Свържи се с нас

Новини

Какви са нагласите сред учениците след 7 и 12 клас при избора на професия?

Published

on

Очакванията към родителите за оказване на помощ и подкрепа в избора на професия са големи. Това показа поредното мащабно анкетно проучване на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“ сред учениците в 7 и 12 клас от училищата в област Габрово, резултатите от което бяха представени пред директори на училища, представители на областна и общинските администрации, Регионално управление на образованието, Габровска търговско-промишлена палата, Стопанска камара, Технически университет – Габрово, Областен информационен център, Дирекция Бюро по труда и други партньори и съмишленици на Центъра.

Проучването се провежда за трета поредна година и има за цел да подобри качеството на предлаганите услуги по кариерно ориентиране в училище като сондира нагласите на учениците за избор на образование/ професия, а при по-големите ученици и за предстоящата им реализация на пазара на труда.

В анкетирането са взели участие 1 134 ученици от 27 училища от област Габрово. 82,5% от седмокласниците, 65,8% от учениците от профилираните паралелки на 12 клас и 88,3% от учениците от професионалните паралелки на средните училища са посочили родителите си като хора, които биха им помогнали в процеса на вземане на решение каква професия да изберат.

Това поставя и огромни изисквания към родителите относно познаване на възможностите на образователната система и ситуацията на пазара на труда. Наред с родителите седмокласниците посочват, че техните приятели и учителите са другите значими хора, към които биха се обърнали за съвет.

В същото време учениците от средните училище разширяват кръга на значимите хора и споделят, че биха потърсили помощ от професионалистите, които упражняват избраната от тях професия и студентите, които се обучават в сходни да техните интереси специалности.

За да бъде от полза това проучване и на родителите, ще посочим и каква нужда от информация са споделили учениците, за да могат да направят по-добър за тях избор на професия. На първите три места, седмокласниците са посочили, че биха искали да знаят повече за това: какви учебни предмети (профилирани/ професионални) ще изучават; какви са видовете изучавани професии в училищата и какви ще бъдат възможностите им за реализация, при завършването на един или друг профил или специалност от професия.

Най-слабо седмокласниците се интересуват от реда и условията за кандидатстване, което не е проблем, предвид факта, че родителите са тези, които са посочени от нормативната уредба да подадат документите при кандидатстването в осми клас.

При сондирането на нуждата от информация в процеса на взимане на решение се вижда, че абитуриентите от профилираните паралелки имат нужда да знаят повече за това къде ще могат да се реализират-56,2%, каква точно професия ще могат да упражняват- 53%, след завършване на една или друга специалност.

Повече от половината, а именно 51,1%, се интересуват какви дисциплини ще изучават във висшето училище, а подобен брой ученици (49,3%) искат да знаят повече за предлаганите от висшите учебни заведения възможности. Не са малко и тези, които биха искали да научат какви са възможностите за израстване в кариерата- 42,5%, както и тези, които биха искали да получат отговор на въпроса колко ще бъде заплатен трудът им- също 42,5%.

Информацията, от която имат нужда учениците от професионалните паралелки при избор на специалност във ВУЗ е подобна на тази, търсена от учениците от профилираните паралелки: какви дисциплини ще се изучават, къде и какво ще могат да работят, дипломирайки се в избраната специалност.

Най-малко абитуриенти от професионалните паралелки се интересуват от възможностите за студентски обмен, които предлагат ВУЗ-овете в страната. Анкетата показа също, че повече от половината седмокласници, а именно 53,5% от анкетираните, споделят, че не познават добре приликите и разликите между обучението в профил или специалност от професия.

Важно е те да знаят това при кандидатстването в осми клас, тъй като има професии, които могат да се овладеят още в средното образование и такива, за които децата трябва да продължат образованието си във висше учебно заведение. При учениците от 12 клас стана ясно, че ако продължат да учат, 51,7 % от анкетираните абитуриенти от професионалните паралелки ще продължат образованието си в друго професионално направление.

Подобно е положението и при профилираните паралелки, където 56% от анкетираните споделят, че ще учат в направление, различно от това, в което се обучават в момента. За да бъдем коректни, трябва да отбележим, че е напълно в реда на нещата за тези пет години, които прекарват в средното училище, учениците да се развият като личности.

Да открият нови области на интереси, да се срещат с нови, интересни хора, които да ги вдъхновяват, и да изберат нов професионален път. Това е съвсем естествено. Но въпреки това тези проценти са твърде високи, за да се правят единствено и само оптимистични изводи. За кариерните консултанти този резултат говори, че една част от учениците и родителите пренебрегват важността на решението за избор на образование при кандидатстването в осми клас.

И през тази учебна година, водещи за учениците от 12 клас на профилираните паралелки критерии за избор на ВУЗ остават качеството на обучението и възможноста за практическо обучение (наличие на стажове и практики). На второ място се изкачва „финансовата страна“ на обучението във ВУЗ, вероятно поради породените от КОВИД-19 усложнения във финансофото състояние на много семейства.

Запитани в кои области имат нужда от информация или обучение, на първо място учениците от професионалните паралелки посочват нужда да разберат повече за своите задължения на работното място. Повече от половината ученици (50,5%) са посочили този отговор. Въпреки, че това са най-често експлоатираните теми, свързани с кариерното ориентиране в училище, учениците отново посочват нужда от обучение за това как да се подготвят за интервю за работа-41% и как да подготват документите си за кандидатстване- 40,6%.

Почти 13% от анкетираните заявяват, че нямат нужда от допълнителна информация или обучение. Едва 17,8% от учениците от профилираните и 33,5% от професионалните паралелки биха останали да работят в родното си място. Запитани къде виждат бъдещата си професионална реализация, най-много ученици от 12 клас са посочили „друг голям град в България“, различен от столицата.

На второ място учениците от професионалните паралелки (33,55 от тях) са посочили, че искат да останат и да се реализират в родния си град/село. В София се виждат 16,5%. В страна от Европейския съюз биха искали да се реализират 16,1% от тях, а 11% виждат реализацията си в страна извън ЕС. Едва 1,8% смятат, че ще се реализират е малък град или село в България.

При профилираните паралелки на второ място учениците са посочили като евентуално място за бъдещата си реализация гр. София- 37,9%, следван от страна от ЕС- 23,3%. На следващо място е родния град/село, посочен от 17,8% от учениците, а 10,5% виждат реализацията си в страна извън ЕС. На последно място 0,9% се виждат в малък град или село в България.

Едно от условията за по-лесна адаптация на работното място е младежите да имат реалистични очаквания за бъдещите си професионални задължения, за условията на труд, за заплащането, което ще получават. Запитани какво заплащане очакват да получат, ако започнат работа по специалността, близо 50% от анкетираните са споделили, че очакват да получават над 1000 лв. нетно възнаграждение (25,5%- от 1000 до 1200 лв. и 24,1% над 1200 лв.).

Най-голямата група- 36,4% очакват да получават между 800 и 1000 лв. Между 600 и 800 лева мислят, че ще получават 16,4%, а 2,7% очакват да получават под 600 лв. нетна работна заплата.

Кое е онова нещо, което мотивира учениците за бъдеща кариера или какво биха искали да им дава тяхната бъдеща професия, е един от въпросите, на който също потърси отговор това проучване. Интересно е да споменем, че отговорите почти на 100% повториха резултатите от миналогодишното проучване.

Ето какво са отговорили различните целеви групи:
7 клас:
1) пари (много добро заплащане),
2) да виждам резултата от своя труд,
3) да се чувствам удовлетворен от труда си;

12 клас профил, най-много избори са получили:
1) пари (много добро заплащане),
2) да се чувствам удовлетворен от труда си,
3) да виждам резултата от своя труд;

А най-често посочвани в 12 клас на професионалните паралелки са:
1) пари(много добро заплащане),
2) да се чувствам удовлетворен от труда си,
3) да подобрявам своите умения.

Тук е моментът да споменем, че подобно анкетно проучване бе проведено и сред 138 родители на седмокласници. При тях единият от въпросите бе подобен „Какво искате да дава на Вашите деца тяхната бъдеща професия?“. Интересно е да се проследи промяната в отношението към заплащането на труда.

Родителите са посочили на първо място: да се чувства удовлетворен от труда си. Да вижда резултата от своя труд и да подобрява своите умения( двете са с еднакъв резултат), а следващ по резултат е: сигурност (лесно да намира работа). Отговорът „пари“, формулиран от екипа на Центъра като „много добро заплащане“ е едва на пето място.

Отговорите на този въпрос до голяма степен не са изненадващи. Живеем в комерсилано общество, а за един млад човек, стремящ се към самостоятелност финансовите стредства са важни. Приятно е отново да отбележим зрелия подход при избора на професия и при двете възрастови групи, за които да получат удовлетвореност от работата си и да виждат резулатат от своя труд е наистина важно.

Кариерното ориентиране на учениците не е само избора на образование в 7 и 12 клас. Това са само две от важните кариерни събития, които предстои да се случат на нашите деца. За да изберат професия и да бъдат успешни професионалисти, те трябва да познават себе си като личности, възможностите на образователната система и тенденциите на пазара на труда.

Да изградят умения за планиране и управление на личното си време и кариерата, умения целеполагане и вземане на решение и т.н. Кариерното ориентиране включва в себе си информиране, консултиране и обучение и следва да се провежда през целия живот на човека, но най-вече в училищна възраст, за да се изградят дълготрайни навици и умения. Активността на родителите и учениците е от решаващо значение, защото само при наличие на здравословен интерес, могат да се получат дълготрайни и значими резултати.

„Съзнавам, че живеем в напрегнато ежедневие и непрекъснат стрес от недостиг на време и ресурси. Но какви родители ще бъдем, ако не успеем да намерим време, за да помогнем на децата да изградят собственото си бъдеще. Все пак, това бъдеще е и наше. Някой ден ще разчитаме на тях да стоплят старините ни“, каза в заключение Пенко Атанасов, директор на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.

ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“ изказва благодарности на директорите и педагогическите екипи на училищата от област Габрово, на учениците, участвали в проучването и техните родители, на своите партньори и съмишленици.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Икономика

До 31 октомври се подават декларациите за дължими данъци

Published

on

Предприятията и самоосигуряващите се, които са изплатили доходи на физически лица по извънтрудови правоотношения наем и/или от други източници, и са задължени по закон да удържат авансов данък върху тях, подават електронно декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО до 31 октомври за дължими данъци за третото тримесечие на 2025 г. Физическите лица също декларират дължими данъци, ако предприятието или самоосигуряващото се лице – платец на дохода, не е задължено да удържа и съответно да внася данък.

Декларация по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО се подава и за окончателните данъци, удържани върху доходите на чуждестранни физически и юридически лица (например върху възнаграждения за технически услуги, доходи от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения и други). По този ред се декларират и окончателните данъци върху доходите от дивиденти и ликвидационни дялове, разпределени на местни и чуждестранни физически лица, на чуждестранни юридически лица, когато данъкът е дължим, и на местни юридически лица, които не са търговци, включително общини.

Със същия формуляр предприятията, регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, обявяват в НАП и данни от текущата си счетоводна отчетност към края на трето тримесечие на 2025 г. Необходимо е те да обявят наличните парични средства в касите, размера на вземанията (включително от предоставени заеми) от собственици – физически лица, работници, служители, лица, наети по договор за управление и контрол и други, когато общият им размер към края на тримесечието надхвърля 50 000 лв.

Информация за попълване декларациите и внасяне на суми към бюджета, може да се получи в сайта на приходната агенция или на телефона на НАП – 0700 18 700 /на цена, според тарифата на съответния оператор/.

Зареди още

Икономика

Навтех Груп откри офис в Габрово

Мисията на компанията е подкрепа
развитието на младите и дигитализация на бизнеса.

Published

on

Технологичната компания Навтех Груп откри нов офис в Габрово, като поставя на преден план своята отдаденост към развитието на млади специалисти и подкрепа в дигитализацията на местния бизнес.

Навтех Груп е дългогодишен партньор на Microsoft, специализиран във внедряването и поддръжката на ERP системи за малки и средни предприятия. Отварянето на офиса в Габрово е естествена стъпка в разрастването на компанията, която вече няколко години изгражда местен екип.

Компанията работи с клиенти от разнообразни индустрии, включително търговия на дребно и производство, а фокусът ѝ е върху предоставянето на софтуерни решения, които обхващат всички бизнес процеси на едно предприятие. След решението за присъединяване на България към еврозоната, през последните месеци Навтех засилва вниманието си към конвертирането на ERP системи към новата валута, като използва решение, разработено и доказано на хърватския пазар.

Навтех отпразнува откриването и освещаването на новия си офис в град Габрово на адрес ул. „Априловска“ 4, Офис 2 А. На откриването присъстваха преподаватели от Технически университет – Габрово – проф. д-р инж. Станимир Садинов, Декан на Факултет „Електротехника и електроника“, доц. д-р Делян Генков, ръководител катедра „Компютърни системи и технологии“, и доц. Красен Ангелов, катедра „Комуникационна техника и технологии“. От Навтех подчертаха желанието си активно да участват в инициативи, насочени към развитието на младите кадри и обсъдиха с представителите на Технически университет възможностите за практическо обучение и развитие на студенти в областта на ERP технологиите.

Присъствието на компанията в Габрово обуславя възможностите за дигитализация и автоматизация в местния бизнес, както и подпомагане на процеса по преминаване на бизнеса към еврото.

Навтех предлага и консултации за всички компании, кандидатстващи по програма BG16RFPR001-1.008 – Въвеждане на технологии от областта на Индустрия 4.0 в предприятията, която предоставя възможността фирмите да получат финансиране не само за внедряване на ERP и бизнес софтуер, но и за интеграция на IoT технологии – интелигентни устройства и сензори, които осигуряват автоматизиран обмен на данни в реално време.

Малко след официалното откриване на офис, през септември се проведе и среща между Навтех и кмета на Габрово – Таня Христова, на която компанията представи своята дейност и мисия за присъствието си в града. Екипът на Навтех постави акцент върху желанието да подпомогне развитието на младите кадри в университета и училищата чрез лекции и стажантска програма в партньорство с Технически университет – Габрово. Предвид нарастващото търсенето на специалисти в областта на ERP технологиите и ограничените образователни възможности в сферата, Навтех приема крачката да информира, обучава и предава своите знания на студенти, избрали да градят своя кариерен път в Габрово.

Управителят на Навтех – Димитър Илиев споделя, че в направления като ERP системите, обучението в България е лимитирано, а практическият опит е още по-ценен за младите хора. В допълнение той споделя, че екипът на Навтех иска да допринесе за развитието и модернизацията на бизнеса в Габрово чрез предлаганите от компанията решения, експертиза и подкрепа при прехода към еврото.

Повече за дейността на Навтех Груп ще намерите на https://navtech.net, както и на имейл contact@navtech.net или телефон +359 2 439 6680.

Зареди още

Крими

Белезници за габровец, спипан с близо 100 грама марихуана

Published

on

34-годишен габровец беше задържан при специализирана полицейски операция по линия на „наркотици“. Арестът му бил извършен вчера, 23 октомври.

Служители от сектор „Криминална полиция“ предприели претърсване в жилището, обитавано от мъжа, където намерили и иззели над 88 грама суха зелена листна маса грама, която при направения полеви наркотест реагирала на марихуана.

Намерени и конфискувани били още и три електронни устройства, съдържащи наркотичното вещество ТHC.

Спрямо мъжа е наложена полицейска мярка задържане за срок до 24 часа по реда на Закона за МВР. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица