Икономика
„Диалогът с общините и финансова децентрализация са в интерес на местните инвестиции“
„Българските общини в момента не са в добро положение – не заради несъбирането на данъци, а заради нереализирането на инвестиции.“ Това заяви кметът на община Габрово Таня Христова по време на участието си в конференцията „След утрешния ден: Политики за растеж“ – първата от серия дискусии в рамките на инициативата „Инвестиции и региони“.

Целта на събитието бе да запознае представителите на местната власт, бизнеса и банките с възможностите за финансиране на проекти за развитие на регионите, внедряване на иновации и преминаване към въглеродно неутрална икономика, съобщи Миглена Въгленова, гл. експерт „Публичност и визуализация“ в Община Габрово.

„Говори се по темата какво предстои, а никой не коментира какво е настоящето. Защото да инвестираш не е лесно. Необходимо е първо хората да са разбрали инвестициите, после да са ги подкрепили и накрая да са готови да се включат по пътя на реализацията им. Основната ни цел е обикновените граждани да бъдат удовлетворени. Много от инвестициите са в застой заради кризите, които усложниха работата на бизнеса, но ще е пагубно да изтървем още един строителен сезон.“, каза Таня Христова, като акцентира върху нуждата от повишаване на доверието и диалогичността между институциите. Тя обърна внимание, че местната власт има опит, идеи и решения, но и нужда от по-голяма финансова децентрализация.

Като ръководител на българската делегация в Европейския комитет на регионите Таня Христова подчерта, че средствата по европейските програми трябва да се инвестират разумно, на база солидна подготовка и с добър екип. „На 9 май чествахме Деня на Европа. Иска ми се това, което ни обединява, да бъдат ценностите на Европа, даващи ни мир и възможност да се развиваме. Европа е силна именно защото винаги успява да постави изключително важни политики, засягащи и бъдещото поколение“, заяви кметът на Габрово и допълни, че опитът на Европа сочи, че успешните политики се случват на място.

В дискусията относно възможностите за инвестиции със средства от Плана за възстановяване и устойчивост и процедурите от новия програмен период се включиха още вицепремиерът по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов, заместник-министърът на иновациите и растежа Десислава Бонева, председателят на Комисията по регионална политика в Народното събрание Настимир Ананиев, изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Богдан Богданов, евродепутатът Цветелина Пенкова и председателят на Надзорния съвет на „ПроКредит Банк“ Петър Славов.

По думите на министър-председателя на Република България Кирил Петков, който откри конференцията, всяка криза е възможност и страната ни трябва да използва възможностите, които се отварят пред нея. „Новата карта на Европа прави българските инфраструктурни проекти особено перспективни – заяви Петков. – На Балканите сме 65 милиона души – колкото Франция. Ако успеем да обединим енергийните си и инфраструктурните си проекти, би трябвало да станем най-бързо растящият регион в Европа“, отбеляза премиерът.

„25 милиарда лева е очакваното публично финансиране за страната ни в следващите години, а когато се добавят и финансовите инструменти, действително в българската икономика ще се влеят много пари.“, това каза министърът на околната среда и водите Борислав Сандов. Той обясни, че климатичните политики са основна част от темата за инвестициите и че над 40% от предвидения ресурс ще отиде за въглеродно неутрална икономика. „Националният план за възстановяване и устойчивост дава възможност за енергийна независимост и енергиен преход. Този тип икономическа трансформация може да доведе до децентрализация чрез инвестиции във възобновяеми енергийни източници“, отбеляза още Сандов.
Според регионалния министър Гроздан Караджов темата за политиката по сближаване и справедливия преход поставя проблема за наличието на трайно недофинансирани общини, както и региони, изоставащи от темповете на развитие. „Идеята за създаване на фонд за регионално развитие с бюджет от 1 млрд. лева национално финансиране има за цел точно преодоляването на това предизвикателство.“, заяви министър Караджов. Той обяви, че предстои предоставяне на 250 млн. лева от бюджета на МРРБ за ремонт на общински пътни участъци, които се намират в най-тежко състояние и за които местните администрации имат пълна проектна готовност.

По време на форума вицeпpeзидeнтът нa Eвpoпeйcĸaтa инвecтициoннa бaнĸa Лилянa Πaвлoвa представи новата „Кохезионна стратегия 2021 – 2027 г.“ на финансовата институция. Изказвания направиха също eвpoĸoмиcapят пo сближаване и peфopми Eлизa Фepeйpa, председателят на Управителния съвет на Сдружението на общините и кмет на Велико Търново Даниел Панов, евродепутати, пpeдcтaвитeли на нeпpaвитeлcтвeния ceĸтop и вoдeщи ĸoмпaнии. Събитието бе организирано от „Бpaнд Meдия Бългapия“.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 2 дниСтана ясна причината за жестоката катастрофа между камион и бус на обхода
-
Кримипреди 4 дниКола блъсна неправилно пресичащ в центъра на Габрово
-
Любопитнопреди 4 дниГаброво грейва в коледна светлина тази вечер!
-
Кримипреди 4 дниТежка катастрофа със загинал на обходния път на Габрово
-
Културапреди 2 дниГран-при и четири златни медала за МК „Весела“
-
Новинипреди 4 дниДжудистите ни със силно представяне на татамито сред 700 участници от 6 държави
-
Икономикапреди 2 дниДо края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца
-
Новинипреди 3 дниЯнтра взе точка при гостуването си в Благоевград на Пирин







