Свържи се с нас

Новини

Харалан Александров: Вярвам, че габровци ще изберат разумното решение – Таня Христова за кмет

Published

on

Г-н Александров, Габрово избира своя кмет на балотаж в неделя. Пред какъв избор са изправени габровци според Вас като социален антрополог?

– Това ще го кажат самите габровци, но това, което аз като изследовател, мога да видя отстрани, е много любопитно. То е ситуация, в която имаме балотаж с кандидат на Възраждане – това е един от редките случаи в голям областен град. Аз не знам нищо за този кандидат, но знам доста за профила на партия Възраждане. Това, което Възраждане като цяло предлага, е да занулим усилията и постиженията, както и да се отречем от успехите на прехода и да се върнем в изходна точка, за да преосмислим нашето членство в ЕС, НАТО, общо взето – в цивилизования свят, и да търсим друг път за развитие, а именно – евразийския. Това е, което те предлагат. Като всяка популистка партия, те разчитат на разочарованието, на гнева, дори на отчаянието на част от хората, които не са успели да намерят реализация в тези доста трудни времена. От другата страна, имаме профил на класически технократ, с много силна европейска ориентация, с много ясни послания, които са в рамките на развитието, на модернизацията, ориентирани към просперитета на града и към възстановяването на индустриалната му база, тъй като голямата загуба на Габрово, както на много индустриални градове, е фалитът на социалистическата държава и свързаните с нея предприятия през 90-те години. Едва в последните години има някакъв значим успех в това отношение – за създаване на нови работни места, разкриването на нови предприятия и привличане на инвестиции. Така да се каже – има много изчистен вид среща на два полюса – полюсът на европейското развитие и полюсът на популизма, който го отрича. В този смисъл ще е много показателно какво ще се случи и смятам да го следя с интерес този балотаж, както и, сигурен съм, моите колеги, които се занимават с този вид изследвания. Ако питате за моето мнение, то е съвсем ясно и категорично, но не знам дали е редно да правя такива внушения в предизборна ситуация. Според мен, ако габровци изберат да гласуват за кандидата на Възраждане, вероятно ще накажат своя настоящ кмет и ГЕРБ – нещо, което сигурно много от тях искат да направят и разбира се, преди всичко, ще накажат себе си. С популисткото гласуване че успяваш да атакуваш и да изразиш лошото си отношение цената на страдание. Това е легитимен избор, държа да кажа. От време на време хората избират да се държат саморазрушително, избират да съборят това, което е било построено, има, така да се каже, радост и наслада в разрушението. Ние го видяхме в тези смутни години, които минаха – с какво настървение и същевременно с удоволствие, новите популистки вълни атакуваха това, което беше постигнато. Вероятно това води до облекчение и справяне с неприятни и тежки чувства, като ресентимент, завист – цялата тази гама от негативни преживявания. Така да се каже: ирационалният живот прави пробив и нахлува в рационалното поведение. Много често хората, особено когато са объркани, когато са облъчени от пропаганда, когато не виждат ясно бъдеще и перспектива, се държат точно така – избират да се доверят на нагона си, на психичните си страсти, а не на разума си. В момента такива процеси на влудяване и на колективно саморазрушение се случват в много страни в Европа и в света, далеч не само в България. В този смисъл това е съвсем реална заплаха, според мен. Аз лично смятам, доколкото познавам габровци, че това са хора прагматични, пестеливи – нещо, с което са световно известни, пресметливи, ориентирани към бъдещето, към просперитета, много загрижени за своите деца, загрижени за своя град и вярвам, че ще изберат разумното решение.

Как трябва да гласува габровецът – емоционално или рационално?
– Аз винаги съм вярвал в разума. Цял живот се занимавам с просвещение, нали затова съм станал преподавател, изследовател и съм убеден, че разумното решение трябва да вземе връх, но знаейки човешката природа, в качеството си на антрополог, зная много добре, че от време на време първичните страсти вземат връх над разума, но обикновено след това съжаляваме. Това е като семеен скандал – скарваш се на партньора си или на хора, които са ти близки, извършваш някакво безобразие и после съжаляваш за това, което си направил. Просто така работят умовете. В много случаи така работят и групите. Тоест, ние не можем да гарантираме, че хората няма да се държат ирационално. Ако има някаква гаранция срещу разрухата и срещу себенаказването, то е много голямата част от гласувалите, които са подкрепили кандидата за кмет на ГЕРБ, да отидат и отново да гласуват. Това ще е достатъчно разумно решение, тъй като всеки балотаж връща нещата и всичко започва от нулата, на практика. Да не забравяме, че поляризацията, а ние живеем във времена на поляризация, много насърчава разрушителните и себеразрушителните пориви на групите. Тя, така да се каже, те подмамва да следваш нагона, а не да следваш разума, а нагонът е да накажем тези, които са успели, тези, които са на власт, които са постигнали нещо, дори с цената на това да се себенакажем. Аз съм чувал такива изказвания от гневни хора, които казват, че всеки има право да сгреши. Да, има право да сгреши, но е хубаво да си дават сметка какво избират. Това е очарованието на демокрацията. Тя дава тези изумителни постижения на цивилизацията, позволява да се учим от опита си и да правим грешки, и след това да ги поправяме. Но има грешки, които са трудно поправими и чието оправяне отнема твърде дълго време. Надявам се, честно казано, че точно в Габрово, с безспорните постиженията, които има досегашното ръководство на общината, такава грешка няма да бъде допусната.

Защо е важно габровци да гласуват тази неделя?
– Защото бъдещето им е заложено на карта, защото актът на гласуване е акт на участие в управлението. Ниската избирателна активност може да означава две неща – или недоверие и оттегляне от политическия процес в резултат на някаква форма на вглъбяване в себе си и разочарование, или нежелание да се ангажираш с него, но може да означава и свръх доверие. Има много общества, в които хората просто се доверяват на технократското си управление, вярват, че експертите знаят какво правят и затова не си дават много, много труд да участват в политическите процеси. Има ситуации, обаче, и мисля, че сега сме в такава в Габрово, в която компетентното, технократско и отговорно, според мен, управление на града, има нужда да бъде подкрепено от по-голяма група хора. Това е един от най-сигурните начини, един от обективните измерители, управлението да получи обратна връзка относно това дали се справя добре, иначе икономическите, социалните, демографските показатели – те са ясни. Те са неща, с които се занимават хора като мен, които се занимават професионално с изследвания. Те ясно сочат позитивен тренд и развитие. Но това не е достатъчно. Трябва да бъдат реално, чрез процедурата по волеизявление, подкрепени тези усилия и отново да продължат. Тоест неангажирането, което много хора възприемат като подкрепа, не ни върши работа в тази ситуация. Налага се да си дадем този труд и да се включим в политическия процес съвсем конкретно и лично като дадем своя вот за кандидата.

*Използваното фоново изображение на Харалан Александров е на Breaking news.

*Публикуваният материал е предоставен от пресцентъра на ПП „ГЕРБ“, във връзка с изборите за общински съветници и за кметове, съгласно сключен договор за рекламно – информационно обслужване. ПП „ГЕРБ“ е под номер 7 в бюлетината за гласуване. Купуването и продаването на гласове е престъпление.*

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица