Свържи се с нас

Новини

Николай Григоров, БСП: Разширяването на „синята зона“ е неаргументирано и в ущърб на габровци!

Published

on

Разширяването на „синята зона“ е неаргументирано, без задълбочен анализ, абсолютно в ущърб на габровци. Това заяви в интервю за габровския печатен ежедневник „100 Вести“ Николай Григоров, председател на групата общински съветници на БСП в местния общински съвет.

Остри коментари срещу въвеждането на платените зони за паркиране в Габрово се появиха в социалните мрежи, във връзка с разширяването на така наречената „синя зона“ в Габрово. На последното заседание на местния парламент е прието решение за „актуализация и разширение на зони за платено и безплатно паркиране на територията на гр. Габрово“ . Така в района на Драматичния театър се създава нова зона „Паркинг ул. „Баждар“ /връзка ул. „Чардафон“ – ул. „Скобелевска“/. В района на Административния център промените са в южната му граница – ул. „Съзаклятие“, ул. „Ванче Михайлов“ до пресечката с ул. „Добри Карталов“ и ул. „Априловска“. Нови зони за платено паркиране е паркингът откъм ул. „Юрий Венелин“ /градинката с Мечето/; Ул. „Ванче Михайлов“ от пресечката на ул. „Съзаклятие“ до пресечката на ул. „Добри Карталов“; В район 3 при паметника на Ран Босилек се създава нова зона: Паркинг Бюро по труда на ул. „Цанко Дюстабанов“; В район 5 Рачо Ковача също се създава нова зона – ул. „Янтра“ от пресечката с ул. „Цанко Дюстабанов“ до пресечката с ул. Радецка; В Район 6 /Шести участък/ новите зони са ул. „Цар Калоян“ от пресечката с ул. „Пенчо Славейков“ до пресечката с ул. „Николай Палаузов“; ул. „Николай Палаузов“ от пресечката с ул. „Цар Калоян“ до ул. „ Козлодуй“; Ул. „Козлодуй“ от пресечката с ул. „Николай Палаузов“ до ул. „Еким Цанков“; Ул. „Пенчо Славейков“ – от ул. „Цар Калоян“ до ул. „Опълченска“. В Район 7 /Дечкова къща/, се създава нова зона: паркинг Централен пазар между ул. „Еким Цанков“, ул. „Къкрина“ и ул. „Отец Паисий“. В Район 8 /Шипка – Орловска/, се създават нови зони: ул. „Дунав“, от пешеходен мост до ул. „Орловска”; Улица, свързваща осова точка 2082 от ул. „Дунав“ и осова точка 1429 от ул. „Орловска“. Създава се нов Район 9 Куклен театър с граници Изток – река Янтра, Запад – ул. „Македония“ и ул. „Лазар Донков“, Север – ул. „Съзаклятие“, ул. „Априловска“ и Юг – кръстовището между ул. „Юрий Венелин“ и бул. „Априлов“. Зони за платено паркиране в Район 9: „Ул. „Кирил и Методий“, заедно с прилежащия и паркинг от пресечката с ул. „Райчо Каролев“ до пресечката с ул. „Лазар Донков“; Бул. „Априлов“ от пресечката с ул. „Райчо Каролев“ до пресечката с ул. Лазар Донков; Ул. „Иван Гюзелев“ ; Ул. „Елисавета Попангелова“; Ул. „Райчо Каролев“ от бул. „Априлов“ до ул. „Юрий Венелин“; Паркинг между ул. „Лазар Донков“ и ул. „Съзаклятие“. Определеният дневен и часови режим на работа на зоните за платено паркиране са от 09:00 часа до 17:00 часа в дните от понеделник до петък, с изключение на официалните празници.

За новите зони за платено паркиране в Габрово е разговорът на журналиста Стефка Бурмова с председателя на групата общински съветници от „БСП за България“ Николай Григоров.

– Какво е Вашето мнение като председател на групата общински съветници на левицата, г-н Григоров – като услуга за Общината, свързана със средствата, които ще се влеят в местната хазна, или тя е полезна за жителите на града?
– Разширяването на „синята зона“ в града в този момент, според мен и според групата общински съветници от БСП, е ненавременна и то без да е налице задълбочен анализ за нейното въвеждане. В никакъв случай това няма да доведе до подобряване на услугата, свързана с паркирането в централната градска част. Напротив, може би ще измести проблемите от едни улици към други.

– Бихте ли обяснили кое всъщност наложи нейното разширяване?
– На този въпрос не бих могъл да отговоря. Но най-простият коментар е, че управляващите желаят да увеличат приходите от тази дейност в Бюджета. Много е важно да се знае и това, че по време на същата тази сесия на ОбС – Габрово, по време на която се гласува разширяването на „синята“ зона, беше приет и Планът за устойчива градска мобилност. В него е записано буквално следното, че „разширяването на платените зони за паркиране трябва да става със задълбочен анализ“. Достигна се до парадокса, че управителят на това предприятие по време на сесията не успя да каже пред залата с колко места ще бъдат увеличени паркоместата след 1 декември 2021 г. Както не успя да даде смислено обяснение и какви приходи постъпват в местната хазна, и за какво се разходват те. Какви данъци се плащат върху тези приходи, какви и за какво са основните разходи на дружеството? Несъстоятелността, свързана с решението за разширяване на „синята“ зона, показва и липсата на всякакъв анализ за необходимостта от него.

Чрез това решение, според нас, просто се разширяват зоните и се търси увеличение на приходите, без да се отчитат интересите първо на живеещите в районите, които попадат в „синята“ зона, както и на работещите – включително държавни, общински служители, представители на дребния бизнес и т.н., които ежедневно са в централната градска част, тъй като работните им места са в нея.

А в Плана за градска мобилност пожелателно е записано, че трябва да се увеличават местата за обществените паркинги. В анализа за въвеждането на „синята зона“ такова нещо няма. Той е насочен единствено към печалбата, която ще има дружеството в края на годината, тъй като това е първата година, в която функционира тази „синя зона“. Между другото, предвидени са за въвеждане и още „сини зони“, вероятно за следващата година.

В Плана за градска мобилност пише и още нещо, което е пълен абсурд и лично за мен то звучи като подигравка с гражданите, а именно, че правото на паркиране в централната градска час е услуга, която трябва да се плаща, а не право. По този начин, според нас, гражданите се поставят в неравностойно положение – тези, които могат да плащат за паркиране, когато идват по работа, да пазаруват и прочие, и другите, които няма да могат. Същевременно разширяването на „синята зона“ трябва да върви успоредно с подобряването на услугата „обществен транспорт“. Такива мерки ние не сме видели.

Тоест, за да искаш гражданите да използват за своето придвижване алтернативни методи – пеша, велосипеди, електромобили, електротротинетки и т. н., а не леките си автомобили, първо трябва да има създадени условия за това. Да се види какъв е релефът на града и какви са условията за придвижване в него. Габрово е много дълъг град, с обособени квартали, а придвижването от един квартал до друг не е никак лесно, независимо от това дали желаем или не да ги създадем.

Между другото, понеже говорим за „синята зона“ и насърчаване използването на алтернативни методи за придвижване, никъде в аргументацията за въвеждането ѝ не срещнахме нещо, свързано с изграждане на стоянки за велосипеди или за електрически превозни средства. Тоест, предвидените зони за паркиране ще бъдат само за автомобили. Което, според мен означава, че не искаме да насърчаваме алтернативното придвижване. А това е пълен абсурд! Именно поради това групата съветници от „БСП за България“ гласувахме категорично против разширяването на „синята зона“.

Конфликтните буферни зони – там, където свършват досегашните и започва безплатното паркиране, само се изместват към съседната улица. А това не решава проблема. Тоест, ако приемем, че паркирането в централната част е услуга, тя в никакъв случай не е безусловна. Жителите, живеещи в района на платената зона, имат право срещу 10 лева на месец да паркират безплатно. Но забележете, ако си намерят свободно паркомясто и в тяхната си подзона. Ако не могат да намерят – трябва да отидат в съседната зона, в която на общо основание са длъжни да платят за времето на престоя си.

В някои улици, на които живеят много граждани с леки автомобили, броят на местата е драстично нисък в сравнение с броя на собствениците на леки коли. Дори да са платили месечната такса на Общината за правото да ползват паркинг до собствения си дом, те трябва да търсят другаде, където ще се наложи също да плащат, или да спрат колата си в другия край на града и да се прибират пеша.

Казвам това, защото никъде в последната година не се търси възможност за увеличаване на паркоместата, както и облекчение за живеещите в натоварените райони габровци.

– На централния пазар в Габрово вече има отредено място за изграждане на паркинг?
– Но никъде не се споменава, че този паркинг би могъл да бъде дву или триетажен, за да може той да се използва от повече граждани. Както и да има гратисен период за хората, които трябва да свършат определена работа в центъра – да отидат до банката, да си платят данъците или да свършат друга административна дейност. Такова нещо няма. Именно поради тази причина, ние считаме, че решението за разширяването на „синята зона“ е погрешно. То ще натовари финансово още повече гражданите, без да реши проблема. Разбираме, че въвеждането на всяка мярка струва пари, но когато се включва в стратегията насърчаване използването на електромобили, велотранспорта, ел.-скутери и т.н., нека погледнем колко електромобили например има в Габрово. Надали тяхната бройка достига 20. Да, този вид транспорт вероятно ще навлиза тепърва, но няма да бъде с толкова бързи темпове. Електромобилите са много скъпи и много малко хора биха могли да си ги позволят. Ел.-тротинетките и скутерите са добро средство за придвижване, но в топлите месеци.

– А как би могла да се придвижи с тротинетка примерно една жена с два сака покупки от пазара?
– Важно е да се подобри състоянието на градския транспорт, за да не идват габровци в центъра с автомобилите си. Както и да се търсят допълнителен брой паркоместа. Ние не можем да ограничаваме хората, заради това, че видите ли, дошли с колата си в центъра. Има хора, които живеят по кварталите, както и в близките села. Транспортът в момента не е редовен и ситуацията не ги устройва.

– В тази Стратегия говори ли се за таксиметровия транспорт?
– В нея никъде не се говори и за него. Съществува пълно противоречие между записаното в дългосрочната Стратегия и това, което се предложи като аргументация за увеличаване броя на платените паркоместа.

Лично аз не одобрявам така наречените „маршрутки“. Но видно е, че потребност от него има. А това идва да покаже необходимостта от усъвършенстване на обществения превоз. Да, направи се немалко за общинския пътнически транспорт – купиха се нови автобуси, продължава усъвършенстването на транспортната инфраструктура. Но когато търсим екологичен транспорт възниква отново въпросът защо бяха нарязани тролейбусите, унищожена наземната и подземна тролейбусна инфраструктура.

– А той, доказано, е най-екологичният транспорт. За запазването му в Габрово имаше подписка сред гражданите, както и протести?
– Управляващите от ГЕРБ на инат го ликвидираха, може би заради нечии частни интереси. Ликвидира се с лека ръка една инфраструктура без широко допитване, без сериозен анализ за последствията от тези действия. Но когато се разширява „синята зона“ и когато се товарят габровци с допълнителни такси, които трябва да плащат, проблемите не се решават. Защото живущите и работещите в центъра на Габрово ги има, и ще продължава да ги има. А същинската цел на тази зона е облекчаване движението в тази част на града.

– Да разбирам ли, че според Вас, нужда от създаването на общинското предприятие „Паркиране и репатриране“ не е имало?
– Според мен, хората от Общинския инспекторат и представителите на КАТ можеха да вършат тази работа, без да се въвежда „синя зона“, защото всеки, който спира в нарушение на Закона и влиза в забранени за движение улици или спира върху тротоар, подлежи на санкции.

– Излиза, че разширяването на „синята зона“ е за увеличаване средствата, които влизат в общинската хазна, а не толкова за удобството на гражданите на Габрово?
– Абсолютно е така. За разширяването на „синята зона“, освен да се разчертаят къде ще бъдат паркоместата, практически предприятието друг разход няма да има. Ще припомня, че вече са похарчени над 0,5 млн. лева още преди да стартира ОП „Паркиране и репатриране“ – за закупуване на репатриращ автомобил, за закупуване на софтуерна програма, за закупуване на скоби, за маркировки и т.н.

По време на заседанието на Общински съвет – Габрово не получих задоволителен отговор на въпроса си колко вдигания на леки автомобили има „паякът“ през 2021 г. Но със сигурност мога да обещая на габровци, че когато изтече календарната година ще настоявам да бъде направен пълен анализ за резултатите от дейността на предприятието „Паркиране и репатриране“. Какви и от какво са приходите, колко абонамента има, колко SMS-а са получени, колко вдигания са направени, колко глоби има и разбира се, какви са разходите. За да се види дали всички габровци не субсидираме тази дейност, а и да не забравяме, че нейното създаване пак беше със средства от нашите данъци.

– Габровци се интересуват какво породи необходимостта да бъдат съборени павилионите за цветя пред пазара в центъра на града, както и в неговия горен край и за какво ще бъдат използвани тези площи? Освен това хората, които пазаруват там, няма къде да паркират?
– Това е едната страна. Отделно „синята зона“ на пазара ще доведе до сериозно западане функционирането на габровския Общински пазар. Защото, за да отидеш да пазаруваш там със своя лек автомобил, най-малкото е необходимостта да дадеш и още един лев за паркиране. А във времето на сериозната криза, която настъпва и хората буквално броят всяка стотинка, която харчат, е пълно безумие да се товарят с допълнителни разходи.

Считам, че в Габрово по всякакъв начин се въвеждат пречки за извършването на различните дейности, включително и за нормалното функциониране на централния габровски пазар. А там се продават необходимите за габровци плодове и зеленчуци от търговци, както и от дребни земеделски производители от региона, които си плащат за използваните от тях площи.

Именно поради това, ние от БСП за България, сме категорично против разширяването на „синята зона“. Още повече, пак повтарям, че то е неаргументирано, без задълбочен анализ, абсолютно в ущърб на габровци.

Автор на интервюто, публикувано в бр.196, на 11 октомври 2021 година, е Стефка Бурмова.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Новини

Виктор Меразов е Спортист на Габрово за 2025 година

Published

on

Завоювалият златото при младежите до 21 години от първенството на планетата на Световната киокушин федерация в Саудитска Арабия Виктор Меразов е №1 в класацията „Спортист на Габрово“ за 2025 година. Той получи отличието си кмета на Община Габрово Таня Христова на стилна церемония, който се проведе в зала „Възраждане“. Новината съобщи електронното спортно издание sport-gabrovo.com.

Специален гост на събитието беше световноизвестният цирков акробат и еквилибрист Енчо Керязов – създател на фондация, която подкрепя талантливите деца на България. Неговото присъствие бе вдъхновяващо послание към всички млади таланти, че пътят към върха започва от вярата в собствените сили.

Изборът на Виктор Меразов за „Спортист №1 на Габрово“ е напълно заслужен. Габровският талант изпраща една много силна година. Той беше и осминафиналист при мъжете на Световното първенство на Международната федерация по карате (IFK) в Лайпциг, Германия и бронзов медалист от Световната купа за младежи в Камчия. Стана държавен шампион за мъже и бе определен за най-добър състезател в мъжкия профил от Българската карате киокушин федерация за 2025-та година. Награден бе и на ежегодната тържествена церемония „Спортист на годината на НСА“, като в тази класация зае второто място.

Цялата статия за Спортист на Габрово за 2025 година, както и кои останаха негови подгласници можете да прочетете оттук.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица