Свържи се с нас

Новини

Нова поливна система, подпорна стена и паркова алея в Трявна

Published

on

Кметът на община Трявна Силвия Кръстева даде подробно интервю за вестник „Тревненска седмица“, в което запозна читателите с ремонтните дейности, извършващи се и към момента в района на „Етнографския комплекс“ в града. Същите включват изграждане на нова поливна система, паркова алея, свързваща централната улица „Ангел Кънчев“ с кооперативния пазар и подпорна стена по поречието на река Тревненска. Какви са точно те четете в следващия материал.

  1. Въпрос: От известно време в парковото пространство на Етнографския комплекс в Трявна се извършват ремонтни дейности какво касаят те?

Г-жа Силвия Кръстева: „Да, точно така, от известно време насам извършваме ремонтни дейности по облагородяването на парковото пространство в района на Етнографския комплекс в Трявна. Работим по изработването на нова поливна система, за да изградим съответно добро затревяване на площта там, като идеята е да обхванем цялото парково пространство с допълнителни тръбни разводки. Системата ще е автоматизирана и ще е оборудвана със сензор за дъжд, за да няма излишен разход на вода при лошо време. Живот и здраве, ще я въведем в експлоатация напролет. Паралелно с това извършваме и ремонтни дейности по изграждане на подпорна стена по поречието на р. Тревненска и обособяването на паркова алея, свързваща кооперативния пазар, Етнографския комплекс и ул. „Ангел Кънчев“ в града.“

  1. Въпрос: Какви дейности предвиждат тези ремонти, откъде и на каква стойност е тяхното финансиране?

Г-жа Силвия Кръстева: „Изграждането на поливната система е на стойност 19 хиляди лева, които са отпуснати от Капиталовата програма на Община Трявна, а изграждането на подпорната стена с пешеходната алея е финансирана с Постановление на Министерски съвет още през 2020 година на обща стойност 800 хиляди лв. с ДДС. За да започнат дейностите, обаче, бе необходимо преработване на проекта и съответно съгласуване, както и изпълняване на процедура по Закона за обществените поръчки.“

  1. Въпрос: Единият от реализираните ремонти, а именно за поливната система е финализиран, кога обаче се очаква да приключи другият в рамките на парка?

Г-жа Силвия Кръстева: „Ремонтът на поливната система не е финализиран, тъй като все още има дейности по неговото приключване. Предвид наближаващия зимен сезон и очакваното влошаване на метеорологичните условия вече сме провели разговори с фирмата-изпълнител за по-бързото и разбира се качествено приключване на ремонтните дейности по изграждането на подпорната стена със свързващата паркова алея.“

  1. Въпрос: Нееднократно сте споменавали, че поливната система в т.нар. „скейт парк“ е неизползваема, какво бе извършено като ремонт в тази насока и какви са очакванията на администрацията за в бъдеще?

Г-жа Силвия Кръстева: „Поливната система в комплекса е изпълнена, така както е била заложена в проекта, но не обхващаше всички зони и съответно не беше възможна да се озелени. Това се получава така, тъй като предвидените тогава разпръскватели са недостатъчно на брой, а системата е ръчно управляема за напояване сектор по сектор. Това е видно от всички нас още от самото експлоатиране на комплекса. Вярвам, че с изграждането на новата поливна система и дейностите, които извършваме в тази насока, ще постигнем така желания резултат за красиво и зелено парково пространство в Етнографския комплекс в Трявна.“

  1. Въпрос: Предвижда ли се озеленяване, с цел облагородяване на парковата среда?

Г-жа Силвия Кръстева: „Разбира се, както вече споменах, след приключване на ремонтните дейности, парковото пространство ще се затреви и ще имаме една облагородена визия на Етнографския комплекс.“

  1. Въпрос: През изминалия пролетно – летен сезон неведнъж бе коментирано и това, че в този парк косенето не се извършва навреме, след направените промени и възможността на новата поливна система да поддържа растителността в добър вид, ще се наблегне ли и на косенето?

Г-жа Силвия Кръстева: „Етнографският комплекс, както и останалите тревни пространства в Централната градска част и жилищните квартали на града, не са оставени без да се косят и поддържат през пролетно-летния сезон на годината. За съжаление, в комплекса нямаше достатъчно затревяване за косене, но вярвам, че напролет с въвеждането в експлоатация на новата поливна система нещата ще се подобрят и растителността ще придобие наистина един по-добър вид.“

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица