Новини
Какви са нагласите сред учениците след 7 и 12 клас при избора на професия?
Очакванията към родителите за оказване на помощ и подкрепа в избора на професия са големи. Това показа поредното мащабно анкетно проучване на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“ сред учениците в 7 и 12 клас от училищата в област Габрово, резултатите от което бяха представени пред директори на училища, представители на областна и общинските администрации, Регионално управление на образованието, Габровска търговско-промишлена палата, Стопанска камара, Технически университет – Габрово, Областен информационен център, Дирекция Бюро по труда и други партньори и съмишленици на Центъра.
Проучването се провежда за трета поредна година и има за цел да подобри качеството на предлаганите услуги по кариерно ориентиране в училище като сондира нагласите на учениците за избор на образование/ професия, а при по-големите ученици и за предстоящата им реализация на пазара на труда.
В анкетирането са взели участие 1 134 ученици от 27 училища от област Габрово. 82,5% от седмокласниците, 65,8% от учениците от профилираните паралелки на 12 клас и 88,3% от учениците от професионалните паралелки на средните училища са посочили родителите си като хора, които биха им помогнали в процеса на вземане на решение каква професия да изберат.
Това поставя и огромни изисквания към родителите относно познаване на възможностите на образователната система и ситуацията на пазара на труда. Наред с родителите седмокласниците посочват, че техните приятели и учителите са другите значими хора, към които биха се обърнали за съвет.
В същото време учениците от средните училище разширяват кръга на значимите хора и споделят, че биха потърсили помощ от професионалистите, които упражняват избраната от тях професия и студентите, които се обучават в сходни да техните интереси специалности.
За да бъде от полза това проучване и на родителите, ще посочим и каква нужда от информация са споделили учениците, за да могат да направят по-добър за тях избор на професия. На първите три места, седмокласниците са посочили, че биха искали да знаят повече за това: какви учебни предмети (профилирани/ професионални) ще изучават; какви са видовете изучавани професии в училищата и какви ще бъдат възможностите им за реализация, при завършването на един или друг профил или специалност от професия.
Най-слабо седмокласниците се интересуват от реда и условията за кандидатстване, което не е проблем, предвид факта, че родителите са тези, които са посочени от нормативната уредба да подадат документите при кандидатстването в осми клас.
При сондирането на нуждата от информация в процеса на взимане на решение се вижда, че абитуриентите от профилираните паралелки имат нужда да знаят повече за това къде ще могат да се реализират-56,2%, каква точно професия ще могат да упражняват- 53%, след завършване на една или друга специалност.
Повече от половината, а именно 51,1%, се интересуват какви дисциплини ще изучават във висшето училище, а подобен брой ученици (49,3%) искат да знаят повече за предлаганите от висшите учебни заведения възможности. Не са малко и тези, които биха искали да научат какви са възможностите за израстване в кариерата- 42,5%, както и тези, които биха искали да получат отговор на въпроса колко ще бъде заплатен трудът им- също 42,5%.
Информацията, от която имат нужда учениците от професионалните паралелки при избор на специалност във ВУЗ е подобна на тази, търсена от учениците от профилираните паралелки: какви дисциплини ще се изучават, къде и какво ще могат да работят, дипломирайки се в избраната специалност.
Най-малко абитуриенти от професионалните паралелки се интересуват от възможностите за студентски обмен, които предлагат ВУЗ-овете в страната. Анкетата показа също, че повече от половината седмокласници, а именно 53,5% от анкетираните, споделят, че не познават добре приликите и разликите между обучението в профил или специалност от професия.
Важно е те да знаят това при кандидатстването в осми клас, тъй като има професии, които могат да се овладеят още в средното образование и такива, за които децата трябва да продължат образованието си във висше учебно заведение. При учениците от 12 клас стана ясно, че ако продължат да учат, 51,7 % от анкетираните абитуриенти от професионалните паралелки ще продължат образованието си в друго професионално направление.
Подобно е положението и при профилираните паралелки, където 56% от анкетираните споделят, че ще учат в направление, различно от това, в което се обучават в момента. За да бъдем коректни, трябва да отбележим, че е напълно в реда на нещата за тези пет години, които прекарват в средното училище, учениците да се развият като личности.
Да открият нови области на интереси, да се срещат с нови, интересни хора, които да ги вдъхновяват, и да изберат нов професионален път. Това е съвсем естествено. Но въпреки това тези проценти са твърде високи, за да се правят единствено и само оптимистични изводи. За кариерните консултанти този резултат говори, че една част от учениците и родителите пренебрегват важността на решението за избор на образование при кандидатстването в осми клас.
И през тази учебна година, водещи за учениците от 12 клас на профилираните паралелки критерии за избор на ВУЗ остават качеството на обучението и възможноста за практическо обучение (наличие на стажове и практики). На второ място се изкачва „финансовата страна“ на обучението във ВУЗ, вероятно поради породените от КОВИД-19 усложнения във финансофото състояние на много семейства.
Запитани в кои области имат нужда от информация или обучение, на първо място учениците от професионалните паралелки посочват нужда да разберат повече за своите задължения на работното място. Повече от половината ученици (50,5%) са посочили този отговор. Въпреки, че това са най-често експлоатираните теми, свързани с кариерното ориентиране в училище, учениците отново посочват нужда от обучение за това как да се подготвят за интервю за работа-41% и как да подготват документите си за кандидатстване- 40,6%.
Почти 13% от анкетираните заявяват, че нямат нужда от допълнителна информация или обучение. Едва 17,8% от учениците от профилираните и 33,5% от професионалните паралелки биха останали да работят в родното си място. Запитани къде виждат бъдещата си професионална реализация, най-много ученици от 12 клас са посочили „друг голям град в България“, различен от столицата.
На второ място учениците от професионалните паралелки (33,55 от тях) са посочили, че искат да останат и да се реализират в родния си град/село. В София се виждат 16,5%. В страна от Европейския съюз биха искали да се реализират 16,1% от тях, а 11% виждат реализацията си в страна извън ЕС. Едва 1,8% смятат, че ще се реализират е малък град или село в България.
При профилираните паралелки на второ място учениците са посочили като евентуално място за бъдещата си реализация гр. София- 37,9%, следван от страна от ЕС- 23,3%. На следващо място е родния град/село, посочен от 17,8% от учениците, а 10,5% виждат реализацията си в страна извън ЕС. На последно място 0,9% се виждат в малък град или село в България.
Едно от условията за по-лесна адаптация на работното място е младежите да имат реалистични очаквания за бъдещите си професионални задължения, за условията на труд, за заплащането, което ще получават. Запитани какво заплащане очакват да получат, ако започнат работа по специалността, близо 50% от анкетираните са споделили, че очакват да получават над 1000 лв. нетно възнаграждение (25,5%- от 1000 до 1200 лв. и 24,1% над 1200 лв.).
Най-голямата група- 36,4% очакват да получават между 800 и 1000 лв. Между 600 и 800 лева мислят, че ще получават 16,4%, а 2,7% очакват да получават под 600 лв. нетна работна заплата.
Кое е онова нещо, което мотивира учениците за бъдеща кариера или какво биха искали да им дава тяхната бъдеща професия, е един от въпросите, на който също потърси отговор това проучване. Интересно е да споменем, че отговорите почти на 100% повториха резултатите от миналогодишното проучване.
Ето какво са отговорили различните целеви групи:
7 клас:
1) пари (много добро заплащане),
2) да виждам резултата от своя труд,
3) да се чувствам удовлетворен от труда си;
12 клас профил, най-много избори са получили:
1) пари (много добро заплащане),
2) да се чувствам удовлетворен от труда си,
3) да виждам резултата от своя труд;
А най-често посочвани в 12 клас на професионалните паралелки са:
1) пари(много добро заплащане),
2) да се чувствам удовлетворен от труда си,
3) да подобрявам своите умения.
Тук е моментът да споменем, че подобно анкетно проучване бе проведено и сред 138 родители на седмокласници. При тях единият от въпросите бе подобен „Какво искате да дава на Вашите деца тяхната бъдеща професия?“. Интересно е да се проследи промяната в отношението към заплащането на труда.
Родителите са посочили на първо място: да се чувства удовлетворен от труда си. Да вижда резултата от своя труд и да подобрява своите умения( двете са с еднакъв резултат), а следващ по резултат е: сигурност (лесно да намира работа). Отговорът „пари“, формулиран от екипа на Центъра като „много добро заплащане“ е едва на пето място.
Отговорите на този въпрос до голяма степен не са изненадващи. Живеем в комерсилано общество, а за един млад човек, стремящ се към самостоятелност финансовите стредства са важни. Приятно е отново да отбележим зрелия подход при избора на професия и при двете възрастови групи, за които да получат удовлетвореност от работата си и да виждат резулатат от своя труд е наистина важно.
Кариерното ориентиране на учениците не е само избора на образование в 7 и 12 клас. Това са само две от важните кариерни събития, които предстои да се случат на нашите деца. За да изберат професия и да бъдат успешни професионалисти, те трябва да познават себе си като личности, възможностите на образователната система и тенденциите на пазара на труда.
Да изградят умения за планиране и управление на личното си време и кариерата, умения целеполагане и вземане на решение и т.н. Кариерното ориентиране включва в себе си информиране, консултиране и обучение и следва да се провежда през целия живот на човека, но най-вече в училищна възраст, за да се изградят дълготрайни навици и умения. Активността на родителите и учениците е от решаващо значение, защото само при наличие на здравословен интерес, могат да се получат дълготрайни и значими резултати.
„Съзнавам, че живеем в напрегнато ежедневие и непрекъснат стрес от недостиг на време и ресурси. Но какви родители ще бъдем, ако не успеем да намерим време, за да помогнем на децата да изградят собственото си бъдеще. Все пак, това бъдеще е и наше. Някой ден ще разчитаме на тях да стоплят старините ни“, каза в заключение Пенко Атанасов, директор на ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“.
ЦПЛР „Кариерно ориентиране- Габрово“ изказва благодарности на директорите и педагогическите екипи на училищата от област Габрово, на учениците, участвали в проучването и техните родители, на своите партньори и съмишленици.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Новини
АГ-отделението в Севлиево временно спира работа, поради недостиг на кадри

Акушеро-гинекологичното отделение на МБАЛ “Д-р Стойчо Христов” в Севлиево временно спира работа, поради кадрови дефицит, информираха от здравното заведение. За да се обезпечат дежурствата, са необходими още двама лекари с придобита специалност по акушерство и гинекология.
Болницата вече обяви свободните работни места, като предлага на кандидатите: атрактивно възнаграждение, възможности за обучение по различни програми у нас и в чужбина, добра материална база и допълнителни социални придобивки.
Задължително е да имат специалност по гинекология.
През годината в отделението са дошли на бял свят 63 бебета, през последните три месеца има 7 раждания.
Проблемът с недостига на кадри е бич за лечебните заведения в цялата страна, но от болницата правят всичко възможно да осигурят необходимите условия за нови попълнения.


Любопитно
Валидираха пощенска марка “225 години от рождението на Колю Фичето”

Заместник – кметът на Община Дряново Диляна Джеджева, областният управител на Габрово Мария Башева и доц. д-р Стоян Дечев от катедра „Плакат и визуална комуникация“ в Национална художествена академия валидираха пощенска марка, посветена на възрожденския майстор Колю Фичето.
Официалната церемония по създаване на пощенско-филателното издание „225 години от рождението на Колю Фичето“ се проведе днес, 25 ноември, в Исторически музей – Дряново.
Събитието беше открито от Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, който приветства гостите на музея и подчерта, че моментът е специален, тъй като се случва в постоянната експозиция „Колю Фичето: живот и творчество“, в родния град на Първомайстора – Дряново.
Стефан Трифонов, ръководител на Областна пощенска станция – Габрово, запозна присъстващите със заповедта на транспортния министър, издадена по повод създаването на марката. Пощенско-филателното издание е с размер 25х50 мм, с номинална стойност от 1,50 лева и с тираж от 5 500 бр.
След официалното пускане на изданието в употреба, специалният пощенски печат е предоставен за три работни дни за ползване на пощенска станция 5370 – Дряново, след което ще бъде предаден за съхранение в хранилището на МТС.
Художник на пощенската марка е доц. Стоян Дечев. Той спечели проведен конкурс за пощенско-филателно издание, който Министерство на транспорта и съобщенията организира повод 225 години от рождението на Колю Фичето.
„Темели – означава основи! Шаул – означава отвес! Гония и терзия – означават либела или нивел! Уста – означа майстор! Колю Фичето е в темелите на българския строителен гений! Той е отвесът, по който се е въздигала нашата архитектура. Той е нивелът и либелата, по която са се равнявали всички следващи поколения! Той е кулата – камбанария в нашата балканска архитектура, такава, каквито е правил на много места в страната. На печата пише: Уста Колю Фичето! Това е знак за качество, трайност, дълговечност, чест и достойнство – неща, които в нашия съвременен свят са в остър дефицит“, заяви доц. Дечев.
В своето изказване той отбеляза още, че Дряново е прочуто и с други свои майстори и школа, което според него е доказателство, че в културата няма малки и големи народи, или велики сили! „Надявам се, че тази пощенска марка ще бъде едно от признанията за величието на този Човек и една малка тухличка в строежа и сградата на българската архитектура“, добави още авторът на пощенско-филателно издание.
В своето обръщение Диляна Джеджева отбеляза, че днешното събитие е достоен завършек на честванията от Националната програмата, посветена на 225 години от рождението на Колю Фичето, което се организира под патронажа на Министерство на културата.
Марката бе дарена на Исторически музей – Дряново от Областен управител на област с административен център Габрово Мария Башева, а пощенският плик с изданието, печат върху него и подпис от автора му, получи Иван Христов.


Крими
Двама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен

Полицията установи двама мъже, на 19 и 26 години, нанесли на пътя побой над 65-годишен. Неприятният инцидент се разиграл вчера, 24 ноември, следобед край Дряново.
Около 15.40 часа, от 65-годишен мъж подал сигнал в полицията, че при управление на автомобила си в посока Велико Търново бил застигнат и заставен да спре от лек автомобил “Ауди А6“.
От колата изскочили две непознати за него лица, които му нанесели удари в областта на лицето, след което напуснали мястото в посока Велико Търново.
В резултат от проведените незабавни оперативно-издирвателни мероприятия били установени и задържани извършителите на деянието. Това били двамата мъже на 26 и 19 години, извършили деянието.
По случая в РУ-Дряново е образувано досъдебно производство.

-
Кримипреди 6 дниДелото за тежката катастрофа с шестима загинали край Габрово започва
-
Кримипреди 5 дниПрибраха двама, подлудили с кражбите си Габрово
-
Новинипреди 6 дниОбщината констатира дефекти по новия асфалт при ремонта на ул.“Христо Ботев“
-
Кримипреди един денДвама „мутреещи“ на пътя раздаваха юмруци и шамари на 65-годишен
-
Културапреди 6 дни„Алцхаймер България“ се опитва да „разчупи тишината“
-
Културапреди 6 дниВалидират пощенска марка за 225 години от рождението на Колю Фичето
-
Новинипреди 5 дниОбходът на Габрово, водещ към бъдещия тунел под Шипка, „напредва“
-
Новинипреди 5 дни„Будителите 2017“ организират здравна лектория








