Свържи се с нас

Икономика

Рефинансиране на кредит – Какво трябва да знаем?

Published

on

За всеки човек най-сигурният и бърз способ да покрие текущите си задължения е да изтегли кредит. Това е и основната причина хората да прибягват и до рефинансиране.

Рефинансирането е метод, с който клиент на банкова или небанкова институция тегли нов кредит с много по-добри условия, за да обслужи кредити, които е теглил преди време, но при по-лоши условия. По-добрите параметри на новия заем включват поносима лихва, по-кратък период на изплащане, изгодни месечни вноски. Също така хората могат да обединят няколко свои кредита в една полица. Има и случаи, при които той служи за заемането на допълнителни активи. За да се възползва от рефинансиране кредитозаемателя трябва да докаже на банката или кредитната компания, че е способен да плаща вноските по новия си заем.

Причини водещи до нужда от Рефинансиране 
Много са причините, които могат да доведат до необходимост от рефинансиране. Промяна на лихвата, която предлага банката или подобряване на финансовото състояние на клиента. Също така друга причина може да бъде желанието му да изплати задълженията си по-бързо от първоначалното договаряне.

Винаги целта при рефинансирането е да се подобрят условията по кредита или обединените кредити. Важните неща на, които трябва да се обърне внимание са: лихва, месечни, годишни такси, срок на погасяване.

Рефинансиране на ипотека
При рефинансиране на ипотека, процеса е следния: Кредитоискателя тегли нова ипотека, за да изплати, тази която вече има. Това е логичен ход при оскъпяване на ипотекиран имот. Известен факт е, че ипотечните заеми са тясно свързани с пазарната оценка на недвижимия имот. Въз основа на нея се определя стойността на отпускания кредит. 

Обикновено ипотечните заеми се отпускат за дълъг срок и през това време стойността на заложения имот е възможно да се промени. За това клиента може да поиска нова оценка на недвижимото имущество и рефинансиране на ипотеката.

Рефинансиране за намаляване на лихвата
При този вид рефинансиране се тегли нов кредит с по-изгодни условия, по-добра лихва, по-удобен срок на погасяване. Друг вариант е параметрите на договора да се предоговорят. Важно е да се знае, че при рефинансиране на лихвен процент главницата остава непроменена. 

Рефинансиране при покриване на част от задълженията
Тук клиентът изплаща наведнъж част от дълга си и в замяна получава по-изгодни условия за оставащите си задължения.

Рефинансирането е отлично решение
Това е чудесен избор, когато желаете да се възползвате от по-благоприятни за вас условия. Когато решите, че искате да кандидатствате за рефинансиране е много важно да проучите повече банки и кредитни компании. Трябва да разгледате различните оферти за онлайн кредити, да прецените коя е най-добра за вас и вашите очаквания. Чак тогава да вземете окончателно решение, към коя институция да се насочите. Може да разгледате интернет страниците им, да отидете на място в офисите на кредитните организации и в клоновете на банките да разговаряте с компетентни консултанти.

Важни условия
След като предварително сте избрали кредитната институция, към която ще се насочите преговорете предлаганите условия по рефинансирането на място. Обърнете внимание на окончателната сума, която ще трябва да изплатите. Лихвеният процент е много важен, може да се окаже, че лихвата, която ви предоставят, ще повиши осезаемо сумата за погасяване.

Други важни фактори са комисионните и таксите. Те са неизменна част от кредитите отпускани от кредитни компании или банки. Възможно е таксите да са по-високи, ако сте рисков клиент (човек с проблемна кредитна история) или не разполагате с достатъчно доходи, които да покриват нуждите на новия заем.

Възможност за рефинансиране на бързи кредити
Кредитни компании и фирми за бързи кредити предлагат възможност за рефинансиране на дългове. Релевантно в повечето случаи за обединяването на няколко по-малки кредита.

Повечето такива фирми смятат предлагането на рефинансира на кредит за отлична възможност, защото така е по-лесно самото обслужване на съществуващи кредити. Това начинание със сигурност ще подобри положението на техните клиенти. При пристъпване към рефинансиране, кредитоискателя може да предоговаря лихвата или удължаване на срока на кредито обединяващата полица.

Лесно ли е да получите рефинансиране
Разглеждайте рефинансирането, като всеки един кредит. Когато кандидатствате подлежите на щателна проверка. Много от условията за одобрение са сходни с изискванията за нормален кредит.

Винаги се взема предвид кредитната история на клиента. Ако неговото кредитно състояние е лошо, това ще окаже неблагоприятен ефект върху параметрите на рефинансирането. Много е вероятно лихвата и таксите да са по-високи. Тоест дори и да сте в лошо кредитно състояние рефинансиране ще ви бъде отпуснато. Разбира се всичко зависи от банката или фирмата, която го отпуска и техните изисквания и условия. Някой от тях могат да ви откажат рефинансиране, ако сте в такова положение.

Друг важен момент е, какви са месечните ви доходи. Ако имате постоянни и сигурни постъпления по вашата сметка е гаранция, че ще ви бъде предоставено рефинансиране. Друг е въпроса, ако имате непостоянни и незначителни парични постъпления, това би било сериозна пречка.

Заключение
След направеното проучване със сигурност можем да кажем, че рефинансиране е чудесна идея. Имате право да избирате между банки и кредитни компании, които предлагат този кредитен продукт. С него ще получите нов заем с много по-добри условия, и ще може по-лесно да си плащате вноските.

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица