Свържи се с нас

Икономика

Таня Христова: Здравната криза поставя пред нас и много нови възможности!

Published

on

Здравната криза поставя пред нас освен заплахи и много нови възможности. Това заяви кметът на Габрово Таня Христова по време на онлайн среща-дискусия, на тема „Бизнесът и възможностите за европейско финансиране в периода 2021-2027 г.“

Форумът бе организиран от Община Габрово, ЕИЦ „Европа директно“ към Габровската търговско промишлена палата и Регионален иновационен център „Амбициозно Габрово“, със съдействието на РСО „Централна Стара планина.

В събитието се включиха кметът на Габрово Таня Христова, Петър Ганев от Института за пазарна икономика, Николинка Хинкова, председател на УС на Регионалния иновационен център в Габрово, представители на ТУ в града, експерти, ръководители на фирми.

За възможностите, от които може да се възползва Община Габрово през настоящия програмен период и новия механизъм за планиране говори кметът Таня Христова.

„Ние дискутираме една изключително важна и актуална тема, която се надявам, ще бъде съпроводена с много наша отговорна ангажираност и амбиция, за да можем да постигнем целите, които Европа налага и поставя като стратегически“, каза по време на онлайн – дискусията Таня Христова.

„От друга страна ще можем да направим така, че с амбиция и възможности на ресурсите да разкрием потенциала на Габрово, както като административна територия, така и като акцент в развитието на бизнеса и иновациите.

Намираме се в един изключително важен период. Той е важен не само, защото започва и вече е факт новият програмен период. Той е важен и заради многото предизвикателства, поради наличието на сериозна криза, която виждаме, че въздейства върху моделите, с които доскоро бяхме свикнали да мислим, да работим и планираме, добави още Христова.

„От друга страна поставя пред нас освен заплахи и много нови възможности. Едва ли някой от нас си е представял, че с такава скорост ще бъдат засилени мерките, свързани с нашите действия спрямо дигиталните решения, спрямо отношението ни към околната среда. Вижда се как една здравна криза ни накара да мислим по различен начин и как всичко, което оттук насетне ще правим, ще бъде подчинено и на този изключително важен елемент, който с премерени действия ще трябва да ни изведе на стратегическите предимства. Финансовите инструменти, които ще бъдат възможни както за Европа, така и за всички нас, и надявам се на всички, които сме в Габрово“, сподели още габровският кмет.

„За следващите 10 години финансовият ресурс, който Европа предлага, е безпрецедентен. Това наистина представлява една цифра, която за моите представи е доста трудно дори да си я оформя като конкретика за един не много дълъг период“, акцентира в изказването си Таня Христова.

По думите ѝ за България цифрата, която предстои да бъде достъпна за различните категории бенефициенти, е с рекордна стойност – над 16,5 милиарда евро. Нещо, което по думите ѝ „трябва да бъде цел не просто за усвояване, не просто за привличане на инвестиции, а за осъществяване на стъпки, които ще доведат до нашата трансформация.“

„И тук бих искала да премина към нашите последни ангажименти, към нашите цели в разработването на един изключително важен документ, който се нарича План за интегрирано развитие на нашата община.

Този план е както сходен, така и доста по-различен от досегашните стратегически документи. Да, той отново има период на 7 години. Ние имаме ангажимент да погледнем не много далеч в бъдещето, макар че разработвайки този План, ние трябва да вземем предвид и доста по-стратегически ориентирани документи като „Целите на ООН за устойчиво развитие“, като „България 2030“, като немалкото документи, които визират нашите изключително важни ангажименти в зелените, цифровите и устойчивите технологии, с които ще трябва да развиваме нашите територии като устойчиви и конкурентоспособни.

Това, което предстои и това, което се случва вече в Габрово, е да работим заедно. Много съм щастлива, че въпреки ограниченията, ние продължаваме да поддържаме връзка, както с представителите на различните браншови организации, така и с хората, които реално създават бизнес и развиват нашата икономика.

А какво е една община без тези, които създават продукт, които генерират истински добавена стойност.

Преди една седмица г-н Ганев направи представяне на социално-икономическия анализ, който е част от документа за интегрирано развитие на Габрово. Там отново нещата бих могла да ги разделя на две: годините до момента, в който се пови КОВИД-19 и това, което ние трябва да правим след коронавируса заедно може би с предизвикателствата, които той ни донесе.

Считам ги за важни, но безспорен е напредъкът на икономиката и бизнеса в нашия регион, демонстриран през последните няколко години. В сравнение с тенденциите в други части на страната безспорно имаме много предимства.

Разбира се, имаме и много предизвикателства, които ще трябва да адресираме в Плана за интегрирано развитие. И неслучайно новите ангажименти, които са насочени към нас, чрез разработване на този план, са не просто да мислим за секторни проекти – такива ще има. Ние ще продължим да работим за благоустрояване на градската среда, за решаване на важните проблеми – за това да има повече възможности в прекрасните ни малки населени места в рамките на общината.

Ще работим за повече екологичен транспорт, за повече възможности за култура, спорт и туризъм. Но най-важният ни ангажимент, който е крайъгълният камък на нашата амбиция трябва и вярвам, че е свързан с икономическото развитие, подчинено на новите цели, които считам за важно да припознаем.

Защото икономическо и бизнес развитие без зелен и без дигитален преход, без това да имаме отговорно отношение към човешкия фактор и без грижата да работим активно с научната и образователната инфраструктура, и да се вслушваме в мнението и желанието на хората, няма как да успеем да задвижим този механизъм и да вървим устойчиво напред.

Може би ще имаме възможността да разработваме много нови проекти, но нещо винаги ще ни липсва. А това, което ни помага, което е важно за нас е да устоим визията за развитието на нашата община.

Вярвам, че тя ще бъде припозната от всички нас и ние ще успеем да разработим този стратегически документ. Визията, която към момента се оформя пред очите и очакванията на габровци и към която се стремим, е желанието ни тя да бъде устойчива, ефективна община, с високо качество на живот, със силна икономика и активни хора, които желаят да участват в развитието на града“, заяви още Таня Христова.

Икономика

Ново изследване открои колко е работната сила в региона

Published

on

Заетите лица, на възраст от 15 до 64 навършени години в област Габрово, са 39 хиляди. Това сочат резултатите от проведено наблюдение на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“ по отношение на работната сила през миналата година.

Коефициентът на заетост на населението, в същата възрастова група, е 70.5процентни пункта. 65.4% от тях са мъжете, а 75.7% жените. В сравнение с 2022 г. коефициентът намалява с 0.7%, отчитат още от Статистиката.

През 2023 г. икономически активните лица на възраст между 15 и 64 навършени години в област Габрово са 43.0 хиляди или 77.6% от населението на същата възраст. В сравнение с 2022 година коефициентът на икономическа активност се увеличава с 0.5 процентни пункта.

Общият брой на заетите лица е 40.1 хил., от които 19.1 хил. или 47.6% са мъже, а 21.0 хил. или 52.4% са жени. Коефициентът на заетост на населението на възраст 15 и повече навършени години в областта е 47.8% (48.5% за мъжете и 47.2% за жените).

Наблюдението на работната сила във всички държави – членки на ЕС, включително и в България, се провежда в съответствие с изискванията на Регламент (EС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки, и свързаните с него прилагащи регламенти на Европейската комисия в областта на статистиката на работната сила.

Зареди още

Икономика

Постигнете успех с подкрепата на Visa Бизнес Хъб и специалните оферти за собствениците на МСП

Published

on

Известни с богатата си индустриална история и занаятчийство Габрово и областта приютяват както големи промишлени компании, така и малки и средни предприятия на които се падат над ¾ от заетостта.

За собствениците на малки и средни предприятия (МСП) времето е ограничено и ценно. Те са заети с управлението на всичко – от операциите на бизнеса до привличането на клиенти и грижата за служителите. В тази така динамична обстановка, търсенето на възможности за спестяване на време и финанси, е от съществено значение. За да подпомогне МСП в тяхното развитие на помощ идва Visa Бизнес Хъб, платформата, на която предприемачите ще открият най-добрите оферти и намаления, без да губят време в търсене.

С Visa Бизнес Хъб фирмите могат да се възползват от широка гама от специални оферти и отстъпки, които обхващат всичко – от рекламни кампании и обновяване на офисното пространство, през покупки книги, до грижа за бизнес пътуванията. Платформата е създадена така, че да спести време и усилия на бизнес собствениците, като им предоставя лесен и удобен начин за намиране на най- добрите предложения.

За всеки предприемач най-важен е успехът. За да го постигане е от ключово значение да има ефективни рекламни кампании. Etarget предлага разнообразие от възможности за достигане до целевите аудитории чрез различни рекламни формати. Експертното планиране и управление на кампании дава възможност да се създаде значимо присъствие онлайн, да се увеличи разпознаваемостта и да се постигнат желаните резултати. Всеки нов клиент, който плаща с Visa Business карта, ще получи 20% бонус към заредения кредит.

Ключов фактор за успеха на един бизнес е и удовлетворението на служителите от работата им. За тази цел от съществено значение е работното им пространство да е удобно и функционално, както и да не липсват необходимите консумативи и оборудване, за да бъдат могат лесно и бързо да бъдат свършени възложените задачи. Заедно с Office 1, Visa предоставя възможността на всички Visa Business и Visa Business Premium картодържатели да получат 12% отстъпка на печатни и рекламни услуги, мебели и столове, съвместими консумативи и канцеларски материали.

Друга съществена съставка за успех е знанието. За предприемачите, които непрестанно търсят начини да подобрят своите умения и да развият своите бизнеси, четенето на книги е един от най-мощните инструменти. Книгите, обвързани с бизнес развитие, биха могли да помогнат на собствениците на МСП Visa Confidential2 да се обогатят с нови знания, да разширят своето разбиране за процесите и да придобият ценни умения, които могат да приложат в собствените си предприятия. Visa и Ozone.bg имат специална оферта към всички Visa Business картодържатели – 15% отстъпка за книги, които покриват широк спектър от теми, включително бизнес етикет, кариера и HR, комуникация, коучинг, лидерство, маркетинг, мениджмънт, предприемачество и самоусъвършенстване.

За да разшири обхвата на своя успех, е необходимо предприемачът да разшири и мащаба на своя бизнес и в това пътуванията играят ключова роля. Самолетните полети са важни за установяването на нови контакти и изграждането на стратегически партньорства назависимо дали става въпрос за участие в изложения, или среща с потенциален бизнес партньор. Air Refund е тук, за да осигури спокойствие и сигурност по време на бизнес пътуванията, като се грижи за получаване на обезщетение при отменени полети или закъснения. За всички притежатели на Visa Business карта, компанията предлага до 25% отстъпка от цената на комисиона.

Всички специални оферти, които платформата Visa Бизнес Хъб предлага, могат да се разгледат на обособената за тях страница.

Зареди още

Икономика

Декларация до 1 април с 5% отстъпка от данъка

Published

on

Остават броени дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, информират от офиса на НАП -Габрово.

За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 1 април, защото 31 март е неделя, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

От началото на кампанията, досега в габровския офис на НАП са приети общо 3 599 декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ. От тях по интернет с ПИК са били подадени 1 940, на хартиен носител 1 316, в офиса на НАП – 1 287, а чрез български пощи – 16. Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2023 година доходи. Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я изпратят, съветват от НАП.

Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2024 г.

Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 или в някои пощенски станции в Габрово, Севлиево, Дряново и Трявна, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица