

Икономика
Новият център на социалните предприятия ще бъде на ул.“Успех“

Новият регионален център в Габрово на социалните предприятия ще бъде на ул.“Успех“ 1. Това стана ясно на информационна среща, организирана днес, 2 март, в Ритуалната зала на Община Габрово, където бяха представени целите и бъдещите дейности. Събитието бе организирано от Министерството на труда и социалната политика, като в него се включиха вицепремиерът Атанас Пеканов и заместник-министърът Надя Клисурска.
Домакин на форума бе Областна администрация- Габрово. Кристина Сидорова припомни, че в края на 2022 година Габрово бе избран от Министерството на труда и социалната политика за един от шестте центъра (фокус-точки) в страната, които ще развиват регионалния капацитет на модернизацията на предприятията от социалната и солидарната икономика.

„Дейността на центровете ще покрива териториално регионите по NUTS-2 и е част от проекта на МТСП П41 „Развитие на социалната икономика“, финансирана по Плана за възстановяване и устойчивост“, каза Кристина Сидорова.
Думите ѝ бяха допълнени от вицепремиер Атанас Пеканов, който отбеляза, че всички проекти, които са част от Плана за възстановяване, са важни. „За мен едни от най-важните са тези в социалната сфера. Изключително съм благодарен на Министерството, което се представя отлично при изпълнението на европейски програми. Първата от тях- за картиране на социалните услуги, вече е приета и стартирана. Проектът, обект на настоящата дискусия, също има особено значение. Той е важен за Габрово, също отличник при реализирането на европейски проекти. В града ще бъде разкрит регионален център, който ще бъде място за споделяне на опит, идеи и иновативни решения. Днешното събитие е част и от една по-голяма картина. Преди две години ЕК представи План за развитието на социалната икономика, като в него са включени действия от три области: създаване на подходящи условия за развитие на социалните предприятия; създаване на нови възможности за разширяване на социалната икономика; развиване на потенциала. През тази година се очаква да стартира и общ портал на ниво ЕС, на който социалните предприемачи ще намерят информация за политики, възможности за финансиране, за обучения и за различни инициативи на ЕС.“, коментира Атанас Пеканов и добави, че акцент по проект П41 ще е дигитализацията на работните процеси в социалните предприятия.

В новия програмен период се предвижда да бъдат отпуснати средства за стартиране и развитие на социално предприемачество, преквалификация и усъвършенстване на съществуващите предприятия. Вицепремиетът открои като важна цел и осъществяването на трайно сътрудничество между социалните предприемачи, конвенционалния бизнес, централната власт, местната власт и гражданите.
Зам.-министърът на труда и социалната политика Надя Клисурска обясни, че през 2018 година е приет Законът за предприятията на солидарната и социалната икономика. “На тази база правните субекти със социална насоченост, които отговаряха на нормативните изисквания, бяха обособени в нарочен регистър. За съжаление, към днешна дата броят на предприятията в регистъра е 38, а на територията на Северен централен регион има само едно. Надявам се с този проект да направим възможното повече стопански субекти да се включат в Регистъра на социалните предприятия. Такива мога да бъдат неправителствени организации, кооперации, юридически лица, регистрирани по Търговския закон. Всички те могат да се възползват от ресурсите на проекта, а и по Програма „Развитие на човешките ресурси“, в която са предвидени над 43 млн. лв за развитие на социалното предприемачество“, поясни заместник- министърът.

Клисурска сподели още, че процедурата по вписване в регистъра е улеснена, като предприемачите трябва да покриват законоустановен минимум. Тя даде пример с предприятията, в които работят хора от уязвими групи. Според Закона те са 13- хора с трайни увреждания, продължително безработни, безработни над 55 години, лица до 29- годишна възраст без предходен професионален опит, бездомни, пострадали от домашно насилие, лица със зависимост от алкохол или наркотици, преминали успешно рехабилитационна програма, бежанци, и други.
Всяко предприятие, в което работят подобни лица може да бъде социално, ако броят им отговаря на законовите разпоредби, а в устава и вътрешните им правила е предвидено участие на работещите в управлението на предприятието.

В Регионалния център в Габрово ще работи екип от 7 души, като се очаква да бъде сформиран до няколко седмици. Центърът ще се помещава в сграда на ул. „Успех“1. В нея ще бъде обособено изложбено пространство, където ще се представят продукти и произведения от социални предприятия в региона.
Целта е социалните предприятия и техните стоки и услуги да станат видими, конкурентноспособни, общодостъпни и привлекателни.

На форума бяха разяснени още стъпките, по които предприятията да се регистрират в Регистъра на социалните предприятия и критериите, които трябва да изпълнят, като ще се търси и добавена социална стойност.
Събитието уважиха областният управител на Силистра Николай Неделчев, областният управител на Разград Драгомир Златев, заместник – областният управител на Велико Търново Станислав Николов, заместник – областният управител на Силистра Димитър Тодоров, представители на местната власт, ръководители на институции и представители на бизнеса.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
„Как да направя CV, което работи! – Ще работя през ваканцията 3“


Младежки център – Габрово, Бюро по труда – Габрово и ЦПЛР Кариерно ориентиране – Габрово организират за втора година съвместно събитие „Ще работя през ваканцията 3“. То е насочено към младежите под и над 18 години, които нямат голям опит на трудовия пазар и цели да им даде насоки в търсенето на работа, като най-вече да ги ориентира, в това как се изготвя подходяща автобиография, какви други документи трябва да имат и за какво да внимават при кандидатстване за работа.
Събитието ще се проведе в Голямата зала на Младежки център Габрово на 29 април, вторник, от 16 часа. Безплатно е и не изисква предварително записване. ЦПЛР Кариерно ориентиране- Габрово ще издадат на присъстващите различни тънкости при изготвянето на автобиография, с която да се кандидатства за работна позиция. Ще разкажат какво точно е нужно на едно CV, за да бъде то отличаващо се от останалите. Ще дадат отговор на това, какво да се включи, когато един млад човек няма натрупан професионален опит?
Бюрото по труда ще представи услугите си, от които могат да се възползват младите хора. Психологът на Бюрото Галина Станкова ще даде препоръки за добро представяне на интервю, ще сподели също често задавани въпроси от работодатели и как може да се преговаря за стартово заплащане.
На събитието ще присъстват и членове на HR-отдели(Човешки ресурси) от габровски компании, които ще предоставят повече яснота в процеса по наемане на нови служители. Те ще разкажат какво търсят съвременните компании в кандидатите, на какво обръщат внимание и кои са най-честите грешки, които младите хора допускат в своето представяне.
Много младежи ще започнат работа през лятната ваканция и събитието цели да им помогне и подготви за написването на CV, което да ги отличи от останалите кандидати за дадена позиция.
Събитието „Ще работя през ваканцията 3“ на 29 април, за изготвяне на CV, ще бъде последвано от среща с работодатели от град Габрово и региона, озаглавена „Ще работя през ваканцията 4“, в която младите хора ще имат възможност да се запознаят с различни фирми, хотели, ресторанти, музеи, предлагащи сезонна заетост. То ще се проведе на 8 май, отново в 16.00 ч., в Ритуална зала на Община Габрово.


Икономика
Предстои публично обсъждане на Бюджета на Габрово


Публичното обсъждане на Бюджет 2025 на Габрово ще се проведе на 22 април, вторник, от 17.30 часа в Ритуална зала на Общината, информираха от администрацията на кмета.
Кметът Таня Христова отправя покана към жителите на община Габрово, юридически лица, представители на средствата за масово осведомяване, на граждански сдружения, общински съветници, ръководители на бюджетни звена и други заинтересовани лица, да вземат участие в публично обсъждане на проектобюджета.
Насроченото обсъждане ще се проведе на основание Закона за публичните финанси и Наредбата на Общински съвет – Габрово за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Габрово.
Материалите по проекта на бюджета на община Габрово за 2025 г. ще бъдат на разположение и на хартиен носител в Центъра за административно обслужване на гражданите в сградата на общинската администрация и в електронен вариант оттук.


Икономика
Ученици от СУ „Васил Левски“ преминаха обучение „Млади предприемачи“

Ученици от 11 и 12 клас на СУ „Васил Левски“ – Севлиево взеха участие в двуседмично обучение по предприемачество под наслов „Млади предприемачи“, което имаше за цел да подпомогне младите хора в кариерното им ориентиране и изграждането на лични и бизнес умения.
В рамките на обучението участниците се запознаха с възможностите на международната проектна платформа Career4EU, която предоставя ценни ресурси за диагностика на личните таланти, формулиране на кариерни цели и придобиване на знания в различни сфери на предприемачеството.
Обучението беше структурирано в две фази – присъствена (4 часа) и онлайн самостоятелна (8 часа), като учениците имаха възможност да преминат през учебните модули „Диагностика на таланта“ и „Семинар на основателя“. Те разработиха и представиха собствени бизнес идеи, като акцентът беше върху тяхното представяне чрез метода „Elevator Pitch“ – кратка и въздействаща презентация, която трябва да грабне вниманието на потенциални инвеститори за минимално време.
Участниците демонстрираха иновативно мислене, социална ангажираност и екологична насоченост в своите проекти, като представянето на идеите имаше и състезателен характер. Най-добрите презентации бяха оценени от самите участници, а победителите в двете групи получиха награди от организаторите: ЕВРОПА ДИРЕКТНО Габрово при Габровската търговско-промишлена палата и ЦПЛР „Кариерно ориентиране – Габрово“.
Освен това, ученици с изключителни презентационни умения също бяха отличени и наградени. Всички участници получиха сертификати за успешно преминатото обучение, което им предостави безценни знания и умения за тяхното бъдещо развитие.
Международната платформа Career4EU продължава да бъде ценен инструмент за младите хора, които искат да изградят своето професионално бъдеще и да реализират своите предприемачески идеи.

-
Новинипреди 7 дни
Благотворителен празник за нова детска площадка в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“
-
Новинипреди 6 дни
Над 40 дървета ще бъдат засадени в района на ул.“Христо Ботев“
-
Новинипреди 7 дни
Габрово отбеляза със знания и усмивки „Празника на географията“
-
Кримипреди 7 дни
Шестима са заловените пияни или дрогирани в региона по Великден
-
Новинипреди 3 дни
Река Янтра потече бяла след замърсяване (снимки)
-
Културапреди 3 дни
Видео урок за Колю Фичето представя великия майстор пред ученици в цялата страна
-
Новинипреди 6 дни
Камерната зала на Кукления театър в Габрово отново отваря врати
-
Новинипреди 6 дни
„Янтра“ приема „Монтана“ в битка за място в четворката