“, управляван от 54-годишния местен жител.

Водачът бил тестван за употребата на алкохол, като техническото средство отчело умопомрачителните 3.75 промила.

Мъжът се явил в кръвния център, за да даде проба. По случая е образувано бързо производство.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица