Свържи се с нас

Икономика

Има сериозен финансов ресурс за сектор „Земеделие“, заяви аграрният министър в Габрово

Published

on

За сектор „Земеделие“ има заделен сериозен финансов ресурс и до края на годината той трябва да бъде разпределен. Средствата ще бъдат приоритетно насочени към малки и средни стопанства. Приключи актуализацията на Бюджета и парите, които Народното събрание гласува, ще стигнат до всеки производител. Това заяви министърът на земеделието д-р Иван Иванов по време на среща с представители на бранша в Габрово.

В дискусията участваха Ралица Манолова, областен управител на Габрово, Даниел Бурмов, директор на областната дирекция по „Земеделие“- Габрово и експерти от министерството.

Министърът допълни, че в одобрения бюджет са заложени повече средства от първоначално предвидените и одобрени от Министерството на финансите – 168 млн. лв По думите му отпуснати са допълнителни 300 млн. лв, които ще бъдат разпределени към всички фермери.

Д-р Иванов посочи, че се работи по три механизма за преодоляване на последиците от войната в Украйна. Единият е т. нар. кризисен резерв от ЕС, от който за България са предвидени 10,6 млн. евро и може да бъде увеличен с до 200%, за което има осигурени необходимите средства и ще бъдат предоставени общо 30 млн. евро.

„Част от тях ще бъдат отпуснати целево на секторите птицевъдство и свиневъдство“, уточни министърът. Той информира още, че до края на месеца се очаква ЕК да вземе решение за механизма за предоставяне на до 5% от бюджета на Програма за развитие на селските райони (за 2021 и 2022 г.), в размер на 33 млн. евро, които ще бъдат използвани за подпомагане на уязвими сектори.

Аграрният министър подчерта, че финансирането се отпуска с цел те да останат жизнеспособни, защото производството на български продукти е жизнено важно, особено с оглед международната ситуация. Пред участниците министър Иванов отново открои значението и необходимостта от работещ парламент в следващите месеци, като посочи, че, за да започне да действа Стратегическият план, трябва да бъдат направени промени в два закона и един нов да бъде приет.

„По отношение на бележките, които сме получили, трябва да обявим твърди позиции пред ЕК, тъй като той се готви от 3 години, а ние сме 4-ото правителство, което работи по този важен стратегически документ“, коментира министърът.

По думите му следващите два месеца е много важно да отстояваме позициите си, защото планът трябва да е финално готов до края на септември. „Разбира се, в зависимост от политическата обстановка той трябва да бъде завършен, одобрен и съответно на 1-ви януари 2023 година да заработи и да бъде от полза на българските земеделци“, каза д-р Иванов.

Той припомни, че успяхме, благодарение на колегите от министерството, да защитим пред Министерство на финансите по Втори стълб да бъде увеличено съфинансирането от 15% на 60%, което означава, че държавата се намесва активно в този сектор.

„През първите 6 месеца осигурихме 143 млн. лв на земеделците по КОВИД – мярката“, съобщи министърът. Според него ефектът от нея вече се вижда, защото голяма част от българската продукция е с по-ниска цена.

Аграрният министър посочи още, че в момента Държавен фонд „Земеделие“ е изключително натоварен. През 2020 и 2021 година почти не са разглеждани проектни предложения, заради това имаме сериозно забавяне по мерки 4.1 и 4.2.

„Сега работим и търсим механизъм, за да не се загубят евросредства“, заяви д-р Иванов, уточнявайки, че постъпилите предложения не са актуални, предвид промяната в икономическите условия, по темата работи координационно звено. „Имаме визия и се надяваме да се вземе добро решение“, каза министърът на земеделието.

Съобщено беше, че е готов и Законът за браншовите организации, като предстои следващите дни да бъде представен. До края на месеца трябва да бъде финализирано разглеждането му.

„Заложили сме в този законопроект максимално представителство, максимална членска маса и нейното доказване всяка година“, обясни министърът.

„Моят апел е да се работи напълно прозрачно и да имате открита комуникация с производителите“, каза министърът. Той подчерта, че ще бъде проверена всяка една общинска служба и областна дирекция по „Земеделие“. Относно казуса в ОСЗ- Петрич, д-р Иванов коментира, че това е петно за всеки един служител. Той беше категоричен, че „случаят ще се преследва с цялата силна за закона и ще бъдем абсолютно безкомпромисни“.

По време на дискусията представителите на сектора поставиха въпроси, свързани с подпомагането с евросредства на птицевъди и свиневъди. Министър Иванов обясни, че проблемът не е в България.

По думите му Европейската комисия не счита, че отглеждането на свине и птици трябва да влиза в секторите, които се подпомагат с европейски средства. Той коментира, че ЕК никога няма да разреши да се подпомагат свиневъди и птицевъди, защото индустриалното отглеждане на животни не се подпомага.

„Единственият вариант е да получат средства от държавния бюджет и тази година ще бъдат отпуснати 25 млн. лв., като предстои нотификация и обявяване на прием“, заяви той. Тема на разговорите бе и проблемът на животновъдите с пасищата и мерите.

Аграрният министър уточни, че има сформирана работна група, за да се изчистят проблемите, възникнали при ползването им, като тя трябва да приключи работа си до края на юли. „Предложенията, които ще бъдат направени, ще преминат обществено обсъждане, като крайните решения ще се вземат на база на становищата на заинтересованите страни“, разясни д-р Иванов.

Други въпроси, които поставиха участниците, бяха свързани със засилване на контрола в област Габрово и Общинската служба по земеделие – Севлиево. Бяха поставени и проблеми с чертожниците, идентификацията на животните, както и стопанисването на язовирите в района.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Икономика

Семинар „Социално предприемачество в действие“

Published

on

Семинарът „Социално предприемачество в действие“, реализиран в рамките на проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд „Социална закрила“, обедини над 20 участници – представители на социални предприятия, местни партньорски организации, екипа на проекта и лица от целевите групи.

Събитието имаше работен характер и беше проведено като равностоен диалог между всички присъстващи, а не като формална презентация пред публика. Основният фокус на семинара беше поставен върху практическото прилагане на социалното предприемачество.

Бяха представени реални модели на работа с уязвими групи, включително хора с намалена трудоспособност, продължително безработни лица, младежи без предишен трудов опит и лица в риск от социално изключване. Участниците обсъдиха как тези модели функционират в реална производствена и услуговa среда и как могат да бъдат адаптирани и приложени на местно ниво.

В рамките на дискусиите беше поставен акцент върху въвеждането на нови участници в трудов процес по адаптиран, защитен и проследим начин. Беше подчертано, че успешният подход включва ясно формулирани задачи, определен наставник и поетапно натоварване, съобразено със здравословното състояние и възможностите на човека.

Участниците единодушно отчетоха, че присъствието на конкретен наставник, който работи директно с новия човек на място, е ключово за задържане в заетост, а не само за първоначалното включване. Моделът беше оценен като критичен за ограничаване на отпадането през първите седмици. Обсъдена беше и икономическата устойчивост на социалните предприятия.

Представени бяха действащи практики като производство в малки серии с висока добавена стойност, комбинирани продажбени канали (индивидуални клиенти и корпоративни/институционални поръчки), както и предоставяне на услуги с обществена значимост, които отговарят на локални нужди и за които общинските структури често нямат капацитет.

В рамките на семинара бе изрично подчертано, че социалното предприятие не е благотворителен механизъм, а икономически субект с ясно формулирана социална функция. Съществен резултат от семинара беше изработването на конкретни минипланове за действие на местно ниво. В процеса на съвместна работа участниците определиха мерки, които могат да бъдат изпълнени в краткосрочен хоризонт и с ограничен ресурс.

Сред заложените направления са: краткосрочни практически стажове за хора от уязвими групи, с ясно определени задачи, фиксирана времева рамка и реална работна среда; вътрешна наставническа схема „един към един“, при която опитен служител поема отговорност за въвеждането, адаптацията и задържането на нов участник; съвместни инициативи между социални предприятия и местни структури за предоставяне на малки обществени услуги, изпълнявани от лица в уязвима позиция при контролируемо натоварване.

В рамките на срещата беше заявено намерение за продължаване на сътрудничеството между участващите организации. Представителите на социалните предприятия и организацията домакин поеха ангажимент за координация и взаимна подкрепа при последващо включване на уязвими лица в икономическа дейност. Беше договорен механизъм за контакт и за обмен на експертиза между страните.

В края на събитието всички участници получиха сертификати за участие. Сертификатите бяха връчени като признание за реалния принос на всяко лице към съдържанието и резултатите от семинара, включително за споделен опит от практиката и формулирани предложения за следващи стъпки.

Общата оценка на срещата е, че социалното предприемачество беше разгледано не като абстрактен модел или кампаниен слоган, а като практически инструмент за социално и икономическо включване. Постигнат бе консенсус, че устойчивите модели са тези, които са едновременно адаптирани към човека, финансово жизнеспособни и с ясно дефинирана отговорност за тяхното прилагане.

Основната добавена стойност на семинара е, че участниците излязоха не само с анализ на съществуващи проблеми, а с конкретни действия, които могат да започнат в рамките на подписаното партньорско споразумение за работа в мрежа.

Този документ е създаден съгласно Договор No РД04-106 / 14.07.2025г. по Проект „Социален обмен: опит, вдъхновение и приобщаване”, финансиран от Фонд «Социална закрила». Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от „ТКД ЗДРАВЕЦ – ГАБРОВО“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.

Зареди още

Икономика

Нов офис на Изи Пей в квартал „Трендафила“ в Габрово

Published

on

Нов офис на Изи Пей отвори врати в Габрово. Той се намира в квартал „Трендафила“, на ул. „Тота Венкова“ 12.

Работно време:
*Понеделник – Петък – от 09.00 до 19.00 часа
*Събота – от 09.30 до 13.30 часа.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица