Свържи се с нас

Новини

Отвориха ценовите оферти за надзор при изграждането на тунела под Шипка

Published

on

Отворени са ценовите оферти на допуснатите кандидати в тръжната процедура за избор изпълнител на строителен надзор при проектирането и строителството на тунела под Шипка.

Ценовите предложения са следните:

  • Обединение „Консултанти Шипка 1“, с участници: „3TI PROGETTI ITALIA – INGEGNERIA INTEGRATA S.p.A, “ПИ ЕС КОНСУЛТ” ЕООД и „КОНТПАС“ ООД – 4 651 482 лв. без ДДС; ·
  • „ИНФРА ИНВЕСТ ШИПКА“ ДЗЗД, с участници: „ПЛАН ИНВЕСТ Пловдив“ ЕООД, „Инфра контрол“ ЕООД, „Инфрапроект консулт“ ЕООД и „Метроконсулт БГ“ ЕООД – 4 588 882 лв. без ДДС;
  • ДЗЗД „КОНСУЛТАНТИ ГАБРОВО/ШИПКА“, с участници: „СТРОЛ – 1000“ АД и „ИНФРАМ“ АД – 5 744 112 лв. без ДДС;
  • ДЗЗД „ПЪТКОНСУЛТ 2000 – ТРИ ЕС – ИРД“, с участници: „ПЪТКОНСУЛТ 2000“ ЕООД, „ТРИ ЕС“ ЕООД и ИРД ИНЖЕНЕРИНГ С.Р.Л. – 4 308 050 лв. с ДДС;
  • ДЗЗД „ТРАНСКОНСУЛТ-СВЕКО“, с участници: „Трансконсулт – БГ“ ООД и „Свеко Енергопроект“ АД – 5 399 946 лв. без ДДС.

Проектът „Проектиране и строителство на обект: „Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка“ е предложен за включване в Програмата „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г., която до момента не е одобрена.

Обектът включва изграждането на участък с дължина 10,553 км, от които 7,6 км са ново строителство, а 2,9 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово – Казанлък, както и 5 тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под Шипка ще е 3,22 км. Останалите 4 тунела са по-малки – съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м.

Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н. Тунелът под връх Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода „Шипка“ и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на съоръжението ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора.

Тунелът ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).

Вчера, 27 януари, вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов потвърди в Габрово, че реалната работа по тунела Шипка започва, след получено уверение от фирмата, избрана да проектира и построи тунела.

„Заради поскъпването на строителните материали имах опасение, че консорциумът, избран чрез търг по Закона за обществените поръчки, може да се откаже от офертата си от 2020 г. Поискахме потвърждение, защото ЗОП не предвижда възможност предложената цена да се актуализира в съответствие с инфлацията на строителните материали и енергийните източници, и трябва да сме сигурни, че ще се работи по оферираните и приети цени“, посочи министър Караджов. На 28 януари се очаква и официалното писмено потвърждение. Това ще позволи дейностите по проектиране на тунела да започнат, обясни вицепремиерът.

На въпрос защо все още не е подписан договор с фирмата изпълнител, министър Караджов напомни, че през октомври 2019 г. е обявена открита процедура по Закона за обществените поръчки за избор на изпълнител на проектиране (изготвяне на технически проект) и строителство на обект: „Обход на гр. Габрово от км 20+124.50 до км 30+673.48, включително тунел под връх Шипка”. Избраният изпълнител е ДЗЗД „КОНСОРЦИУМ ПСВТ“, с участници: „Пътни строежи – Велико Търново“ АД, „Хидрострой“ АД и Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД. Той е спечелил тъга с цена от 358 млн. лв. с ДДС. От избора на изпълнител през 2020 г. до момента договорът не е подписан, защото решението за избор е обжалвано пред Комисията за защита на конкуренцията и във Върховния административен съд, които отхвърлят жалбите.

Министър Караджов обърна внимание на факта, че за тунела под Шипка има изработен единствено разширен идеен проект. Все още няма технически проект, по който реално да може да започне строителство веднага. Ето защо и обществената поръчка е за инженеринг. Срокът за изпълнение е 4 години и два месеца. От тях 8 месеца са за проектиране и 3,5 години за строителство.

„Тунелът под Шипка няма как да не бъде завършен. Моето желание беше АМ „Русе – Велико Търново“ да продължи на юг, да мине през планината със същия габарит. Затова изразих учудване, че тунел, който ще свързва Северна и Южна България, е проектиран само с две ленти, посочи министър Караджов. Според него обаче след завършването на магистралата от Русе до Велико Търново трафикът към Габрово ще се увеличи в пъти. Поради тази причина министърът вече е възложил проучване за възможностите за изграждане на още едно трасе, което да поема тежкия трафик на юг от Велико Търново, включително и за още един тунел под Стара Планина.

Не е застрашено финансирането за тунела под Шипка, категоричен бе министър Гроздан Караджов.

През тази година ще се проектира нов източен обходен път на град Казанлък, който ще отвежда трафика до главен път I-5 и връзките с магистралите.

Проектът за обход на Севлиево е разделен на две фази, стана ясно още по време на дискусията, в която министър Караджов участва в Габрово. Община Севлиево ще трябва да изработи идеен проект, който ще бъде предаден на АПИ. Агенцията има ангажимент за изготвяне на техническия проект, отчуждаването на земите, ОВОС и реално строителство.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“

Published

on

За тишината ще разговаряме сега. Тя има много измерения. Може да е благословия, но и наказание. Ирина Илиева е секретар на организация, която успешно, макар и с малки стъпки, разчупва тишината. От двадесет години гражданско сдружение „Алцхаймер България“ разказва какво е деменцията и защо е необходимо хората с този проблем да не бъдат игнорирани, а приети.

Алцхаймер не е естествен процес при стареенето. Това е „епидемията на XXI век“. Около 60 000 са случаи на болестта у нас. Алцхаймер се влошава с времето и е най- често срещаната форма на деменция, между 60% и 80% от всички случаи, науката непрестанно влага усилия и средства за откриване на лек и категорична превенция срещу заболяването.

„Нашата организация, в която са включени близки на засегнати от заболяването, е създадена именно да разчупи тишината. Ние говорим, викаме, караме се, за да бъдем чути. Успехите ни са малки, но вярваме, че в бъдеще ще стават все повече.“

На 19 ноември в РЕМО „Етър“ се проведе обучение на музейни специалисти – служители и ръководители. В началото на това събитие участниците назоваха по една дума, с която свързват деменцията. Чуха се „страх“, „тъга“, „безнадеждност“. Но също така „приемане“. Според Ирина Илиева нормално е да преобладават отрицателните емоции. Въпреки това организацията дава и друга гледна точка.

„Опитваме се да покажем, че с подходящото отношение и обкръжаваща среда има шанс болните да останат по-дълго с нас, че е възможно забавяне на болестта.“

Ирина Илиева споделя, че всяка година членовете на организацията в София се събират на коледно парти. Миналата един от участващите в групата за ранна деменция споделя с нея – „Ирина, следващата година искам да има и танци“. И тя отговаря – „Да, следващата година непременно ще танцуваме“.

Ирина вярва, че има светлина в тунела. При едно посещение в Англия получава подарък – книга, разказваща как се смеят хората с деменция. Самата тя е открит човек, усмихва се често, но уверява, че управляващите на национално ниво са виждали и другото ѝ лице.

„Понякога имам сблъсъци с тях и съм много гневна. Но нашата общност стана наистина силна и започват да ни чуват. Ако не го правят, отиваме в съда. Живеем в страна от Европейския съюз и това трябва да си личи по отношение на хората с деменция.“

Благодарение на дългогодишната работа на организацията, се стига до промяна в Наредба на Министерство на здравеопазването и лекарствата за намаляване развитието на заболяването се реинбурсират. Ирина определя това като много голям успех. Втората крачка е, че за първи път се създават групи за ранна деменция, както и групи за близките на хора с това заболяване. Тази нормална практика в европейските страни постепенно се налага и у нас. България има представител в групата „Алцхаймер Европа“, която концентрира усилията си към хора с ранна деменция.

„По този начин участваме в изработването на европейските политики. Имаме още път да извървим. Най-голямата ни цел е да имаме национален план, тъй като това е обществен проблем, а не само на засегнатите семейства. Неслучайно провеждаме обучение в музей „Етър“ на специалисти от областта на културата, защото е необходимо да се познава проблема и да се осигуряват условия за посещения на хора с деменция. Физическото движение помага за умствена активност, което е превенция от една страна, а от друга при болните води до по-бавно развитие.“

Българското общество, когато опознае проблема, е склонно да приема хората с деменция, това е впечатлението на Ирина Илиева. Тя обаче акцентира върху липсата на достатъчно подготвени кадри, които да подкрепят семействата и обученията, като реализираното в музей „Етър“, са правилна стъпка в решаването на този проблем.

Ирина Илиева се среща с деменцията преди десет години. През 2015 нейната майка е диагностицирана с този проблем. Стадият е ранен и положената адекватна грижа дава резултат. През целия този период тя съумява да се обслужва с минимална помощ от друг. Развитието на заболяването не спира, но е забавено в значителна степен и чак сега се налага някой да поеме пълните грижи.

Зареди още

Крими

Делото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва

Published

on

Окръжната прокуратура в Габрово предаде на съд 62–годишен румънски гражданин и 23-годишен мъж от Севлиево за причинено, при условията на независимо съпричинителство, тежко пътнотранспортно произшествие, между ТИР и микробус, в резултат на което настъпи смъртта на шестима и бяха причинени телесни повреди на други три лица, всички пътуващи в микробуса.          

Окръжна прокуратура – Габрово внесе обвинителен акт в Окръжен съд–Габрово срещу мъж, с инициали А.К., гражданин на Република Румъния за това, че около 17.00 часа на 12.10.2023 г. в кръстовището между главен път I-5 и началото на северен околовръстен път III – 5004, на територията на община Габрово, при управление на товарна автокомпозиция, състояща се от влекач „Волво“ и прикачено полуремарке, нарушил правилата за движение по пътищата.

Движейки се със скорост от 63 км./ч., той навлязъл в насрещната за него пътна лента и към момента на реагиране за ефективно спиране в нея, осъществил доотклоняване на автокомпозицията наляво по посока на движението ѝ, при което навлязъл изцяло косо в насрещната пътна лента и при условията на независимо съпричинителство с водача на товарен автомобил „Пежо Боксер“, причинил пътнотранспортно произшествие.

При катастрофата А.К. по непредпазливост причинил смъртта на шест лица, пътуващи в микробуса  (Х. Д, на 31 години, К. К., на 34 години, М. Т., на 64 години, Ф. К., на 52 години, М.К., на 49 години и Е. И., на 26 години), както и телесни повреди на други три лица  (А. Ж. от гр.  Севлиево, К. К. от с. Крушуна обл. Ловеч и Р.К. от с. Яворец, общ. Габрово).          Деянието на А. К. е квалифицирано  по чл. 343 ал.4 във вр. с ал.3 буква “б“ от НК.

В хода на досъдебното производство по отношение на него е била взета мярка за неотклонение “задържане под стража“, в рамките на предвидените от закона срокове.

Със същия обвинителен акт е предаден на съд и А.Ж. за това, че по същото време и място, при управление на т.а. „Пежо Боксер“ в посока Севлиево, нарушил правилата за движение по пътищата. При навлизане в кръстовището и отклоняване надясно със скорост около 79 км./ч. и при техническа възможност да възприеме навлязлата товарна автокомпозиция в полагащата му се пътна лента и да реагира за ефективно спиране в началото на предприетата от него маневра за отклоняване надясно, не предприел такова спиране, като можел да спре автомобила преди достигане зоната на удара в полагащата му се пътна лента, където причинил пътнотранспортно произшествие при условията на независимо съпричинителство с А.К., управляващ товарна автокомпозиция.

При катастрофата той по непредпазливост причинил смъртта на пътуващите в буса Х. Д, К. К., М. Т., Ф. К., М.К., и Е. И.,  както и телесни повреди на К.К и Р.К.      

Деянието на А. Ж. е квалифицирано  по чл. 343 ал.4 във вр. с ал.3 буква “б“  от НК.      Предстои Окръжен съд-Габрово да насрочи открито разпоредително заседание по делото.

Зареди още

Култура

Валидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето

Published

on

По повод 225 години от рождението на Колю Фичето и проведения конкурс за пощенско-филателно издание от Министерството на транспорта и съобщенията (МТС), на 25 ноември от 13.00 часа в Исторически музей – Дряново ще бъде валидирана пощенската марка, посветена на възрожденския майстор.

През 2025 година се навършват 225 години от рождението на родения в Дряново възрожденски строител, а годишнината беше отбелязана с Национална програма, организирана от Община Дряново и Исторически музей – Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

В тази връзка, дряновският музей ще бъде домакин на събитието по валидиране на пощенско-филателното издание, победител в конкурса за пощенска марка, на тема „225 години от рождението на Колю Фичето“, чийто автор е Стоян Дечев. Заедно с него на церемонията ще присъстват и представители на МТС.

След валидирането пощенската марка може да бъде закупена в деня на събитието в ИМ – Дряново.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица