Свържи се с нас

Новини

Четири варианта за училищата и градини в условията на пандемия

Published

on

Министерството на образованието и науката (МОН) разработи четири варианта за работа на училищата, детските градини и Центровете за подкрепа на личностното развитие (ЦПЛР) през новата учебна година. За основа са използвани показателите за разпространението на КОВИД-19 според сценариите на Министерството на здравеопазването за развитие на пандемията.

Действията на образователните институции при различните степени на заболеваемост са разписани в Насоки за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка. Тяхна основна цел е осигуряване на максимално продължително присъствено обучение. Документът е изпратен за съгласуване в Министерството на здравеопазването (МЗ).

Предстои обсъждането му в Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в системата на средното образование.

Разписаните в насоките сценарии, задължителни и препоръчителни мерки осигуряват условия за преминаване към обучение в електронна среда само в краен случай и най-вече на локален принцип – отделен клас, отделно училище или училища в отделно населено място, в съответствие с конкретната епидемична обстановка, спецификите на училището и учениците.

Образователните институции в цялата страна ще бъдат затваряни само при крайна необходимост – когато заболелите са над 500 на 100 000 души за последните 14 дни.

При най-лекия – зелен сценарий със заболеваемост по-ниска от 100 на 100 000 души, и при жълтия сценарий – с болни от 100 до 250 на 100 000 души, образователните институции ще работят, спазвайки насоките на МОН и МЗ за намаляване на рисковете от предаване на инфекцията. При единични случаи на деца и педагогически специалисти с КОВИД-19 директорът, след задължително предписание на РЗИ, ще карантинира цялата паралелка и децата ще учат електронно. Ако само един ученик в класа е карантиниран като контактен, само за него директорът ще организира електронно обучение.

При второто ниво на заболеваемост, ако в училище или в Център за подкрепа на личностното развитие има 15% отсъстващи деца заради КОВИД-19 или процентът на заболели учители и персонал е твърде висок и не може да се обезпечи присъствен учебен процес, може да се премине към обучение в електронна среда в конкретното училище или център за подкрепа. Това става чрез аргументирано предложение на директора до министъра на образованието и науката след решение на педагогическия съвет, съгласувано с обществения съвет на училището. Директорите на центровете за подкрепа се обръщат към кмета на населеното място. Предложението за това може да се направи и след решение на Регионалната здравна инспекция или на областния/общинския координационен съвет.

Към дистанционно обучение преминават първо учениците от VIII до XII клас, а при влошаване на епидемичната ситуация – и учениците от V до VII клас включително. Най-малките деца до IV клас ще учат онлайн в краен случай при обективна невъзможност обучението да продължи присъствено.

При заболеваемост от 250 до 500 на 100 000 души на национално или областно ниво – в т.нар. червен сценарий, училищата работят по определен от МОН график за преминаване към електронно обучение. Мерките за отделни училища със случаи на КОВИД-19 са идентични с тези от зеления и жълтия сценарии. Ако броят заразени ученици и персонал от присъствените паралелки нараства, директорът предлага на министъра училището да премине към електронно обучение. В този случай трябва да се осигури максимално дълго присъственото обучение на учениците със специални образователни потребности. Ако 14-дневната заболеваемост надхвърли 500 на 100 000 – тъмночервен сценарий, всички ученици ще учат от дистанция.

Остава възможността за дистанционно обучение на отделни ученици по здравословни причини, удостоверени с медицински документ. Освен това ученик може да премине към електронно обучение за повече от 30 дни по желание на родителите и след разрешение на началника на Регионалното управление на образованието. Разрешение се дава на базата на информацията за успеха, отсъствията и ангажираността на конкретния ученик. Задължително е избралите да се обучават дистанционно да обезпечат сами електронното си обучение. За детските градини се предвижда затваряне само в краен случай. При влизане на страната в тъмночервения сценарий ще могат да работят детските заведения със 100% преболедувал или ваксиниран персонал. В този период ще се приемат само деца, чиито родители отговарят на същите условия.

Предвиждат се специални мерки за подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности. Тази група ще преминава към дистанционно обучение само в краен случай, а ако това се наложи, ще се търси възможност за индивидуални консултации и индивидуални терапевтични занимания.

Насоките на МОН разписват задължителни и препоръчителни мерки за намаляване на рисковете от инфекция при присъствено обучение. Това са познатите вече мерки за дезинфекция, проветряване, уроци на открито и др. В помещенията учениците задължително трябва да носят маски, ако такова е разпореждането на здравните власти за страната.

Изключения могат да се правят при широко отворени прозорци в класните стаи, за ваксинираните учители, за най-малките ученици от I до IV клас по преценка на педагогическия съвет, както и за хронично болни деца. В сила остават протоколите за действие при дете или възрастен със симптоми на вируса.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

Мобилната изложба „Грехът“ беше открита в Икономовата къща

Published

on

В Икономовата къща към Исторически музей – Дряново се състоя откриването на мобилната изложба „ГРЕХЪТ“ – ключов етап от новия изследователски и експозиционен проект на Музея на хумора и сатирата. Тя представя съвременен поглед към 50 стенописни копия, създадени през 70-те години, чрез които се изследва темата за греха и нейните визуални проявления в българската църковна традиция.

Изложбата е организирана в 28 табла, проследяващи създаването на колекцията, пътя на образите през времето и мястото им в днешното визуално въображение. Заместник-директорът на Музея на хумора и сатирата Нела Рачевиц откри събитието и подчерта, че мобилната изложба е замислена като междинна „платформа за размисъл“, която прави видими резултатите от продължаващите проучвания и подготвя основата за обновяването на постоянната експозиция „Грехът“.

Тя акцентира върху задачата на музея да интерпретира наследството не буквално, а през съвременните културни, социални и психологически контексти.

Сава Христов – управител на Галерия „Видима“ и ръководител на проекта „Грехът – изследователски и изложбен проект“, открои интензивната и ползотворна работа по него, значимостта на изготвените изследователски и интерпретативни анализи и добавената стойност на професионалните контакти, изградени в хода на изпълнението.

Официален гост беше заместник-кметът на Община Дряново Диляна Джеджева. Подчертано бе значението на партньорството между институциите и споделения стремеж към съвременна интерпретация на културното наследство. Директорът на Исторически музей – Дряново Иван Христов приветства гостите и отбеляза, че за институцията е чест дряновската публика първа да види тази работна фаза от бъдещата експозиционна трансформация.

Проектът обединява експерти от различни области: проф. Райна Гаврилова (история на културата, СУ); гл. ас. Владимир Димитров (история и теория на изкуството, НБУ); д-р Слава Янакиева (НБУ); организационният психолог Светослав Стоев; карикатуристът Чавдар Николов („Прас Прес“); Татяна Цанкова – бивш директор на музея. Теренните изследвания, осъществени от Илина Пенева и Иво Делийски, обхващат църкви и манастири в Ябланица, Бачково, Чурилово, Курило, Лозно, Лешко, Рилския и Троянския манастир и др.

Събраната документация разкрива картина на съхранени и загубени стенописи – свидетелства за традиция, памет и забрава. Централният акцент на изложбата е многопластовият прочит на образите.

„Грехът“ ги представя не като назидателни символи, а като живи културни форми, чиито значения се променят във времето. Архивни кадри, полеви фотографии, документи и експертни анализи се преплитат, за да покажат как грехът се пренася от морална категория към културен въпрос – и как може да бъде представен в музейна среда днес.

Материалите и изводите от проекта ще бъдат в основата на обновената постоянна изложба „Грехът“, чието разработване предстои. Паралелно се подготвят уебсайт и монография, които ще обединят научната и визуална документация.

Проектът „Грехът – изследователски и изложбен проект“ се реализира с подкрепата на Министерството на културата, в партньорство с Исторически музей – Дряново и Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Зареди още

Новини

Назначават психолози и педагогически съветници ще бъдат в 8 учебни заведения

Published

on

Осем психолози и педагогически съветници ще бъдат назначени по проект на РУО- Габрово за достъп до образование за всяко дете. Това стана ясно на провело се заседание на Областния координационен център по Механизма за обхват на децата и учениците.

Целта на назначаването е да се подобри ефективното функциониране на механизма за обхват, да се повиши степента на включване на децата в образователния процес и да се подкрепи развитието на ефективни училищни общности, насърчаващи положителното отношение към образованието чрез активно взаимодействие с деца и родители.

Педагогически съветници ще бъдат назначени в: СУ „Отец Паисий“ – Габрово, СУ „Максим Райкович“ – Дряново, ОУ „Христо Ботев“ – Севлиево, Професионална гимназия по транспорт и машиностроене – с. Градница.

Психолози ще бъдат назначени в: СУ „Райчо Каролев“ – Габрово, ПГ „Марин Попов“ – Севлиево, Професионална гимназия по транспорт и машиностроене – с. Градница, ДГ „Мечо Пух“ – с. Петко Славейков.

В рамките на срещата бяха обсъдени още случаи на деца и ученици в риск или необхванати в образователната система, за които ще бъдат предвидени допълнителни обходи по домовете.

Мариета Въткова, ст. експерт в РУО- Габрово, запозна присъстващите с напредъка на дейностите по Механизма за обхват за настоящата учебна година, както и с обменения опит в трите проведени срещи по НП “Напредък за всяко дете“.

Добри практики от ОУ “Св.св. Кирил и Методий“ представи директорът на училището Илиана Илиева.

Зареди още

Новини

АГ-отделението в Севлиево временно спира работа, поради недостиг на кадри

Published

on

Акушеро-гинекологичното отделение на МБАЛ “Д-р Стойчо Христов” в Севлиево временно спира работа, поради кадрови дефицит, информираха от здравното заведение. За да се обезпечат дежурствата, са необходими още двама лекари с придобита специалност по акушерство и гинекология.

Болницата вече обяви свободните работни места, като предлага на кандидатите: атрактивно възнаграждение, възможности за обучение по различни програми у нас и в чужбина, добра материална база и допълнителни социални придобивки.

Задължително е да имат специалност по гинекология.

През годината в отделението са дошли на бял свят 63 бебета, през последните три месеца има 7 раждания.

Проблемът с недостига на кадри е бич за лечебните заведения в цялата страна, но от болницата правят всичко възможно да осигурят необходимите условия за нови попълнения.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица