Свържи се с нас

Икономика

Симеон Симеонов: За 5 години развихме значително пазара на бездимни алтернативи

Published

on

Разговор с регионалния търговски мениджър за Централна България на Филип Морис България.

Какви са отзивите от клиентите, които спират цигарите и минават на алтернатива с намаленa вреда? Как се променя животът им?

По мои наблюдения и разговорите ми с клиенти, пушачите, преминали на бездимни алтернативи,  до 3 седмици оценяват повечето предимствата като липса на кашляне, миризма по дрехите и  пръстите, лош дъх. Несъмнено се чувстват по много по- добре, без задъхване и тежест в гърдите. Като цяло пълнолетните потребители, преминали напълно към бездимни алтернативи, споделят драстична промяна в начина си на живот – на самите себе си и на близките си хора, като отчитат потенциалните ползи за подобряване на собственото си, а и на общественото здраве.

Какво бихте казали на човек, който иска да спре цигарите?

Бих казал, че това е най-добрият избор, който може да направи. Но ако по някаква причина не може да се откаже от тях, бих го призовал да се запознае с концепцията за намаляване на вредата и значителното количество научни проучвания, които стоят зад бездимните продукти на Филип Морис Интернешънъл, в които компанията е инвестирала над 9 млн. долара до момента, и да направи информиран избор за себе си.

Какви са последните тенденции от пазара на бездимни алтернативи на пушенето? Световната посока е към увеличение на пушачите, които заменят цигарите, но как стои въпросът в България и по специално районите, за които отговаряте Вие?

В световен мащаб  потребителите на бездимни продукти са вече около 19 милиона, а у нас техният брой е  над 220 000. През последната година наблюдаваме все по-силен интерес от страна на пълнолетните пушачи към бездимните алтернативи. Причините са, от една страна, все по-дълбокото разбиране и осъзнаване  за намалената вреда заедно с възможността за ползване на закрито, липса на лош дъх, намалената миризма и т.н. Дори пушачите в по-малките населени места, където вече имаме силно развита инфраструктура и възможност за грижа за нашите клиенти и потребители,  интересът към продуктите с намалена вреда и  науката зад тях расте. Това ни казва, че все повече хора осъзнават вредата от тютюнопушенето, виждат,  опитват и преминават към  бездимни алтернативи  на  цигарите и разбират ползите от тях за собственото им здраве и потенциала им за подобряване на общественото здраве  Ние във Филип Морис България вярваме, че това е пътят напред към свят без тютюнев дим. Все повече потребители и клиенти  също го вярват, но не само защото ние им го казваме и доказваме, а защото го изживяват, техни приятели го споделят, заедно обменят опит и знания.  Разбира се, това е дълъг път, но съм убеден, че с всеки изминал ден се приближаваме до момента, в който ще постигнем мисията си за бъдеще без тютюнев дим.

От разговорите Ви с клиентите – расте ли разбирането за намалена вреда при бездимните продукти спрямо пушенето? Каква главна причина изтъкват те за промяната?

Ние сме любознателни и отворени за иновациите и новите технологии. С всеки изминал ден в обществото се изгражда по-висока  култура по отношение на бездимните алтернативи и все повече пушачи се интересуват от ползите от тези продукти. Самият факт, че вече над 220 000 пушачи са успешно преминали на алтернативите без горене  дава ясна индикация, че разбирането за намалената вреда расте с всеки изминал ден. Това е голямо постижение за целия екип на Филип Морис България и пътят, по който вървим през последните 5 години, откакто предлагаме бездимни алтернативи на пазара у нас – развихме пазара на този тип продукти изключително добре, с грижа за потребителите и клиентите.  Всеки  пълнолетен пушач може да получи детайлна информация за потенциалните ползи от продуктите от нашия Център за обслужване на клиенти и в търговската мрежа. Голяма част от нашите нови клиенти получават позитивна обратна връзка от потребители в своето близко обкръжение –  приятели, познати, колеги и идват при нас с желание да получат повече информация и да преминат към алтернативи без горене.

Важното за мен е, че потребителите споделят, че се чувстват много по-добре, не се задъхват и особено хора, които спортуват, не се притесняват от неприятната цигарена миризма, когато общуват с непушачи и живеят по-комфортно. А най-интересното е, че много от тях споделят, че не могат да си представят  да се върнат към цигарите отново.

Смятате ли, че бездимните алтернативи могат напълно да изместят пушенето в град като Пловдив ?

Пловдив се развива стремглаво през последните години. Развитието на индустрията и новите технологии водят до бързи промени във всички аспекти на икономиката и живота в града. Очакванията на обществото и потребителите също се променят с бързи темпове и тютюневата индустрия се адаптира и отговаря на потребностите на пълнолетните потребители като им предлага алтернативи с намален риск. Ние постоянно предоставяме информация на пълнолетните потребители в Пловдив за здравните рискове и ползи от новите бездимни алтернативи. Основната идея, като концепция в тяхното създаване, е да се постигне намаление на вредата за всички пълнолетни пушачи,  които в противен случай биха продължили да пушат. На този етап отчитаме изключително бързи темпове на интерес и възприемане на нашите бездимни продукти в града. Обнадеждаващите резултати до момента ми дават основание да смятам, че един ден ние ще можем да излезем от бизнеса с цигари и защо не Пловдив да е първият град в страната без тютюнев дим.

Какъв е пътят Ви в компанията Филип Морис България?

Работя във Филип Морис България от 16 години. Започнах като консултант „Търговски маркетинг“ в отдел „Продажби“. През годините съм имал отговорности и ръководене на екипи, свързани с дистрибуция и продажби, позициониране и маркетингови активности. В момента съм Регионален търговски мениджър за регион „Централна България“. Ръководя  екип, който отговаря за отношенията с ключови партньори, дистрибутори и потребители. Отговорен съм  и за специализираната търговска мрежа, предлагаща само продукти на Филип Морис Интернешънъл, както и с развитието на инфраструктурата на компанията. През последните години компанията осъществява най -голямата трансформация в своята история до сега – често променяме неща и се учим в движение, работим в динамична и предизвикателна среда. Всичко това ме мотивира и прави всеки мой ден в компанията интересен и предизвикателен, а гордостта от постигнатите резултати, за които по-горе разказах, ме мотивират да постигаме още и още – заедно като един екип.

Материалът е публикуван с подкрепата на Филип Морис България.

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Икономика

Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

Published

on

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.

„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.

„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.

Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.

Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.

След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица