Свържи се с нас

Новини

Започна обновяването на Дома на културата „Емануил Манолов“ в Габрово

Published

on

Започна обновяването на Дома на културата „Емануил Манолов“ в Габрово. На 25 ноември 2022 г. се състоя информационно събитие за представяне на проект „Развитие на културната инфраструктура в община Габрово чрез обновление и модернизация на Дом на културата „Емануил Манолов“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г, съфинансирана от ЕС чрез Европейския фонд за регионално развитие.

На начално пресконференция, състояла се в Ритуалната зала на Община Габрово, бяха представени целите, видовете дейности, тяхното изпълнение и очакваните резултати от реализацията на проекта.

Пред местната обществености, журналисти и заинтересовани лица кметът на Габрово Таня Христова говори за целите на проекта, подчертавайки, че сградата е символ на града не само като архитектура – тя носи спомена за неговото духовно развитие вече шест десетилетия и изборът да бъде един от обектите, включени в „развитието на културната инфраструктура“, е подкрепен от състоялите се обществени дискусии.

Основният ремонт и модернизацията на сградата ще разкрият нови възможности за подобряване на условията за дейности в Дома и достъпа до културен живот. Обновлението, съчетано с добър културен мениджмънт, ще бъде и предпоставка за генериране на допълнителни собствени приходи и финансова устойчивост.

Кметът благодари на екипа на проекта и участниците в информационното събитие. По думите ѝ емблематичната сграда, дело на арх. Карл Кандулков, заслужава особеното внимание и критичния поглед на габровци. Таня Христова подчерта, че проектът се осъществява благодарение на европейската солидарност.

Общата му стойност е 6 503 207.96 лв. Безвъзмездната финансова помощ от Европейския фонд за регионално развитие е 3 716 877.02 лв. Ползва се кредитен ресурс от финансов инструмент в размер на 2 249 908.90 лв. и собствено финансиране – 536 422.04 лв. Разходите включват строителни работи, закупуване на оборудване и обзавеждане, авторски и строителен надзор, административно управление.

Изпълнител на строително-монтажните работи е „АВ Билд“ ЕООД, а срокът за тяхната реализация е 26 месеца – от 30 септември 2021 г. до 30 ноември 2023 г.

Ръководителят на проекта Десислава Колева направи представяне на видовете дейности, очакваните резултати и очакваните ползи.

Съгласно изискванията за пожарна безопасност и европейските норми за комфорт и удобство в зрителна зала се променя разстоянието между местата и съответно бройката. От 750 досега, те ще бъдат намалени до 567.

Променя се начинът на движение на въздуха за по-ефективно затопляне и вентилиране на залата, и сценичната част. Ще бъдат подменени съоръженията в котелното помещение за комбинирано отопление на нафта и газ.

В санитарните помещения ще бъде извършена рехабилитация на ВиК инсталациите и всички санитарни възли. Ще се изградят тоалетни за посетители в сутерена и ще бъдат възстановени 7 санитарни помещения в партера.

Електрически инсталации ще бъдат подменени, както и осветителната, заземителната, мълниезащитна и пожароизвестителната системи.

По отношение на енергийната ефективност на Дома на културата стана ясно, че ще бъде извършена подмяна на старата дограма, ще бъде положена вътрешна топлоизолация и ще бъдат ремонтирани покривът и фасадите.

Околни пространства до емблематичната сграда ще бъдат реконструирани, както и прилежащите пространства, предвиден е и ремонт на плочника и терасите.

Достъпността в сградата ще бъде подобрен. Предвидено е изграждане на рампа пред главния вход на сградата. Освен това ще бъде монтирана платформа за достъп до основните нива.

Ръководителят на проекта поясни още, че обществена поръчка не е проведена единствено за доставката на оборудването и обзавеждането. Тя ще включва: ново оборудване на гримьорните в западното крило; доставка на тапицирани столове за залата, балкона и лоджиите, обновяване на декорите; професионална озвучителна и осветителна система; мултимедия; озвучаване за репетиционни зали и фоайе; система от камери за запис и стрийминг; усилватели; микрофони; прожектори и др.

Ще се обнови и технологичното оборудване: осветление; горна и долна сценична механизация; техническо обслужване и планов ремонт; сценични съоръжения; сценично облекло от плат с машинна противопожарна обработка.

За сложността и значимостта на обекта кратък коментар направи Александър Василев, управител на фирмата изпълнител „АВ Билд“ ЕООД. „Проектът е изключително интересен, сложен и много важен както за габровци, така е за дружеството. Към момента строителните дейности вървят по график. Работим предимно в административната част, която е доста голяма. Две трети от дограмите са подменени. Покривът е развален и направен до фаза хидроизолация. Покривната ламарина се монтира. Изцяло се подменят инсталациите – електро, ВиК, отоплителна, вентилационна. Отоплението ще бъде чрез газови котли, което трябва да доведе до икономия на средства в бъдеще. Обърнато е изключително внимание на енергийната ефективност. Дограмата се подменя с алуминиева – термомост, троен стъклопакет. Топлоизолират се външните стени. Настилките в основните и представителните части се подменят, както и в офис сградата. Ще бъде направен цялостен ремонт на фасадата, който ще започне през пролетта. Обектът ще може да бъде реализиран с голямото съдействие на Община Габрово, тъй като ситуацията за строителния сектор в момента е сложна“, подчерта Василев.

В тази връзка кметът Таня Христова припомни че през месец октомври т. г. Общинският съвет в Габрово одобри да бъде осигурен допълнителен финансов ресурс, в размер на 1 557 776.63 лв. като собствен принос по проекта от целевата субсидия на централния бюджет за капиталови разходи през 2022 и 2023 г.

Арх. Орлин Кандулков – син на арх. Карл Кандулков и ръководител на дружеството „Архи-Реста-05“, което изпълнява авторския надзор, коментира, че натрупаните през годините проблеми на сградата се решават сега, благодарение на европейската солидарност.

„Многото проблеми, коментира арх. Кандулков, произтичат от времето и отношението на общинските ръководства към сградата през годините. Досега почти нищо не е правено и обновявано в нея – трудно е да се реши всичко наведнъж. По-лесно щеше да е през годините да се обновява частично и да не се стига до един такъв основен ремонт, при който сградата едва ли не ще прекъсне своята дейност. Чест прави на сегашното ръководство, че се зае с тази непосилна задача. Очаквам да се реализира в голяма степен заложеното в проекта. Много работи отпаднаха предвид някои ценови ограничения. Имахме желание да се разшири авансцената, за да свирят по-големи оркестри. Може би някой ден и това ще стане. Проблемите, които сега се решават, са настъпили от неподдържане и от нормативната уредба, която се променя, говоря за пожарната безопасност. Това е едно перо, което ангажира значителна финансова част. Всичко върви по план. Сроковете са кратки, но хората дават пари и искат да се работи на високи обороти. С възстановяване на отоплението, на фасадата и на околната среда сградата ще добие такъв вид, какъвто е заложен от проектанта арх. Карл Кандулков.“

След конферентната част участниците в информационното събитие посетиха обекта, където кметът Таня Христова и управителят на „АВ Билд“ ЕООД Александър Василев дадоха символичен старт на дейностите.

Изпълнителят запозна присъстващите с всички извършени досега строителни и ремонтни дейности в сградата.

Тази публикация е създадена в рамките на договор № BG16RFOP001-1.016-0004-С02 „Развитие на културната инфраструктура в община Габрово чрез обновление и модернизация на Дом на културата „Емануил Манолов“, който се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския фонд за регионално развитие. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Община Габрово и при никакви обстоятелства не може да се счита, че тя отразява официалното становище на Европейския съюз и Управляващия орган на ОПРР 2014-2020 г.

Новини

Община Трявна и „Четири лапи“ представиха проекта им за борба с популация на бездомни животни

Published

on

Първата информационна среща от проекта „Обществена ангажираност“, който се осъществява съвместно между Община Трявна и Фондация „Четири лапи“, се проведе в началото на тази седмица в сградата на общинска администрация в града. Събитието събра представители на местната власт; международната организация за защита на животните; образователни и културни институции; контролни органи, ветеринарни лекари, журналисти и др.

Официален старт на проекта даде кметът на община Трявна Силвия Кръстева, която приветства всички гости и благодари на организацията за съвместната работа. „Заедно с Фондация „Четири лапи“ подписахме договор за сътрудничество и ще Ви представим техните добри практики за това какво трябва да правим за животните на територията на нашата община. Изказвам благодарност към организацията и се радвам, че ще си сътрудничим и в полза на гражданите. Благодаря и на всички представители на институции, които дойдоха, за да положим началото на една добра практика.“ сподели в началото на срещата г-жа Силвия Кръстева.

По покана на местната власт експерти от Фондация „Четири лапи“ – координаторите по Обществена ангажираност г-жа Яна Спасова и г-жа Мария Ганчева и водачите на кучета-терапевти г-жа Антония Рикова и г-жа Петя Радкова представиха проекта и добрите практики на организацията за намаляване на безстопанствените животни и подобряването на отношението към тях.

„Наличието на безстопанствените животни е проблем, който води до големи разногласия между хората. Ние се стараем не само да намалим популацията на бездомните кучета, чисто физически, чрез кастрация. Искаме да променим нагласите към тях. Когато има правилните нагласи към животните, ние им причиняваме по-малко страдания, грижим се за тях по-адекватно и в крайния вариант на тази грижа ние искаме да осиновим бездомно животно, вместо да си закупим породисто такова.“ коментира пред аудиторията г-жа Мария Ганчева.

Сериозността на проблема с популацията на бездомните животни засегна и зам.-кметът на община Трявна Марин Маринов.

„Проектът ще е с продължителност 2 години. Ние потърсихме Фондация „Четири лапи“ именно, за да продължим да работим в насока разрешаване проблема с безстопанствените кучета. Както знаете, ние си партнираме и с приюта „Street Hearts“ в с. Глушка от началото на 2020 год. – едно доста успешно партньорство, което продължава и до днес. За съжаление, проблемът с безстопанствените кучета в очите на гражданите е по този начин: имаме безстопанствено животно и той се решава, като го няма. Но проблемът е много по-дълбок. Тези безстопанствени се озовават на улицата, след като са изгонени от някой дом. Трябва да научим хората, че трябва да бъдат малко по-отговорни към това нещо и да не се стига до една неовладяна популация на безстопанствени животни.“ подчерта зам.-кметът на община Трявна.

В продължение на два часа участниците дискутираха основните предпоставки за наличието на безстопанствени кучета по улиците, конкретните предизвикателства в Община Трявна и начините, по които те могат да се преодолеят, за да доведат до намаляване на популацията на бездомните животни. В основата си „Обществена ангажираност“ е подход за сътрудничество между заинтересованите страни за намиране на най-ефективните и взаимноизгодни решения на даден проблем.

„Методът от опита, който имаме от други държави и общини е, че това е обект на обща работа на всички заинтересовани страни. Надяваме се до края на този двугодишен период на нашата работа да имаме план за устойчиво намаляване на популацията на бездомните кучета и котки, евентуално, който да бъде с конкретни действия, които Вие да можете след това да следвате.“ допълни още г-жа Яна Спасова – координатор по проекта „Обществена ангажираност“.

По време на информационната среща бе постигнато съгласие, че безстопанствените кучета са резултат от възприятията и действията на хората. Присъстващите се обединиха около идеята, че трябва да се предприемат конкретни и широкоспектърни действия по линия на образоване и подобряване на информираността на децата, стопаните на домашни кучета и кампании за масова кастрация на безстопанствените животни.

Фондация „Четири лапи“ се ангажира да планира кастрационна кампания с мобилната си клиника през есента на 2023 год., по време на която бездомни животни ще бъдат кастрирани, ваксинирани, обезпаразитявани, маркирани, регистрирани и върнати по местообитанията си.

В резултат от желанието на присъстващите за работа по темата с децата и младежите от общността, екипът откликна с представяне пред заинтересованите на успешния си двустъпковия модел (теоретичен и практически) на занимания с ученици.

Следва съставяне на график за работа със заинтересованите училища и детски градини на територията на общината. Като част от проекта по „Обществена ангажираност“ се планират и други съвместни инициативи, срещи и кампании, насочени към гражданите и животните. Следете информационните ни канали за повече информация.

Зареди още

Крими

Арестуваха 26-годишен заради пико и марихуана в Габрово

Published

on

В хода на специализирана полицейска операция, имаща за цел противодействие на престъпления, свързани с употребата и разпространението на наркотици, бе задържан криминално проявен мъж.

Акцията е проведена вчера на територията на Габрово, информираха от пресцентъра на Областната дирекция на МВР. Криминалисти извършили проверка на 27-годишен местен жител, у когото намерили 26 грама марихуана и близо 3 грама метамфетамин.

При последвалото претърсване в жилището, обитавано от лицето, полицейските служители открили и иззели 38 грама марихуана и 3 грама метамфетамин. Мъжът бил задържан по реда на Закона за МВР за срок до 24 часа, като срещу него е образувано досъдебно производство по чл.354а ал.3 т.1 от Наказателния кодекс.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Любопитно

Зимни забавления по габровски в миналото

Published

on

Зимата вече е тук, а с нея идват и забавленията и спортуването в снега. В днешния снежен януарски ден Държавен архив – Габрово обърне поглед назад, показвайки как и къде габровските деца са се радвали на бялата премяна със ски и шейни.

Точно по габровски за целта не е било необходимо да се ходи или пътува надалеч. Снимките показват деца с шейни пред някогашния Народен дом в Габрово към пързалките на Бакойския баир, както и млади скиори пак на Бакойския баир.

Снимките се съхраняват във ф. 1266 „Редакция на вестник „Балканско знаме“ – Габрово“ в Държавен архив – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица