Култура
Миналото е „тежък труд и кратък живот“, музеите на открито го разказват романтично
Музеите на открито представят миналото по един романтичен начин, но миналото е било тежка работа и кратък живот. С това свое признание Хенрик Зипсейн провокира участниците в Тридесетата конференция на АЕОМ – световната организация на музеите на открито. Единствените български представители на проведения в Стокхолм форум бяха от РЕМО „Етър“ – директорът проф. Светла Димитрова и Тихомир Църов. Хенрик Зипсейн е директор на Европейската музейна академия и има дълъг опит като ръководител музей на открито в Централна Швеция. В интервю пред Тихомир Църов сам определя настоящия си професионален етап като освобождаващ. Точните му думи са „Аз съм „свободен дух“, без задължения. И думите ми е много по-лесно да ги изрека сега, отколкото, като директор.
Бихте ли ни казали нещо за ролята на музея в съвременния свят, особено на музеите на открито?
Да, ще го изложа по следния начин: Музеите на открито са фантастични. Но най-важното, вероятно, е, че те са масово посещавани. Много хора идват в музеите на открито. Не е задължително да имаш висше образование. Можеш да дойдеш такъв, какъвто си. И всеки може да се чувства добре дошъл. Затова толкова много семейства с деца идват в музеите на открито. Дори без много добра основа, музеите на открито могат да влияят на хората със знания и добро поведение. И разбира се, днес големите предизвикателства са свързани с миграцията, с климатичните промени, с демокрацията и с други теми. Музеите на открито показват, че нещата винаги се променят, например и преди е имало имигранти, не винаги нещата са били по-добре по отношения на климата, но хората са се старали, били са по-близко до природата. Ако кажем, че винаги са работили в хармония с природата, това би било лъжа, но може да се поучим от миналото и да го използваме в бъдеще. И разбира се, относно демокрацията, за музеите на открито може да се каже, че е имало борба да се постигне и да се запази демокрацията. И смятам, че музеите на открито могат да направят тук нещо ценно за хората.
Имахте презентация пред участниците в конференцията на АЕОМ. Тя беше много провокативна, защо?
Защото аз напуснах поста директор преди три години и днес чувствам, че мога да погледна назад и да видя моите колеги и смятам, че може би сме били малко наивни в музеите на открито. Мисля си, че е много романтично да се отиде в музей на открито, да се разглеждат тези прекрасни стари къщи, старинна култура с обществени правила, с хора в хубави стари костюми. В музеите на открито винаги има прекрасен дух и атмосфера, но миналото не е било романтично. Миналото е било тежка работа и кратък живот, не е имало нищо такова като равенство и е имало много насилие в къщите, между деца и родители. Тези неща ние не ги показваме в музеите на открито. Мислейки за това, може да погледнем по-критично на музеите на открито. Може би има няколко неща, за които да помислим. Не казвам, че трябва да се бием един с друг в тези музеи. Изобщо не е така. Но имаме следното предизвикателство: ако искаме да бъдем достоверни, тогава ние трябва да бъдем малко по-критични, малко по-правдиви в това, което представяме. И трябва да положим усилия, чисто мисловно, да мислим малко по-различно.
Ако имате възможност да избирате, кога бихте живели – в днешно време или в миналото, което е представено в музея?
Отговорът е много лесен. Прекрасно е и е романтично в музея на открито, така че бих живял в този период. Но това, което показваме в тези музеи е един романтичен образ на миналото, който не е истински. Може би отчасти истински, но не напълно. Разбира се, че бих искал да живея днес. Искам днешната чистота, днес ние живеем по-здравословно и по-дълго. Но имаме и още едно предизвикателство в музеите на открито – има една тенденция за показваме, че историческото развитие е в посока напред. Че има подобрение и нещата стават все по-добри за всяко следващо поколение. Това не е вярно. Да, нещата се променят, но не е задължително да се променят към по-добро. Нещата се променят и стават различни, но това изобщо не е задължително да е равнозначно на прогрес.
Важно ли е да музеят да бъде голям, да има обширна територия, за да има влияние в международните музейни и културни организации?
Смятам, че и малките, и големите музеи на открито могат да спечелят от съвместната работа с колеги на международно ниво. Важното е да се учим един от друг, да се учим заедно. Затова съм тук и затова съм член на тези организации. Насладих се на всеки един момент и научих много от колегите си, а и те научиха много от мен, заедно създадохме много неща и това е важно и за малките музеи, както и за големите, като например Музеят Скансен тук в Столкхом. Преди месец Музеят на дърворезбата в Конйиц (Босна и Херцеговина б.р.) спечели наградата Митчелети за разказана в него история. Това, което е особено интересно е, че музеят е съвсем малък, изцяло частен и е базиран на общността, по този начин тя е ангажирана с този чудесен малък музей и всеки човек прави нещо за музея, както и музеят връща тази услуга. Музеят дава идентичност, гордост и грижа и всеки един е включен. Разбира се, това е историята на много музеи през последния век. Ние знаем, че след първото поколение става много по-сложно да се продължи, това го знаем. Но точно това е красивото при музеите и това беше един прекрасен пример от Босна и Херцеговина и затова искахме да го наградим.
Благодаря Ви за интервюто! За мен беше удоволствие.
И за мен беше удоволствие. Благодаря!
Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Култура
„Познай кой ще дойде на вечеря?“ в Габрово
Когато Даниел (Мариан Бачев), преуспяващ адвокат, за поредна вечер се връща в малките часове на нощта при съпругата си Катрин (Диана Любенова), с оправданието, че е бил при най- добрия си приятел, който е в депресия, тя не може да приеме това извинение.
Още повече, че никога всъщност не е виждала въпросния приятел Чарли (Антоан Петров – Анди). Притиснат от Катрин, Даниел е принуден да покани Чарли на вечеря.
Но липсата на реално съществуващ приятел поставя изобретателния адвокат в безумната ситуация да прибегне до услугите на случайно срещнат клиент на един бар.
Как ще протече вечерята, какви рискове и обрати ще се стоварят върху главата на Даниел и дали Катрин ще познае кой всъщност е дошъл на вечеря? Това ще разберете, само ако гледате пиесата на Адриен Ракка “Познай кой ще дойде на вечеря?”.
Спектакълът ще се играе този петък – 26 април, в зала „Възраждане“ в Габрово, от 19.00 часа.
Култура
Призови места за учениците на Цветан Радков от „Фолклорни приумици”
Ученици на преподавателя по китара и тамбура Цветан Радков се завърнаха с награди от XVIII Регионален детско-юношески конкурс за певци и инструменталисти „Фолклорни приумици”.
В конкурсната програма на форума в Червен бряг участваха над 110 талантливи деца от 14 населени места, разпределени в направленията: класическа музика, музикален фолклор, народно пеене.
Наградите присъди компетентно жури от специалисти: Елка Недялкова, Румен Тодоров и Валентин Недялков, преподаватели в НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен. Призови места за възпитаниците на Школата по китара и тамбура при НЧ „Развитие-1870”.
Златни медали спечелиха Велизара Костова, Дамян Иванов и Китарен оркестър. Второ място заслужи Калоян Маринов. На трето място журито класира Александра Денчева и Калоян Костов.
Призови награди спечелиха и учениците на Цветан Радков от Габрово – Бетина Делуди, Вероника Бойчева и Ивана Петкова. С поощрения бяха отличени двете камерни групи.
Култура
Playback театър „Разкажи ми“ в Габрово на 24 април
„Разкажи ми“ идва в Габрово вече за втори път. Домакин на събитието е НЧ „Будителите 201“, който ще предостави сцената си на 24 април от 19.00 часа.
Playback театърът е импровизационен театър, в който зрителите споделят онова, което ги вълнува – случки, преживявания, емоции, а актьорите и музикантите превръщат споделеното в пърформанс.
Разказаните истории оживяват в театрални миниатюри, като диалозите, музиката, поезията се сътворяват на сцената спонтанно. Всяко представление е ново и уникално, защото е създадено за присъстващата на него публика, но винаги съчетава в себе си и лекотата на смеха, и вглеждането в дълбоко съкровеното.
Изписването на „Playback“ на латиница цели да се избегне асоциация с разпространеното значение на „плейбек“ (ползване на готов музикален фон) – playback идва от английското „play back“ – „връщане (на споделеното от зрителите) с изиграване“ и е творческо преживяване не само за зрителите, но и за самите актьори.
Playback театър „Разкажи ми“ започва дейността си като самостоятелна трупа през 2020 година и досега има изнесени над 50 представления в София и страната. През 2022/23 година с подкрепата на Национален фонд „Култура“ реализира мащабен проект, наречен „Диалог през сърцето“, в рамките на който за първи път в България playback представления бяха интегрирани в редовната учебна програма на столични училища.
Групата играе и в центрове за зависими, пред уязвими групи, наред с това подкрепя с творчеството си и културни инициативи като представяния на книги, откривания на изложби и благотворителни инициативи. „РАЗКАЖИ МИ“ твори с мисията да създаде условия за градивен културен и социален диалог.
-
Културапреди 4 дни
Габрово обяви музикалната си програмата за Карнавала
-
Културапреди 4 дни
Playback театър „Разкажи ми“ в Габрово на 24 април
-
Новинипреди 4 дни
ОУ „Неофит Рилски“ стана шампион на футболния турнир „Малки лъвчета“
-
Новинипреди един ден
ПТГ „Д-р Никола Василиади“ се класира на финалите по футбол на страната
-
Любопитнопреди 4 дни
Рибарник „Кметовци“ открива новия сезон на 1 май
-
Икономикапреди 4 дни
„Теспом“ АД предлага работа на стругар
-
Новинипреди 2 дни
ДГ „Явор“ отбеляза Деня на Земята с „Азбука на щастието“
-
Новинипреди 3 дни
Междинна конференция за напредъка на проекта за Младежки център