Свържи се с нас

Икономика

Габрово Хакатон е пример как трябва да се правят такива събития

Мнение на Светлин Наков, „софтуерен инженер“, с 20-годишен опит като ръководител на софтуерни и ИТ проекти, преподавател по информационни технологии, програмиране и разработка на софтуер, ИТ консултант, предприемач и разработчик на уеб, мобилни, настолни и сървърни приложения.

Published

on

Светлин Наков е вдъхновител на хиляди млади хора по пътя им към професията „софтуерен инженер“. Той има 20-годишен опит като ръководител на софтуерни и ИТ проекти, преподавател по информационни технологии, програмиране и разработка на софтуер, ИТ консултант, предприемач и разработчик на уеб, мобилни, настолни и сървърни приложения. Мечтата му е България да стане Силициевата долина на Европа. Светлин бе част от журито на приключилия Габрово Хакатон, за който е разговорът с него.

„Хакатонът в Габрово беше на много високо ниво, далеч над очакванията ми. Бил съм жури в различни състезания, които обикновено завършват с недовършени приложения на ниво идея. Тук резултатът е готови, работещи приложения със смислени идеи. Хареса ми формата и това, че отборите са имали възможност да работят повече време. Този хакатон е добър пример за това как трябва да се правят такива събития.

По време на финала бяха представени 2-3 приложения, които според мен наистина имат потенциал да бъдат реално внедрени. Вярвам, че приложението на отбор Келвин за диагностика на медицински състояния чрез термокамера има бъдеще в световен мащаб, когато го довършат и направят и на хардуерно устройство.

Предложението на Комитет.бг е много приятна платформа, в която гражданите ще работят заедно, за да развият идеи за подобряване на градската среда с намесата и участието на общината. Това е малко по-сложно за внедряване, защото наистина е необходимо активното участие на администрацията, която да филтрира идеите и да ги придвижва към компетентните структури.

Интересно ми беше и приложението на отбор Gabrovo Is the best, чрез което можеш да си съставиш план за пътешествие. Според мен то не е съвсем готово за ползване, но идеята е много готина – да планира маршрут и карта спрямо времето, с което разполагаш. Най-важното е, че бяха представени работещи приложения, надминали ниво прототип, които с още малко доработка могат наистина да се внедрят в практиката и да вършат работа.

За мен хакатонът си изпълни целите – чрез технологии да помогне за разрешаване на проблемите в общината, подобряването на цялостната градска среда и отношенията администрация – общество. Така че, позитивен съм, много. Харесаха ми и наградите и подкрепата на различни институции. Както и това колко съвременна зала имате тук. Вижда се, че имате прекрасни инициативи.“

– Какъв е вашият съвет към участниците?
– Да си преследват каузите, да се борят и да развиват идеите си, да действат и да бъдат активни, да слушат обратната връзка, да си търсят път тези идеи наистина да влязат в реалния живот. Днес те демонстрираха много силни технически умения да имплементират приложения, някои от които с доста голяма сложност. Но трябва да търсят бизнес посоката за реално внедряване чрез фондовете за ранно финансиране, акселераторските програми и други инструменти. Това са младите хора, които могат да подобрят средата чрез своите умения. Технологията е инструмент да направим всичко това, но важно е да достигнем до реалния пазар. Вярвам, че в някои от тези приложения могат да се намерят реално работещи бизнес модели, които да се развиват устойчиво. Много ми харесаха отборите – енергични млади хора, които им се работи, положили са усилия… Някои от тях са се върнали от чужбина и са останали в България. Това са двигателите на прогреса.

Другият ми съвет е: Участвайте в такива хакатони. Това е безценен опит за това как се прави, какво се цени от журито. Тези журита са съставени от хора, които са част от бизнеса и икономиката. Ако те оценяват предложенията, вероятно ще ги оцени и реалния пазар. Ако те имат забележки, вслушвайте се, натрупвайте опит. Много е полезно. Харесва ми и съчетанието в тези хакатони на хора от бизнеса с усещане и с визия, маркетинг експерти, дизайнери и програмисти. Ето това е реалността в един работещ проект – едните трябва да го създадат, другите да го продадат, третите да го направят шарено и готино, така че да го поискаш. Това са уменията на съвременната дигитално повлияна среда. С пандемията станахме дигитално заключени, така че имаме нужда точно от такива инструменти – апове, сайтове, неща, които се случват през телефона, но без да забравяме, че сме хора и технологията е инструмент за подобряване на живота, а не самоцел.

– Имахте мотивираща лекция… Каква е формулата на успеха?
– Човек да намери това, в което го бива и да го направи своя професия и кауза, да я следва и да се движи напред. Когато откриеш за какво си изпратен на тая земя и намериш начин да го правиш на ежедневна база, ти всъщност спираш да работиш и започваш да се забавляваш. Животът ти става много по-добър – намираш щастие. Много хора работят професия, която не е за тях и не ги вдъхновява. Ние трябва постоянно да търсим смисъл. Как да стане това? Ами да пробваме много нови неща, особено докато сме по-млади, за да видим кое ни идва отвътре и просто е нашето.

Автор: Маринела Събева, управител на Областен информационен център – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Икономика

Иновациите и кръговата икономика са фактор за развитието на бизнеса

Published

on

Възможните финансови инструменти за реализиране на съвместни проекти между Общината и бизнеса бе основна тема по време на трета работна среща на заинтересованите страни по проект IMPROVE, състояла се онлайн.

На срещата присъстваха представители на местния бизнес, Технически университет – Габрово, Регионален Иновационен Център, Габровска Търговско-промишлена палата, Регионално сдружение на общините „Централна Стара планина“, Областна администрация Габрово, и организации на местно и национално ниво, ангажирани в процеса по разработване на съвместни проекти за насърчаване на икономическото развитие и иновациите чрез комбиниране на финансови инструменти на принципа на публично-частното партньорство и новите интегрирани териториални инструменти.

Основната тема беше представянето на възможните финансови инструменти за реализиране на съвместни проекти между Община Габрово, местния бизнес и други институции на местни и национално ниво за развитие на икономиката.

Екипът на консултантска фирма „Либра Енерджи“ ЕООД разясни алтернативите за финансиране чрез националните и европейски фондове и програми през новия програмен период 2021 – 2027.

От представената информация стана ясно, че програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ е пряко насочена към постигането на интелигентен и устойчив растеж на българската икономика, както и осъществяването на индустриална и цифрова трансформация.

Сред набелязаните мерки по програмата са включени: засилване на капацитета за научни изследвания и иновации и въвеждане на модерни технологии, засилване на растежа и конкурентоспособността на малките и средни предприятия, усвояване на ползите от цифровизация, насърчаване на кръговата икономика и енергийната ефективност.

По време на срещата бяха идентифицирани и възможностите за стартиращите бизнеси, начините за финансиране и подпомагане на стартъпи.

Представена бе възможността за обединяване на частния и публичния ресурс при реализиране на проекти с добавена стойност, чрез идентифициране на различни форми на публично – частни партньорства.

В тази връзка експерт от екипа по проекта разясни детайли по отправената покана от Община Габрово към местния бизнес за иницииране на съвместни проекти. Презентационните материали от срещата може да видите оттук.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Хакатон за промяната на „Шести участък“

Published

on

Община Габрово и „Студио Комплект“ – София организират хакатон, който ще се проведе от 23 до 25 февруари 2021 г. изцяло виртуално. Новината за медиите съобщи Миглена Въгленова, гл. експерт „Публичност и визуализация“ в администрацията на кмета. 

Събитието е част от международния проект „Креативни индустрии за нови градски икономики в Дунавския регион“ (CINEMA), финансиран по Програма за транснационално сътрудничество „Интеррег Дунав“ 2014-2020 г. То цели да намери решения, които да подпомогнат развитието на търговията на дребно и малкия бизнес в габровския квартал „Шести участък“.

Изборът на място не е случаен – районът е пилотна локация по проекта. Хакатонът ще събере участници с разнообразен профил, опит и умения. Те ще работят за съживяването на икономическия, културния и туристическия потенциал на квартала. Ключово за процеса ще бъде използването на иновативния капацитет на творческите индустрии.

Организаторите отправят покана за участие към иноватори, предприемачи, урбанисти, представители на креативните индустрии, граждани и други заинтересовани лица. С идеите си те могат да допринесат габровският централен квартал отново да стане атрактивна притегателна точка на града.

Пилотната локация е първият търговски, административен, образователен и духовен център на Габрово, оказал влияние върху живота на местната общност от XVIII век до наше време. В рамките на три дни участниците в хакатона, разпределени в няколко отбора, ще подготвят конкретни предложения. Те ще работят по предизвикателството „Подкрепа за съществуващия бизнес в „Шести участък“ и привличане на нов чрез креативните индустрии“.

Към него трябва да включат следните аспекти: подобряване на цялостното усещане за квартала (визуална идентичност, градски мебели, стени, пространства, осмисляне на празни сгради или части от тях, културни и творчески събития); създаване на активна общност за устойчиво развитие на локацията и постигане основната цел на предизвикателството в условията на Ковид-19.

Отборите ще бъдат съветвани от ментори с опит в областта на маркетинга, бизнеса, творческите индустрии и развитието на градска среда. Участниците ще имат възможност да организират сами работата си след старта на събитието, като уточнят каналите, по които да работят. Всички идеи, както и техните създатели, ще бъдат публично оповестени.

Най-доброто предложение ще получи професионално бизнес и маркетинг консултиране в периода март – юни 2021 г., за да се подкрепи неговата реализация. Предложенията ще бъдат оценявани по следните критерии: въздействие върху търговците на дребно, малкия бизнес, жители и посетители; цялостно усещане за повишаване атрактивността на квартала; изпълнимост и устойчивост на идеята.

Специално жури ще обяви отбора победител в 19:00 часа на 25 февруари. Желаещите да се включат в хакатона трябва да попълнят онлайн формуляр, който се намира на адрес: https://bit.ly/2Y25Jd2.

Крайният срок за регистрация е до 3 февруари, 23:59 часа. Подборът на участници се извършва от организаторите съобразно компетенциите и опита на кандидатите.

Проект CINEMA работи за обновяването на централни градски райони, изоставени в резултат на индустриално преобразуване, промяна в навиците на потребителите и нарастване на населението в предградията и крайните квартали. За целта ще се използват икономическите предимства на креативните индустрии като възможност за справяне с проблема.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Да поговорим за имоти?

Вие попитахте!

Published

on

През 2021 година кампанията на ГАРАНТ ИМОТИ има за цел да Ви чрез която цели да ви даде повече информация за различни аспекти на имотната сделка.

Сега имате възможността да получите отговори на много ваши въпроси и професионална консултация както от нашите брокери, оценители, така и от юрисконсулта на фирмата.

Колко е нормално да продължи във времето една продажба на жилище?

Отговорът на този въпрос не е еднозначен. Продажбата на едно жилище пряко зависи от: локацията му; квадратурата му; състоянието му – не само дали е ремонтирано, а дори дали е почистено и в добър търговски вид. Освен всичко това важно е и да установите до колко е наложителна продажбата за Вас точно в този момент.

Не трябва да се забравя, че ако цената на имота е определена добре и адекватно на пазара сериозен кандидат-купувач може да бъде намерен още с първия оглед. А след това трябва да се вземе в предвид до колко Вие като продавач сте снабден с необходимите за продажба документи и кога ще сте готови с освобождаването на имота. От страна на купувача трябва да бъде изяснено дали той има наличните средства към момента или ще е необходим банков кредит, за чието отпускане има технологично време.

И така обикновено една продажба може да продължи в порядъка между един месец – два месеца, когато е наличен сериозен купувач и се отчетат различните обстоятелства. Разбира се, за да бъде спокоен всеки продавач е хубаво да използва услугите на професионалист в областта – от определяне на адекватна цена на продавания имот до приключване на покупко-продажбата и предаване на владението на имота.

Ако и Вие имате имот и желаете да го продадете, брокерите на ГАРАНТ са на разположение, за да Ви помогнат и консултират. гр. Габрово, ул.“Априловска“ 6 /двата моста/, 066 80 80 16 .

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица