Свържи се с нас

Новини

Какви са нагласите сред учениците след 7 и 12 клас при избора на професия?

Published

on

Очакванията към родителите за оказване на помощ и подкрепа в избора на професия са големи. Това показа поредното мащабно анкетно проучване на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“ сред учениците в 7 и 12 клас от училищата в област Габрово, резултатите от което бяха представени пред директори на училища, представители на областна и общинските администрации, Регионално управление на образованието, Габровска търговско-промишлена палата, Стопанска камара, Технически университет – Габрово, Областен информационен център, Дирекция Бюро по труда и други партньори и съмишленици на Центъра.

Проучването се провежда за трета поредна година и има за цел да подобри качеството на предлаганите услуги по кариерно ориентиране в училище като сондира нагласите на учениците за избор на образование/ професия, а при по-големите ученици и за предстоящата им реализация на пазара на труда.

В анкетирането са взели участие 1 134 ученици от 27 училища от област Габрово. 82,5% от седмокласниците, 65,8% от учениците от профилираните паралелки на 12 клас и 88,3% от учениците от професионалните паралелки на средните училища са посочили родителите си като хора, които биха им помогнали в процеса на вземане на решение каква професия да изберат.

Това поставя и огромни изисквания към родителите относно познаване на възможностите на образователната система и ситуацията на пазара на труда. Наред с родителите седмокласниците посочват, че техните приятели и учителите са другите значими хора, към които биха се обърнали за съвет.

В същото време учениците от средните училище разширяват кръга на значимите хора и споделят, че биха потърсили помощ от професионалистите, които упражняват избраната от тях професия и студентите, които се обучават в сходни да техните интереси специалности.

За да бъде от полза това проучване и на родителите, ще посочим и каква нужда от информация са споделили учениците, за да могат да направят по-добър за тях избор на професия. На първите три места, седмокласниците са посочили, че биха искали да знаят повече за това: какви учебни предмети (профилирани/ професионални) ще изучават; какви са видовете изучавани професии в училищата и какви ще бъдат възможностите им за реализация, при завършването на един или друг профил или специалност от професия.

Най-слабо седмокласниците се интересуват от реда и условията за кандидатстване, което не е проблем, предвид факта, че родителите са тези, които са посочени от нормативната уредба да подадат документите при кандидатстването в осми клас.

При сондирането на нуждата от информация в процеса на взимане на решение се вижда, че абитуриентите от профилираните паралелки имат нужда да знаят повече за това къде ще могат да се реализират-56,2%, каква точно професия ще могат да упражняват- 53%, след завършване на една или друга специалност.

Повече от половината, а именно 51,1%, се интересуват какви дисциплини ще изучават във висшето училище, а подобен брой ученици (49,3%) искат да знаят повече за предлаганите от висшите учебни заведения възможности. Не са малко и тези, които биха искали да научат какви са възможностите за израстване в кариерата- 42,5%, както и тези, които биха искали да получат отговор на въпроса колко ще бъде заплатен трудът им- също 42,5%.

Информацията, от която имат нужда учениците от професионалните паралелки при избор на специалност във ВУЗ е подобна на тази, търсена от учениците от профилираните паралелки: какви дисциплини ще се изучават, къде и какво ще могат да работят, дипломирайки се в избраната специалност.

Най-малко абитуриенти от професионалните паралелки се интересуват от възможностите за студентски обмен, които предлагат ВУЗ-овете в страната. Анкетата показа също, че повече от половината седмокласници, а именно 53,5% от анкетираните, споделят, че не познават добре приликите и разликите между обучението в профил или специалност от професия.

Важно е те да знаят това при кандидатстването в осми клас, тъй като има професии, които могат да се овладеят още в средното образование и такива, за които децата трябва да продължат образованието си във висше учебно заведение. При учениците от 12 клас стана ясно, че ако продължат да учат, 51,7 % от анкетираните абитуриенти от професионалните паралелки ще продължат образованието си в друго професионално направление.

Подобно е положението и при профилираните паралелки, където 56% от анкетираните споделят, че ще учат в направление, различно от това, в което се обучават в момента. За да бъдем коректни, трябва да отбележим, че е напълно в реда на нещата за тези пет години, които прекарват в средното училище, учениците да се развият като личности.

Да открият нови области на интереси, да се срещат с нови, интересни хора, които да ги вдъхновяват, и да изберат нов професионален път. Това е съвсем естествено. Но въпреки това тези проценти са твърде високи, за да се правят единствено и само оптимистични изводи. За кариерните консултанти този резултат говори, че една част от учениците и родителите пренебрегват важността на решението за избор на образование при кандидатстването в осми клас.

И през тази учебна година, водещи за учениците от 12 клас на профилираните паралелки критерии за избор на ВУЗ остават качеството на обучението и възможноста за практическо обучение (наличие на стажове и практики). На второ място се изкачва „финансовата страна“ на обучението във ВУЗ, вероятно поради породените от КОВИД-19 усложнения във финансофото състояние на много семейства.

Запитани в кои области имат нужда от информация или обучение, на първо място учениците от професионалните паралелки посочват нужда да разберат повече за своите задължения на работното място. Повече от половината ученици (50,5%) са посочили този отговор. Въпреки, че това са най-често експлоатираните теми, свързани с кариерното ориентиране в училище, учениците отново посочват нужда от обучение за това как да се подготвят за интервю за работа-41% и как да подготват документите си за кандидатстване- 40,6%.

Почти 13% от анкетираните заявяват, че нямат нужда от допълнителна информация или обучение. Едва 17,8% от учениците от профилираните и 33,5% от професионалните паралелки биха останали да работят в родното си място. Запитани къде виждат бъдещата си професионална реализация, най-много ученици от 12 клас са посочили „друг голям град в България“, различен от столицата.

На второ място учениците от професионалните паралелки (33,55 от тях) са посочили, че искат да останат и да се реализират в родния си град/село. В София се виждат 16,5%. В страна от Европейския съюз биха искали да се реализират 16,1% от тях, а 11% виждат реализацията си в страна извън ЕС. Едва 1,8% смятат, че ще се реализират е малък град или село в България.

При профилираните паралелки на второ място учениците са посочили като евентуално място за бъдещата си реализация гр. София- 37,9%, следван от страна от ЕС- 23,3%. На следващо място е родния град/село, посочен от 17,8% от учениците, а 10,5% виждат реализацията си в страна извън ЕС. На последно място 0,9% се виждат в малък град или село в България.

Едно от условията за по-лесна адаптация на работното място е младежите да имат реалистични очаквания за бъдещите си професионални задължения, за условията на труд, за заплащането, което ще получават. Запитани какво заплащане очакват да получат, ако започнат работа по специалността, близо 50% от анкетираните са споделили, че очакват да получават над 1000 лв. нетно възнаграждение (25,5%- от 1000 до 1200 лв. и 24,1% над 1200 лв.).

Най-голямата група- 36,4% очакват да получават между 800 и 1000 лв. Между 600 и 800 лева мислят, че ще получават 16,4%, а 2,7% очакват да получават под 600 лв. нетна работна заплата.

Кое е онова нещо, което мотивира учениците за бъдеща кариера или какво биха искали да им дава тяхната бъдеща професия, е един от въпросите, на който също потърси отговор това проучване. Интересно е да споменем, че отговорите почти на 100% повториха резултатите от миналогодишното проучване.

Ето какво са отговорили различните целеви групи:
7 клас:
1) пари (много добро заплащане),
2) да виждам резултата от своя труд,
3) да се чувствам удовлетворен от труда си;

12 клас профил, най-много избори са получили:
1) пари (много добро заплащане),
2) да се чувствам удовлетворен от труда си,
3) да виждам резултата от своя труд;

А най-често посочвани в 12 клас на професионалните паралелки са:
1) пари(много добро заплащане),
2) да се чувствам удовлетворен от труда си,
3) да подобрявам своите умения.

Тук е моментът да споменем, че подобно анкетно проучване бе проведено и сред 138 родители на седмокласници. При тях единият от въпросите бе подобен „Какво искате да дава на Вашите деца тяхната бъдеща професия?“. Интересно е да се проследи промяната в отношението към заплащането на труда.

Родителите са посочили на първо място: да се чувства удовлетворен от труда си. Да вижда резултата от своя труд и да подобрява своите умения( двете са с еднакъв резултат), а следващ по резултат е: сигурност (лесно да намира работа). Отговорът „пари“, формулиран от екипа на Центъра като „много добро заплащане“ е едва на пето място.

Отговорите на този въпрос до голяма степен не са изненадващи. Живеем в комерсилано общество, а за един млад човек, стремящ се към самостоятелност финансовите стредства са важни. Приятно е отново да отбележим зрелия подход при избора на професия и при двете възрастови групи, за които да получат удовлетвореност от работата си и да виждат резулатат от своя труд е наистина важно.

Кариерното ориентиране на учениците не е само избора на образование в 7 и 12 клас. Това са само две от важните кариерни събития, които предстои да се случат на нашите деца. За да изберат професия и да бъдат успешни професионалисти, те трябва да познават себе си като личности, възможностите на образователната система и тенденциите на пазара на труда.

Да изградят умения за планиране и управление на личното си време и кариерата, умения целеполагане и вземане на решение и т.н. Кариерното ориентиране включва в себе си информиране, консултиране и обучение и следва да се провежда през целия живот на човека, но най-вече в училищна възраст, за да се изградят дълготрайни навици и умения. Активността на родителите и учениците е от решаващо значение, защото само при наличие на здравословен интерес, могат да се получат дълготрайни и значими резултати.

„Съзнавам, че живеем в напрегнато ежедневие и непрекъснат стрес от недостиг на време и ресурси. Но какви родители ще бъдем, ако не успеем да намерим време, за да помогнем на децата да изградят собственото си бъдеще. Все пак, това бъдеще е и наше. Някой ден ще разчитаме на тях да стоплят старините ни“, каза в заключение Пенко Атанасов, директор на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.

ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“ изказва благодарности на директорите и педагогическите екипи на училищата от област Габрово, на учениците, участвали в проучването и техните родители, на своите партньори и съмишленици.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Обходът на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка, „напредва“

Published

on

Първият етап от проекта за тунел под връх Шипка и обхода на Габрово получи разрешение за строеж. Това съобщи Община Габрово на своята официална страница, позовавайки се на статията в Economic.bg на Глория Христова, чрез която информира, че на 20 ноември 2025 г. министърът на регионалното развитие Иван Иванов е подписал разрешението за строеж, с което се дава старт на първия етап от обекта.

Направено е обаче важно уточнение, чрез което се посочва, че разрешението не обхваща самия пробив на тунела под Стара планина, а само довеждащата инфраструктура от северната страна, тази откъм Габрово.

Така започва изграждането на ключовия участък от обхода, който ще свърже съществуващото трасе с бъдещия портал на тунела. Справка в документацията показва, че строителното разрешение обхваща участък с дължина приблизително 2.6 км – от км 20+124.50 до км 22+700.

Този участък започва непосредствено след края на съществуващия обход на Габрово и води към бъдещия портал на тунела. Самият голям тунел, с дължина 3.2 км, се намира в следващите етапи на проектиране и строителство, които все още чакат своите разрешения.

Изпълнител на целия обект (инженеринг – проектиране и строителство) е „Консорциум ПСВТ“. Водещ партньор в него е „Хидрострой“ АД (свързана с Велико Желев), а в обединението влизат още „Пътни строежи Велико Търново“ АД и „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД.

Договорът с тях бе подписан още през лятото на 2022 г. на стойност над 358 млн. лв. с ДДС. В проектобюджета за тази година предвидената сума за следващите три години е малко над 28 млн. лв. За сравнение, в тазгодишния бюджет за този проект бяха заложени общо 57.2 млн. лв., от които над 21 млн. лв. бяха в резервен списък.

Авторката припомня, че още през април 2025 г. вицепремиерът Томислав Дончев заяви от парламентарната трибуна, че проектът върви към разделяне на различни етапи – изграждане на трасето от северната страна, което води към тунела, и паралелни дейности от юг, включително обходa на Казанлък. По думите му, „реалистичният план за тази година е от северна страна да бъде изградена голяма част от трасето, което води до тунела“, а от юг да се работи по проектиране и изграждане на обхода на Казанлък. Издаването на разрешение за строеж за участъка от км 20+124.50 до км 22+700 практически позволява да започне именно този „северен“ етап – първите километри от обхода на Габрово, които водят към бъдещия тунел.

Етапи на проекта:
Първи участък: от км 20+124.50 до км 22+700 – включен в одобрения Подробен устройствен план и обхванат от настоящото разрешение.
Втори участък: от км 22+700 до км 27+680 – вече има готов технически проект.
Трети участък: от км 27+680 до км 30+673.48 – техническият проект се очаква да бъде завършен до края на 2025 г.

Освен изграждането на нов пътен участък, разрешението отваря път и за ключови инженерни дейности, включително преместване на инфраструктура, която пречи на трасето.

В него са посочени: Изместване на напорен тръбопровод на ВЕЦ „Малуша“ (при км 20+478); Изместване на деривация „Козята“ (в участъка от км 20+380 до км 20+520). Като възложители в тази част са посочени съответно ВЕЦ „Малуша“ ЕООД и Областният управител на Габрово.

Ключов момент в заповедта на министър Иван Иванов е разпореждането за предварително изпълнение на разрешението. Това означава, че строителните дейности могат да започнат незабавно – дори ако документът бъде обжалван в съда.

Според мотивите на МРРБ, тази спешност е продиктувана от защитата на държавни интереси – подобряване на транспортната свързаност, намаляване на задръстванията и повишаване на пътната безопасност. С разрешението за строеж можете да се запознаете оттук.

Зареди още

Новини

„Месец на кариерното ориентиране“ е в разгара си

Published

on

Център за кариерно ориентиране, Регионално управление на образованието – Габрово и Община Габрово обединиха усилия в полза на ранното кариерно ориентиране на учениците. Целта на събитието е учениците да се запознаят с различни професии на реални работни места.

Седем фирми и седем институции са дали съгласие да приемат ученици, а събитието ще продължи до края на месец ноември. Очаква се в него да вземат участие над 500 ученици от V, VI и VII клас, обхванати в целодневната организация на учебния ден. Малчуганите от IV клас на НУ „Васил Левски“ също ще вземат участие.

„Дейностите по кариерно ориентиране, и специално тези, свързани с посещения на учениците във фирми и институции са инициативи, които се забелязват и се оценяват. Мога, с нескрита гордост да заявя, че нашата област е една от първите, която проведе и продължава да провежда тези събития“, сподели началникът на РУО- Габрово Георги Маринов.

Идеята не е нова. Още през 2017 г. под егидата на Областен управител на област Габрово и РУО- Габрово, се проведе инициативата „Дойдох, видях, избрах“, която обхвана повече от 1500 ученика от всички възрастови групи.

„Това е една от най-атрактивните дейности по кариерно ориентиране за учениците. Оставя трайни спомени и повлиява, чисто по детски избора на бъдеща професия. Разбира се, ориентираният и осъзнат избор изисква много допълнителна работа, но подобни събития играят своята съществена роля в процеса на вземане на решение“, смята директорът на Центъра за кариерно ориентиране Пенко Атанасов.

Зареди още

Новини

„Будителите 2017“ организират здравна лектория

Published

on

Отчитайки важността на темата за здравословното хранене, организаторите на здравните лектории, превърнали се в традиционна инициатива за читалище „Будителите – 2017“, канят жителите на Габрово да участват в предстоящата среща, да научат полезна информация и да получат съвети.

Лекторията е ориентирана към широк кръг от хора, медицински специалисти, треньори и спортисти, психолози, родители и деца. Пред аудиторията ще говори един от водещите специалисти по хранене и диететика у нас доц. д-р Мария Николова – практикуващ лекар- диетолог, преподавател в Медицински университет–София, учен с международен опит и дългогодишна дейност в областта на общественото здраве и превенцията.

Ще поставим вечния въпрос: Може ли здравословното хранене да бъде вкусно? Ще имаме възможност да се запознаем с диетичното хранене при различни заболявания, с хранителните разстройства, ще стане дума за авитаминозите, хранителните алергии и непоносимостта към определени хранителни вещества, както и за храненето при деца, бременни жени и спортисти.

Темите за качеството на храната, за затлъстяването, чийто мащаб превръща проблема в пандемия, също ще бъдат засегнати в рамките на здравната лектория, като в първата част доц. д-р Николова ще отговаря на въпросите на модератора, а след това и на запитванията на присъстващите в залата.

Полезната информация и общуването организаторите съчетават с дегустация на здравословни храни. Изкушенията ще приготвят възпитаници на Професионалната гимназия по туризъм „Пенчо Семов“, които ще подредят своя щанд във фоайето на зала „Възраждане. Инициативата е подкрепена от МЛД Трейдинг и лаборатория Рамус, които са осигурили за присъстващите подаръци за здраве.

Събитието ще се проведе на 28 ноември, петък, от 18.00 ч. в Зала „Възраждане“. Входът е свободен.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица