Свържи се с нас

Новини

Защо е важно да проверяваме спирачната система на колата?

Published

on

Спирачната система на всеки автомобил е от изключителна важност за безопасността. От нейното състояние зависи сигурността на шофьора, пасажерите в колата, както и на останалите участници в движението. Точно поради тази причина тази система трябва да се поддържа в безупречна изправност.

Много шофьори се чудят и питат кога е нужно да сменят накладките на спирачките на своя автомобил. Чуят ли обаче отговорът, идващ от стържещия шум на метал от колелата – то това е сигурен знак, че вече са закъснели, тъй като амортизираните накладки вече са компрометирали спирачните дискове, а належащият ремонтът вече се оскъпява.

Автомобилните производители конструктивно са заложили тези компоненти от спирачната система да се износват в процеса на експлоатиране, а накладките имат своя живот, който зависи до голяма степен от начина на шофиране. Да се определи състоянието на спирачната система е възможно да се направи от поведението на водача зад волана. Ако стилът му на каране е свързан с бързо ускорение и високи скорости, то това неминуемо предполага екстремно спиране, което от своя страна натоварва спирачната система и износва нейните компоненти. Обратен е процесът и при водачите, които имат по-сдържано поведение на пътя и намаляват скоростта по-плавно, използвайки в някои ситуации двигателя като спирачка.

В градски условия при умерено шофиране експлоатационният живот на накладките може да стигне до 40 000 километра, тъй като, който шофьор щади спирачките си, ще кара с тях и по-дълго време.

Всеки собственик на автомобила трябва да следи какво е състоянието на спирачките, имайки предвид километрите, които изминава. Повечето коли вече са оборудвани със светлинен индикатор на таблото, който сигнализира, че е моментът за смяна на накладките е дошъл. Намалялото ниво на спирачната течност също може да бъде показател, че вече е необходимо да бъдат сложени нови накладки, тъй като старите вече изтъркани.

Неправилно работещата спирачна система има своите индикации, които подсказват на всеки водач, че има отклонение от нормалната ѝ работа. Първият сигурен признак е отклонението от траекторията на движение при спиране на автомобила, което се получава при неравномерно разпределение на спирачното усилие. Причината за това са износените спирачни накладки, недостатъчното им притискане от спирачния цилиндър към спирачния диск или замърсена течност на спирачките.

Вибрацията или пулсирането на спирачния педал е вторият сигурен индикатор, че нещо по спирачната система на автомобила не е в изправност. Причината за това може да е изкривен или пукнат диск. Когато спирачните накладки се допират до него при спиране се появяват тези вибрации в педала на спирачката и дори в някои случаи на волана. Всичко това води до неравномерно износване на накладките и спирачния диск. Добре е периодично да се следи състоянието им, с цел удължаване на техния експлоатационен живот.

Замърсената спирачна течност също може да ви подскаже, че нещо в спирачната система на автомобила не е наред. Това може да се установи много лесно. Просто трябва да погледнете цвета на течността, която се намира в казанчето. Течността може да промени цвета си, тъй като абсорбира влага през порите на гумените маркучи, като с времето, концентрацията на вода в спирачната течност може да се повиши, като по този начин точката ѝ на завиране се понижава в пъти. Ако се стигне дотам и тя успее да заври, в системата могат да се появяват въздушни балони, които ще понижат ефикасността ѝ. Ниското ниво на спирачната течност в резервоара говори само по себе си, че в системата има теч и тя трябва да се прегледа, защото когато проникне въздух в нея, тя отслабва спирачното усилие на педала и започва да генерира загуби на ефективност при спиране.

Идващите от шумове от колелата на автомобила при спиране са сигурен знак, че накладките са за смяна, тъй като техният живот вече е към своя край и те са износени. Причината за странните звуци е, че производителите залагат предупредителни метални пластини, които при достигане на определено износване на накладките започват да издават този шум.

Експертите съветват да следите дебелината на дисковете и накладките, като редовно да ги подменяте при необходимост. Един износен диск може дори да се счупи, което крие от своя страна опасност за живота и здравето на човек.

Добре би било при появата на някои от посочените индикации, които от своя страна говорят за проблем в спирачната система на автомобила ви, да посетите оторизиран сервиз, където да направите диагностика и биха индексирали проблем. Използването на нови резервни части по спирачната система и периодичната проверка на състоянието ѝ, ще ви гарантират сигурност в безупречното експлоатационно състояние на автомобила.

Видео инструкция взета от autodoc.bg.

С остаряването на една кола се износва и спирачната система. Ефективността ѝ намалява, поради което е нужна по-честа профилактика. Дори малката неизправност създава голям риск за безопасността ви на пътя.

Новини

Габрово и Севлиево се изправят на футболния терен за дерби

Published

on

Първото регионално дерби между представителните футболни отбори на Габрово и Севлиево в професионалния ни футбол от 19 години насам ще се състои на празничния 6-ти септември, днес, от 17.00 часа на стадион „Христо Ботев“.

Двата състава ще се срещнат в двубой от 7-я кръг на първенството в Mr Bit Втора професионална лига. Последното регионално дерби във второто ниво на родния ни футбол беше през 2006-та година в Севлиево. Двубоят между тогавашния „Видима Раковски“ и „Янтра“, изигран на стадион „Раковски“ в съседния град, завърши при резултат 3:3.

След това пътищата на двата клуба продължиха в различни посоки. С прекъсвания ФК „Видима Раковски“ записа три сезона в елита, след което потъна в долните нива и в последствие беше закрит. „Янтра“ изпадна от „Б“ група, завърна се през сезон 2007/2008, след което отново остана под чертата и до 2020-та се подвизаваше в аматьорския футбол.

Настоящият представителен тим на Севлиево – ФК „Севлиево“, беше създаден през 2015-та година, след закриването на „Видима Раковски“, и до миналия сезон беше част от Северозападната Трета лига. В третото ниво на родния футбол „Янтра“ и „Севлиево“ изиграха девет срещи до от 2015-та до 2020-та, когато габровския тим се завърна при професионалистите след 12-годишна пауза.

Освен заради съседството между двата града, предстоящият сблъсък е интересен и по друга причина. В отбора на „Севлиево“ играят няколко футболисти, преминали през състава на „ковачите“, а начело на тима е бившият наставник на „Янтра“ Сашо Ангелов.

Екипът на „Севлиево“ носят габровците Христо Лалев (вратар), Георги Николов и Емил Колев. През лятото в състава беше привлечен и железният боец в средата на терена Ивайло Михайлов – Орешката. В щаба на Сашо Ангелов влезе бившият помощник-треньор на зелено-белите – Тодор Колев, а подготовката на вратарите води друг габровец – Димитър Пантев.

На практика отборът на „Севлиево“ няма нищо общо с този, който спечели първото място в Северозападната Трета лига през миналия сезон, тъй като бяха привлечени множество нови попълнения, част от които чужденци – от Гърция, Колумбия и Кипър. Съставът на Сашо Ангелов все още няма загуба навън този сезон. „Севлиево“ направи 0:0 при гостуването си на „Етър“ във Велико Търново, след което измъкна 1:1 при визитата си на „Спортист“ в Своге. Отборът записа и първата си победа за сезона в домакинството на „Лудогорец-2“ с 3:0, а преди седмица измъчи максимално лидера „Фратрия“ у дома и отстъпи с минималното 0:1. С актив от 6 точки „Севлиево“ заема 9-ата позиция във временното подреждане.

„Янтра“ е без загуба от началото на сезона и в серия от три поредни победи с по 1:0 над „Етър“, Марек“ и „Спортист“, които изкачиха отбора на четвъртото място в класирането с 12 точки. Съставът на Емо Луканов е амбициран да продължи успешното представяне и да се задържи близо до челните места в подреждането. През седмицата отборът освободи полузащитника Мартин Хайдаров, който в последствие се присъедини към тима на „Хебър“.

Съдийската комисия на БФС определи бургазлията Станислав Лазаров за главен арбитър на регионалното дерби. Асистенти на Лазаров ще бъдат Николай Попниколов (Благоевград) и Радослав Вутов (Своге). За четвърти рефер двубоя е назначен Петър Аспарухов (Бургас). Действията на арбитрите ще оценява Георги Хаджийски от Пловдив, а делегат на срещата ще бъде Петко Павлов от Велико Търново.

Във връзка с очакваната по-голяма посещаемост е направена организация и горният южен вход на стадиона, разположен на ул. Баба Зара и ул. Митко Паузов, ще бъде само за привържениците на „Севлиево“. Габровските любители на футбола ще бъдат допускани само през официалния северен вход.

Зареди още

Новини

Празнуваме 140 години от Съединението на България!

Published

on

Днес е 6 септември, денят, в който отбелязваме 140-та годишнина от Съединението на Княжество България с Източна Румелия.

След Берлинския конгрес от 1878 г. България е разделена на Княжество България и Източна Румелия (в пределите на Османската империя). Останалото под османска власт българско население се стреми към обединяване с освободените българи.

Така през 1880 г. е създаден Българският таен централен революционен комитет (БТРЦК), чиято основна задача е да осъществи обединението на Княжеството с Източна Румелия. За да се координира работата с месното население, се учредяват и комитетите „Съединение“.

През февруари 1885 г. начело на БТРЦК застава Захари Стоянов, който подкрепя идеята Съединението да стане под скиптъра на княз Александър Батенберг.

Ролята на българския княз в този момент е решаваща, защото ако той, в качеството си на лоялен васал на Османската империя, откаже да признае акта на Съединението въпреки силната народна воля, начинанието губи смисъл и било обречено на неуспех.

На 6 септември 1885 г. в Пловдив навлизат отрядите на Чардафон Велики (Продан Тишков) и майор Данаил Николаев.

Арестуван е областният управител на Източна Румелия – Гаврил Кръстевич. Създадено е временно правителство начело с д-р Георги Странски, което обявява присъединяването на Източна Румелия към Княжество България.

Два дни по-късно Батенберг с нарочен манифест утвърждава присъединяването на областта и приема да бъде титулуван занапред като княз на Северна и Южна България. Пристига в Пловдив и определя за свой помощник в Южна България д-р Странски.

След продължителна дипломатическа борба на Цариградската посланическа конференция (1885-1886) Съединението получава признание с подписването през 1886 г. на Българо-турска спогодба.

6 септември е обявен за официален празник на страната с решение на Народното събрание от 18 февруари 1998 г.

Зареди още

Крими

Инцидент с велосипедист край Яворец

Published

on

Инцидент с велосипедист е станал вчера, 4 септември, на главния път между Габрово и Севлиево, в района на село Яворец. По случая е образувано досъдебно производство.

Сигнал за пътнотранспортното произшествие постъпил в полицията около 10.00 часа. На място било установено, че 26-годишен мъж, движещ се в посока към Севлиево със „Ситроен Джъмпер“, блъснал 50-годишен велосипедист, движейки се в същата посока.

В резултат от удара колоездачът изгубил съзнание.

Пробите за алкохол и наркотици са отрицателни. По случая е образувано досъдебно производство.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица