

Култура
Поетичен дебют в Регионална библиотека „Априлов-Палаузов”

На 10 август, четвъртък, от 17.15 ч. в читалня „Д-р П. Цончев” на РБ „Априлов-Палаузов” поетесата Рада Цонева ще се срещне с четящите габровци, за да представи своята дебютна стихосбирка, наречена „Тя е всичко”.
Онова, което заслужава определението „всичко”, според Рада е Любовта във всичките нейни измерения. Затова стиховете, включени в книгата, са посветени на любовта и нейната непреходна сила през целия живот на човека.
Рада Цонева е родом от град Трявна. Средното си образование завършва в ТОХ – Габрово, сега Професионална гимназия по туризъм „П. Семов”, била е активен спортист, занимавала се е с частен бизнес, а от 8 години живее и работи в Германия – в град Дрезден.
Тя е интересен феномен – поетичната ѝ дарба „се отприщва” в периода на обществени ограничения в резултат на пандемията от корона вирус.
През тези малко повече от две години Рада Цонева създава над 1200 стиха, част от които са намерили място в книгата й „Тя е всичко”. Вече е подготвена за издаване и втора стихосбирка на поетесата.
Поетичната „рожба” на авторката е сътворена с енергията на истинското изкуство, което винаги ни напомня, че светът може да бъде много по-хубав, когато подхождаме с любов към всичко…:
„…И не знам ти понасяш ли толкова, с Нея трябва човек да внимава! Тя обаче е електрошокова – спира пулса, а после спасява…“


Култура
Откриха древна византийска златна монета на крепостта Хоталич (снимки)


Ценната находка е намерена по време на редовните археологически проучвания, провеждани от Исторически музей – Севлиево, финансирани от Министерство на културата и Община Севлиево. Научният ръководител на обекта Надежда Ботева и нейният екип ще продължат работата си до края на месец август.
Монетата е тремис на византийския император Юстин II (565 – 578). Тремисът е най-малкият номинал на византийските златни монети. Тежи 1,5 грама и има диаметър 18 мм. Изработена е от злато с много висока проба – 22-23 карата.
Сечена е във византийската столица Константинопол. На лицевата ѝ част е образът на императора, с диадема, облечен с броня. Император Юстин II наследява трона след един от най-славните византийски императори – Юстиниан Велики (527 – 565). Юстин II не успява да се справи с множеството проблеми, които наследява вследствие на амбициозната политика на предшественика си. Империята губи територии и затъва във финансова криза. Императорът се разболява от психическо разстройство и умира.
На обратната страна на монетата е изобразена богинята на Победата (лат. Victoria), в ход на дясно, глава на ляво, държи венец и сфера с кръст.

За 46-те години, в които се провеждат разкопки на крепостта, във фонда на Историческия музей в Севлиево са постъпили три златни монети. Те са открити през 80-те години на ХХ в.
Последната златна находка ще бъде показана в Хаджистояновото училище по повод празниците на Севлиево през октомври и ще заеме своето място в постоянната експозиция “Археология”.


Култура
МК „Весела“ с нови награди от международен конкурс


Шестима талантливи пианисти от Музикален клуб „Весела”, с педагог Весела Пенева, блеснаха на Деветото издание на Международния конкурс за инструменталисти „Трявна Арт” 2025.
С първи места и златни медали бяха отличени добре познатите лауреати от десетки национални и международни прояви – Полина Флориду (10 клас, IV възрастова група), Лорен Николова (5 клас, III възрастова група) и Невин Халил (2 клас, II възрастова група).
Сребърни медали завоюваха Ай Хасегава (9 клас) с нова конкурсна програма и дебютантът Александър Стоянов (5 клас), за когото това бе първо участие на сцена. Бронзов медал спечели Иво Велков (8 клас) при своето второ явяване в конкурса.
Представянето на младите габровски пианисти отново бе високо оценено от журито с председател проф. Томислав Байнов (Германия).


Култура
„Пътепис от Етър, България“ от Йон Андерс


Йон Андерс, представител на Норвежкия институт за занаяти, взе участие в образователната програма „В света на старопланинската архитектура“, която се реализира от музей „Етър“ и сдружение „Мещра“. Лекциите и практическите работилници, водени от Йон, бяха посветени на средновековната дърворезба. След завръщането си в Норвегия, Йон публикува своите впечатления от преживяването си в „Пътепис от Етър, България“.
„Имах привилегията да представлявам Норвежкия институт за занаятите заедно с Айвинд Фалк на десетото издание на конференцията „В света на балканската планинска архитектура“, организирана от Музея на открито „Етър“ в сърцето на България. Тази година конференцията събра делегации от България, Чехия, Унгария, Румъния и нас двамата от Норвегия. Форматът съчетава теоретични презентации и лекции с практически работилници, екскурзии и структурирано време за неструктурирани дискусии и културен обмен. За съжаление, по време на пътуването се простудих доста сериозно, затова документацията ми от събитието е малко непълна. По същата причина спомените ми за конкретни детайли може да са неточни, така че всяка фактологична грешка в този текст е изцяло моя отговорност. Въпреки това, самият опит беше много по-силен – формиран както от наблюдението колко много различни и вълнуващи начини има да се решават много сходни технически детайли в нашата застроена среда, така и, не по-малко важно, от откриването колко много е почти идентично между езикови групи, национални граници и климатични зони.

Като пример за това, Айвинд попадна на особено вълнуващ български пример на това, което в Норвегия би се наричало „gvävtak“ или „gvåv“, „kvav“ или „kavletak“, в зависимост от диалектната област, това е техника на покриване, от която в Норвегия съществуват само няколко примера и за която – до този момент – нито един от нас не беше чувал за международен еквивалент. А тук тя се появи като „абсолютно очевидно решение“ (макар и почти изчезнала традиция) в тази планинска област на България. Може би това ще се превърне в тема за бъдещо сътрудничество и обмен? „
Хората имат нужда от къщи, а къщите имат нужда от хора.“
Оле Х. Бремнес, от стихотворението/песента „Folk i husan“
Музеят на открито „Етър“ бе както мястото, така и домакинът на събитието. Преживяването на самия обект ме накара да преосмисля напълно какво може да бъде „добър“ музей на открито. Вече е сравнително широко разпространено схващането, че „едно от най-лошите неща, които могат да се случат на стара къща, е да попадне в музей“ — Балаз Шабо от Унгария представи няколко интересни гледни точки по този проблем. Но самият музей също послужи като богата отправна точка за допълнителни размишления по темата.

Колкото разбрах по време на престоя си в музея, в „Етър“ почти няма стари, пренесени постройки в най-„материалистичния“ смисъл. Има няколко забележителни исторически сгради, които винаги са стояли на мястото си и са били внимателно реставрирани до сегашния им вид, както и други, които включват стари — „автентични“ — елементи в иначе „нови“ реконструкции. По- голямата част от сградния фонд на музея обаче, ми казаха, е бил възстановен на място по исторически проучвателни чертежи. Оригиналите са били съборени през 30-те години на XX век, но за щастие са били внимателно документирани. Това, което посетителите виждат днес, са реконструкции, които не съдържат и частица от оригинален материал, но въпреки това предават впечатляваща картина на това, което е съществувало някога.

В сравнение с примери като дървената църква Гол в Норвежкия музей на културата в Осло, това повдига някои любопитни въпроси — дали църквата наистина е „по-автентична“ само защото съдържа повече оригинален материал? Църквата в музея е получила формата, която е смятано през 1880- те, че трябва да е имала през Средновековието. Затова външната ѝ част се състои почти изцяло от материал от 19-ти век, а „след като църквата е преместена в Норвежкия музей на културата през 1907 г., е поддържана сдържана вътрешна украса, при която разказването се фокусира върху Средновековието“. Така тя не предава нито вътрешния, нито външния си вид преди преместването, а по-скоро разказва историята за това как е бил въображаван Средновековието от края на 19-ти век насам.

Сигурен съм, че има подобни елементи и в „Етър“, но моето впечатление за музея беше по-убедително. Чудя се дали тази достоверност идва от факта, че като реконструкции сградите са оставени да бъдат оформяни по-пълно от текущото им ползване? Може би дори по-интересно от самите сгради беше това, с което музеят ги е запълнил — не само статични експозиции, а доколкото е възможно, живи занаяти в действие. Това не е уникално само по себе си, но пропорцията на „обитаеми“ сгради беше далеч по-голяма, отколкото съм виждал другаде, и усещах, че обитаването органично оцветява сградите в много по-голяма степен. Това беше особено забележимо в селската църква на територията, която служеше както като музейна експозиция, така и едновременно като активно място за молитва (според моето разбиране). Атмосферата, която това създава, е нещо, което рядко (ако изобщо) съм виждал да се възпроизвежда убедително, освен чрез истинска литургична практика.

Разбира се, възможно е просто да бях омагьосан от огромното количество течаща вода и въртящи се колела и зъбни колела на територията на музея — повечето сгради използваха водна енергия по един или друг начин. Водата, която тече, е трудно да не те плени. Не по-малко вълнуващо беше посещението ни извън музея, към живите занаятчийски традиции в Трявна. Там ни направиха обиколка както на музей на дърворезбата, така и на училище по изкуство, дърворезба и дизайн, както и посетихме няколко действащи дърворезбарски ателиета. Подобни преживявания стават още по-богати благодарение на местните домакини, които отварят врати, превеждат и споделят увлекателни истории и релевантен контекст. Много благодаря отново на Айвинд Фалк и Норвежкия институт за занаятите, че ме взеха с тях на това пътуване, както и на нашите прекрасни домакини в „Етър“ за поканата. Това беше чудесно преживяване и страхотна възможност за учене – с нетърпение очаквам следващата възможност да се срещнем!“


-
Новинипреди 6 дни
Световен археологически форум ще се проведе в Дряново
-
Новинипреди 6 дни
Военни паметници от областта ще бъдат възстановени с държавно финансиране
-
Новинипреди 5 дни
Огнище на син език в габровското село Пенковци
-
Кримипреди 5 дни
Задържаха млад рецидивист, пиян откраднал 2 коли и катастрофирал
-
Кримипреди 2 дни
Полицията конфискува голямо количество перилни препарати менте
-
Любопитнопреди 5 дни
ИМ – Дряново и Дряновският манастир в новата фотоархивна колекция на БТА
-
Новинипреди 5 дни
Тъжна вест: Почина строителният предприемач Петър Петров
-
Любопитнопреди 5 часа
Щъркели накацаха околовръстното на Габрово (снимка)