

Икономика
Има сериозен финансов ресурс за сектор „Земеделие“, заяви аграрният министър в Габрово
За сектор „Земеделие“ има заделен сериозен финансов ресурс и до края на годината той трябва да бъде разпределен. Средствата ще бъдат приоритетно насочени към малки и средни стопанства. Приключи актуализацията на Бюджета и парите, които Народното събрание гласува, ще стигнат до всеки производител. Това заяви министърът на земеделието д-р Иван Иванов по време на среща с представители на бранша в Габрово.
В дискусията участваха Ралица Манолова, областен управител на Габрово, Даниел Бурмов, директор на областната дирекция по „Земеделие“- Габрово и експерти от министерството.
Министърът допълни, че в одобрения бюджет са заложени повече средства от първоначално предвидените и одобрени от Министерството на финансите – 168 млн. лв По думите му отпуснати са допълнителни 300 млн. лв, които ще бъдат разпределени към всички фермери.

Д-р Иванов посочи, че се работи по три механизма за преодоляване на последиците от войната в Украйна. Единият е т. нар. кризисен резерв от ЕС, от който за България са предвидени 10,6 млн. евро и може да бъде увеличен с до 200%, за което има осигурени необходимите средства и ще бъдат предоставени общо 30 млн. евро.
„Част от тях ще бъдат отпуснати целево на секторите птицевъдство и свиневъдство“, уточни министърът. Той информира още, че до края на месеца се очаква ЕК да вземе решение за механизма за предоставяне на до 5% от бюджета на Програма за развитие на селските райони (за 2021 и 2022 г.), в размер на 33 млн. евро, които ще бъдат използвани за подпомагане на уязвими сектори.
Аграрният министър подчерта, че финансирането се отпуска с цел те да останат жизнеспособни, защото производството на български продукти е жизнено важно, особено с оглед международната ситуация. Пред участниците министър Иванов отново открои значението и необходимостта от работещ парламент в следващите месеци, като посочи, че, за да започне да действа Стратегическият план, трябва да бъдат направени промени в два закона и един нов да бъде приет.
„По отношение на бележките, които сме получили, трябва да обявим твърди позиции пред ЕК, тъй като той се готви от 3 години, а ние сме 4-ото правителство, което работи по този важен стратегически документ“, коментира министърът.
По думите му следващите два месеца е много важно да отстояваме позициите си, защото планът трябва да е финално готов до края на септември. „Разбира се, в зависимост от политическата обстановка той трябва да бъде завършен, одобрен и съответно на 1-ви януари 2023 година да заработи и да бъде от полза на българските земеделци“, каза д-р Иванов.

Той припомни, че успяхме, благодарение на колегите от министерството, да защитим пред Министерство на финансите по Втори стълб да бъде увеличено съфинансирането от 15% на 60%, което означава, че държавата се намесва активно в този сектор.
„През първите 6 месеца осигурихме 143 млн. лв на земеделците по КОВИД – мярката“, съобщи министърът. Според него ефектът от нея вече се вижда, защото голяма част от българската продукция е с по-ниска цена.
Аграрният министър посочи още, че в момента Държавен фонд „Земеделие“ е изключително натоварен. През 2020 и 2021 година почти не са разглеждани проектни предложения, заради това имаме сериозно забавяне по мерки 4.1 и 4.2.
„Сега работим и търсим механизъм, за да не се загубят евросредства“, заяви д-р Иванов, уточнявайки, че постъпилите предложения не са актуални, предвид промяната в икономическите условия, по темата работи координационно звено. „Имаме визия и се надяваме да се вземе добро решение“, каза министърът на земеделието.
Съобщено беше, че е готов и Законът за браншовите организации, като предстои следващите дни да бъде представен. До края на месеца трябва да бъде финализирано разглеждането му.
„Заложили сме в този законопроект максимално представителство, максимална членска маса и нейното доказване всяка година“, обясни министърът.
„Моят апел е да се работи напълно прозрачно и да имате открита комуникация с производителите“, каза министърът. Той подчерта, че ще бъде проверена всяка една общинска служба и областна дирекция по „Земеделие“. Относно казуса в ОСЗ- Петрич, д-р Иванов коментира, че това е петно за всеки един служител. Той беше категоричен, че „случаят ще се преследва с цялата силна за закона и ще бъдем абсолютно безкомпромисни“.

По време на дискусията представителите на сектора поставиха въпроси, свързани с подпомагането с евросредства на птицевъди и свиневъди. Министър Иванов обясни, че проблемът не е в България.
По думите му Европейската комисия не счита, че отглеждането на свине и птици трябва да влиза в секторите, които се подпомагат с европейски средства. Той коментира, че ЕК никога няма да разреши да се подпомагат свиневъди и птицевъди, защото индустриалното отглеждане на животни не се подпомага.
„Единственият вариант е да получат средства от държавния бюджет и тази година ще бъдат отпуснати 25 млн. лв., като предстои нотификация и обявяване на прием“, заяви той. Тема на разговорите бе и проблемът на животновъдите с пасищата и мерите.
Аграрният министър уточни, че има сформирана работна група, за да се изчистят проблемите, възникнали при ползването им, като тя трябва да приключи работа си до края на юли. „Предложенията, които ще бъдат направени, ще преминат обществено обсъждане, като крайните решения ще се вземат на база на становищата на заинтересованите страни“, разясни д-р Иванов.
Други въпроси, които поставиха участниците, бяха свързани със засилване на контрола в област Габрово и Общинската служба по земеделие – Севлиево. Бяха поставени и проблеми с чертожниците, идентификацията на животните, както и стопанисването на язовирите в района.
Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
Стартъп с амбициозни планове за Габрово

В последните години Габрово все по-често се споменава като град, в който иновациите срещат предприемаческия дух. Нов пример за това е Digital New Era – уеб агенция, основана от Васил Гърбов, габровец, който прави смели стъпки към развитие на местната дигитална екосистема.
След няколко години опит в сферата на уеб услугите, Васил се връща в родния си град с ясна мисия, а именно да създаде условия, при които бизнесите и младите хора от региона могат да растат заедно чрез технологиите.
Под бранда Studio New Era, екипът му разработва иновативен модел „уебсайт като услуга“ – решение, което премахва високите първоначални разходи и предлага пълно уеб присъствие срещу достъпна месечна такса.
„Нашата цел е да направим качествените уеб услуги, достъпни и надеждни за всеки бизнес, независимо от размера му. Много компании искат да се дигитализират, но се спират заради цената или сложността. Ние премахваме тези бариери“, споделя Васил Гърбов.
Studio New Era предлага съвременен подход, който позволява на малките и средни предприятия в региона да изградят модерно онлайн присъствие, да достигнат нови клиенти и да развиват своята дейност устойчиво.
Моделът е гъвкав, а поддръжката – постоянна, така че собствениците да могат да се концентрират върху основния си бизнес, докато екипът на Digital New Era се грижи за всичко, свързано с техния сайт и дигитална визия.
„За нас е важно местната икономика да расте. Вярваме, че силният бизнес е гръбнакът на един жив град. Когато помогнем на една фирма да излезе онлайн и да бъде конкурентна, това е успех не само за нас, но и за Габрово като цяло“, допълва Гърбов.

Паралелно с услугите за бизнеса, Digital New Era развива и втора, не по-малко значима линия, свързана със създаване на възможности за млади хора, които искат да започнат кариера в ИТ сектора.
Компанията предлага менторска среда, в която начинаещи уеб дизайнери, разработчици, маркетолози, търговци и създатели на съдържание могат да трупат практически опит, да работят по реални проекти и да изграждат портфолио.
„Искаме да покажем, че успешна кариера в ИТ е напълно възможна и от Габрово. Тук има талантливи и амбициозни хора – просто им трябва шанс да се развиват в реална работна среда“, казва основателят.
Digital New Era не спира само до индивидуалните успехи. Екипът има амбицията да бъде част от създаването на по-активна предприемаческа екосистема в Габрово и региона – мрежа от хора, компании и организации, които споделят опит, идеи и ресурси.
Планират се инициативи за обучения, събития и колаборации между местни бизнеси и млади специалисти, които да насърчават сътрудничеството и иновациите. „Вярвам, че Габрово има потенциал да се превърне в модерен, дигитално ориентиран град. Имаме хората, идеите и духа – остава само да ги обединим около обща цел“, заключава Васил Гърбов.
Digital New Era и Studio New Era са пример за това как една идея, родена от местен предприемач, може да вдъхне нов живот на града. Със своите технологични решения и социална мисия, екипът не просто развива бизнес, а поставя основите на нова дигитална ера за Габрово.

Повече информация за агенцията и студиото можете да намерите на адрес:
https://newerawebsites.com/
https://studionewera.com/
А с партньорската програма можете да се запознаете:
https://studionewera.com/partnorska-programa/

Икономика
Преизбраха Пламен Петров за председател на ОП на КСБ – Габрово


Предприемачът Пламен Петров бе преизбран за председател на Областното представителство на Камарата на строителите в България – Габрово. Това се случи по време на редовното Общо годишно отчетно – изборно събрание на организацията, което се проведе в началото в началото на месец октомври.
Събитието събра членове на Областния и Контролния съвет, както и представители на строителни фирми от региона. Сред гостите бяха инж. Любомир Качамаков – заместник-председател на УС на КСБ, инж. Тодор Андонов и инж. Любомир Шербетов – членове на Изпълнителното бюро, както и Венцислав Дончев, председател на ОП на КСБ – Велико Търново.
Заседанието бе открито от председателя на ОП – Габрово, Пламен Петров, който приветства присъстващите и представи доклад на председателя на Областния съвет. В него бяха обобщени основните дейности на Камарата през изминалата година, както и ключовите инициативи, реализирани съвместно с други областни представителства в страната. Сред акцентите беше форумът „Идеи с бъдеще“, събрал в Арбанаси представители от Велико Търново, София, Ловеч, Русе, Плевен и Габрово.
Пламен Петров припомни и откриването на Камерната зала на Кукления театър в Габрово, на което са присъствали всички фирми, участвали в ремонта. В доклада бе споменато и награждаването на участниците в Националния конкурс „Преминал майстор през земята“, който се реализира в рамките на честванията, посветени на 225 години от рождението на майстор Колю Фичето. ОП на КСБ – Габрово осигури отличията, които Петров връчи на победителите.
След представянето на доклада, председателят на Контролния съвет Иван Иванов отчете финансовите резултати и предложи бюджетната рамка за 2026 година. Делегатите единодушно я одобриха, като насочиха вниманието си към бъдещи инициативи, свързани с квалификацията на кадрите и по-тясното сътрудничество с общините в региона.
В дух на прозрачност и доверие премина и изборът на новия Областен съвет. С тайно гласуване за председател бе преизбран Пламен Петров („Валентин Петров 2004“ ООД). Сред избраните членове са Манол Манолов („Масив Трявна“ ЕООД), Рачо Шейтанов („РГС“ ООД), Стойо Стоев („Фаворит 96“ ООД), Илиян Димитров („Илистрой“ ЕООД), Богомил Петков („Мазалат“ ЕООД) и Евгени Стоев („Пътстрой-Габрово“ АД). В Контролния съвет влизат Иван Иванов („Мегастрой 2014“ ООД), Васил Михайлов („Прометал 2000“ ООД) и Тихомир Галов („ТНТ Инженеринг“ ЕООД).
В края на заседанието инж. Любомир Качамаков изрази признание за активната дейност на габровската структура и поздрави Пламен Петров за последователната му работа. ОП Габрово издигна неговата кандидатура за член на Управителния съвет на КСБ, а Иван Иванов – за член на Контролния съвет.


Икономика
НАП с нова функционалност за подаване на справки-декларации за ДДС


От началото на октомври 2025 г. НАП въведе нова функционалност в електронната услуга за подаване на справки-декларации за ДДС. Тя дава възможност на лицата, които не са извършвали търговска дейност, да посочат само периода, в който нямат нищо за деклариране.
Те вече не са задължени, както досега, да генерират файловете без записи в тях и да ги изпращат чрез електронната услуга на НАП, независимо че няма какво да декларират. След като потребителите попълнят периода, от приходната агенция автоматично генерират справката-декларация с нулеви стойности, заедно с дневниците за продажби и покупки, като лицето само ги подписва и подава.
Новата функционалност, която е разработена по предложение на счетоводните браншови организации, ще спести време и значително ще улесни дружествата при изпълнение на ежемесечните им задължения.
Информация за новата функционалност в е_услугата за подаване на справки-декларации може да се получи на телефоните на приходната агенция: 0700 18 700 или 02/9859 6801, на цена, съобразно тарифата на съответния оператор.


-
Любопитнопреди 6 дни
Ново поколение дентална диагностика в Габрово
-
Новинипреди 4 дни
Бъдещето на хирургията е в роботиката
-
Кримипреди 6 дни
Габровка,“замъглила километража“ след пико, остана без книжка по пладне
-
Новинипреди 6 дни
Прерязаха лентата на хеликоптерната площадка на болницата
-
Културапреди 5 дни
Историческият музей в Дряново показва най-древните доказателства за Homo sapiens в Европа
-
Новинипреди 6 дни
На Петковден Габрово чества своя духовен празник!
-
Кримипреди 5 дни
Арестуваха млад мъж заради палеж на „Мерцедес“ в Севлиево
-
Новинипреди 5 дни
„Най-добрата реклама за всеки лекар е пациентът. Вие сте пример“